Tidsbegränsa internet för vissa användare.

Permalänk

Tidsbegränsa internet för vissa användare.

Jag har surfat runt en hel del på nätet, men inte funnit någon lösning på mitt problem.
Jag skulle vilja ställa in min router så att endast jag kan använda internet kl.22.00-6.00.
Det enklaste vore ju att routern begär ett annat lösenord per automatik.
Vi har tonåringar hemma som har "lite svårt" att slita sig från sina surfplattor/telefoner vilket är orsak till en massa onödigt tjafs och bråk var och varannan kväll.
Har fått jobbiga förslag som att dra ur sladden till modemet eller begränsa deras tillgång via detas datorers identitet och sådant omständigt.
Nu har de en hel del kompisar som har Iphones och andra apparater så det är ingen lösning.
Finns det inget sätt att ställa in routern så att den "byter" lösenord ett visst klockslag och byter tillbaka ett annat klockslag?
Alltså, jag vill bara slå in ett annat lösenord, inte dra ut sladdar eller försöka installera något i deras apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkpaint:

Jag har surfat runt en hel del på nätet, men inte funnit någon lösning på mitt problem.
Jag skulle vilja ställa in min router så att endast jag kan använda internet kl.22.00-6.00.
Det enklaste vore ju att routern begär ett annat lösenord per automatik.
Vi har tonåringar hemma som har "lite svårt" att slita sig från sina surfplattor/telefoner vilket är orsak till en massa onödigt tjafs och bråk var och varannan kväll.
Har fått jobbiga förslag som att dra ur sladden till modemet eller begränsa deras tillgång via detas datorers identitet och sådant omständigt.
Nu har de en hel del kompisar som har Iphones och andra apparater så det är ingen lösning.
Finns det inget sätt att ställa in routern så att den "byter" lösenord ett visst klockslag och byter tillbaka ett annat klockslag?
Alltså, jag vill bara slå in ett annat lösenord, inte dra ut sladdar eller försöka installera något i deras apparater.

Vet inte vad du har för router, men kollade precis genom min router och där finns det en inställning "föräldrakontroll", där kan man ställa in vilken tid de får surfa, vilka sidor de får gå in på osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av rustax:

Vet inte vad du har för router, men kollade precis genom min router och där finns det en inställning "föräldrakontroll", där kan man ställa in vilken tid de får surfa, vilka sidor de får gå in på osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Då har vi problemet med att jag måste skriva in identiteten på deras specifika datorer/surfplattor/mobiltelefoner.

Med tanke på att det är 3 tonåringar med 2apparater/person, plus deras kompisar(som övernattar en del hos oss)med sina surfplattor och Androidtelefoner så är det en omöjlighet att köra det racet.

Tack ändå för ditt svar!

Permalänk
Medlem

Gästnät brukar man väl kunna tidsstyra?

Fast då får dom ju iofs ingen åtkomst till andra datorer om filer ska utbytas.

Visa signatur

Fractal Design R5, Seasonic X-560, Asus Z97-PRO, Intel Core i7-4790K, Noctua NH-U14S, Gigabyte GTX 670, Samsung 850 EVO 500 GB + diverse TB, Corsair Vengeance Pro 2400MHz 32GB, Dell U2410 + Dell 2408WFP

Permalänk
Medlem

Vilken router har du?

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkpaint:

Då har vi problemet med att jag måste skriva in identiteten på deras specifika datorer/surfplattor/mobiltelefoner.

Med tanke på att det är 3 tonåringar med 2apparater/person, plus deras kompisar(som övernattar en del hos oss)med sina surfplattor och Androidtelefoner så är det en omöjlighet att köra det racet.

Tack ändå för ditt svar!

Nej då, inte omöjligt. Så fort de ansluter till nätverket så registreras deras Mac adresser på routern. Då kan man tillämpa en specifik ip adress till varje Mac adress och därefter blockera internet till dessa adresser för en viss tid enligt schemat som man väljer. Eller så kan man göra som Worfarn skrev, ge de tillgång till endast gästnätverket, så kan du stänga av det nätet när du vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Börja med att säga vad för router du har, om du verkligen vill ha hjälp. All förslag är meningslöst om man inte vet vad för router det handlar om.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Har dem inte abonnemang på mobilerna och plattorna så att de kan surfa via mobilsurf?
I sådant fall är det ju meningslöst att strypa hemnätverket.

Brukar väl ingå 3-4gb varje månad i dem där abonnemangen och det räcker väl utan problem till att surfa någon timme var och varannan kväll.

Om du nu ska strypa deras tillgång till Internet, kolla så det inte finns några kryphål som tex mobilsurf.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Skrivet av Ain0k:

Har dem inte abonnemang på mobilerna och plattorna så att de kan surfa via mobilsurf?
I sådant fall är det ju meningslöst att strypa hemnätverket.

Brukar väl ingå 3-4gb varje månad i dem där abonnemangen och det räcker väl utan problem till att surfa någon timme var och varannan kväll.

Om du nu ska strypa deras tillgång till Internet, kolla så det inte finns några kryphål som tex mobilsurf.

De har kontantkort och vi tankar på Comviq Fastpris där det ingår 0,2 Gb surf, vilket inte räcker speciellt länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir det sån kraftig överbelastning på nätet att du måste begränsa det? Eller har du nåt avtal där du får betala för dataanvändningen och vill begränsa av den anledningen? Om det är surfplattor och telefoner som är problemet är det väl bara att låsa in dem under den tiden du inte vill de ska kunna använda dem. Men förstår fortfarande inte varför.

Permalänk
Skrivet av Viceroy:

Blir det sån kraftig överbelastning på nätet att du måste begränsa det? Eller har du nåt avtal där du får betala för dataanvändningen och vill begränsa av den anledningen? Om det är surfplattor och telefoner som är problemet är det väl bara att låsa in dem under den tiden du inte vill de ska kunna använda dem. Men förstår fortfarande inte varför.

Jag har 100mb ComHem.
Jag vill inte gå till handgripligheter såsom att kuta runt i kåken och ta alla mobiler varje kväll.
Det ska bara stängas ner per automatik utan tjafs.
13-14-15 åringar är inte lätt att resonera med på kvällen,de måste nästan alltid "avsluta något" innan de kan stänga av och gå till sängs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Blir det sån kraftig överbelastning på nätet att du måste begränsa det? Eller har du nåt avtal där du får betala för dataanvändningen och vill begränsa av den anledningen? Om det är surfplattor och telefoner som är problemet är det väl bara att låsa in dem under den tiden du inte vill de ska kunna använda dem. Men förstår fortfarande inte varför.

Det handlar antagligen inte om pengar utan snarare att få barnen att lära sig att lägga ner internet och gå och lägga sig, det är skola dagen efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Ställdes inför samma problematik när jag flyttade in hos tjejen o fick en 13åring "på köpet".

Jag löste problemet med att lägga in Easy tomato på min Asus RT-N16. Det är en open source firmware baserad på den populära Tomato, fast med ett mycket enkelt gränssnitt där man lägger in alla anslutna enheter i grupper och kan bestämma begränsningar för grupperna.

Funkar faktiskt klockrent.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Då jag själv va i samma sits som dina "tonåringar" så kan jag meddela att de du försöker göra har ingen inverkan de minsta. Mina föräldrar försökte, jag klarar mig bra i livet för de.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

http://www.clasohlson.com/se/Kopplingsur-Mini-3-pack/Pr362900...
https://www.inet.se/produkt/5401851/tp-link-tl-wa801nd-n300-q...

Sätt en timer på en separat accesspunkt (inte router, du vill inte ha DHCP på den) till ungarna, byt lösenord på den vanliga till ett bara du och din sambo kan.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Begränsa internet för vissa användare

Hej!

Hur gick det med begränsningen av internet?! Jag sitter i samma sits med en speltokig 17-åring som inte klarar av att stänga ner själv. Det där med EasyTomato verkade ju väldigt smart, men då måste jag köpa ny router. Har en Technicolor idag (genom telia) och jag kan inte hitta någon föräldrakontroll där man kan tidsbegränsa åtkomst, bara låsa vissa hemsidor och det är ju inte mitt problem.

Permalänk
Medlem

Själv har jag en brandvägg som kan hantera tidsstyrning (och det använder jag för de båda tonåringar som bor hos mig varannan vecka). Sedan har jag Ubiquiti som accesspunkt och har där givit barnen ett annat SSID så de kan logga in. Ubiquiti stödjer upp till fyra olika SSID så det är inget problem alls att barnen har ett eget.
Då slipper jag bry mig alls om vilken MAC-adress/IP adress de har, utan kan begränsa internet precis hur jag vill baserat på deras VLAN (SSID).