Lagrings- och backuplösning? ≧ 6TB

Permalänk
Medlem

Lagrings- och backuplösning? ≧ 6TB

Tja!

Jag skulle behöva tips och råd kring lagring och backup. Jag har drygt 3 TB data just nu utspritt på 4 fulla enheter. Jag skulle behöva minst 6TB lagring för att vara någorlunda framtidssäker, och samtidigt skulle jag också behöva en ny backuplösning. I dagsläget har jag endast det viktigaste säkerhetskopierat på en hårddisk och även en del på Dropbox.

Så minst 6TB lagring och 6TB backup är det jag behöver. Allt måste köpas nytt. Jag har kollat en del på olika RAID-lösningar, men har kommit fram till att det nog är bäst att köra 1-2 hårddiskar i datorn och sedan använda mig av en extern backuplösning. Fråga är bara; vad ska jag köpa?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

jag har i min filserver först en intern HDD kabinett som sitter i 5.25" platserna där är dem speglade.
https://www.inet.se/produkt/4903166/icy-dock-flexcage-4xsata

sen har jag denna som extern Raid lagring och backup.
https://www.inet.se/produkt/4903163/externt-raid-kabinett-for...

mjukvara för schemalagda backuper kör jag ABC Backup, http://www.abcbackup.com/

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Tja!

Jag skulle behöva tips och råd kring lagring och backup. Jag har drygt 3 TB data just nu utspritt på 4 fulla enheter. Jag skulle behöva minst 6TB lagring för att vara någorlunda framtidssäker, och samtidigt skulle jag också behöva en ny backuplösning. I dagsläget har jag endast det viktigaste säkerhetskopierat på en hårddisk och även en del på Dropbox.

Så minst 6TB lagring och 6TB backup är det jag behöver. Allt måste köpas nytt. Jag har kollat en del på olika RAID-lösningar, men har kommit fram till att det nog är bäst att köra 1-2 hårddiskar i datorn och sedan använda mig av en extern backuplösning. Fråga är bara; vad ska jag köpa?

Jag tror det vore bra om du berättade lite mer om förutsättningarna för att det ska gå att ge bra råd.

Är det saker du behöver snabb åtkomst till så att det bör vara 6TB lagring lokalt i din dator eller är det mer fördelaktigt med lagring som delas mellan flera enheter med en filserver/NAS eller liknande?

Vad gäller RAID så låter det som att du har rätt inställning redan men jag säger detta ändå: det beror på sammanhanget hur intressant det är med RAID och liknande typer av lösningar men det som är viktigt att ha i åtanke är att RAID inte ersätter backuper. Om du har viktig data så behöver du ta backup oavsett.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tror det vore bra om du berättade lite mer om förutsättningarna för att det ska gå att ge bra råd.

Är det saker du behöver snabb åtkomst till så att det bör vara 6TB lagring lokalt i din dator eller är det mer fördelaktigt med lagring som delas mellan flera enheter med en filserver/NAS eller liknande?

Vad gäller RAID så låter det som att du har rätt inställning redan men jag säger detta ändå: det beror på sammanhanget hur intressant det är med RAID och liknande typer av lösningar men det som är viktigt att ha i åtanke är att RAID inte ersätter backuper. Om du har viktig data så behöver du ta backup oavsett.

man lägger sin backup på en Raid lösning då är du safe för HW fail´s åtminstone om bara en disk pajar.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jag har i min filserver först en intern HDD kabinett som sitter i 5.25" platserna där är dem speglade.
https://www.inet.se/produkt/4903166/icy-dock-flexcage-4xsata

sen har jag denna som extern Raid lagring och backup.
https://www.inet.se/produkt/4903163/externt-raid-kabinett-for...

mjukvara för schemalagda backuper kör jag ABC Backup, http://www.abcbackup.com/

Okej, ser intressant ut... men priset avskräcker. Skulle helst vilja hålla mig runt 4000-5000 kr totalt. Kanske borde nämnt det

Skrivet av evil penguin:

Jag tror det vore bra om du berättade lite mer om förutsättningarna för att det ska gå att ge bra råd.

Är det saker du behöver snabb åtkomst till så att det bör vara 6TB lagring lokalt i din dator eller är det mer fördelaktigt med lagring som delas mellan flera enheter med en filserver/NAS eller liknande?

Vad gäller RAID så låter det som att du har rätt inställning redan men jag säger detta ändå: det beror på sammanhanget hur intressant det är med RAID och liknande typer av lösningar men det som är viktigt att ha i åtanke är att RAID inte ersätter backuper. Om du har viktig data så behöver du ta backup oavsett.

Lagringen behöver jag nog snabb åtkomst till, eftersom det kommer att användas till torrents. Jag använder mig även av Plex Media Server då och då (dock vet jag att det finns NAS:ar som fixar det, men då blir det riktigt dyrt).

Angående RAID så är jag medveten om att man måste ha en backup på den, därför finner jag det ganska omotiverat att använda mig av det. Jag var inne på RAID 5 ett tag, men eftersom en backup som sagt är nödvändig så försvinner det som lockade mest; priset.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

man lägger sin backup på en Raid lösning då är du safe för HW fail´s åtminstone om bara en disk pajar.

Hm.. där sa du nått. Det har jag inte tänkt på! Men med budgeten i åtanke är det kanske inte möjligt för mig att göra så.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Jag tror att en Icy Box (externt lagringschassi) och 2 st WD Green 6TB (en i datorn, en i Icy Box) är en ok lösning. En annan variant vore att köpa 4 st WD Green 3TB (då med två diskar per enhet, i JBOD eller RAID 0) och ett lite dyrare lagringschassi från Icy Box med två diskplatser, det blir faktiskt billigare i slutändan.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Jag tror att en Icy Box (externt lagringschassi) och 2 st WD Green 6TB (en i datorn, en i Icy Box) är en ok lösning. En annan variant vore att köpa 4 st WD Green 3TB (då med två diskar per enhet, i JBOD eller RAID 0) och ett lite dyrare lagringschassi från Icy Box med två diskplatser, det blir faktiskt billigare i slutändan.

JBOD och Raid 0 ger dig INGEN Hardware säkerhet, pajjar en disk där är ALL info på ALLA diskar borta om du kör JBOD och Raid 0

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av WDac:

JBOD och Raid 0 ger dig INGEN Hardware säkerhet, pajjar en disk där är ALL info på ALLA diskar borta om du kör JBOD och Raid 0

Fast det här är ju en backuplösning, så det ingår liksom i konceptet att den inte innehåller någon unik data...

Permalänk
Medlem

Jag har lagt en beställning nu på 4 st WD Green 3TB och en Icy Box med plats för två 3,5" hårddiskar. Det gick på 4582 kr totalt. Kommer alltså köra två HDD:s i datorn, och två i det externa lagringschassit.

Nu är frågan hur man ska konfigurera allt. Känner mig sugen på att köra RAID 0 i både datorn och Icy Boxen, men vet inte om WD Greens är lämpliga för det? Skapade en annan tråd om det förut (för att inte gå allt för off-topic här).

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

JBOD och Raid 0 ger dig INGEN Hardware säkerhet, pajjar en disk där är ALL info på ALLA diskar borta om du kör JBOD och Raid 0

Som Hieronymus Bosch sa, så kommer datan ligga på två ställen. Men det är klart, om båda enheterna skulle haverera samtidigt så skulle det vara kört.

Du nämnde säkerhetskopieringsprogramet ABC Backup förut. Kan du berätta mer om det? Varför valde du just det?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om programmet Free File Synchttp://sourceforge.net/projects/freefilesync/ som jag har kört ett år eller så. Använder det för schemalagd synkning av ~50 000 filer mellan min PC och min server. Har alltid funkat bra för mig! Obs dock att det är ett synkprogram, och inget renodlat backupprogram!

Visa signatur

Core 2 Duo still going strong!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Jag tror att en Icy Box (externt lagringschassi) och 2 st WD Green 6TB (en i datorn, en i Icy Box) är en ok lösning. En annan variant vore att köpa 4 st WD Green 3TB (då med två diskar per enhet, i JBOD eller RAID 0) och ett lite dyrare lagringschassi från Icy Box med två diskplatser, det blir faktiskt billigare i slutändan.

Skrivet av WDac:

JBOD och Raid 0 ger dig INGEN Hardware säkerhet, pajjar en disk där är ALL info på ALLA diskar borta om du kör JBOD och Raid 0

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Fast det här är ju en backuplösning, så det ingår liksom i konceptet att den inte innehåller någon unik data...

Det primära syftet med en backup är säkerhet, säkerhet och endast säkerhet.

Varför då komplicera backuplösningen med RAID-varianter som ökar risken för dataförlust...

Hur ofta kommer du att göra kontroller för att säkerställa att backupen fortfarande är OK?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsat på att köra 2st 4TB diskar för lagring av din data och kopplat dessa två i din dator eller alternativt i en nas (ex denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2343083)

Sedan kört 2 stycken 4TB diskar som backupp på alltihop som du sedan förvarar offline, helst någon annan fysisk plats.

Skippa raid då det bara är till för extra driftsäkerhet, ej backupp! (du kan såklart köra raid också men då får du räkna med dubbla kostnaden vilket blir tajt inom din budget och overkill. )

Pris för hela kalaset blir 4st 4TB diskar (ca 4000:-) och sedan en eventuell nas för runt 900:-

Vill du spara ner på kostnaderna kan du såklart helt skippa de 2st backupp diskarna (dum ide!) eller kanske bara ha backupp på vissa delar utav dina filer och således kanske kan använda en redan befintlig disk till detta. Då det rör sig om stora mängder filer (ca 6tb) utgår jag nämligen från att vissa delar av ditt material är sådant som du säkerligen på nytt kan hitta på internet om olyckan skulle vara framme och således inte i lika hög grad måste säkerhetskopieras, medan exempelvis privata dokument och bilder givetvis måste förvaras i backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Det primära syftet med en backup är säkerhet, säkerhet och endast säkerhet.

Varför då komplicera backuplösningen med RAID-varianter som ökar risken för dataförlust...

Hur ofta kommer du att göra kontroller för att säkerställa att backupen fortfarande är OK?

om du kör Raid5 eller 6 så ökar du ju säkerheten, Speglade diskar är också okej.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madimen:

Kan tipsa om programmet Free File Synchttp://sourceforge.net/projects/freefilesync/ som jag har kört ett år eller så. Använder det för schemalagd synkning av ~50 000 filer mellan min PC och min server. Har alltid funkat bra för mig! Obs dock att det är ett synkprogram, och inget renodlat backupprogram!

Okej, tack för tipset!

Skrivet av FatherOfThree:

Det primära syftet med en backup är säkerhet, säkerhet och endast säkerhet.

Varför då komplicera backuplösningen med RAID-varianter som ökar risken för dataförlust...

Hur ofta kommer du att göra kontroller för att säkerställa att backupen fortfarande är OK?

Mm, kom att tänkta på det och har hört av mig till butiken som ordern är lagd hos för att ändra den. Som det ser ut nu ska jag ta 2 st WD Green 3TB, 1 st WD Green 6TB och en mindre Ice Box (där en ensam 6TB HDD får husera som backup). Eller så blir det kanske en NAS lösning iaf... Får fundera mera!

Skrivet av guos89:

Jag skulle satsat på att köra 2st 4TB diskar för lagring av din data och kopplat dessa två i din dator eller alternativt i en nas (ex denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2343083)

Sedan kört 2 stycken 4TB diskar som backupp på alltihop som du sedan förvarar offline, helst någon annan fysisk plats.

Skippa raid då det bara är till för extra driftsäkerhet, ej backupp! (du kan såklart köra raid också men då får du räkna med dubbla kostnaden vilket blir tajt inom din budget och overkill. )

Pris för hela kalaset blir 4st 4TB diskar (ca 4000:-) och sedan en eventuell nas för runt 900:-

Vill du spara ner på kostnaderna kan du såklart helt skippa de 2st backupp diskarna (dum ide!) eller kanske bara ha backupp på vissa delar utav dina filer och således kanske kan använda en redan befintlig disk till detta. Då det rör sig om stora mängder filer (ca 6tb) utgår jag nämligen från att vissa delar av ditt material är sådant som du säkerligen på nytt kan hitta på internet om olyckan skulle vara framme och således inte i lika hög grad måste säkerhetskopieras, medan exempelvis privata dokument och bilder givetvis måste förvaras i backup.

Du är lite för optimistisk angående prisnivån för 4TB hårddiskar, det blir runt 5600 kr med 4 st WD Green 4TB. Så det skippar jag. Men du har gjort att jag fått upp ögonen för att det verkligen finns billiga NAS:ar. Samtidigt är inte det något som jag är supersugen på, eftersom det blir ytterligare en grej att hålla koll på. Och sen är jag lite orolig för hur bra de billigare sådana är...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

En Buffalo LinkStation 220 LS220D 6TB och två WD Green 3TB i datorn verkar faktiskt inte helt fel. "Bara" 4268 kr totalt!
Edit: Eller så kör man med en WD Green 6TB istället för två WD Green 3TB. 4669 kr hade det kostat

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort versionshistorik i backupen. Om du endast speglar datan och sen råkar radera eller ändra en fil felaktigt så speglas det också och det är kört att läsa tillbaka. Går tex att lösa med volume shadow copies i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

Glöm inte bort versionshistorik i backupen. Om du endast speglar datan och sen råkar radera eller ändra en fil felaktigt så speglas det också och det är kört att läsa tillbaka. Går tex att lösa med volume shadow copies i Windows.

Jo, ska ta tag i det här med backup-delen nu! Tack för tipset!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Efter att ha meckat med olika lösningar i en hel vecka kommer jag nu tillslut att använda en singel 6TB disk i datorn och 2 st 3TB diskar externt som backuplösning, i en JBOD eller RAID 0 konfiguration. Det kanske blir en NAS i framtiden.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless