Permalänk

Skillnad mellan Optisk och Laser mus?

Jag kanske är dum i huvudet men jag har levt mitt liv utan att kunna detta, så är de någon som vet skillnaden mellan en Optisk och en Laser mus?

Permalänk
Medlem

Har för mig att lasersensorer generellt kan fungera på fler "konstiga" material som exempelvis ljusare ytor och glas, men att framförallt billigare lasersensorer ofta har problem med pekaracceleration. Men finns förmodligen någon som har mer koll än jag

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk

Vad tror du är bästa för FPS spel då man behöver snabb senseor?

Permalänk
Medlem

Tycker själv att laster funkar bra.
Sedan kan jag tipsa om denna sidan:
https://www.google.com/search?q=optical+or+laser+mouse+gaming...

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Happy Glow:

Vad tror du är bästa för FPS spel då man behöver snabb senseor?

"optisk" då alla "laser" har acceleration i sensorn som aldrig kan stängas av.

Ex Zowie FK1/2, Logitech G502 mfl.

Permalänk
Medlem

Väldigt tekniskt här men jag har fattat det som att laser skulle vara överlägset optiska möss pga att lasern kunde läsa mer precist eller något. Dock tror jag att min missuppfattning framförallt är att lasermöss funkar bättre på många olika underlag än optiska möss. Jag har haft möss som varit obrukbara på vissa musmattor och som funkat bättre direkt på träbordet, och de råkade vara optiska. Detta är förmodligen helt fel, snarare en kvalitetsfråga.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Att verkligen reda ut skillnaderna mellan "optisk" och "laser"mus är inte så lätt som man kunde tro. Till och med recencenter får begreppen och "fakta" helt fel ibland och googlar man "optical vs laser mouse" så får man mest upp en massa trådar där det just divideras om vilken som är bäst för gaming. Jag är ingen expert själv heller men har läst en del om ämnet och har väl åtminstone en luddig bild av hur det ligger till.

Det finns egentligen tre olika sensortyper, varav två är väldigt lika. Här är en lista på möss och vilka sensorer de använder, uppdelad i dessa tre kategorier.

"Optical LED" och "Optical Laser" är i stort sett samma teknik. I den förstnämnda har man en vanlig LED och i den andra har man en laser som ljuskälla, som lyser på ytan musen skall avläsa. Sensorn tar bilder av ytan i hög hastighet och en processor jämför bilderna och räknar ut om musen rört sig och isåfall hur mycket och skickar den infon till datorn. Fördelen med att ha laser som ljuskälla är att den "orsakar" ett mönster på ytan vilket underlättar avläsningen, och kan därmed fungera på ytor där musen med vanlig LED får problem.

Kategorin "Doppler Shift" är däremot annorlunda. Detta är Philips "Twin Eye" lasersensor (förkortat PTE sensor). Man utnyttjar dopplereffekten och avläser frekvensen på ljuset som studsar tillbaks från ytan. Tekniken används till väldigt mycket annat också än datormöss (se "laser doppler velocimetry"), men ger inga direkta fördelar i just en mussensor vad jag vet iallafall, tvärtom presterade de ett tag sämre än "vanliga" sensorer.

Det finns några sensorer som generellt sett har ansetts vara "bäst" vad gäller precision och pålitlighet (Avago 3090, S3888 m.fl.) men om man verkligen vill göra ett motiverat besult får man läsa på om just de mössen man funderar på, eftersom bl.a. mjukvara också påverkar musens prestanda i helhet.

Sen ska man i första hand välja en mus som passar i ens hand, något som många verkar glömma bort och stirrar sig blinda på sensordata.

Lite mer att läsa om intresse finns: http://www.overclock.net/t/1251156/an-overview-of-mouse-techn...

Permalänk
Medlem

Bästa mouse guide som jag vet om:

https://geekhack.org/index.php?topic=56240.0

Enligt mig ska man undvika möss med vissa lasersensorer (nämns i guiden, Avago 9500, Avago 9800, Philips Twin Eye) som ger acceleration som inte går att stänga av. Vissa personer märker inte ens av såna saker, visst, medans det för andra är otroligt störande. För FPS spelande skulle jag aldrig i livet rekommendera någon som helst musacceleration. Jag lärde mig min läxa efter att ha haft en Steelseries Xai med Avago 9500 sensor, sämsta mus jag någonsin haft.

Min erfarenhet av lasermöss är dåliga, inte bara accelerations-problem utan också svårigheter att läsa underlaget korrekt utan "jitter", medan jag aldrig haft några problem med optiska möss. Lasersensorer och nyare optiska sensorer har båda teknisk prestanda långt över vad som egentligen behövs så stirra dig inte blind på specifikationerna.