iPhone 6 Plus lite böjd,light bleed, garanti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Det här är helt jävla fel. I min mening ska det gå på garantin för en premium-telefon ska klara av det. Betalar man såpass mycket pengar så kan man förvänta sig att den ska vara tålig.

Har du pratat med Apple istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det tycker jag också. Kan jag kontakta Apple även om jag köpte telefonen från Telia kontanter?

Skrivet av JimmieSan:

Tack för infon, stärkte mitt tänk att absolut inte köpa en Iphone6+, löjligt att dom ska ta betalt för det
Tillverkningsfel ska täckas av garantin.

Inga problem, hoppas bara ingen gör samma misstag som jag.

Skrivet av Strukt:

Telecare?

Nej nej... ring Apple istället. Har du tur byter dom ut den. Även om en servicepartner säger nej kan det hända att Apple själva säger något annat... prova ring dom. Det skulle du helst gjort först innan du skickar iväg telefonen.

Ja men eftersom Apple har fått hård kritik på att telefonen lätt böjer sig trodde jag att detta skulle funka. Men det gjorde det tydligen inte. Kan jag kontakta dom även om jag har köpt telefonen från Telia kontant?

Skrivet av DjuDju:

Skit i Telia, ta kontakt med apple direkt i stället.

www.apple.se alternativt så går du till applestore i sthlm.

Tack men jag bor tyvärr inte i Stockholm:) Får testa i Borås.

Permalänk
Medlem

Här kan ni se bedömningen.

http://imgur.com/Rgr4R3J

Telia Supporten felbeskrev telefonen klurigt men nåja.

Permalänk
Medlem

Min ligger också i slimfit-brallor eller "snickar"brallor hela dagarna och har klarat sig än. Fan vad oflyt du måste haft

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Skrivet av wezc00:

Fick inga smärtor eller så men det blev tajt när man satt ner:) Nåja jag får helt enkelt skylla mig själv. Någon annan som använder ett skal som man har på armen? Kanske kan vara nått. Då jag aldrig har skjorta på mig till jobbet så blir det svårt att lägga den i skjortfickan:)

Det är ju riktigt värdelöst att telefonen har böjts när du haft den i fickan - vilket är det mest oskyldigaste sättet att bära sin telefon på - och att du inte får ut på garantin för det. Jag själv skulle blivit väldigt frustrerad över det. Du kan ju gå till ARN om du vill lägga ned tid på att bråka om det.

EDIT: Du kan testa att skriva på Telias och ev. Apples Facebook-sidor.

Vår sprillans nya diskmaskin gick sönder och vi kontaktade supporten. Det skulle ta ca 2 månader för en tekniker att komma, vilket är uruselt med tanke på hur viktig en diskmaskin är. Vi skrev då på företagets Facebook sida om den dåliga servicen och då blev det en väldig fart på ärendet. En tekniker kom inom en vecka efter det.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Min ligger också i slimfit-brallor eller "snickar"brallor hela dagarna och har klarat sig än. Fan vad oflyt du måste haft

Jasså? Ja då har jag verkligen oflyt. Även har jag haft Apples skal på också.

Skrivet av Sir Skybalotte:

Det är ju riktigt värdelöst att telefonen har böjts när du haft den i fickan - vilket är det mest oskyldigaste sättet att bära sin telefon på - och att du inte får ut på garantin för det. Jag själv skulle blivit väldigt frustrerad över det. Du kan ju gå till ARN om du vill lägga ned tid på att bråka om det.

Ja det suger verkligen. Nja jag har varken tid eller lust att göra det utan det blir nog ingen iBent igen:) Däremot ska jag kolla om jag kan dra ner till Apples butik i Borås och fråga dom om det finns någon lösning.

Permalänk
Skrivet av wezc00:

Hej! Skickade in den till deras service Telecare och det gick inte genom garantin.... Dom erbjöd mig att laga den för 3400kr, vilket jag inte vill lägga för den lilla böjda ramen. Så jag får väl tillbaka den någon gång under nästa vecka.

EDIT: Fick betala för undersökningen 344kr också.

telecare är nog det värsta företaget någonsin att ha att göra med.. gå direkt till apple.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter helt sjukt att du ska behöva betala 3400kr för att laga en telefon som böjer sig i fickan. Jag hade hört med Apple för man ska väl ändå kunna ha en sån dyr lur i fickan!

Permalänk
Avstängd

Förstår fortfarande inte att man kan lansera produkter utan att man kollar noga så att produkten har inga större brister. Steve jobs var väldigt noga med det. Kommer fortfarande ihåg att han sparkade någon för att det var signalfel på iphone 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNordstrm:

telecare är nog det värsta företaget någonsin att ha att göra med.. gå direkt till apple.

Ska göra det under veckan!:)

Skrivet av nyken988:

Tycker det låter helt sjukt att du ska behöva betala 3400kr för att laga en telefon som böjer sig i fickan. Jag hade hört med Apple för man ska väl ändå kunna ha en sån dyr lur i fickan!

Ja det är väldigt frustrerande.

Permalänk
Medlem

Här kommer det en bild från Telecares mail.

http://imgur.com/PYD7tDs

Permalänk
Medlem

Noterade att de skrivit att det inte täcks av Apples garanti. Hänvisa dem till konsumentköplagen istället (exempelvis KKöpL 16§).

Att en mobil skall kunna ligga i en byxficka ter sig ganska naturligt, men å andra sidan kan man inte kräva att den skall tåla vad som helst bara för att den ligger i en ficka. Mängden drabbade telefoner av denna modell kan dock tyda på att den är för klen för normal användning, då andra modeller inte råkat ut för detta i samma utsträckning. Antalet fall man kan hitta med en enkel sökning tyder på att det inte är ett isolerat fel utan en design- eller kvalitetsbrist. Frågan är om den är oacceptabelt mycket sämre än man kunnat förutsätta vid köpet.

Jag tycker att du skall dokumentera skadorna noga (bilder samt noggrann felbeskrivning) och sedan göra en anmälan till ARN (där du även påpekar att det är ett vanligt problem, bifoga länkar för att styrka det). Det kostar inget men kan ta några månader. Du har ju tillgång till telefonen under tiden om du är i behov av den (nytillkomna skador kan dock ställa till besvär även om ARN ger dig rätt, så det bästa vore att låta den ligga). Jag skulle tro att dina chanser är hyfsade med tanke på att det rör sig om ett känt problem.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Sluta snacka om konsumentköplagen. RING APPLE och säg att telecare vägrade fixa telefonen och att du tycker att det är fel. Hur svårt kan det vara?

Om inte det går, först DÅ kan ni börja prata om att dra inn 3e part.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

iPhone 6 plus har en 5,5tums display.
Allt för stor för att ligga i byxfickan!

Så nej de har inte att göra i byxorna utan en sådan stor telefon skall vara i jackfickan eller väskan oberoende tillverkare.

Till trådskaparen. Hur kan du ha en så stor telefon i byxfickan?
Själv fick jag smärtor i låret av en Oneplus One då den var allt för stor för byxorna.

Alltså, dessa människor med denna extrema hysteri kring storleken på telefonen och att det skulle vara sådana problem att ha den i byxorna. Vilket trams!!! Köp den inte då, men sluta att predika för andra vad som är ok och inte i bestämd form.

Jag har själv alltid haft dom större telefoner och aldrig haft problem med att dom inte får plats i byxorna. Nuvarande Note 3 ligger perfekt i mina byxor också. Jag är 188cm lång och inga extremt stora eller ovanliga byxor/fickor. Jag känner knappt av telefonen då den är så tunn och lägger sig mot låret. Absolut inga problem what-so-ever!

Att en telefon böjer sig i fickan är bara patetiskt och något jag tycker att du TS borde gå till ARN/konsumentverket med. Det är inte ditt fel! Har haft både Note 2, Note 3 och Note 4 i fickan samt en LG G-Flex 6" och en Windows Phone 6" mobil, och ingen annan mobil har dessa problem att dom böjer sig eller inte går att ha i fickan. Upplever också iphone plus som en extremt klumpig telefon för sin storlek på 5.5" där man ser att en telefon som LG G3 är betydligt smidigare med samma skärmstorlek.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Tja! Drog till Telia och hämta ut telefonen, supporten tyckte synd om mig så slapp betala undersökningen:) sen gick jag till Apple och dom sa att det inte gick genom garantin. Utan var tvungen att köpa AppleCare när jag köpte telefonen så skulle jag bara betala 579 för utbyte. Så det sket sig, får väl laga telefonen i framtiden men inte just nu pågrund av ekonomiska skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

iPhone 6 plus har en 5,5tums display.
Allt för stor för att ligga i byxfickan!

Så nej de har inte att göra i byxorna utan en sådan stor telefon skall vara i jackfickan eller väskan oberoende tillverkare.

Till trådskaparen. Hur kan du ha en så stor telefon i byxfickan?
Själv fick jag smärtor i låret av en Oneplus One då den var allt för stor för byxorna.

Bakfickan då? Min LG G3 får plats där utan problem. Hade kunnat haft den i framfickan också men där ligger nycklar + plånbok så det går inte. Sen sätter jag mig förvisso sällan på telefonen men å andra sidan böjer den sig inte som iP6+

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Vaddå "inte böjt den själv"? Tror inte att en mobiltelefon böjer sig av sig själv...

Men om man lägger telefonen i sin ficka med tighta jeans kanske det bedöms som att man gjort det själv.

Vad vet jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wezc00:

Tja! Drog till Telia och hämta ut telefonen, supporten tyckte synd om mig så slapp betala undersökningen:) sen gick jag till Apple och dom sa att det inte gick genom garantin. Utan var tvungen att köpa AppleCare när jag köpte telefonen så skulle jag bara betala 579 för utbyte. Så det sket sig, får väl laga telefonen i framtiden men inte just nu pågrund av ekonomiska skäl.

Det låter ju som rätt bra deal med den summan för en ny telefon. Telenor har ju en extraförsäkring på 50:- i månaden och om du skulle ha sönder mobilen kostade det 600:- att få en ny. Så jag hade lätt tagit det erbjudandet. Annars går du ju där och tittar surt på Telia och Apple.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det låter ju som rätt bra deal med den summan för en ny telefon. Telenor har ju en extraförsäkring på 50:- i månaden och om du skulle ha sönder mobilen kostade det 600:- att få en ny. Så jag hade lätt tagit det erbjudandet. Annars går du ju där och tittar surt på Telia och Apple.

Det tråkiga är att jag inte kunde. Sjävklart skulle jag göra det men hon sa att det inte gick nu utan skulle köpt med det när jag köpte telefonen:/

Permalänk
Medlem

Kan du ta det på hemförsäkringen?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

bara bita i sura äpplet?

Lite kul när vi pratar om apple!

Visa signatur

MS-7673 | i5-2500K @ 4.4Ghz | GTX 670 @ ~1.3GHz | Corsair 24GB VENGEANCE LP | Corsair AX 860W 80+ Platinum | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Alltså, dessa människor med denna extrema hysteri kring storleken på telefonen och att det skulle vara sådana problem att ha den i byxorna. Vilket trams!!! Köp den inte då, men sluta att predika för andra vad som är ok och inte i bestämd form.

Jag har själv alltid haft dom större telefoner och aldrig haft problem med att dom inte får plats i byxorna. Nuvarande Note 3 ligger perfekt i mina byxor också. Jag är 188cm lång och inga extremt stora eller ovanliga byxor/fickor. Jag känner knappt av telefonen då den är så tunn och lägger sig mot låret. Absolut inga problem what-so-ever!

Att en telefon böjer sig i fickan är bara patetiskt och något jag tycker att du TS borde gå till ARN/konsumentverket med. Det är inte ditt fel! Har haft både Note 2, Note 3 och Note 4 i fickan samt en LG G-Flex 6" och en Windows Phone 6" mobil, och ingen annan mobil har dessa problem att dom böjer sig eller inte går att ha i fickan. Upplever också iphone plus som en extremt klumpig telefon för sin storlek på 5.5" där man ser att en telefon som LG G3 är betydligt smidigare med samma skärmstorlek.

Du kanske inte har hipsterbyxor som sitter så tajt att sömmarna fastnar i benen?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Vilken diskussion on storlek i brallorna dettta blev! Själv har jag allt som ofta skinny jens med rätt tighta fickor som följd. Ändå kunde jag få ner min LG G-Flex på 6" i fickorna utan att det kändes helt obekvämt. Visst skulle jag sitta ner och knyta skorna så gick det ju inte helt smärtfritt men att frakta den i fickorna upplevde jag aldrig som något problem i sig och den stack inte upp heller ur fickan märkvärt. Man kanske kunde se ett litet hörn ibland. Sen att jag sålde luren pga att den kändes för stor i slutändan har inget med det att göra!

Tråkigt slut på historien OP. Helt klart en designmiss från Apples sida. Eller snarare nackdelen med ett bygge utav aluminium. Känns premium men är inte så premium i kvalité egentligen. Alldeles för mjukt och oböjbart.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Kan du ta det på hemförsäkringen?

Det skulle jag också kika närmare på. Sen undvika iPhone 6 Plus när det är dags att köpa ny mobil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosseh:

Det skulle jag också kika närmare på. Sen undvika iPhone 6 Plus när det är dags att köpa ny mobil...

Eller undvika köpa telefoner som knappt får plats i fickorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosseh:

Det skulle jag också kika närmare på. Sen undvika iPhone 6 Plus när det är dags att köpa ny mobil...

Eller undvika köpa telefoner som knappt får plats i fickorna. Jag skippade I6+ just för att den inte passade bra i mina byxfickor.
Det blev en I6 istället och det är på gränsen den passar i mina jeans när jag sitter ner. Sitter aldrig ner med telefonen i byxfickan. Dumt att chansa.

Och nej jag har inte slim-fit jeans. Sånna får jag inte över knät då jag inte är byggd som en pinnsmal hipster som aldrig tränat överhuvudtaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Att nya batcher väger 21 gram mer, är tecken på dom har ändrat något på ip6.

Nej, det är ett tecken på att iPhone äntligen har utvecklat egen intelligens och har fått en själ. Det var bara fråga om tid innan det skulle hända.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Eller undvika köpa telefoner som knappt får plats i fickorna.

Varför ska man göra det?
Finns massvis med stora mobiler som inte har några problem att vara i fickorna utan att riskeras o demoleras.
Alla vill inte ha pluttskärmar.

Sen är ju dock Iphone6+ gräsligt stor för skärmens storlek.

-"Sitter aldrig ner med telefonen i byxfickan. Dumt att chansa."
Liksom hur låter ens det, jag ska iaf kunna sätta mig precis som jag vill o ha min mobil i fickan utan att tänka på att den kan ta skada.

Permalänk
Medlem

Låter heldumt om en telefonens problem som är orsakade av att den har blivit böjd ska gå på garanti.

Men man vet aldrig, i värsta fall kan du behöva punga ut en slant. Kan ju vara värt att testa skicka in den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wezc00:

Fick inga smärtor eller så men det blev tajt när man satt ner:) Nåja jag får helt enkelt skylla mig själv. Någon annan som använder ett skal som man har på armen? Kanske kan vara nått. Då jag aldrig har skjorta på mig till jobbet så blir det svårt att lägga den i skjortfickan:)

Har man lagt en så stor telefon i framfickan på ett par tajta jeans...så får man ju verkligen skylla sig själv.

Jag menar, vad trodde du själv? Lite som den amerikanska tanten som körde sin katt i mikrovågsugnen för att katten var blöt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Som andra sagt. Kontakta Apple direkt. De (av apple) auktoriserade verkstäderna som bl.a Telia använder sig av kommer med största sannolikhet neka det på både garanti och reklamation p.g.a. yttre åverkan. Av erfarenhet tycker jag att Apples service via auktoriserade verkstäder är värdelös (sämre än alla andra) när det gäller garanti / reklamation. Framför allt reklamation som de iprincip skiter fullständigt i trots att det är lag i vårt avlånga land