Dagen är kommen - Netflix har börjat stänga av användare som använder VPN/proxy/etc för att komma åt Netflix US

Permalänk
Inaktiv

Dagen är kommen - Netflix har börjat stänga av användare som använder VPN/proxy/etc för att komma åt Netflix US

http://torrentfreak.com/netflix-cracks-down-on-vpn-and-proxy-...

Netflix is starting to block subscribers who access its service using VPN services and other tools that bypass geolocation restrictions. The changes, which may also affect legitimate users, have been requested by the movie studios who want full control over what people can see in their respective countries.

netflix-logoDue to complicated licensing agreements Netflix is only available in a few dozen countries, all of which have a different content library.

Some people bypass these content and access restrictions by using VPNs or other circumvention tools that change their geographical location. This makes it easy for people all around the world to pay for access to the U.S. version of Netflix, for example.

The movie studios are not happy with these deviant subscribers as it hurts their licensing agreements. Previously entertainment industry sources in Australia complained bitterly that tens of thousands of Netflix “VPN-pirates” were hurting their business.

Over the past weeks Netflix has started to take action against people who use certain circumvention tools. The Android application started to force Google DNS which now makes it harder to use DNS based location unblockers, and several VPN IP-ranges were targeted as well.

Thus far the actions are limited in scope, so not all VPN users may experience problems just yet. However, TorGuard is one of the VPN providers which noticed a surge in access problems by its users, starting mid-December.

“This is a brand new development. A few weeks ago we received the first report from a handful of clients that Netflix blocked access due to VPN or proxy usage. This is the very first time I’ve ever heard Netflix displaying this type of error message to a VPN user,” TorGuard’s Ben Van der Pelt tells us.

In TorGuard’s case the users were able to quickly gain access again by logging into another U.S. location. It further appears that some of the blocking efforts were temporary, probably as a test for a full-scale rollout at a later date.

“I have a sneaking suspicion that Netflix may be testing these new IP blocking methods temporarily in certain markets. At this time the blocks do not seem aggressive and may only be targeted at IP ranges that exceed too many simultaneous logins.”

Netflix is reportedly testing a variety of blocking methods. From querying the user’s time zone through the web browser or mobile device GPS and comparing it to the timezone of their IP-address, to forcing Google’s DNS services in the Android app.

TorGuard told us that if Netflix continues with a strict ban policy, they will provide an easy solution to bypass the blocks. Other services, such as Unblock-us are also suggesting workarounds to their customers.

Netflix’ efforts to block geoblocking circumvention tools doesn’t come as a surprise. TF has seen a draft of the content protection agreement Sony Pictures prepared for Netflix earlier this year. This agreement specifically requires Netflix to verify that registered users are indeed residing in the proper locations.

Among other things Netflix must “use such geolocation bypass detection technology to detect known web proxies, DNS based proxies, anonymizing services and VPNs which have been created for the primary intent of bypassing geo-restrictions.”

geofiltering
Blocking VPN and proxy “pirates” has become a priority for the movie studios as streaming services have failed to introduce proper countermeasures. Early 2014 the movie studio looked into the accessibility of various services through popular circumvention tools, including TorGuard, to find out that most are not blocked.

In a follow-up during the summer of 2014 Sony Pictures conducted research to identify the IP-ranges of various VPNs and proxies. These results were shared with Netflix and other streaming services so they could take action and expand their blocklists where needed.

geolocationresults
Based on the above it’s safe to conclude that Netflix will continue to roll out more aggressive blocking tools during the months to come. As with all blocks, this may also affect some people who use VPNs for privacy and security reasons. Whether Netflix will factor this in has yet to be seen.

TF contacted Netflix for a comment on the findings and its future plans, but a few days have passed and we have yet to receive a response.

Netflix is not the only streaming service that’s targeting VPN and proxy users. A few months ago Hulu implemented similar restrictions. This made the site unusable for location “pirates,” but also U.S. based paying customers who used a VPN for privacy reasons.

Permalänk
Avstängd

För helvete.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Avstängd

Sa upp skiten för några veckor sedan.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

Ja, men det är nog bättre att få folk irriterade över materialet som är tillgängligt dem, så de istället laddar ner det från den odödliga bukten... buuut that's none of my business

Permalänk
Medlem

En dålig tjänst blev precis värdelös. Om industrin håller på så här kommer piratkopiering aldrig minska.

Permalänk
Medlem

Folk som vill betala för sig kommer nu få gå tillbaka till att ladda ned det dom vill se...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Här klagar dem på pirater sen vill de inte dela med sig till resten av världen i tid. Dom strävar baklänges i vanlig ordning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av immutable:

Folk som vill betala för sig kommer nu få gå tillbaka till att ladda ned det dom vill se...

Exakt. Än värre är det för de på mottagande sida som får leta efter mindre etablerade ställen än TPB och kanske få tag på ren och skär skit, för att sedan behöva dra ned fyrtio torrents med skit tack vare både det ena och det andra.

APB har gått för långt redan innan tjänster började att ha restriktioner gällande innehållet man får se (vilket är rätt sjukt med tanke på att det är en _betald_ tjänst).

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

http://torrentfreak.com/netflix-cracks-down-on-vpn-and-proxy-...

Netflix is starting to block subscribers who access its service using VPN services and other tools that bypass geolocation restrictions. The changes, which may also affect legitimate users, have been requested by the movie studios who want full control over what people can see in their respective countries.

netflix-logoDue to complicated licensing agreements Netflix is only available in a few dozen countries, all of which have a different content library.

Some people bypass these content and access restrictions by using VPNs or other circumvention tools that change their geographical location. This makes it easy for people all around the world to pay for access to the U.S. version of Netflix, for example.

The movie studios are not happy with these deviant subscribers as it hurts their licensing agreements. Previously entertainment industry sources in Australia complained bitterly that tens of thousands of Netflix “VPN-pirates” were hurting their business.

Over the past weeks Netflix has started to take action against people who use certain circumvention tools. The Android application started to force Google DNS which now makes it harder to use DNS based location unblockers, and several VPN IP-ranges were targeted as well.

Thus far the actions are limited in scope, so not all VPN users may experience problems just yet. However, TorGuard is one of the VPN providers which noticed a surge in access problems by its users, starting mid-December.

“This is a brand new development. A few weeks ago we received the first report from a handful of clients that Netflix blocked access due to VPN or proxy usage. This is the very first time I’ve ever heard Netflix displaying this type of error message to a VPN user,” TorGuard’s Ben Van der Pelt tells us.

In TorGuard’s case the users were able to quickly gain access again by logging into another U.S. location. It further appears that some of the blocking efforts were temporary, probably as a test for a full-scale rollout at a later date.

“I have a sneaking suspicion that Netflix may be testing these new IP blocking methods temporarily in certain markets. At this time the blocks do not seem aggressive and may only be targeted at IP ranges that exceed too many simultaneous logins.”

Netflix is reportedly testing a variety of blocking methods. From querying the user’s time zone through the web browser or mobile device GPS and comparing it to the timezone of their IP-address, to forcing Google’s DNS services in the Android app.

TorGuard told us that if Netflix continues with a strict ban policy, they will provide an easy solution to bypass the blocks. Other services, such as Unblock-us are also suggesting workarounds to their customers.

Netflix’ efforts to block geoblocking circumvention tools doesn’t come as a surprise. TF has seen a draft of the content protection agreement Sony Pictures prepared for Netflix earlier this year. This agreement specifically requires Netflix to verify that registered users are indeed residing in the proper locations.

Among other things Netflix must “use such geolocation bypass detection technology to detect known web proxies, DNS based proxies, anonymizing services and VPNs which have been created for the primary intent of bypassing geo-restrictions.”

geofiltering
Blocking VPN and proxy “pirates” has become a priority for the movie studios as streaming services have failed to introduce proper countermeasures. Early 2014 the movie studio looked into the accessibility of various services through popular circumvention tools, including TorGuard, to find out that most are not blocked.

In a follow-up during the summer of 2014 Sony Pictures conducted research to identify the IP-ranges of various VPNs and proxies. These results were shared with Netflix and other streaming services so they could take action and expand their blocklists where needed.

geolocationresults
Based on the above it’s safe to conclude that Netflix will continue to roll out more aggressive blocking tools during the months to come. As with all blocks, this may also affect some people who use VPNs for privacy and security reasons. Whether Netflix will factor this in has yet to be seen.

TF contacted Netflix for a comment on the findings and its future plans, but a few days have passed and we have yet to receive a response.

Netflix is not the only streaming service that’s targeting VPN and proxy users. A few months ago Hulu implemented similar restrictions. This made the site unusable for location “pirates,” but also U.S. based paying customers who used a VPN for privacy reasons.

Dold text

Spiken i kistan för vi ska inte någonsin få vettiga tjänster i Sverige typ:/

Å ena sidan klagar dom på olaglig nerladdning, men gör det inte enklare för folk att ta del av deras material.

I andra branscher som handel, så kör man med kunden har rätt även om denna har fel typ

Drabbar inte mig, men bedrövligt ändå.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Glad jag sa upp mitt för några veckor sen. Kör vidare med vpn tills mitt tar slut för jag bryr mig inte.
För övrigt så funkar hola fortfarandes bra på Android trots deras ändring

Permalänk
Medlem

Sååå.....

Dom ger oss i Sverige en tiondel av utbudet i usa (tex, finns många fler länder med betydligt större utbud än oss) men vi betalar för att kunna se deras utbud iaf för vi vet att vi kommer åt fulla utbudet med lite knep och knåp.

Att spärra betalande kunder (tillfälligt eller är det tom permanent ?? ) bara för att dom använder proxy/VPN gör ju bara att piratkopieringen ökar igen, jag har knappt tankat ner en enda film sen jag började använda netflix och kom på att jag kunde komma åt USAs utbud. Nu kan jag ju lika bra bara börja tanka ner skiten igen och slippa betala 79kr per månad.

Jag gillar netflix men svenska utbudet är som bäst svältfött så om dom spärrar proxy- och vpn-användare kommer dom nog att tappa väldigt många kunder i Sverige iaf...

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det är fascinerande, samtidigt som det är oerhört irriterande, att mediaindustrin aldrig tycks lära sig, utan fortsätter att med alla skohorn tillgängliga försöka få in två fötter i en sko. Om filmstudios klagar är det bara att inse att deras företagsmodell är förlegad.

Undrar om det kommer museer där besökaren tvingas blunda i vissa rum, eftersom denne bor i fel stadsområde eller tillhör fel social grupp? Tanken är ju i alla fall inte särskilt mycket mer märklig än de tjänster som här diskuteras.

"Tittut, nu ser du mig! nu ser du mig inte!"... är inte det mer hur glada och stolta föräldrar leker med sina barn? Den här leken är kanske viktigare än tidigare trots, för det lär de nya små samhällsinvånarna att så här är livet även på Internet.

Permalänk
Medlem

Tacka fan för att folk piratkopierar när dessa företag gör allt de kan för att jävlas och försvåra för folk som faktiskt försöker göra rätt för sig.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Herregud hur ska dom ha det, ska folk betala för sig eller fultanka?

Permalänk
Medlem

Tror inte Netflix har så mycket annat val, det är ju film och TV bolagen som bestämmer när, var och hur deras produktioner ska sändas. Lyder inte Netflix så blir dom av med avtalen.
Alltihopa är ju regionsstyrt, precis som med DVD och Blu-ray utgåvor..

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Hollywood lär sig aldrig verkar det som, samma som att filmer kommer flera veckor efter premiären till vissa länder utan anledning.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Läste detta innan, tycker det är förjävligt. Jag förstår att de gör det och det påverkar inte mig ändå men när jag testade Netflix var ju det svenska utbudet ett skämt, det amerikanska var det ända man kunde använda.

Jag tänker också att detta blir ett bakslag för de som använder vpn för att deras isp blockerar netflix, youtube och sånt, de kan ju inte använda netflix alls längre.

Lär väl se en uppgång med torrenting nu igen då. Had väl ändå varit bättre att folk kollar olagligt via netflix än bara drar ner allt från nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Tror inte Netflix har så mycket annat val, det är ju film och TV bolagen som bestämmer när, var och hur deras produktioner ska sändas. Lyder inte Netflix så blir dom av med avtalen.
Alltihopa är ju regionsstyrt, precis som med DVD och Blu-ray utgåvor..

Jo jag förstår också för det är ju som du säger och det är ju inte netflix som är boven utan idioterna inom filmindustrin som tror att dom tjänar mer pengar genom att ge sina betalande kunder mindre för deras pengar..

Sett från filmbolagens sida så är ju netflix en typ av kund som betalar för att kunna distribuera media till sina egna kunder, när netflix kunder ser att dom bara får tillgång till ett riktigt pissigt utbud och därmed säger upp abonnemanget hos netflix så minskar ju även pengaflödet från netflix till filmbolagen och hur dom inte kan inse det vet jag inte...

Dom förlorar ju bara på det själva dubbelt upp eftersom dom tappar slutkunder och "tjänar" lika många pirater som bara tankar ner filmerna istället.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

enligt endgadget:

Update: Netflix tells us that there's been "no change" in the way it handles VPNs, so you shouldn't have to worry about the company getting tough any time soon. With that said, these blocking errors started showing up in the past few weeks, so it's not clear what would have prompted them.

hela artikeln inklusive updatering:
http://www.engadget.com/2015/01/03/netflix-clamps-down-on-vpn...

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Och hur hade de tänkt kolla det? de ser inte vart du får din IP ifrån... lycka till det kommer andra tjänster som kommer gå runt detta isåfall. Glad att jag inte betalar för det där kassa utbudet längre.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

Och hur hade de tänkt kolla det? de ser inte vart du får din IP ifrån... lycka till det kommer andra tjänster som kommer gå runt detta isåfall. Glad att jag inte betalar för det där kassa utbudet längre.

Listor. spamhaus.org verkar ha blacklistat vissa IPs jag får från min VPN. Med samma IPs måste jag fylla i en captcha när jag går in på sidor som använder Cloudflare om jag inte missminner mig.

Permalänk
Inaktiv

Här har vi bakåtsträvare utan dess like! Filmbolagen vill bli av med pirater, men fan ta oss om vi betalar för en tjänst för att se deras filmer!

Jag är kanske korkad, men vart ligger logiken i detta? Vad spelar det för roll vilket land man befinner sig i? Netflix, bland många tjänster, har fått licens att visa en film/serie i ett visst land (host host, USA...) men resten av världen får vackert vänta fastän vi också betalar för tjänsten.

Idioter - jag hoppas det laddas ner ännu mer pirat-material efter ett sådant utlåtande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testade idag med hola och det fungerar inte längre, senast igår kväll så funkade det.
Edit: det fungerar med hola, dock inte med samma range ip-adresser verkar det som...

Permalänk

Jag fick "Blocked" första gången idag. Jag använder MediaHint för att komma åt Netflix USA:s mycket större utbud.
Grejen är att när jag gör en traceroute är det en server på Irland som blockar: ec2-79-125-0-137.eu-west-1. Det är en content cache som ägs av Amazon, och det verkar som om Netflix Europe ligger på den.
Kan nån förklara hur det kommer sig att anropet till www.netflix.com från en amerikansk proxy går till Netflix Europe?

Jag misstänker detta inte är en medveten block från Netflix, utan ett konfigurationsproblem hos antingen MediaHint eller Amazon.

Jag tänker lämna in en ticket till Netflix kundservice får vi se vad de säger.

EDIT:
Det gick undan. Jodå, det är netflix som blockar, och det gör de för att hindra folk från att titta på fel region. Jaha. Bara att säga upp netflix, med andra ord.

ny info inkom
Permalänk
Medlem

http://www.idg.se/2.1085/1.647457/netflix-satter-ner-foten

Tänkte att detta kunde vara "kul" (bra snarare) att veta för de som inte redan sett detta. Själv använder jag inte alls Netflix, aldrig gjort, men tråkigt likaså.

Visa signatur

Fractal Design North | Ryzen 7 5800X3D | PowerColor Fighter 7800 XT | 32GB DDR4 3600Mhz | MSI B450I Gaming Plus AC | Corsair RM850e

Permalänk
Medlem

Sa upp mitt abb idag, känns bara fånigt med regioner...

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Tror inte Netflix har så mycket annat val, det är ju film och TV bolagen som bestämmer när, var och hur deras produktioner ska sändas. Lyder inte Netflix så blir dom av med avtalen.
Alltihopa är ju regionsstyrt, precis som med DVD och Blu-ray utgåvor..

Kan Spotify kan väl Netflix fixa till sina avtal med tv-bolagen?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Det tråkiga är väl att det inte är netflix fel. Utan det är väl mediamaffian som tvingar dem till att spärra oss eftersom "sverige" inte har betalat för licenserna att se det andra...men det är helt klart så bakåtsträvande. Jag sluta också att betala för det. Laddar ner det jag vill se istället. F ö var jag helnöjd med netflix, har fungerat kanon förutom denna typ av satyg. Är såååå mycket mer att se på i det UK/US sortimentet.

Edit: Jag är inte 10000% säker nu men jag har för mig jag läste nånstans att Netflix betalar typ 80% (stor del iaf) av sin inkomst till licenser.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Tjaa, det är bara att konstatera att Pirat nedladdningarna inte alls skadar branschen på den nivå de vill få de till. Om det var fallet skulle vi naturligtvis ha en global tjänst som släppte allt så snabbt som möjligt. Att vi inte har de tyder på att de tjänar mer pengar på detta 1900-tals tjaffs än att ge oss en vettig tjänst. Detta trots pirat verksamheten naturligtvis.

Antar att de vill säga "Ladda ned mer olagligt om ni vill ha en vettig tjänst" Det är då vad jag tolkar det som.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Tjaa, det är bara att konstatera att Pirat nedladdningarna inte alls skadar branschen på den nivå de vill få de till. Om det var fallet skulle vi naturligtvis ha en global tjänst som släppte allt så snabbt som möjligt. Att vi inte har de tyder på att de tjänar mer pengar på detta 1900-tals tjaffs än att ge oss en vettig tjänst. Detta trots pirat verksamheten naturligtvis.

Antar att de vill säga "Ladda ned mer olagligt om ni vill ha en vettig tjänst" Det är då vad jag tolkar det som.

Du skulle likaväl komma till motsatt slutsats med samma data men man drar ju den som gynnar sig själv mest.