Why Ultra HD 4K TVs are still stupid (Håller ni med)

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Tv har inte sänt 1080P ens och det kom väl runt 2008/2009?
Så 1080P är onödigt om man ska gå på erat tankesätt.

Full HD TV är ej onödigt då det finns media som stödjer upplösningen. Finns inte många Ultra HD filmer/tv serier så vitt jag vet.

LCD suger ändå. CRT for life.

Permalänk
Medlem

Tyckte själv innan att 4K var helt onödigt. Fast det var innan CES 2015 och nu vet i tusan. Efter en vecka i Las Vegas är jag kluven.

Både Netflix i 4K, Amazon men framförallt UltraFlix såg väldigt bra ut.

Dock föredrar jag en full HD OLED än 4K LCD. Svärtan var riktigt imponerande.

Visserligen är showen inget perfekt ställe för jämförande tester, men ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Problemet är att man nu endast fokuserar på en aspekt av bildkvalitet.
(Jämför tex med kameror och megapixel)

Andra kvaliteter som tex Svärta, kontrast, Korrekta färger, lågt "motion blur" m fl har plötsligt blivit nästan irrelevanta.

http://www.cnet.com/news/budget-tv-resolution-rumble-720p-pla...

Slutsats: En 4k-TV med genomgående goda bildegenskaper är sannolikt inte särskilt billig idag.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jag längtar till man kan få 4k 75+ för en vettig peng samt 4k blu ray. Fuck 4k ser ju helt underbart ut om man jämför med 1080p som ser ut som stryk.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Det är inte än fråga om if utan snaran om when. Det är ett ganska naturligt steg i utvecklingen, där saker som 3D med tiden kommer uteslutas, till förmån för (förhoppningsvis) 12bit färgljup, 4K, H.265, "HD-Audio" etc. Själv stod valet mellan 4K OLED eller 1080p plasma, och då pengar inte växer på mina träd så blev det det senare.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

it's all about OLED...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte så mycket men tänker så här:

1. Det gynnar ingen om speltillverkarna börjar se 4K som standard snart. För det kommer behövas så enormt mycket kraft att den höga upplösningen kommer att bli viktigare att optimera för än att faktiskt göra spelen snygga och detaljerade. Som att ta ett gammalt spel och sätta på någon superAnti-aliasing och säga att det är revolutionerande. Jag personligen föredrar 1080 då och låter kraften gå till en vacker spelvärld. Detta gäller nu och något år till. Naturligtvis kommer hårdvaran ikapp. En dag.

2. Jag tar hellre en tv med vanlig HD och 3D för ett vettigt pris.

3. Jag har lite erfarenhet av 4K, hur blir en skärm/Tv med 4K när den ställs om att köra i tex 1080P??

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt att skaffa mig en ny TV till nästa jul, men min fråga är; hur mycket nya apparater kan man tänkas se under 2015 som kan vara något att ha?

Jag ska ha en 55-60 tum 1080p för främst PS4, men även till en hel del film och serier. Valet för mig står mellan Sony och Samsung, men då Sony verkar ligga i framkant när det gäller spelande, så blir det nog en sån. Dock så känner jag idag att det inte finns allt för många bra varianter i de storlekarna och vad jag har sett så utgår allt fler. Så vad tror ni; kommer det att dyka upp något mer intressant? Jag vill inte behöva kompromissa när det gäller kvalité, utan jag vill ha en stor gamingvänlig TV med bra bild

Sen när det gäller 4K så håller jag med om att det är en cool grej att marknadsföra med. Låter grymt att kunna säga att man har en TV som stödjer 4K, men ja, kul att ha det och sen inte kunna utnyttja det

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

jag kommer avvakta med 4k tv tills alla barnsjukdomar är fixade, och kanske mer viktigt när marknaden börjar mogna för det, och med det menar jag källmaterial som t, ex filmer, och hårdvara som t, ex grafikkort, jag är jätte taggad på 4k, Men just nu känns det som att företagen vill ha det för att de ska kunna ta ut högre vinstmarginal såsom de gjorde med 3d, och smart tv, istället för att marknaden är redo för det, så om 3 - 5 år byter jag nog ut min 1080p tv men innan dess nej tack:), Det skulle väl iof vara om något som krossar ips blir "prisvärt" innan dess;)

Permalänk

Har 96" duk. Ser fram emot 4k projektor i vettig prisnivå och H.265 på Blu-ray. TV har jag inte sett på på flera år...

Permalänk
Medlem

Personligen kommer jag nog bli väldigt sugen på en 4K Oled TV i samband med att de första 4K UHD Blu-ray filmerna släpps lagom till julen 2015

http://www.engadget.com/2015/01/09/4k-blu-ray-hdd/

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av TLovskog:

Tyckte själv innan att 4K var helt onödigt. Fast det var innan CES 2015 och nu vet i tusan. Efter en vecka i Las Vegas är jag kluven.

Både Netflix i 4K, Amazon men framförallt UltraFlix såg väldigt bra ut.

Dock föredrar jag en full HD OLED än 4K LCD. Svärtan var riktigt imponerande.

Visserligen är showen inget perfekt ställe för jämförande tester, men ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på hur fruktansvärt komprimerat full-HD är på Netflix så kommer nog inte 4K vara någon höjdare det heller...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Allt beror på hur petig (läs kräsen) du är och vilket avstånd du tittar på.

Sitter man på ~3-4m avstånd är det svårt att se skillnad på 720p och 1080p med bra aparater. Nu pratar vi alltså toppmodellerna från Samsung eller dylikt, ingen Andersson skit för 3500 spänn.

Bildprocessorerna i toppmorderna tv-aparater gör underverk för hur bildkvaliteten visas och upplevs. Skillnaden mellan 720p och 1080p är mycket svåra att se för det otränade ögat.

Personligen har jag en utav de nämna toppmodellerna 2013/2014, Samsung UE55F8005, och kan väl inte direkt säga att jag faktiskt ser skillnad på materialet som visas, men jag vill ha det mesta materialet ändå i 1080p med tanke på framtiden.

Men det sagt, så tror jag inte du kommer se nämnvärd skillnad på 1080p och 4K om du inte sitter såpass nära skärmen/panelen så att du kan slicka på den...

I TV-soffan kommer du uppleva materialet som högupplöst oavsett.
Men det är ju hur kräsen man är.

Tänk dock på att kommande 4K filmer/serier osv tar inte bara större plats på hårddisk/strömning utan ställer även högre krav på hårdvaran som skall spela upp mediat.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv

Bättre bild, högre upplösning, det är iaf min personliga upplevelse, känns inte särskilt stupid.
Dock finns det som vanligt bättre och annorlunda sätt att göra saker på.

Någon som känner sig dum när han/hon lirar i 3840 x 2160 istället för 1920 x 1080? Eller kollar på Breaking Bad i 4k?
Då ska du vänta med att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Allt beror på hur petig (läs kräsen) du är och vilket avstånd du tittar på.

Sitter man på ~3-4m avstånd är det svårt att se skillnad på 720p och 1080p med bra aparater. Nu pratar vi alltså toppmodellerna från Samsung eller dylikt, ingen Andersson skit för 3500 spänn.

Bildprocessorerna i toppmorderna tv-aparater gör underverk för hur bildkvaliteten visas och upplevs. Skillnaden mellan 720p och 1080p är mycket svåra att se för det otränade ögat.

Personligen har jag en utav de nämna toppmodellerna 2013/2014, Samsung UE55F8005, och kan väl inte direkt säga att jag faktiskt ser skillnad på materialet som visas, men jag vill ha det mesta materialet ändå i 1080p med tanke på framtiden.

Men det sagt, så tror jag inte du kommer se nämnvärd skillnad på 1080p och 4K om du inte sitter såpass nära skärmen/panelen så att du kan slicka på den...

I TV-soffan kommer du uppleva materialet som högupplöst oavsett.
Men det är ju hur kräsen man är.

Tänk dock på att kommande 4K filmer/serier osv tar inte bara större plats på hårddisk/strömning utan ställer även högre krav på hårdvaran som skall spela upp mediat.

Tror mycket har att göra med källmaterialet, optik vid filmproduktionen helt enkelt. Pixar-grejer ser man oftast stor skillnad på.

Men som sagt, kan tydligen inte sägas nog ofta. Passiv 3D kräver 4K.

Permalänk
Medlem

Det som är lite komiskt idag är ju att de aparater som sälj inte har HDCP 2.2 vilket krävs för nya Ultra HD BD spelare osv , sååååå då får man streama via nätet eller liknande , kommer bli ett jävla liv när svenssons köper 4K och sen inte kan använda 4K BD spelare när de kommer

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

För TV är det lite poänglöst om TVn inte är abnormalt stor dvs. 42-50 tum är lite meningslöst. Om man inte använder det som datorskärm dvs.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Det som är lite komiskt idag är ju att de aparater som sälj inte har HDCP 2.2 vilket krävs för nya Ultra HD BD spelare osv , sååååå då får man streama via nätet eller liknande , kommer bli ett jävla liv när svenssons köper 4K och sen inte kan använda 4K BD spelare när de kommer

Vadå inte "kan använda"? Den kommer inte upphöra att fungera, det enda som kommer att ske att de inte får den bild som de bör fast hela 4K grejen är helt meningslös i slutändan i alla fall. "Svensson" är lurad redan de prackade på att han skulle köpa det från början, så han är lurad redan innan han köpt det.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vadå inte "kan använda"? Den kommer inte upphöra att fungera, det enda som kommer att ske att de inte får den bild som de bör fast hela 4K grejen är helt meningslös i slutändan i alla fall. "Svensson" är lurad redan de prackade på att han skulle köpa det från början, så han är lurad redan innan han köpt det.

det jag menar är att de köper en 4K TV idag som inte har HDCP 2.2 sen köper de en Ultra 4K BD spelare senare under året, kommer de inte få någon bild.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Inte alls nödigt.

Att 4k är onödigt är ju nonsens, det är som att säga att det är onödigt att bilar går fortare än 120km/h.

Ang vad som skrevs bland tidigare kommentatorer "Jag tar hellre en tv med vanlig HD och 3D för ett vettigt pris", vad hindrar både och?
Philips 4K skärm (40") är otroligt prisvärd och levererar bra bild till en vettig peng. Visst det är inte samma storlek och prestanda som en Panasonic AX-900E men till en bråkdel av priset.

Sen är faktiskt 4k en nödvändighet för att få en acceptabel 3D upplevelse, då det är det enda sättet att få full-hd upplösning på en 3D-film. Alla Full-HD tv´s med 3D (aktiv som passiv) kör INTE 3D i full hd, men det är inget man poängterar i specifikationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Håller med honom till fullo, vilken upplösning man "behöver" är bara enkel matematik och för de flesta vardagsrummen så tillför 4K inte något: http://isthisretina.com/

Tack för länktipset!

Saknar bara att kunna ange ögats vinkelupplösning, eftersom det varierar från person till person. T.ex. räknar den fram 56 cm för 28" 3840x2160, men utifrån min egen syn hamnar det på 80-90cm (minns inte exakt, har beräkningsarket hemma).

Men ja, huvudbudskapet är att betraktningsavståndet är det viktigaste. Ingen poäng med 4K TV om man inte har en väldigt stor skärm (jag skulle t.ex. behöva 100"+ i mitt vardagsrum) eller sitter väldigt nära.

Men det gör förstås ingen skada med 4K TV, även om man inte skulle ha någon praktisk nytta av det, men själv skulle jag inte betala extra eller byta TV enbart för det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Som en person som har en 4k TV så kan jag säga såhär.
Jag behöver troligen inte 4k. Men här är fördelarna jag får med 4k, ursäkta mig även när jag säger 4k, menar givetvis 4k UHD och inte 4k DCI, orkar dock inte skriva ut hela:
+ Passiv 3D i 1080p (Älskar film och en av få(?) som gillar 3D, gillar djupet det ger, köper även alltid 3D-bluray när det går).
+ Kolla streams i 4k (CSGO från HLTV tex).
+ Otroligt bar 1080p bild (Av de TVs jag sett och jämför med så är bilden värd 20k+ på en Full HD LCD, betalade 13k).
+ 4k Porr
+ 4k Netflix serier (House of Cards tex)
+ 4k youtube videos
Är skillnaden lika stor som 720p till 1080p? Nej, definitivt inte.
Ser man någon skillnad från 1080p till 4k? Ja, i min personliga åsikt så ser man skillnad även på 55".
Vet inte riktigt vad jag har för nackdelar, sure en Full HD TV i 200 Hz skulle troligen se lika bra ut, skulle dock inte få Passiv 3D i Full HD. Har testat både Aktiv och Passiv 3D, då Biografen i Eskilstuna kör på Aktiv 3D och tex Bergakungen i Göteborg kör Passiv. Föredrar Passiv varje dag om året.
Jag kollar ofta på stream också så att få se CSGO i 4k är rätt ballt faktiskt.
Nu är min TV inte UHD (per standard) sen September 2014. Men jag gamear ändå inte på den så ser inget behov av 60 FPS.
30 verkar faktiskt fungera väldigt bra även på streams. (Don't hate).
Svärtan är dessutom superb, men det har mer med LG att göra ..

Edit:

Den bilden har vi alla sett, jag sitter 4m från tvn, ca 13-14 feet. Den som inte tycker det är någon skillnad på 720p och 1080p på min skärm kan få komma och se skillnaden själv.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel W:

Att 4k är onödigt är ju nonsens, det är som att säga att det är onödigt att bilar går fortare än 120km/h.

Nej, det går inte att jämföra, eftersom det är onödigt att vanliga bilar för trafikbruk går fortare än 120.
Finns ingen rimlig anledning att kunna köra fortare annat än på bana.

Skrivet av Daniel W:

Sen är faktiskt 4k en nödvändighet för att få en acceptabel 3D upplevelse, då det är det enda sättet att få full-hd upplösning på en 3D-film.

Nej, man kan dubbla bildfrekvensen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

4K projektor kommer jag skaffa om priset blir rätt i framtiden. 4K på en TV ser jag som totalt onödigt. Man behöver som sagt riktigt stor bild för att få ngn större nytta med 4K eller sitta sjukt nära sin tv. Min syn är inte perfekt heller. Tycker inte det är ngn gigantisk skillnad på 720p och 1080p på min 117" duk på drygt 3m avstånd heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Edit:
BILD
Den bilden har vi alla sett, jag sitter 4m från tvn, ca 13-14 feet. Den som inte tycker det är någon skillnad på 720p och 1080p på min skärm kan få komma och se skillnaden själv.

Den bilden beror ju på ens syn framför allt. Jag ser ingen skillnad mellan 480, 720, 1080 på min 32-tummare ifrån 2 meters avstånd, men min syn utan glasögon är kass. Med glasögon är det en annan femma. Men många går utan glasögon eller linser och tror de har perfekt syn. Jag är en av dom, jag vet att jag behöver glasögon men har inte orkat få det fixat.

Vid rätt avstånd, med rätt syn, med rätt förhållanden är alla förbättringar bättre. Men allt är relativt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Avståndsbilden ovan i Sushifrukts inlägg baseras på att man har perfekt syn också och hur många har egentligen det? inte jag iaf. Bra på ett sätt för min del då jag inte behöver bry mig om 4K på samma sätt.
4K på en stor datormonitor är ngt helt annat. Där handlar det mer om att få större arbetsyta.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst allt i denna tråden men har läst en del i andra trådar tidigare om detta och folk som gnäller att man inte ser skillnad mer äns när man är ända upp i bilden.
Har själv en 55" 4k tv hemma och jag ser skillnad på 4k eller full hd på upp till 5m avstånd. Sitter man sen i soffan där det är ca 2.2m till tvn är det väldigt mycket finare med 4k, även om man bara kör Netflix eller YouTube's komprimerade 4k.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Den bilden beror ju på ens syn framför allt. Jag ser ingen skillnad mellan 480, 720, 1080 på min 32-tummare ifrån 2 meters avstånd, men min syn utan glasögon är kass. Med glasögon är det en annan femma. Men många går utan glasögon eller linser och tror de har perfekt syn. Jag är en av dom, jag vet att jag behöver glasögon men har inte orkat få det fixat.

Vid rätt avstånd, med rätt syn, med rätt förhållanden är alla förbättringar bättre. Men allt är relativt.
https://www.youtube.com/watch?v=evQsOFQju08

Jo, senast jag kollade min syn var iof när jag tog körkort för 5 år sen i April. Då hade jag 1.0.
Har kollat min syn några gånger under åren då jag när jag var runt 14-15 såg dåligt efter mer än 3 timmar vid datorn var det vi kom fram tll. Detta har dock gått över och sitter nu utan problem 8 timmar i sträck utan att få ont i huvuet eller får sämre syn.

Alla är ju dock olika känsliga, min sambo tex hade inget problem att se på dvd filmer förut, hon kunde för allt i världen inte förstå varför jag var tvungen att se minst 720p och helst 1080p. Nu kan hon heller inte se på DVD filmer då hon med bara ser fyrkanter i hela bilden. Däremot så tycker hon fortfarande 720p är ok, vilket jag kan sträcka mig till. Men jag jobbar på att avvänja henne från det med

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag tror att 4K kommer att komma till sin rätt om ett par år. Just nu är den i fosterstadie med begränsat utbud och begränsad funktionalitet sett till dess egenskaper. En 1080P-tv från nu och en 1080p-Tv från 5 år sedan som kostar lika mycket i pris är som natt och dag i dess sätt att prestera.

Jag tror att samma sak kommer gälla även 4K.

Skickades från m.sweclockers.com