Vad är felet på mitt batteri Iphone 5!

Permalänk
Medlem

Vad är felet på mitt batteri Iphone 5!

Tjenare jag undrar om någon har någon aning om varför mitt batteri är helt värdelöst!
Har lyssnat på musik typ 30-40min idag, snapchatat lika länge vid ett annat tillfälle och smsar lite.
Jag har just nu 15% batteri så det har dessutom dragit så mycket bara av att skriva denna post.

Jag har bakgrunduppdateringar avstängt också!

http://imgur.com/dp4l1y6

Permalänk
Medlem

Kolla om den är med i Apples utbytesprogram: https://www.apple.com/se/support/iphone5-battery/

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Iphone 5 är 2.5 år gammal. Kanske dags att byta batteri?
Du kan ju prova och se om en komplett återställning gör ngn nytta.
Hur är täckningen där du befinner dig förresten? Dålig täckning drar otroligt mycket energi.

Permalänk
Medlem

Batteriet på min 4S är inte riktigt lika dåligt men telefonen dör om det går under 20% samt om det är det minsta lilla kyla ute. Men som sagt innan så har telefonerna några år på nacken, och batterierna är ju inte gjorda för att hålla för evigt. Hur ska Apple (och andra tillverkare) annars få folk att köpa nya telefoner varje år om lurarna är evighetsmaskiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Kolla om den är med i Apples utbytesprogram: https://www.apple.com/se/support/iphone5-battery/

Det kollade jag förut, tyvärr ej:/

Skrivet av ozo64:

Iphone 5 är 2.5 år gammal. Kanske dags att byta batteri?
Du kan ju prova och se om en komplett återställning gör ngn nytta.
Hur är täckningen där du befinner dig förresten? Dålig täckning drar otroligt mycket energi.

Fick min för 12 månader sen dock:(
Täckningen är prima..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImDiddan:

Tjenare jag undrar om någon har någon aning om varför mitt batteri är helt värdelöst!
Har lyssnat på musik typ 30-40min idag, snapchatat lika länge vid ett annat tillfälle och smsar lite.
Jag har just nu 15% batteri så det har dessutom dragit så mycket bara av att skriva denna post.

Jag har bakgrunduppdateringar avstängt också!

http://imgur.com/dp4l1y6

Tjejens batteri i hennes iphone 5 var likadant (och nej, den var inte med i utbytesprogrammet), totalt värdelöst efter under ett år. När hon ringde tre för att förlänga abbet och byta lur sa dom att det var ett vanligt klagomål på just iphone 5.

Hon har numer en Xperia Z3

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Tjejens batteri i hennes iphone 5 var likadant (och nej, den var inte med i utbytesprogrammet), totalt värdelöst efter under ett år. När hon ringde tre för att förlänga abbet och byta lur sa dom att det var ett vanligt klagomål på just iphone 5.

Hon har numer en Xperia Z3

Dold text

Menar du att lösningen blev telefon byte rent av? Fyfan iphone 6 tar på plånkan:p

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImDiddan:

Menar du att lösningen blev telefon byte rent av? Fyfan iphone 6 tar på plånkan:p

Nja, både ja och nej. Hon har kört med den nästan ett år (så den var nästan fullbetald alltså) men lessnade till slut på att batteriet bara räckte en par timmar. Så hon ringde operatören och förlängde abbet ett år till med en ny subventionerad telefon helt enkelt

Jag lyckades övertyga henne att byta från appleträsket!

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Nja, både ja och nej. Hon har kört med den nästan ett år (så den var nästan fullbetald alltså) men lessnade till slut på att batteriet bara räckte en par timmar. Så hon ringde operatören och förlängde abbet ett år till med en ny subventionerad telefon helt enkelt

Jag lyckades övertyga henne att byta från appleträsket!

Dold text

Haha ouff svårt ord, vad betyder det😂 fick hon den billigt vid abonnemangförlängning?

Permalänk
Medlem

Min 4S jag har i jobbet klarar inte ens att ladda till 100% längre Byt batteri om du orkar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Om du fick telefonen för ett år sedan är det ju garanti kvar på den, eller?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Om du fick telefonen för ett år sedan är det ju garanti kvar på den, eller?

Jo men eftersom mitt batteri inte ingår i de som var "dåliga" enligt apple säger dom ju att det bara är slut och jag får byta och det lär ju kosta en del

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImDiddan:

Haha ouff svårt ord, vad betyder det😂 fick hon den billigt vid abonnemangförlängning?

Ja alltså som vanligt operatörerna har: "ta ett 12/24mån abb så ingår telefon för xxx kr/månad

Skrivet av ZaInT:

Om du fick telefonen för ett år sedan är det ju garanti kvar på den, eller?

Tror inte batterislitage omfattas av garanti, batteriet är ju inte "trasigt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImDiddan:

Jo men eftersom mitt batteri inte ingår i de som var "dåliga" enligt apple säger dom ju att det bara är slut och jag får byta och det lär ju kosta en del

Behöver det inte vara (beroende vad man tycker är dyr då ) http://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/batteri-till-iphon...
Och så kan du ju köpa till den här och få lite mer tid innan du behöver ladda http://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/iphone-5-externt-b...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Tror inte batterislitage omfattas av garanti, batteriet är ju inte "trasigt".

Korrekt, den omfattas inte.

Till TS, jag har själv en Iphone 5 där mitt batteri blev sämre för att jag använde tredjeparts- laddare/kablar. Detta gjorde att laddningen blev ojämn och resulterade i att batteriet blev tomt väldigt fort samt stängdes av helt även fast den ibland stod på 20-30%. Lärdom: Använd bara original laddare och kablar, aldrig något annat.

Annars bytte jag mitt batteri själv, köpte verktyg för 100:- och batteri 150:- så 250 pix totalt. Funkar prima nu.

Kolla här: http://www.iphonebutiken.se/reservdelar-g497.html

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImDiddan:

Jo men eftersom mitt batteri inte ingår i de som var "dåliga" enligt apple säger dom ju att det bara är slut och jag får byta och det lär ju kosta en del

Batteritidsförsämring med vaddå, 80%? Det måste räknas som funktionsfel enligt mig.
Inte exakt samma sak men http://www.arn.se/Referat-vanliga-fall/Vanliga-fall/Generella...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slap:

Korrekt, den omfattas inte.

Till TS, jag har själv en Iphone 5 där mitt batteri blev sämre för att jag använde tredjeparts- laddare/kablar. Detta gjorde att laddningen blev ojämn och resulterade i att batteriet blev tomt väldigt fort samt stängdes av helt även fast den ibland stod på 20-30%. Lärdom: Använd bara original laddare och kablar, aldrig något annat.

Annars bytte jag mitt batteri själv, köpte verktyg för 100:- och batteri 150:- så 250 pix totalt. Funkar prima nu.

Kolla här: http://www.iphonebutiken.se/reservdelar-g497.html

Men satan... Använt en typ 2 meter lång kabel sen i våras och den är ju då INTE orginal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Batteritidsförsämring med vaddå, 80%? Det måste räknas som funktionsfel enligt mig.
Inte exakt samma sak men http://www.arn.se/Referat-vanliga-fall/Vanliga-fall/Generella...

Jo det där bör ju gå på garantin eftersom det inte bara är vanligt "slitage" på batteriet...
jag använde alltid original kabel till min iphone 5 och batteriet blev sjukt dåligt ändå efter 1 år, resulterade i att jag bytte batteri själv. Väldigt enkelt sålänge du tar dig din tid och kollar igenom guider.

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImDiddan:

Men satan... Använt en typ 2 meter lång kabel sen i våras och den är ju då INTE orginal...

Precis det jag gjorde också, inte nog med att batteriet skadades, kontakten på sladden jag hade var något större än original, vilket gjorde att den tryckte ut laddporten så att original laddaren glappade när jag började använda den igen.

Jag förstår inte varför apple inte går ut och varnar för de här kablarna då de kan göra en hel del skada.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk

Jag har för mig det var innan det där utbytesprogrammet kom eller ungefär samtidigt. Men jag skickade in min iPhone 5 som batteriet inte var så bra, kunde dö ibland vid 3% och ibland vid 6% och efter några dagar fick jag tillbaka den med kvitto från Apple med original batteri helt kostnadsfritt men då var det några dagar kvar på garantin med.

Och jag antar att du har uppdaterat din telefon till iOS 8? Jag varnar er, uppdatera inte en iPhone som fungerar.
Jag har låtit bli att uppdatera och hade aldrig uppdaterat till iOS 7 om jag hade vetat men jag var ny med iPhones då.
Min Jailbreakade 5a med iOS 7.1.2 har fortfarande utmärkt batteri och har inga problem
Och som sagt tidigare, se upp för laddare som inte är original. Jag tror t.ex laddare med dubbelt så mycket mah, 2 istället för original 1 mah skadar batteriet. Jag och kompisar har märkt att telefonerna laddar dubbelt så fort, men det försvinner dubbelt så fort med

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile