Folding@Home tar steget till Android

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Du verkar ha lite koll på detta.
Folding är helt okänt för mig, hur kan man med dator eller mobiltelefon bidra till forskningen?
Vad är det hårdvaran gör egentligen, vad räknar den på?
För att komma med ett botemedel måste man väl ändå veta varför en sjukdom uppstår och all bakomliggande procces i kroppen.
Vad exakt är det min telefon kan räkna på som skulle kunna lista ut detta?

Skulle föreslå att använda datorn snarare än en mobiltelefon eller surfplatta, även om den här nyheten handlar om det senare.

Det Folding@Home-projektet räknar på handlar, som de själva formulerar det, om:

Citat:

What is protein folding?
Proteins are biology's workhorses- its "nanomachines." Proteins help your body break down food into energy, regulate your moods, and fight disease. Before proteins can carry out these important functions, they assemble themselves, or "fold." While protein folding is critical and fundamental to virtually all of biology much of the process remains a mystery.

When proteins do not fold correctly (misfolding), there can be serious health consequences, including many well known diseases, such as Alzheimer's, Mad Cow (BSE), CJD, ALS, AIDS, Huntington's, Parkinson's disease, and many cancers.

If we better understand protein misfolding we can design drugs and therapies to combat these illnesses.

Se även t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Protein_folding

Edit: http://folding.stanford.edu/home/faq/faq-diseases/ är nog värt att titta på

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Inget problem med värme. Jag har ingen Sony så kan inte kolla hor Folding fungerar där, men jag kör BOINC och WorldCommunityGrid på flera Androidenheter och där kan man ställa hur stor del av kärnorna man vill använda så det blir inget problem med värme.

Permalänk
Medlem

Hade helt missat att sweclockers hade ett team. Gick med i det nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

nä fan, det skulle jag aldrig ställa upp på...använda min hårdvara för forsknings muppar!

men att andra vill göra det är ok för mig...men jag står över helt klart!

All teknik du använder och förmodligen en orsak till att du ens lever är tack vare "forsknings muppar".

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

nä fan, det skulle jag aldrig ställa upp på...använda min hårdvara för forsknings muppar!

men att andra vill göra det är ok för mig...men jag står över helt klart!

Jag hoppas att du aldrig använder sjukvården eller modern teknik, till exempel din dator, eftersom forskningsmuppar utvecklat dessa också.

Permalänk

Ja det här kan man ju faktiskt bidra med

"Det går exempelvis att låsa datatrafiken till att enbart använda Wifi och schemalägga under vilka tider proteinvikningen ska pågå. För att inte dränera batteriet startas beräkningarna endast när telefonen är på laddning."

Har ju en Z1

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Funkar inte att ladda ner på min 1+1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kobb3:

Jag hoppas att du aldrig använder sjukvården eller modern teknik, till exempel din dator, eftersom forskningsmuppar utvecklat dessa också.

Klart jag använder mig av sjukvården eftersom jag betalar för den....och datorn åxå eftersom jag betalat för den, men jag skulle aldrig slita på min hårdvara/ström helt gratis å hjälpa forskarmuppar! men ni som vill det, får gärna göra det ! det är ju som sagt helt frivilligt.

Permalänk
Skrivet av WhiteOnyx:

Klart jag använder mig av sjukvården eftersom jag betalar för den....och datorn åxå eftersom jag betalat för den, men jag skulle aldrig slita på min hårdvara/ström helt gratis å hjälpa forskarmuppar! men ni som vill det, får gärna göra det ! det är ju som sagt helt frivilligt.

Inte säker på om du är på riktigt eller ej.

OnT: Vore kul om det blev kompatibelt med äldre varianter av Android, då jag och många andra har en del gamla lurar liggandes. Riktigt kul att detta togs fram.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pellepelikan:

Synd att de måste vata relativt nya mobiler (android 4.4) som stöds. Borde ligga en del gamla galaxy s2 med spräckta skärmar (som exempel) som inte används till något vettigt...

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: å andra sidan kanske beräkningskraften är så låg att foldig inte kan räknas som vettigt heller...

Det går att köra 4.4.4 på S2. Cyanogenmod 11, exempelvis.

Permalänk
Medlem

Verkar inte som man kan koppla appen till användaren man har på PC-klienten.. Lr har jag missat nåt? Tråkigt om man inte kan folda för sweclockers

Visa signatur

Intel 3550K@4,2GHz, GTX 1060 (I know, old stuff..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Fast om det är altruism som är drivkraften finns det mer direkta sätt att stödja forskning än genom folding@home.

Detta är nog ett av dem kostnadseffektivaste sätten du kan bidra med. Hårdvaran har du betalt ändå, och allt som behövs är lite ström. Modern forskning kräver nästan alltid enorma mängder datorkraft (vilket jag kan säga är en bristvara i dagsläget).

Inget försvinner i overhead för arbetstid för utdelning, ansökningar och förvaltande. Det hade varit häftigt om alla datorer i världen gjorde detta. Undrar egentligen hur mycket potentiell datorkraft som bara står outnyttjat ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Yes! Som jag längtat! Måtte det bara fungera utan att ha wifi eller mobil data på!

Skrivet av sander00se:

Funkar inte att ladda ner på min 1+1

Läs artikeln igen så förstår du varför.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvillen:

Har du något som styrker det uttalandet?

Mvh
Kvillen

Inga officiella citeringar, men som mobiler byggs idag är det mycket möjligt att dem behöver klockas ner för lång, hård belastning. När du dimensionerar produkter gör du det efter ett förväntat"normalt" användande, inte för worst case scenario hela tiden.

Polarens Z1 överhettar vid längre filmning i 4k. Löses enklast genom att sätta den i ett glas vatten om du vill filma längre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Inga officiella citeringar, men som mobiler byggs idag är det mycket möjligt att dem behöver klockas ner för lång, hård belastning. När du dimensionerar produkter gör du det efter ett förväntat"normalt" användande, inte för worst case scenario hela tiden.

Polarens Z1 överhettar vid längre filmning i 4k. Löses enklast genom att sätta den i ett glas vatten om du vill filma längre

Skickades från m.sweclockers.com

Man får bygga vattenkylning till mobilen helt enkelt!

Visa signatur

Intel 3550K@4,2GHz, GTX 1060 (I know, old stuff..)

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant och kommer testa när det släpps till andra (min) telefon. Om man kan sätta en maxbelastning så vore ju det smidigt, OM det nu skulle vara "skadligt".

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Det går att köra 4.4.4 på S2. Cyanogenmod 11, exempelvis.

Nyhet för mig, inte så insatt i att roota androidmobiler, låter ju lovande då:)

Permalänk
Medlem

Kör på min Z2 när den sitter i dockan. Blir varm, men verkar inte vara extremt.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Trevligt, men inget för mig som redan kör två dedikerade 970 för folding

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Snusfri

När det släpps för andra än Sony's enheter så blir det nog att folda på surfplattan, den ligger bara oanvänd ändå så vore trevligt om den kom till nytta.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Att den går igång vid batteriladdning borde ju rimligen innebära att laddningsprocessen tar väldigt mycket längre tid, men visst, över natten går ju.

Jag tycker att det vore bättre med energieffektiva ASIC-lösningar, men det kanske är komplicerat att designa ASIC för folding (?), och sen vore förstås inköpskostnaden troligen hög. Och så ska man motivera mängder med folk att skaffa sig en. Nä, det håller inte i praktiken. Lite synd ändå.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag slutat folda för flera år sedan och lär inte börja igen så är väldigt oinsatt i hur det ser ut idag. Hur mycket arbete kan man egentligen få gjort med en ARM baserad mobil? Känns som de borde vara för slöa.

Bra att Stanford hänger med i utvecklingen och släpper klienter för ARM-baserade system.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på hur mycket "fold per watt" får man i en mobiltelefon jämfört med en vanlig processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

Klart jag använder mig av sjukvården eftersom jag betalar för den....och datorn åxå eftersom jag betalat för den, men jag skulle aldrig slita på min hårdvara/ström helt gratis å hjälpa forskarmuppar! men ni som vill det, får gärna göra det ! det är ju som sagt helt frivilligt.

Heh du är 11 år, du vet inte vad "betala för sig" betyder (baserat på ditt argument)
Helt klart frivilligt, din självcentrering är lite motbjudande

Skall även tilläggas att tack vare "forskar muppar" kan du/jag/vi vara keyboard warriors bl a

Permalänk
Sötast

Finns det nån mer information om hur en mobil ställer sig mot t.ex folding på gpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Att den går igång vid batteriladdning borde ju rimligen innebära att laddningsprocessen tar väldigt mycket längre tid, men visst, över natten går ju.

Jag tycker att det vore bättre med energieffektiva ASIC-lösningar, men det kanske är komplicerat att designa ASIC för folding (?), och sen vore förstås inköpskostnaden troligen hög. Och så ska man motivera mängder med folk att skaffa sig en. Nä, det håller inte i praktiken. Lite synd ändå.

Den kör bara igång när batteriet har 100%, så för mig blev det 3h 34 minuter mellan kl 00 till 06.

Verkar heller inte hitta om man kan skriva upp sig för sweclockers lag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Den kör bara igång när batteriet har 100%, så för mig blev det 3h 34 minuter mellan kl 00 till 06.

Ah, ja, det är ju förstås bästa lösningen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Låter bra för följande kategori:

  • Har tid o lust

  • Inte betalar strömmen själv

  • Har garanti på mobilen

Skulle tro att allt som behövs för stt få 90% av medelsvensson att sluta folda med mobilen e en artikel i tidningen om "Hans telefon fattade eld av att folda!" om när nån lämna den att folda över natten.

Många som klagar på WhiteOnyx. Vad tror ni alla virtuella myntsamlare hade sagt om ni gått in i deras forumdel o föreslagit att de börjar folda istället för att framställa virtuella mynt?

Hade fått nån memebild om "lol?"

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Tråkigt att appen inte har stöd för att ställa in contribution för users/teams. Det borde de allt ta och fixa i en uppdatering!

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Corsair XMS3 - 8 GB | ASUS P8Z77-V PRO | Corsair Neutron Series 240GB | Corsair AX 860W | ZOTAC GFORCE GTX 670 2GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Låter bra för följande kategori:

  • Har tid o lust

  • Inte betalar strömmen själv

  • Har garanti på mobilen

Skulle tro att allt som behövs för stt få 90% av medelsvensson att sluta folda med mobilen e en artikel i tidningen om "Hans telefon fattade eld av att folda!" om när nån lämna den att folda över natten.

Många som klagar på WhiteOnyx. Vad tror ni alla virtuella myntsamlare hade sagt om ni gått in i deras forumdel o föreslagit att de börjar folda istället för att framställa virtuella mynt?

Hade fått nån memebild om "lol?"

Inte betalar ström själv? En telefon ligger väl på ca 5 watt maxeffekt? Det är iaf vad en laddare på 5V och 1 A mäktar med att ladda. Så säg att man kör 4 timmar/natt (min körde 3h 34 minuter) så blir det 365*5*4=7300Wh per å. Räknar vi då med lite förluster så hamnar vi kanske runt 10 kWh per år vilket med dagens elpris blir under 5kr/år.