AMD-anställda röjer Radeon R9 380X – nytt flaggskepp med staplade minnen

Permalänk
Medlem

Då får man ju hoppas att den presterar där efter också. GTX980 är väl certat för 165W (vad jag ser på GeForce hemsida iaf)?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Vet någon hur stor prestandavinst man teoretiskt får av "2.5D interposer stacking"? Tycks inte hitta det själv men har för mig jag sett siffror på det.

Permalänk
Medlem

Förutsätter att det inte rör sig om några 300w @ stock frekv, jag menar det är väl givet eller hur skulle ju dessutom inte lämna något för OC.

Tror ändå att det kommer bli mer energieffektivt vs äldre AMD kort, kanske inte i klass med Nvidia men vem vet, orkar inte spekulera mer kring grafikkorts-rykten men den som lever får garanterat se.

Test, snart på Swec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Får bara mer och mer ångest, dags för 2 uppgraderade burkar till ungarna och jag kan varken bestämma mig för grafikkort och processor... Man ser att det kommer så mycket intressant hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av djlasseman:

Som jag ser det väljer man det som är mest prisvärt för stunden. Kommande teknik kommer alltid vara mer intressant än befintlig.
Jag tror inte den dagen kommer i våra liv när all ny teknik är lika bra som befintlig teknik.

Tänk ekonomiskt då... när nu denna kommer, köper du 290 för rea priser. Bästa prestanda/krona du någonsin kommer få är när ny modell kommer, och gamla reas ut svinbilligt. Titta bara på hur många 7970 kort som var på extrem rea, för att 280X skulle ersätta dem... (vilket var väldigt.. prisvärt).

På så sätt överlåter du ångesten till näste man, och kan ändå uppgradera rätt ofta (då det kostar typ 50% vad nya kort brukar göra)

Skrivet av versions:

ett strömsnålt kort kan både vara riktigt tyst och hålla låga temperaturer, vilket gör oerhört mycket för upplevelsen i mina ögon. det är även trevligt för överklockning på luft om inte kortet överhettas eller låter som ett flygplan direkt när man börjar pilla.

Nu håller jag med dig, men jag vill påpeka att Sapphires 290X låter väldigt lite, även med full last... så visst går det att designa tysta kylare för mycket effekt. Frågan är mer hur det påverkar rumstemp.
När man har fönstret vidöppet när det är -9 ute, bara för att få ner rumstempen under 30 grader (med avstängda element) är lite.... udda

Permalänk
Medlem

Next generation hårtork.

Nä skämt å sido.. Längtar till när 300 serien ska recenseras på SweC.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Grafikkortsmarknaden har mer eller mindre stått stiltje de senaste 2,5 åren speciellt för AMD. Först nyligen med Maxwell det börjat hända något. Men vi behöver komma ner i mindre tillverksningsteknik (20nm) för att det ska göra någon större skillnad.

Bara de som bor hemma hos Mamma och Pappa. Eller de som tycker är kul att bränna pengar på el.

Vilket som tycker jag detta kommande kort är riktigt oansenligt. Kan inte AMD komma med något nytt istället för att höja spänningen på grafikkort hela tiden?

Eller de med el som ingår i hyran. Eller de som inte har kortet i full load 24 timmar om dygnet, året runt.

Om du tycker AMD ska komma med något nytt så har du beviserligen inte läst artikeln, missade du avsnittet om 2.5D?

Permalänk

sen 3 månader senare kontrar nvidia med samma prestanda samt halva förbrukningen. sitter själv med amd 290. men nu börjar jag tveka på deras framtid...... men jg hoppas innerligt att för den effekten så är den grym, men tvivel har man.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nu håller jag med dig, men jag vill påpeka att Sapphires 290X låter väldigt lite, även med full last... så visst går det att designa tysta kylare för mycket effekt. Frågan är mer hur det påverkar rumstemp.
När man har fönstret vidöppet när det är -9 ute, bara för att få ner rumstempen under 30 grader (med avstängda element) är lite.... udda

absolut, det är inte omöjligt att kyla törstiga grafikkort på ett bra sätt, dock är tri-x en riktigt lång kylare så då har du den nackdelen istället (får plats i många chassin ändå).

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Nu vet jag att det finns vissa som byter grafikkort ett par gånger per år, vill bara ställa frågan varför?
Jag klarar mig finfint med mitt 7970, har väl ett par år på nacken nu men känns som slöseri med pengar att köpa nytt för att man får ett par extra fps här och där, eller vad är det roliga?

Jag byter inte så ofta själv. Men det är ju inte endast prestanda som skiljer. Ibland kommer ju nya funktioner som freesynk ny version av direct x och liknande som kan locka.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av tvelander:

#stillneed2000WPSUifthiscontinue

Hoppas Nvidias stora chip inte drar 300W + stock

så länge de presterar hyffsat skalenligt känns det rätt ok, drar inte 970 runt 150w tex?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Detta kort och en 9590 så behöver man ingen annan värmekälla i sitt hus. Nä skämt åsido, ska det dra så mkt ström för mig så bör det prestera också om jag fick för mig att köpa ett sådan. Blir intressant att följa.

Ett roligt klipp, känsliga AMD tittare undanbedes

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nu håller jag med dig, men jag vill påpeka att Sapphires 290X låter väldigt lite, även med full last... så visst går det att designa tysta kylare för mycket effekt. Frågan är mer hur det påverkar rumstemp.
När man har fönstret vidöppet när det är -9 ute, bara för att få ner rumstempen under 30 grader (med avstängda element) är lite.... udda

Har ett Sapphire R9 290X Vapor-X och kämpar för att få upp rumstempen över 18 grader, 5-6 timmars spelande och jag är kanske uppe och nosar på 19 grader.
0 gradigt ute, fönstren stängda och snål hyresvärd så elementen är svala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Får bara mer och mer ångest, dags för 2 uppgraderade burkar till ungarna och jag kan varken bestämma mig för grafikkort och processor... Man ser att det kommer så mycket intressant hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Om inte ungarna spelar BF4 på ultra och 3 skärmar var så räcker det väl gott och väl med en dator med GTX 680 till vardera unge, kanske en 780 om de vill spela tyngre spel. Spelar ungarna endast MOBA's så behövs ju inget mer än gamla GTX 580 för att driva runt det. Man behöver ju inte ge dem monsterdatorer bara för att Har man redan en processor från Sandy Bridge och frammåt så är en uppgradering knappast nödvändig heller, om inte man återgår till BF4 Ultra 4K 3 skärmar..

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

300W...MERA KÄRNKRAFT

Presterar den dock efter det så är det lugnt imo

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Tape out nu, vad pratar vi då - 6 månader till lansering?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Juicis:

Får bara mer och mer ångest, dags för 2 uppgraderade burkar till ungarna och jag kan varken bestämma mig för grafikkort och processor... Man ser att det kommer så mycket intressant hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Först främst vad spelar dom, och vilken upplösning.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLiBe:

Eller de med el som ingår i hyran. Eller de som inte har kortet i full load 24 timmar om dygnet, året runt.

Fast nån betalar ju för det så det är ju samma princip som att bo hemma och någon annan betalar. Är man den som betalar för hyran iaf så kan även den kommas höja för att täcka de dyra driftkonstaderna för husägaren..

Vilket som, varför tillverka saker som drar mer ström, känns bara korkat om det inte skulle TOTALT utklassa tidigare generationer. För då kanske det är dit man måste gå för att senare gå ned i förbrukning, men det känns inte som att teknik har en sådan trend vad det gäller förbrukning, snarare tvärt om.

Sen för att inte blanda in miljö för mycket så är det väl bara bra att använda mindre energi i hemmet vare sig du betalar ett öre eller inte för det

Min nuvarande datorn drar galet mycket mindre än min gamla och presterar enoooormt mycket bättre så det är sköntl ändå att få ned månadskostnaderna

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Tape out nu, vad pratar vi då - 6 månader till lansering?

Skickades från m.sweclockers.com

Runt 3 månader från Tape Out till färdigt kort om allt går som det ska med tillverkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Har ett Sapphire R9 290X Vapor-X och kämpar för att få upp rumstempen över 18 grader, 5-6 timmars spelande och jag är kanske uppe och nosar på 19 grader.
0 gradigt ute, fönstren stängda och snål hyresvärd så elementen är svala.

Du har väll termostater på elementen som reglerar. Sätter du in en värmefläkt där inne så kommer elementen vara kalla och inte tillförse någon direkt värme i rummet, kommer inte bli bastuvarmt fören du tillför mer värme en vad elementen har kapacitet att tillföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Du har väll termostater på elementen som reglerar. Sätter du in en värmefläkt där inne så kommer elementen vara kalla och inte tillförse någon direkt värme i rummet, kommer inte bli bastuvarmt fören du tillför mer värme en vad elementen har kapacitet att tillföra.

Jo det stämmer men elementen är svala även när datorn inte är igång så snål hyresvärd.

Permalänk
Medlem

Och här trodde sambon jag var galen när jag slog till på 850W på nya nätagget. Hoppas 4XX serien är bättre optimerad ur effektsynpunkt för det är väl där någonstans en uppgradering börjar kännas behövlig.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Ugh, alla som gnäller på TDPn. seriöst? det som läckt ut på internet med 4096 bitars buss och 4096 Shaders och allt ni klagar på är att den alstrar dom kopiösa 300W!!! one one 1

var det inte 8800GTX som alstra samma effekt och då var det inte en ända jävel som klagade när man läste på forumen

2900XT var identisk med den prestanda vis m.m och blev precis lika varm och då sablans var det folk som klaga

Aja strunt samma! kör dom sluten vatten på den så tror jag inte den kommer bli så värrt högljudd och gillar man inte sluten vatten så kommer tillverkarna greja det med stora kylare

Permalänk
Avstängd

Prestandan i 4k bör vara minst 40% för att det skall vara värt köp. 290x klarar dom nyaste spelen knappt i 30fps, Nvidias motsvarighet är inte mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Synd att AMD inte släppte lite sådan här info på mässan till allmänheten. Dock kul att det äntligen börja komma ut lite info om kommande grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Håller med. Det är ett högprestanda kort vi pratar om. Att det drar mycker är inte så konstigt. Det är som att klaga på att en sportbil drar mer än en Polo.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Prestandan i 4k bör vara minst 40% för att det skall vara värt köp. 290x klarar dom nyaste spelen knappt i 30fps, Nvidias motsvarighet är inte mycket bättre.

ett grafikkort i 4K kan man glömma. men med 2 och min 3Gb ram eller mer så är det inga problem. (Om man vill köra tunga spel med allt ögongodis på)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

Håller med. Det är ett högprestanda kort vi pratar om. Att det drar mycker är inte så konstigt. Det är som att klaga på att en sportbil drar mer än en Polo.

Precis! visst detta kortet kanske inte är ett 970GTX men presterar med stor sannolikhet(om nu ryktena stämmer) mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Ugh, alla som gnäller på TDPn. seriöst? det som läckt ut på internet med 4096 bitars buss och 4096 Shaders och allt ni klagar på är att den alstrar dom kopiösa 300W!!! one one 1

var det inte 8800GTX som alstra samma effekt och då var det inte en ända jävel som klagade när man läste på forumen

2900XT var identisk med den prestanda vis m.m och blev precis lika varm och då sablans var det folk som klaga

Aja strunt samma! kör dom sluten vatten på den så tror jag inte den kommer bli så värrt högljudd och gillar man inte sluten vatten så kommer tillverkarna greja det med stora kylare

Ja det va inte energisnålt iaf, fick byta ut mitt 500w nätagg och då körde jag allt stock.
Referensmodellen blev rättså varm med iaf min men sen är det ganska många modellgen bakåt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får nästan ångest över min införskaffning av två GTX 970 igår

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XFTality:

Får nästan ångest över min införskaffning av två GTX 970 igår

Att nya kort var på väg var ingen större hemlighet samtidigt.

R9 290X lanserades 24 oktober 2013, så det är en ganska gammal produkt i dagsläget.