tycker ni nya spel blir sämre?

Permalänk
Medlem

Man ska heller inte glömma att det gjordes oerhörda mängder skitspel även förr i tiden. Men man kommer ihåg klassikerna.
Dock ska det väl sägas att även den tidens skitspel var mer orginella än dagens skitspel som ofta är uppföljare, spinoffs eller ripoffs.

Permalänk
Medlem

Känns som att dom förut gjorde spelen för spelarna medan dom nu gör spelen för pengarna.

Permalänk
Medlem

Nej men EA, Ubisoft är ruttna företag så köp inte från dem. De släpper ofärdiga spel hela tiden.

Permalänk
Medlem

Den här tråden blir dåligare (inte sämre) för varje inlägg. Nej men... det är nog kapitalismens fel som redan nämnts

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GeXFrame:

Ja hej detta är mitt andra inlägg på sweclockers i alla fall jag undrar ifall några av er tycker att nya spel börjar bli sämre för varje år.

till exempel så är AC Unity jätte buggig och många företag börjar bli väldigt desperata efter pengar eller vad tycker ni skriv där nere och skriv vad ni tycker och om ni tycker ni har blivit lurade på nya spel.

jag tycker själv att jag har blivit lurad på fc4 det var inte lika bra som fc3.

Ja,dom har blivit ruskigt mycket sämre dom sista 10 åren skulle jag vilja påstå.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Visst sjunker kvalitén eftersom de stora speltillverkarna ser att kunderna trots allt går med på att agera betalande betatestare.

Absolut. När konsumenterna gång på gång med glädje lättar på plånboken så fort producenterna dinglar med moroten framför dem så kommer det att fortsätta så här.

Skrivet av Eott:

ALLTblir sämre och och mer slarvigt gjort Kapitalismen kommer bli vår undergång.

Struntprat! Kapitalism är i det här fallet till konsumenternas fördel, eller vore om inte konsumenterna ständigt betedde sig som kompletta idioter.

Skrivet av Baxtex:

Det känns som att AAA och AA spelens tid är förbi och vill man ha något som underhåller på riktigt och är originellt så är det indie scenen som gäller.

Håller inte med om det. Jag tycker att det fortfarande släpps många riktigt bra AAA-spel och indie-scenen börjar dra till sig en ohälsosam koncentration skithögar. Som alltid gäller det för konsumenterna att kolla upp vad det är de lägger pengarna på innan de gör det.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Tror han menar att den ekonomiska drivkraften uppmanar tillverkare att göra allt så att man tjänar så mycket pengar som möjligt. Därmed kommer kvaliteten sjunka och kvantiten öka, typ något sådant.

Det är till viss del sant men ibland kan kvaliteten också öka omsättningen.

De kan ju allt försöka, men till slut kommer de förstå att folk inte vill ha ofärdiga produkter aka skräp.

Permalänk
Medlem

Spelen anpassas efter konsol i de flesta fall och är anpassade så att alla över 5 år ska kunna klara ut de. Pilar som visar vägen och allt man kan ''interacta'' med blinkar och har sig. Man behöver använda hjärnan allt mindre vilket gör singleplayerspel tråkiga!

Permalänk
Medlem

Utvecklarna som inte får tid på sig att fixa iordning spelen som har krav på sig och bli mer och mer advancerade varje år, medans alla publicerare som t ex EA ubisoft vill få ut spelet vid datum som oftast är ganska orealistiska om de inte är typ dubbelt så stort team sedan tidigare titel som är problemet skulle jag tro...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Därför jag bara spelar Blizzard spel!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Nej det anser jag inte.

Det fanns många skitspel förr, det gäller alla plattformar. Minns t ex när man gick till videobutiken som liten och lånade NES/SNES-spel, fifan det var en hel del dynga man råkade få med sig hem. Sen hittade man ju dock guldkornen till slut. Även PC-spelen under början av 90-talet, en del var helt absurt dåliga och helt ospelbara.

Konsumenter är bara mer kräsna överlag idag, det gäller allt. Tekniken har rusat fram och allting man köper förväntas per automatik fungera till 100%. Hur många har inte spottat och svurit när Nintendospelet helt plötsligt fryser till efter ett par timmars spelande. Då var det bara och kasta lite svordomar, blåsa i kassetten och spela om från början.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Helt klart har det blivit sämre. Hype, pre-orders, season pass, en halvfärdig slutprodukt och lanseringsdatum som aldrig håller verkar vara dagens melodi. Sedan att många spel blivit alltför "konsolifierade" (auto-aim, autogenerating health, checkpoints runt varje hörn, quicktime events) gör inte heller saken bättre. Ibland känns det som spelen spelar sej själva utan minsta utmaning.

Som i ACU, för det mesta när man lootar en som man har dödat: autosaveTRAMS.

Jag vill kunna spara när jag vill (ok, inte mitt i en fight), inte när spelet vill.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dblood:

Nej det anser jag inte.

Det fanns många skitspel förr, det gäller alla plattformar. Minns t ex när man gick till videobutiken som liten och lånade NES/SNES-spel, fifan det var en hel del dynga man råkade få med sig hem. Sen hittade man ju dock guldkornen till slut. Även PC-spelen under början av 90-talet, en del var helt absurt dåliga och helt ospelbara.

Konsumenter är bara mer kräsna överlag idag, det gäller allt. Tekniken har rusat fram och allting man köper förväntas per automatik fungera till 100%. Hur många har inte spottat och svurit när Nintendospelet helt plötsligt fryser till efter ett par timmars spelande. Då var det bara och kasta lite svordomar, blåsa i kassetten och spela om från början.

Ja, fanns en hel del skit man fick med sig hem men samtidigt uppskattade man spelen mer på den tiden och faktiskt gav det en chans oavsett om det var dåligt. Nu har man blivit kräsnare och lägger ner ifall man märker att spelet inte faller en i smaken..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Spel som släpps av aktiebolag har blivit rätt jävla nergångna. Finns ju dock så mycket att välja på nuförtiden så man kan ju med enkelhet hålla sig undan dessa förolämpningar till spel (AC, FC, BF, you name it) och spendera sin tid med något med själ.

Xenonauts till exempel. 'Nytt' och alldeles underbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Sir Skybalotte;15098983"]Jag tycker meningsbyggnaden blir sämre*.

Tack! du såg mitt skämt

Permalänk
Medlem

Tycker trenden där man släpper buggiga spel ökar men att säga att det bara blir sämre tycker jag inte är riktigt sann utan det blir mer det klassiska "det var bättre" tänket man hör från folk.

Tittar man på tex CS:GO mot föregående CS 1.6 så är ju CS:GO en bättre produkt överlag.(jag har spelat CS sen beta 0.8)

Eller Minecraft, är ju ett väldigt nyskapande spel.
Bilspel är ju en klassisk genre där saker bara blir bättre.
GTA V är ju bästa ur serien i mina ögon.

Sen blir jag själv irriterad när man får vänta över 1 år på att BF4 ska vara tillräckligt buggfritt för att klassas som en färdig produkt.

Permalänk
Medlem

"Nya" spel är ungefär lika bra som "gamla" spel. Finns en både mycket bra och mycket dåligt.
2014 var dock ett riktigt dåligt spel-år (inte bara jag som tycker det, finns ett flertal recensenter som delar den åsikten), och det blir svårt för 2015 att bli sämre...peppar peppar.

Sen så finns det ju vissa utvecklare som har en tendens att pumpa ut 1-2 spel om samma sak årligen *hostUbisofthost* och då kan man ju förvänta sig att det inte blir så bra. (Dock var Far Cry 3 och Assassins Creed 4 riktigt bra, så Ubisoft ger oss inte enbart skräp.)

X-COM Enemy Uknown kom ut 2012 (expansionen 2013), och även om det förvisso var en behövd re-boot på ett gammalt spel från 90-talet, så måste jag nog säga att det var ett av de bättre spel jag spelat på många år...och spel från 2012/2013 får väl ändå klassas som "nya".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eott:

ALLTblir sämre och och mer slarvigt gjort Kapitalismen kommer bli vår undergång.

Nej, det finns fortfarande premiumvaror, som kostar därefter.
Allt billigt blir däremot sämre. Men å andra sidan är massproducerade saker också sjukt billiga nuförtiden...inte minst mat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man kan alltid snacka om ofärdiga spel etc vilket är kass. Jag tycker såklart spelen blivit grymt mycket bättre tekniskt sett men känns som nya spel saknar djup och engagemang. Förr kunde man ofta tänka "wow att de tänkte på det, och att de tagit sig tid att göra så etc", idag känns spelen mer tomma och korta och kass story. Vet ej om man blivit äldre och spel man tyckte var oändliga när man var yngre kanske inte var mycket bättre i story än de är idag?
Krävs ofta multiplayer för man skall bli engagerad, singleplayer delarna är ofta korta och menlösa.

Med engagemang känns det som förr satt några stycken engagerade och gjorde spelet och det blev enligt deras visioner. Förstår det inte går idag då det är team på ett par hundra pers som gör spelen. Och många av dem går till sitt jobb och gör vad de skall men känns inte som det blir samma engagemang då.
Men man får kanske skylla sig själv med som inte kör mer indie spel där det är mindre team som gör ngt de verkligen brinner för, man blir förblindad av alla stora tekniskt avancerade "AAA" titlar som gör att indiespelen ser tråkiga ut.

Av "nya" spel som jag tycker varit bra och verkligen känts välgjort och att där ligger genuint engagemang bakom är Dark Souls.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Känns som många spelutvecklare missbrukar att de flesta har tillgång till snabbt internet och enkelt kan ladda ner uppdateringar till ofärdiga spel i alla fall...

Permalänk
Medlem

Jag tycker/tror inte att spelen generellt blivit sämre. Men förstås när man gör n:te uppföljaren till ett spel så blir det ofta inte så lyckat. Det som däremot verkar bli sämre är att spelen allt oftare är buggiga och ofärdiga när de släpps.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

AAA-spel har nog allmänt blivit sämre då store publicerare sätter hårda (och ibland orimliga) deadlines vilket leder till ett buggiga spel från start och färre nya saker jämfört med tidigare spel i samma serie (att jag ens tänker på "antal nya saker jämfört med tidigare spel" är ett tydligt tecken på det). Det här med att vissa utvecklare/publicerare vill ge spel "samma upplevelse" på alla plattformar (Konsoll och PC) verkar också leda till dåliga konsoll-portar. Sen finns det självklart undantag med t.ex. The Witcher 3 som blev framflyttat några månader för att slippa buggar och GTA V till PC kanske också blir bra. Där ser man att utvecklarna och publicerarna tänker efter.

Något som har ökat i både kvalitet och, framför allt, popularitet är Indie-spel som förhoppningsvis kommer ge en bra förebild för de större, "sämre" utvecklarna.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Inaktiv

Tycker själv spelen blir bättre och bättre, det var en svacka för något år sedan med allt för mycket skit och snack om casuals hit o dit men känns mer balanserat nu. Låga priser generellt också.

Själv lirar jag just nu, Ass Creed Black Flag, Shadows of mordor, Endless Legend, Dungeon of the Endless och Heroes of the storm.
Episka spel, allihopa. Kostade mig en femhundring ungefär, och det utan att behöva handla halvstulna keys från g2play eller något annat.
Endless Legend av amplitude studios räknas tydligen som ett indielir, är själv tveksam till det då det både kvalitetsmässigt och gameplaymässigt slår Firaxis Beyond Earth rejält på fingrarna. Finns en anledning varför indiespel är så stora..det är ju det nya mainstream

Är man medveten konsument så undviker man fallgroparna, *host* rome 2 *host*, det köpte ångrar jag såklart.

Vi har ett stort överskott av bra spel nu, så bättre att, enligt min högst personliga uppfattning såklart; lira mer, debattera mindre om hur det bar bättre förr. Gillas inte candy crush casuals så spela något annat, det finns en miljard spel och fler kommer, 2015 blir ju helt galet. Jag menar, tom vissa F2P spel är ju riktigt bra, utan minsta snack om pay2win (tack Blizzard).

Finns såklart en fördel att inte köpa de senaste spelen, både rent ekonomiskt och för att många helt enkelt inte är klara vid release. Att vänta ett halvår efter release är en vinst för konsumenten. Priset kan halveras inom 6månader, och kvalitén ökar avsevärt.

Skitspel har det alltid funnits, någon som minns alla "bra" titlar till C64 och Snes? Shovelware fanns då med.
Förhandsboka är dock något man måste låta bli, om du inte testat spelet först och vet vad som köps.

Permalänk
Medlem

Tycker kvaliten blir sämre absolut, så jag förhandsbokar aldrig spel längre.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Har spelat rätt mycket sedan tidigt 80-tal och tycker absolut inte att spelen blir sämre och sämre, tvärtom.
Till och med de allra sämsta spelen som säljs är ju ändå hyfsat påkostade och spelbara.

Förr, säg på 80 talet, gjordes enorma mängder spel varav de flesta riktigt kassa, även om det fanns en del guldkorn. Det fanns dock väldigt mycket ide'er och variationen var stor. Det mesta blev tämligen misslyckat, men det förekom mycket intressant experimenterande.
Idag när ett spel kanske tar flera år att skapa för ett helt stort arbetslag av programmerare, så vågar kanske inte lika många chansa på lite galna ide'er, utan man tar det säkra före det osäkra. Dock finns det ju också idag rätt många indiespel där enskilda små utvecklare testar ide'er.

Grafiken och allt det tekniska har utvecklats oerhört under de senaste decennierna. Den rent tekniska kvalite'en har ökat oerhört. Sedan är det klart att det finns vissa speltillverkare som har för vana att släppa spel fulla av buggar...

Skrivet av Aresz:

Tycker själv spelen blir bättre och bättre, det var en svacka för något år sedan med allt för mycket skit och snack om casuals hit o dit men känns mer balanserat nu. Låga priser generellt också.
...

Skitspel har det alltid funnits, någon som minns alla "bra" titlar till C64 och Snes? Shovelware fanns då med.

Jo, kommer ihåg att det fanns enorma mängder spel till C64:an, men ytterst få av dem var något att ha.
Eftersom man gärna vill minnas det som är bra så är det nog så att de flesta tänker tillbaka på de gamla topptitlarna som Last Ninja, Giana sisters, etc och glömmer allt skräp.
Och som du skriver så är priserna verkligen låga idag jämfört med då. Spel till fullpris på C64 kunde ju kosta en 150-200 spänn (motsvarande ännu mer i dagens penningvärde) för större titlar. Och då talar vi om ett kassetband med ett simpelt program för en dator med ett RAM-minne på 64 kilobyte..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Tur vi har Nintendo, rockstar och några till få utvecklare som konstant år efter år utvecklar 10+ AAA polished perfekta spel...

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Tur vi har Nintendo, rockstar och några till få utvecklare som konstant år efter år utvecklar 10+ AAA polished perfekta spel...

Säger bara GTA 4 till PC......

Permalänk
Entusiast

Tycker inte de blir sämre, för varje bra spel finns minst två dåliga och så har det alltid varit.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Överlag så är spel idag sämre...
Förr när spelen släpptes på diskett / cd så fungerade dom iallafall vid release.
Idag har det blivit allt med vanligt med att dom släpper saker för tidigt för att sedan försöka patcha felen på efterhand.

Permalänk
Avstängd

Dom är sämre i dag då det satsas mer på ögongodis än innehåll och det mesta är en modul som skapas och repetera och vist kan moderna spel vara roliga men äldre spel var det mer custom arbete där innehållet hade mer variation men buggfria var dom inte ta tex fallout 2 "en av mina favoriter" med 1200 buggars fix osv men i dag är det mer hur gör vi snyggaste spelet som kan sälja max antal ex för minimalt arbete och känslan och själen försvinner på samma sätt som musik när någon slår igenom riktigt så kan första albumet vara riktigt bra men sen vattnas ur och spelens version blir att man slåss mot ärke demenon gargamesh och slump generator 2 ger en ett äpple i den episka kistan i helvetets 9e grad för nån är för fet i huvudet att göra spelet riktigt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w