Fysiskt skadat 290x, är det kört?

Permalänk
Medlem

Fysiskt skadat 290x, är det kört?

Hej,

Har ett 290x här hemma som har fått sig en riktig omgång av Schenker.

Min fråga är vad man vågar göra härnäst? På Kretskortets ovansida syns inga direkta skador men på komponentsidan har jag ju ingen aning om hur det ser ut.

Finns det risk att man skadar övriga komponenter i datorn ifall man stoppar i kortet och testkör? Ska jag försöka böja tillbaka kortet?

Det ser riktigt illa ut men någon gång ska man väl ha lite tur...

Tackar ödmjukast för alla svar!

Länk till album med kortet:http://m.imgur.com/a/Zxh1a

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det där såg absolut inte bra ut.

Det räcker väl med att en komponent som är känslig har fått sig en törn vilket kan göra kortet obrukbart senare, något problem som kanske inte visar sig nu, utan om några månader. Och då är det för sent att skicka tillbaka.

Och även om det nu ÄR okej och kanske inte hade påverkat andra delar i dator så är det en principsak att lämna tillbaka eller vad du nu gör med Schenker.
Det där kortet hade jag personligen aldrig tryckt in i burken då bara att jag är medveten hur det ser ut hade stört mig, samt eventuell senare försäljning kanske inte hade blivit av.

Ring Schenker och ta det med dom är mitt tips, så där ska ett paket fan inte se ut.

Permalänk
Medlem

R9 290X-Banana

Kontakta Schenker, så ska det lösa sig. I värsta fall till butiken, om du köpte den där.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Det står väll ömtålig vara eller nåt liknande på kartongen, då ska dom ju handskas varsamt med den. Ring schenker o klaga på att den pajat under frakt om det nu är så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oj jävlar. Kretskort är inte lätta att böja, undra vad de har gjort för att lyckas med det där.

Permalänk
Medlem

Kontakta Schenker.

om du senare inte har något att förlora(att du inte kan få någon ersättning)
så skruva bort kylaren från kretskortet och böj försiktigt tillbaka kylaren och inspektera kretskortet för skador och montera ihop.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem

Ser väl inte så farligt ut? Bara o lossa på alla skruvarana o böja tillbaka all som heter kylare o hoppas kortet drar sig själv tillbaka hehe

Permalänk
Medlem

Har du köpt det begagnat? Eller varför funderar du ens över att använda det? har du köpt det via en butik, så ta kontakt med dem asap, de har ju ett avtal med transportfirman, inte du. Skicka bilder osv till dem också

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Avstängd

Schenker ersätter väl bara med 1500kr?

Hur låg kortet? I sin kartong eller löst i den där vita lådan?

Permalänk
Medlem

Sannolikt är en del ledningsbanor trasiga i kortet och inget av detta kommer funka isf men detta hade jag gjort iaf, kanske inte är helt kört:

0. Snackat med schenker
1. Testat kortet som det är.
2. Monterat av kylare och sett om kretskortet fjädrar tillbaka. böja till kylare isf och nytt test.
3. Funkar det fortfarande inte hade jag bakat det, googla för förklaring. Komponenter kan ha lossnat lite (trasiga lödningar eller vad man ska säga), kanske hjälper. Nytt test.

Antagligen kan ditt moderkort/övriga komponenter ta skada om du gör vissa av dessa steg så ha det i åtanke. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Kortet köptes begagnat och reklamation och allt vad det innebär löser jag och säljaren tillsammans så på det planet är det löst.

Tänkte mer ifall det bara är att köra kortet till elektronikåtervinningen eller om man kan testköra utan att riskera andra komponenter i datorn, nu och i framtiden?Kan det hända mer än att datorn inte startar alternativt slocknar ifall någon skadad kondensator ger upp om ett par månader?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jävlar, skratta som fan när jag såg bilderna. det e bara att skicka tillbaka den. Tror inte att du kommer ha några svårigheter att få den ersatt.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Skulle tagit reda på vem det var som hanterade paketet såhär och dratt kortet i ansiktet på han.

Gällande om det stod ömtåligt eller inte på är skitsamma, det är inte så många som fraktar sten så sannolikheten är stor att innehållet gått sönder när paketet ser ut sådär

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Skrivet av xHenke:

Hej,

Har ett 290x här hemma som har fått sig en riktig omgång av Schenker.

Min fråga är vad man vågar göra härnäst? På Kretskortets ovansida syns inga direkta skador men på komponentsidan har jag ju ingen aning om hur det ser ut.

Finns det risk att man skadar övriga komponenter i datorn ifall man stoppar i kortet och testkör? Ska jag försöka böja tillbaka kortet?

Det ser riktigt illa ut men någon gång ska man väl ha lite tur...

Tackar ödmjukast för alla svar!

Länk till album med kortet:http://m.imgur.com/a/Zxh1a

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av xHenke:

Tack för svar! Kortet köptes begagnat och reklamation och allt vad det innebär löser jag och säljaren tillsammans så på det planet är det löst.

Tänkte mer ifall det bara är att köra kortet till elektronikåtervinningen eller om man kan testköra utan att riskera andra komponenter i datorn, nu och i framtiden?Kan det hända mer än att datorn inte startar alternativt slocknar ifall någon skadad kondensator ger upp om ett par månader?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag vet så skadar bara dåliga agg datorn, men man vet ju aldrig. I alla fall, så ska inte ett kort se ut

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Åh fyfan, värsta jag sett på länge :s Det är tyvärr väldigt osannolikt att det kommer fungera i det skicket... Va fan har dom gjort?? Hoppas det löser sig

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limeey:

Det står väll ömtålig vara eller nåt liknande på kartongen, då ska dom ju handskas varsamt med den. Ring schenker o klaga på att den pajat under frakt om det nu är så.

Inte en chans. Det åligger avsändaren att paketera godset väl. Det ska tåla att köras över med lastad truck. Och du som mottagare har inte ett skit att sätta emot.
Det är åtminstone svaret han kommer få, så det är inte lönt.

Eftersom skadorna var uppenbara redan från utsidan så har du så klart krävt att skadan på försändelsen noterades när du bekräftade mottagandet? Jag hade skickat tillbaka det till säljaren, och så får denna ta det med Schenker. Du kan behålla det, men det är fortfarande han som har köpt tjänsten av Schenker, så det är han som måste göra skitjobbet. Och det finns inte på kartan att jag hade stoppat den där bananen i någon av mina datorer. När reklamationen av frakten är klar kanske man kan lossa kylflänsen och se om kortet klarat sig, då kan man kanske rädda situationen med en annan kylare, man innan reklamationsärendet är löst hade jag inte gjort något med kortet, det försämrar bara ert utgångsläge.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Men är inte det där 290X Curve Edition?:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Ser f*n värre ut än när jag köpte vattenkylnings komponenter från England, och den hade någon på dhl kört en gaffel från en gaffeltruck igenom.

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Skrivet av Kilen81:

Åh fyfan, värsta jag sett på länge :s Det är tyvärr väldigt osannolikt att det kommer fungera i det skicket... Va fan har dom gjort?? Hoppas det löser sig

Gissar starkt på dom tapat det på marken och truck har pressat till det eller ett sätt att få in mer i lastbilen:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Varför tar du emot ett paket som ser ut sådär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xHenke:

Hej,

Har ett 290x här hemma som har fått sig en riktig omgång av Schenker.

Min fråga är vad man vågar göra härnäst? På Kretskortets ovansida syns inga direkta skador men på komponentsidan har jag ju ingen aning om hur det ser ut.

Finns det risk att man skadar övriga komponenter i datorn ifall man stoppar i kortet och testkör? Ska jag försöka böja tillbaka kortet?

Det ser riktigt illa ut men någon gång ska man väl ha lite tur...

Tackar ödmjukast för alla svar!

Länk till album med kortet:http://m.imgur.com/a/Zxh1a

Skickades från m.sweclockers.com

Jag fick också ett bananformat grafikkort ifrån schenker när jag handlade här en gång.
Maila Schenker med bilder på skadan, samt lite infomation om paketets skick och hur affären gick till så bör det lösa sig.
Vad du än gör så stoppa inte in kortet i burken, senaste gången jag testade ett böjt graffekort så fattade det eld.
I mitt fall så var kartongen i någotlunda OK skick när jag tog emot den, men i ditt fall så borde du aldrig ha accepterat varan.
Just denna bit kan troligen ge dig en del problem.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xHenke:

Tack för svar! Kortet köptes begagnat och reklamation och allt vad det innebär löser jag och säljaren tillsammans så på det planet är det löst.

Tänkte mer ifall det bara är att köra kortet till elektronikåtervinningen eller om man kan testköra utan att riskera andra komponenter i datorn, nu och i framtiden?Kan det hända mer än att datorn inte startar alternativt slocknar ifall någon skadad kondensator ger upp om ett par månader?

Skickades från m.sweclockers.com

Hur har det gått? Löste det sig?
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

Men är inte det där 290X Curve Edition?:)

290X OLED

Permalänk
Avstängd

Haha det var udda skada och har aldrig sett curved grafikkort förut Men som sagts tidigare så kan det funka för pcb är ganska flexibel och fattas det inte komponenter eller några banor är av så kan det funka om man tar av kylaren och rätar ut alternativt byter ut den och kan nått annat gå sönder ..ja chansen finns även om det troligtvis inte pajar något annat skulle jag testa det i någon skitdator man inte är rädd om och har du tur kan det ev funka och får plausible av mig

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Helt sjukt!
Nog för att Schenker inte kända för sin hantering av paket, men detta är fan löjligt!
Blev så sur att jag faktiskt la in det på fb, försökte först på deras fb sida, men det ju så klart inte ^^

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det ska tåla att köras över med lastad truck.

lol...knappast. Hur skulle man paketera det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

lol...knappast. Hur skulle man paketera det då?

Det är inte transportörens problem.
De skiter fullständigt i att det är ett orimligt krav. Har försändelsen skadats, och du inte helt uppenbart kan se att någon har gafflat den, så är det inte deras problem, och de skiter i dig. Och det är det svaret man får, om man får något svar överhuvudtaget. Har man inte påtalat fraktskadan innan man tog emot försändelsen, får man inte ens det. Då anser de att paketet har kommit fram ok, och att eventuella skador är helt och hållet mottagarens problem.

Till en annan gång kan det vara aktuellt att citera hela den texten som hör ihop. Att bara rycka en lös mening ur sitt sammanhang och presentera den som ett fristående påstående är fult...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är inte transportörens problem.
De skiter fullständigt i att det är ett orimligt krav. Har försändelsen skadats, och du inte helt uppenbart kan se att någon har gafflat den, så är det inte deras problem, och de skiter i dig. Och det är det svaret man får, om man får något svar överhuvudtaget. Har man inte påtalat fraktskadan innan man tog emot försändelsen, får man inte ens det. Då anser de att paketet har kommit fram ok, och att eventuella skador är helt och hållet mottagarens problem.

Till en annan gång kan det vara aktuellt att citera hela den texten som hör ihop. Att bara rycka en lös mening ur sitt sammanhang och presentera den som ett fristående påstående är fult...
B!

Det är inte ett krav på att emballaget ska hålla för att bli överkört av en truck.

Det var heller ingen lös mening tagen ur sitt sammanhang. Du påstod nåt helt befängt, finns inget sammanhang i världen som skulle rädda det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xHenke:

Hej,

Har ett 290x här hemma som har fått sig en riktig omgång av Schenker.

Min fråga är vad man vågar göra härnäst? På Kretskortets ovansida syns inga direkta skador men på komponentsidan har jag ju ingen aning om hur det ser ut.

Finns det risk att man skadar övriga komponenter i datorn ifall man stoppar i kortet och testkör? Ska jag försöka böja tillbaka kortet?

Det ser riktigt illa ut men någon gång ska man väl ha lite tur...

Tackar ödmjukast för alla svar!

Länk till album med kortet:http://m.imgur.com/a/Zxh1a

Skickades från m.sweclockers.com

Ta kontakt med butiken du köpte det ifrån och visa bilderna. Det krävs en hel del kraft för att böja ett kretskort på det sättet och chansen att det fungerar är nog lika med noll. Nej.. Inget kommer att gå sönder om du kopplar i grafikkortet däremot tvivlar jag på att det ens går ned i PCI-E sloten som det ser ut...

Skrivet av FLiBe:

Oj jävlar. Kretskort är inte lätta att böja, undra vad de har gjort för att lyckas med det där.

Klåparna har väl slängt ned det i botten av en skrinda och sedan lagt tyngre saker på det. Schenker är precis som posten.. Det som de inte fått direkta order om att vara varsamma med kastar de omkring som en fotboll. Har själv tagit emot varor från Schenker vid flertalet tillfällen både inom jobb men även privat och det är rena lotteriet om det är helt eller inte.

Skrivet av Fidel Castro:

Men är inte det där 290X Curve Edition?:)

Speciellt framtaget för att skicka bilder till böjda monitorer och TV apparater.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Det är inte ett krav på att emballaget ska hålla för att bli överkört av en truck.

Det ÄR ett krav att paketet ska tåla hanteringen.

Skrivet av nackskägg:

Det var heller ingen lös mening tagen ur sitt sammanhang. Du påstod nåt helt befängt, finns inget sammanhang i världen som skulle rädda det.

Ska vi titta på sammanhanget du tog meningen ur?

Skrivet av -=Mr_B=-:

Inte en chans. Det åligger avsändaren att paketera godset väl. Det ska tåla att köras över med lastad truck. Och du som mottagare har inte ett skit att sätta emot.
Det är åtminstone svaret han kommer få, så det är inte lönt.

Så Varför är sammanhanget relevant? Därför att MOTTAGAREN inte har köpt tjänsten, och transportören skiter fullständigt i honom. Är inte paketet rapporterat som skadat vid mottagandet, skiter de även i den som köpt tjänsten, i det här fallet avsändaren.
Av sammanhanget du plockade texten från framgår det tydligt att verklighetens krav inte har ett skit med svaret han kommer att få och göra... Utan att det är svaret han kommer få, och hans möjligheter att påverka situationen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.