The Pirate Bays krypterade meddelande avslöjar planen på comeback

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Varför ska saker som inte kostar någonting att reproducera betalas "per styck"?
När t.ex. en film väl är inspelad så spelar det ingen roll om det görs 1 kopia eller 60 miljarder kopior.
Kostnaden är fortfarande exakt den samma.

Det är svårt att hitta en enskild köpare som betalar hela kostnaden för att spela in filmen...
Jag menar, jag förstår varför man vill sälja samma vara många gånger.
Men jag känner att någonstans kanske distributionsmodellen borde ta hänsyn till mervärden. Tanka den gratis på nätet, så är "inkomsten" producenten får, det de lyckas sälja den till andra kommersiella aktörer för. Kommersiellt bruk ska ju även framöver vara reglerat det är de flesta överens om.
Med andra ord, om "alla" tankar filmen, så är vinsten producenten gör, pengarna han får från biograferna, och TV rättigheterna. Något som inte är småpengar det i heller.

Sen finns det ju faktiskt möjligheter att förse privatpersoner med mervärde för att få dem att köpa både digitala nedladdningar, och fysiskt media med en kopia på. Saker som bekvämligheten i att ha fri tillgång till sin nedladdning oavsett var man är, och vems system man än använder, bara logga in, och börja spela din film. Ingen nedladdning behövs, streamad i god kvalitet till var du än är.
Alternativet för att sälja fler "fysiska" kopior är ju något man redan tillgriper i stor utsträckning. Många vill bara ha ett DVD fodral i bokhyllan, men för den som inte tycker det är nog släpps det massor av "collectors editions" med allt från prydnadsföremål, tröjor och bokstöd till kaffemuggar, halsdukar, och planscher. Merchandising som man även kan sälja separat, för att tjäna en slant på de som valde att tanka filmen till att börja med... Nä, för film och TV serier är det här verkligen inte ett stort problem.

Det är svårare att se samma lösningar fungera riktigt bra för spel, inte alla spel lämpar sig för alla sorters merchandising. Men jag tror att om man tittar på en kombination av reklam som en del av interiören i spel, (Det har vi redan, titta på alla sportspel. I stället för enbart reklam från den sponsor partner man knöt till produktionen av spelet, och / eller påhittad reklam, så helt enkelt relevant reklam från riktiga varumärken, som stoppas in i spelen på samma sätt som de sitter i vår vardag. Med andra ord "inte påträngande" reklam, precis som den vi ser på banmarkörerna till vilken sport sändning som helst, eller när vi rör oss på stan i form av gatupratare, osv.) mikrotransaktioner och mervärdesförsäljning i samma form som den ovan för film och TV så tror jag man klarar sig rätt bra.

Då är det egentligen bara en sorts digital nedladdning kvar som jag ser som ett "problem", och det är mjukvaror, som inte är spel. Även här ska så klart kommersiell användning fortsätta förutsätta köp, om inte producenten uttryckligen ger bort grejerna, i dag vanligtvis i förhoppningen om att man ska köpa service avtal osv, men det finns rätt mycket mjukvara som hamnar i en zon där man egentligen inte riktigt behöver eller ens använder den kommersiellt, och där skaparna inte riktigt överlever på donationer. Jag pratar då inte om OS osv, det är enkelt att kräva att färdigbyggda system ska komma med OS, som då är "kommersiell" användning, och Microsoft / Apple ska fortfarande få betalt från återförsäljarledet och / eller OEM tillverkaren och de som bygger systemen själva kan glatt tanka sin kopia, det gör ingen fattig, vi / de som bygger sina hemma system själva är en minoritet oavsett. Systembyggare, exempelvis en webbshops "vi bygger datorn åt dig" är kommersiell användning, ska säljas med ett OS, och någon ska ha betalt, bygg det själv med exakt samma delar och slipp betala. Pris-skillnaden för bygg det själv vs butiksbyggd blir en tusing, eftersom OEM versionen kostar skitpengar i alla fall, och byggaren ska ha en 500'ing.

Musiker har jag glatt ignorerat så här långt. Men sanningen är så klart att de ska ha betalt i precis samma utsträckning. Kommersiell användning, som radio, TV, i film och som bakgrundsmusik på krogen, eller vad det nu än må vara, systemet finns redan, det bara fungerar inte. Per Gessle får betalt för att Shakira sjunger och dansar. Nä, Vill Per ha betalt får han fan sjunga och dansa, för Shakira ska ha pröjs när det är hennes musik som spelas. Musikbolagen är de stora förlorarna, för de kommer inte "äga" artisterna på det sätt de gör i dag, utan deras roll kommer vara att fungera som paraplyorganisationer, föra statistik över vad som faktiskt spelas, och hämta hem pengarna för den kommersiella användningen. De kommer även vara distributörerna av skivor precis som i dagsläget, men vinsterna där kommer minska. Huvuddelen av de flesta artisternas inkomster torde dock komma från att de faktiskt gör vad musiker förväntas älska att göra. Spela sin musik. Live, inför betalande publik, som kommer för en upplevelse de inte får hemma, i jogging slingan, eller på krogen.

Det största problemet är en stelbent syn på "så här har det aldrig varit förr" men i realiteten så har det ju faktiskt det. Speciellt musiker brukar få frispel när man påpekar att de faktiskt kan spela musik för att få betalt, i stället för att sitta på röven och hoppas på att det trillar in pengar. Jag fullständigt älskar att måla. Jag suger på det, så jag kan inte leva på det. Men hade jag varit bra på det kunde jag mycket väl ha levt på det. I någon utsträckning kunde jag fått betalt för reproduktioner av en ensam målning, men ville jag leva förhållandevis bra på det får jag måla nya tavlor med viss regelbundenhet. Det finns dock ingen självklar naturlag som säger att jag ska kunna överleva på att måla, bara för att jag tycker om att måla. Jag kanske får ta ett kassörsjobb som vem som helst, hålla käften, och måla på min fritid.
(För att ingen ska komma och fråga i ett senare skede, nä, jag älskar inte att måla, det är ett retoriskt argument. Jag är inte mycket för skapande, om det inte kommer till fyrverkerier, och det, är olagligt, så det kan man fan inte leva på, inte ens ha som hobby i det här landet. Men om man vill vara kreativ kan man hävda att jag är målare, min färg bleknar fort, och hela himlen är min canvas. Och i så fall är det spot on. Jag kan inte ens få betalt för mina målningar, men jag är jävligt duktig, till grannarnas förtret... Eller, ja, jag hade varit, om det vore lagligt. Ni ser hur det är, inte ens det man är bra på går det att tjäna pengar på alltid. Jag har dock hittat ett alternativ till att vara kassörska som jag tycker är lite bättre.)
B!

Edit

Fuck yeah! Massor av text.
Läs det, eller skit i det. Jag vill inte höra kommentarerna om hur jobbigt mycket text är.

/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Gillar ditt citat skarpt!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cdx873v:

Det här var nog det dummaste hippieskitet jag läst idag!

kan du verkligen kopiera en film gratis om det inte var någon som gjorde den från början? Sluta snåla för fan och hosta upp stålarna för verken som du lever för! vilken jävla bransch där de som konsumerar produkten är de värsta fienderna!

Personangrepp? Men snälla...

Det handlar dock inte om att betala eller inte betala. Som det påvisats mångtal gånger så är pirater oftast mer villiga en en vanlig Svensson att betala för sig om möjligheten finns.

Problemet är regionslåsningar, övrigt DRM, krångliga kanaler och dåligt utbud.

Musik är ett enkelt exempel att förstå sig på. Artisten får (eller borde få) in pengar genom Pay What You Want, konserter och (usch) reklaminkomster. Att påstå att jag och min kompis ska båda betala för exakt samma låt två gånger bara för att han inte ska behöva komma till mitt hus för att lyssna på den är extremt förlegat. Varför i hela världen skulle jag göra det när den digitala åldern låter oss skapa oändligt med kopior av en produkt?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Varför ska saker som inte kostar någonting att reproducera betalas "per styck"?
När t.ex. en film väl är inspelad så spelar det ingen roll om det görs 1 kopia eller 60 miljarder kopior.

Med det tankesättet skulle det ju sluta göras film då man skulle gå back på det. Produkten kostar ju att producera som vilken annan produkt som helst. Bara det att kostnaden ligger i skapandet av filmen istället för skapandet av chipspåsen. Pengar behöver komma in ändå. Du skulle tycka så annorlunda om det var du som gjorde en film och sen såg en massa människor titta på din skapelse utan att betala för den.

Permalänk
Medlem

wohooo! tpb will be back!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av cdx873v:

Det här var nog det dummaste hippieskitet jag läst idag!

kan du verkligen kopiera en film gratis om det inte var någon som gjorde den från början? Sluta snåla för fan och hosta upp stålarna för verken som du lever för! vilken jävla bransch där de som konsumerar produkten är de värsta fienderna!

Trots jag hållit på i 5 år med torents olagligt. Så gick jag över till netflix och det har minskat mitt brukande. Men ska inte ljuga och säga att det inte påverkat mig. Kan inte motivera mig själv att köpa en plastskiva längre för 200/300KR, när jag få tag i den gratis i stället. Men är bered att försöka bli av med detta om det kommer en steaming tjänst som ger bättre ljud och bild (tycker webb versionen av netflix är okej, men lite bättre bildkvalité hade inte skadat) eller att man kan tanka hem filmen på något vis för en månadskostnad på under 300kr (typ så).

För mig är det inte helt pengarna som styr utan tillgängligheten och smidigheten, dessutom kan få rätt bra kvalité på den mörka sidan.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eight0808:

Med det tankesättet skulle det ju sluta göras film då man skulle gå back på det. Produkten kostar ju att producera som vilken annan produkt som helst. Bara det att kostnaden ligger i skapandet av filmen istället för skapandet av chipspåsen. Pengar behöver komma in ändå. Du skulle tycka så annorlunda om det var du som gjorde en film och sen såg en massa människor titta på din skapelse utan att betala för den.

Läste du hela mitt inlägg?
Jag skriver ju klart och tydligt om att det behöver betalas, men är den typ av styckpris som dagens marknad baseras på en rimlig betalningsmodell?

Skrivet av Eight0808:

Du skulle tycka så annorlunda om det var du som gjorde en film och sen såg en massa människor titta på din skapelse utan att betala för den.

Nej, det hade jag inte tyckt.
Det hade jag verkligen inte tyckt.

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot att betala för saker men som många påpekar så är det deras enormt gnidna förlegade affärsmodell som gör att många kanske hittar andra vägar.

Om en ny film kommer, vad är anledningen till att den skall ha massa olika releasedatum i olika länder.. en dag eller två fine men veckor eller månader???

Sedan varför inte släppa den på dvd/blueray direkt efter att den går ner från biograferna?

Nej ett halvår efter att den slutade visas på bio kommer den ut på dvd...sen på blueray....sen collectors edition.. och sedan till någon streamingtjänst... Men nej då, dom kan inte tänka sig att samla allt för att ge bättre service till kunderna.. när de ser att streaming funkar kan ni ge er f-n på att varje studio skall ha en egen tjänst så sanna mina ord det kommer sluta med att man får prenumerera på 20 olika streamingtjänster.

De vill att man skall köpa samma vara om och om och om och om igen. Samtidigt så har de helt orationella fördröjningar. Sedan så tar de ut sjuka överpriser. Många företag har ju ett par länder som marknad, de har hela världen på en produkt som inte kostar många ören att kopiera när den väl är gjord. Fine 150-200 spänn för bio där man betalar lite för upplevelse och som en social grej.. men varför 300spänn för en blueray som kostar 2-3 kr att tillverka..

Det är klart om det dyker upp något som har bra kvalitet, de senaste filmerna som knappt kommit hit på bio än och som är gratis...

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Tackar, nu måste jag kolla på The Terminator och T2 för 15e gången Fan vad grymma de filmerna är.

Amen Broder
de filmerna är cult rullar

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pagaj:

"3D dök väl upp för några få år sedan?"
Beror på vad du definerar som "några år". 3D-film kom runt 1920. Stillbilder i 3D kom 1838.

Det jag tänker på med "speciellt länge" är hur länge jag sett "Real D" glasögonen ligga och skräpa utanför SFs salonger i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Varit så i flera år att dom har reklam för andra filmer :)Men har dom lagt in annan reklam på sistone, typ för mjölk :D? Nä men surt om man inte kan gå förbli den.

I alla fall, det är ju tack vare det stora problmet med musik nerladdningen som spotify kom till. Men film och serier vad jag vet är nästan lika stort ,dock gått ner lite tack vare steaming. Men får dom bara vettigt utbud med okej ljud (minst 2,1 och helst 5,1), så kommer torrents sakta dö.

Ingen aning, om jag ska vara ärlig! De flesta filmerna är oöppnade

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Tangentbord:

Ingen aning, om jag ska vara ärlig! De flesta filmerna är oöppnade

Hur vet du då att man inte kan hoppa förbi reklamen?:) har ett par filmer dock nyaste är nog från 2013/2012, där kan jag hoppa förbi.

Men håller med, när man köpt en film, varför lägga in extra reklam för dom ska tjäna mer pengar? Speciellt när priset legat riktigt högt per film runt 200/300kr för en nysläppt film.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är svårt att hitta en enskild köpare som betalar hela kostnaden för att spela in filmen...
Jag menar, jag förstår varför man vill sälja samma vara många gånger.
Men jag känner att någonstans kanske distributionsmodellen borde ta hänsyn till mervärden. Tanka den gratis på nätet, så är "inkomsten" producenten får, det de lyckas sälja den till andra kommersiella aktörer för. Kommersiellt bruk ska ju även framöver vara reglerat det är de flesta överens om.
Med andra ord, om "alla" tankar filmen, så är vinsten producenten gör, pengarna han får från biograferna, och TV rättigheterna. Något som inte är småpengar det i heller.

Sen finns det ju faktiskt möjligheter att förse privatpersoner med mervärde för att få dem att köpa både digitala nedladdningar, och fysiskt media med en kopia på. Saker som bekvämligheten i att ha fri tillgång till sin nedladdning oavsett var man är, och vems system man än använder, bara logga in, och börja spela din film. Ingen nedladdning behövs, streamad i god kvalitet till var du än är.
Alternativet för att sälja fler "fysiska" kopior är ju något man redan tillgriper i stor utsträckning. Många vill bara ha ett DVD fodral i bokhyllan, men för den som inte tycker det är nog släpps det massor av "collectors editions" med allt från prydnadsföremål, tröjor och bokstöd till kaffemuggar, halsdukar, och planscher. Merchandising som man även kan sälja separat, för att tjäna en slant på de som valde att tanka filmen till att börja med... Nä, för film och TV serier är det här verkligen inte ett stort problem.

Det är svårare att se samma lösningar fungera riktigt bra för spel, inte alla spel lämpar sig för alla sorters merchandising. Men jag tror att om man tittar på en kombination av reklam som en del av interiören i spel, (Det har vi redan, titta på alla sportspel. I stället för enbart reklam från den sponsor partner man knöt till produktionen av spelet, och / eller påhittad reklam, så helt enkelt relevant reklam från riktiga varumärken, som stoppas in i spelen på samma sätt som de sitter i vår vardag. Med andra ord "inte påträngande" reklam, precis som den vi ser på banmarkörerna till vilken sport sändning som helst, eller när vi rör oss på stan i form av gatupratare, osv.) mikrotransaktioner och mervärdesförsäljning i samma form som den ovan för film och TV så tror jag man klarar sig rätt bra.

Då är det egentligen bara en sorts digital nedladdning kvar som jag ser som ett "problem", och det är mjukvaror, som inte är spel. Även här ska så klart kommersiell användning fortsätta förutsätta köp, om inte producenten uttryckligen ger bort grejerna, i dag vanligtvis i förhoppningen om att man ska köpa service avtal osv, men det finns rätt mycket mjukvara som hamnar i en zon där man egentligen inte riktigt behöver eller ens använder den kommersiellt, och där skaparna inte riktigt överlever på donationer. Jag pratar då inte om OS osv, det är enkelt att kräva att färdigbyggda system ska komma med OS, som då är "kommersiell" användning, och Microsoft / Apple ska fortfarande få betalt från återförsäljarledet och / eller OEM tillverkaren och de som bygger systemen själva kan glatt tanka sin kopia, det gör ingen fattig, vi / de som bygger sina hemma system själva är en minoritet oavsett. Systembyggare, exempelvis en webbshops "vi bygger datorn åt dig" är kommersiell användning, ska säljas med ett OS, och någon ska ha betalt, bygg det själv med exakt samma delar och slipp betala. Pris-skillnaden för bygg det själv vs butiksbyggd blir en tusing, eftersom OEM versionen kostar skitpengar i alla fall, och byggaren ska ha en 500'ing.

Musiker har jag glatt ignorerat så här långt. Men sanningen är så klart att de ska ha betalt i precis samma utsträckning. Kommersiell användning, som radio, TV, i film och som bakgrundsmusik på krogen, eller vad det nu än må vara, systemet finns redan, det bara fungerar inte. Per Gessle får betalt för att Shakira sjunger och dansar. Nä, Vill Per ha betalt får han fan sjunga och dansa, för Shakira ska ha pröjs när det är hennes musik som spelas. Musikbolagen är de stora förlorarna, för de kommer inte "äga" artisterna på det sätt de gör i dag, utan deras roll kommer vara att fungera som paraplyorganisationer, föra statistik över vad som faktiskt spelas, och hämta hem pengarna för den kommersiella användningen. De kommer även vara distributörerna av skivor precis som i dagsläget, men vinsterna där kommer minska. Huvuddelen av de flesta artisternas inkomster torde dock komma från att de faktiskt gör vad musiker förväntas älska att göra. Spela sin musik. Live, inför betalande publik, som kommer för en upplevelse de inte får hemma, i jogging slingan, eller på krogen.

Det största problemet är en stelbent syn på "så här har det aldrig varit förr" men i realiteten så har det ju faktiskt det. Speciellt musiker brukar få frispel när man påpekar att de faktiskt kan spela musik för att få betalt, i stället för att sitta på röven och hoppas på att det trillar in pengar. Jag fullständigt älskar att måla. Jag suger på det, så jag kan inte leva på det. Men hade jag varit bra på det kunde jag mycket väl ha levt på det. I någon utsträckning kunde jag fått betalt för reproduktioner av en ensam målning, men ville jag leva förhållandevis bra på det får jag måla nya tavlor med viss regelbundenhet. Det finns dock ingen självklar naturlag som säger att jag ska kunna överleva på att måla, bara för att jag tycker om att måla. Jag kanske får ta ett kassörsjobb som vem som helst, hålla käften, och måla på min fritid.
(För att ingen ska komma och fråga i ett senare skede, nä, jag älskar inte att måla, det är ett retoriskt argument. Jag är inte mycket för skapande, om det inte kommer till fyrverkerier, och det, är olagligt, så det kan man fan inte leva på, inte ens ha som hobby i det här landet. Men om man vill vara kreativ kan man hävda att jag är målare, min färg bleknar fort, och hela himlen är min canvas. Och i så fall är det spot on. Jag kan inte ens få betalt för mina målningar, men jag är jävligt duktig, till grannarnas förtret... Eller, ja, jag hade varit, om det vore lagligt. Ni ser hur det är, inte ens det man är bra på går det att tjäna pengar på alltid. Jag har dock hittat ett alternativ till att vara kassörska som jag tycker är lite bättre.)
B!

Edit

Fuck yeah! Massor av text.
Läs det, eller skit i det. Jag vill inte höra kommentarerna om hur jobbigt mycket text är.

/Edit

Jorå det går, det hör till utbildningar i pyroteknik, finns lite varstans här i landet. Där är det allt emellan special effekter till film, till live band och även fyrverkerier, du lär nog läsa en hel del kemi dock. =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Jorå det går, det hör till utbildningar i pyroteknik, finns lite varstans här i landet. Där är det allt emellan special effekter till film, till live band och även fyrverkerier, du lär nog läsa en hel del kemi dock. =P

Nä, det går inte att ha det som hobby i det här landet. Man måste följa ett regelverk som är avsett för produktion av hundratals, för att inte säga tusentals kilo produkt dagligen, vilket medför krav, och kostnader som är orimliga för hobby nivåer. Så vitt jag vet finns det en kille i det här landet som har rätt pappersarbete för att få det att fungera, och då bara för att föräldrarna äger en lant/skogsbruksgård som ligger avsides nog för att han ska kunna sprida ut olika delar av aktiviteterna på ägorna så han möter de olika kraven på avstånd mellan förvaring, produktion, osv. Jag har varit i kontakt med MSB ett flertal gånger för att få klara besked gällande något de kallae "pyro körkort" men det hela lades ner för ett par år sedan, efter att man ägnat nästan 5 år åt utredningar...
Som socker på kakan är det i dag olagligt att sälja en av de mest nödvändiga kemikalierna till privatpersoner, (per)klorater för pyrobruk blir även förbjudna att inneha i september 2016. Så som hobby är det helt kört. Tillstånd för att köpa ges till företag, vilket är enkelt nog, men även "enskild firma" är utanför hobby verksamheter...

Kanske läge att förtydliga alltså. Att åka på en 15000 kr semester till Småland för att ägna en helg åt att bygga fyrverkerier är inte "hobby". Det är utbildning i syfte att skaffa olika tillstånd, något man kunde gjort, om det vore till hjälp för att få utöva sin hobby, men det är det alltså inte.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eight0808:

Med det tankesättet skulle det ju sluta göras film då man skulle gå back på det. Produkten kostar ju att producera som vilken annan produkt som helst. Bara det att kostnaden ligger i skapandet av filmen istället för skapandet av chipspåsen. Pengar behöver komma in ändå. Du skulle tycka så annorlunda om det var du som gjorde en film och sen såg en massa människor titta på din skapelse utan att betala för den.

Å andra sidan så skulle ingen gå och se en film om man inte vet vad det kan ge. För att få reda på det så behöver man se en film först. Man betalar inte gärna för något om man inte vet om det ger något eller inte.
Radion är musikens reklampelare som rättighetshavarna dessutom får betalt för (enda branschen som har de så). Skulle radion sluta sända musik skulle ingen ens få reda på att det finns ny musik och branschen skulle dö ut på kort tid. Piratkopieringen är samma sak men för fler områden. Kvar har vi bästa fall typ gatumusikanter som mycket få vill ha kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Skulle radion sluta sända musik skulle ingen ens få reda på att det finns ny musik och branschen skulle dö ut på kort tid.

Det finns så mycket ny musik som inte spelas i radio att jag skulle vilja påstå att du har fel. Branschen klarar sig utmärkt utan radio.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

... för det tredje, USA igen, deras möjligheter till den omedelbara och omfattande marknadspåverkande sidotittningen motsvaras inte ens i närheten av den i Europa i allmänhet, norra Europa i synnerhet.

Vad betyder denna mening? "Sidotittningen"?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nä, det går inte att ha det som hobby i det här landet. Man måste följa ett regelverk som är avsett för produktion av hundratals, för att inte säga tusentals kilo produkt dagligen, vilket medför krav, och kostnader som är orimliga för hobby nivåer. Så vitt jag vet finns det en kille i det här landet som har rätt pappersarbete för att få det att fungera, och då bara för att föräldrarna äger en lant/skogsbruksgård som ligger avsides nog för att han ska kunna sprida ut olika delar av aktiviteterna på ägorna så han möter de olika kraven på avstånd mellan förvaring, produktion, osv. Jag har varit i kontakt med MSB ett flertal gånger för att få klara besked gällande något de kallae "pyro körkort" men det hela lades ner för ett par år sedan, efter att man ägnat nästan 5 år åt utredningar...
Som socker på kakan är det i dag olagligt att sälja en av de mest nödvändiga kemikalierna till privatpersoner, (per)klorater för pyrobruk blir även förbjudna att inneha i september 2016. Så som hobby är det helt kört. Tillstånd för att köpa ges till företag, vilket är enkelt nog, men även "enskild firma" är utanför hobby verksamheter...

Kanske läge att förtydliga alltså. Att åka på en 15000 kr semester till Småland för att ägna en helg åt att bygga fyrverkerier är inte "hobby". Det är utbildning i syfte att skaffa olika tillstånd, något man kunde gjort, om det vore till hjälp för att få utöva sin hobby, men det är det alltså inte.
B!

Hobby är svårt om du inte har ekonomi för det ja, dock att leva på det är relativt enkelt, bara plugga och skaffa jobb inom pyroteknik, lite mer det jag mena med det hela. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Hobby är svårt om du inte har ekonomi för det ja,

Ekonomi för vad? Kemikalierna, och någonstans att faktiskt bedriva verksamheten på ett sätt så att den inte är en fara för dig själv eller andra kostar inte mer än i stort sett vilken hobby som helst. Problemet här är att man tillämpar samma reglemente på hobby verksamhet som man gör på verksamheter som förädlar flera hundra ton explosiva varor årligen.

Skrivet av Wasted Hobbit:

dock att leva på det är relativt enkelt, bara plugga och skaffa jobb inom pyroteknik, lite mer det jag mena med det hela.

Fast nu pratade vi hobby. Ganska stor skillnad.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det finns så mycket ny musik som inte spelas i radio att jag skulle vilja påstå att du har fel. Branschen klarar sig utmärkt utan radio.
B!

Jo det finns alltid dom som går in i musikaffären och bara köper några låtar på måfå.
Tror inte att det är så många.

Permalänk
Skrivet av abki:

Jo det finns alltid dom som går in i musikaffären och bara köper några låtar på måfå.
Tror inte att det är så många.

Tror han tänkte snarare på webbradio och youtube t.ex, även Spotify och liknande tjänster ger ju artisten/artisterna uppmärksamhet. Finns säkert flera kanaler.

Är faktiskt mer en loop av samma låtar dag ut och dag in tycker i alla fall jag på radion, bara nån enstaka ny.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har gjort inspelningar på webbradio, några olika kanaler och kom upp i ca 40.000 låtar efter ca 1-3 månader. De katalogiserades och namnsattes automatiskt men fick lite dubbletter ändå, vissa vill kalla t.ex. gruppen för Beatles mens andra DJ vill kalla dom The Beatles och det förekommer felstavningar också (betles). Lite irriterande. Är inte någon större skillnad mellan sätten att få dom mot sk piratkopiering. Vill man går det att välja låtar och artister.
Skullee tro att största skillnaden ligger i att de som sätter reglerna inte hade dagens möjligheter, det är ungefär det som styr. Det är alltid lättare att hitta fel hos andra än sina egna perfekta sidor.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast nu pratade vi hobby. Ganska stor skillnad.
B!

Nja frågan var väl om man kunde tjäna pengar och leva på det, när man kommer till en viss nivå så slutar saker vara en hobby, att kunna leva på sin musik innebär att man är "professionell" då är de ditt "profession", alltså ditt jobb.

Klart du kan gör det till din hobby inom vissa gränser men kräver nog att du har egen mark och en massa andra saker vilket kräver ett visst kapital. Lite på samma sätt som att man kan ha Rally som hobby men det är knappast i det billiga spektrumet av hobbys.

Sen har du ju andra saker som kan göra det svårare, det självklara är att det handlar om sprängmedel, finns mycket roligt och skadligt man kan göra med det. Själv har jag ett visst intresse av militära vapen men jag kommer aldrig få köpa en fullt fungerande M98B och någon låda ammunition för att test skjuta med. Om jag vill hålla på med sådant så måste jag skaffa mig ett yrke där jag kan hålla på med det, eller vara med i någon vapenklubb eller liknande för att få en liknande upplevelse, eller skaffa mig ett sådan stort kapital så jag kan se till att det händer.

Så ja du kan hålla på med det och du kan tjäna pengar på det och leva på dem pengarna men nej du kan inte börja bygga bomber i ditt garage som en lite sidohobby på samma sätt som man kan göra med musik av en hel del logiska anledningar.