Permalänk
Tangentbordskonnässör

Fötter eller inte?

Jag satt här och bara blev lite nyfiken på en grej precis nu och tycker det vore lite halvintressant att veta svaret på det.

Ni vet de där fötterna som sitter under ett tangentbord som man kan fälla ut. Använder ni dem eller inte på era mekaniska tangentbord?

Personligen så har jag en tendens att inte fälla ut dem numera men jag gjorde det alltid förr. Men jag tycker att det blir bättre ergonomi när man inte använder dem. Jag känner att det stramar lite på ovansidan utav handen när jag har fötter utfällda och det blir jobbigt i längden. Jag tycker att profilen på mekaniska tangentbord allt som ofta gör så att man skriver bekvämt på dem ändå men det är också lite beroende på profil på tangenter.

Så... hur gör du?

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Alltid.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem

Alltid, utan undantag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Nej, använder inget handledsstöd heller.

Permalänk
Medlem

Jag fäller också alltid ut mina.

Permalänk
Medlem

Fäller ut mina

Permalänk
Medlem

fäller inte ut fötterna, inte gjort det på ett tangentbord på flera flera år

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk

Om man inte har fötter/flärpar då?? >.<

Permalänk
Medlem

Fäller inte ut.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Personligen så har jag en tendens att inte fälla ut dem numera men jag gjorde det alltid förr.

Samma här.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Apropå fötterna så läste jag någonstans lite löst att de inte sitter där för ergonomiska skäl. Någon tillverkare utav tangentbord skrev att de finns där för de som inte kan touchtyping. Så att man kan fälla ned fötterna så att man kan se bokstäverna bättre för de som kör pekfingervalsen och dylikt. Även att de bör vara oanvända at all times om man touchtypar för det är inte ergonomiskt att ha dem nere hela tiden (vilket jag också håller med om). Huruvida allt detta är sant eller inte vet jag inte.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjamopeden:

Om man inte har fötter/flärpar då?? >.<

Kul. Vad tror du?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

skulle just skriva alltid när jag kollade och såg att dom va infällda. suck

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Nix, använde dem förr, men sedan fick jag skit på ett forum för att jag använde dem. Skulle tydligen vara bekvämare utan fötter, så jag fällde in dem och har inte tänkt på att de har varit infällda ett tag så fick bli att jag behöll dem så. Mekaniska tangentbord är ju rätt höga ändå.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har en infälld justerbar tangentbordshylla i datorbordet, den kan få ett tangentbord till i princip vilken höjd och vinkel som helst oavsett om det har fötter eller inte och den ger också handledsstöd om man så vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har alltid och kommer definitivt att fortsätta med att ha dem. Upplever att jag missar fler tangenter med dem nere. Dock brukar jag ha tangentbordet ganska långt bort, så det lär bero på det.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Måste alltid ha dem ute, det värsta med datorerna i skolan är att det finns en 10% chans att dem är avbrutna. Jag tror på att det finns en speciell, extra hemsk ring i helvetet för folk som bryter fötterna på tangentbord. Det får mig att sova gott på nätterna ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjamopeden:

Om man inte har fötter/flärpar då?? >.<

Rösta nej såklart?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Kul. Vad tror du?

Skrivet av morxy49:

Rösta nej såklart?

Oj, här vart man seriös...

Permalänk
Moderator
Moderator

Alltid utfällda, så länge inte tangentbordet i fråga redan bygger mycket på höjden "inåt" designmässigt redan.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

beror helt på vilket tangentbord jag använder.
Mitt nya K70 är lite högre än tidigare bord jag haft så där låter jag fötterna vara infällda, men när det gäller plattare bord fäller jag nästan alltid ut fötterna.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ninjamopeden:

Om man inte har fötter/flärpar då?? >.<

Då lägger man en tidning eller bok under så man får en skön lutning.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Kör utan fötter, tycker att mitt tangentbord (CM Quickfire rapid pro) blir så halt och glider runt om man fäller ut fötterna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600 | RX 7900 XTX
Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Alltid utan. Det är ergonomiskt sämre att fälla ut dom.

Permalänk
Skrivet av kaya:

Då lägger man en tidning eller bok under så man får en skön lutning.

Bra förslag men har ett ducky mini så mitt tbord ligger redan perfekt, skrev så för att driva lite.

Permalänk
Medlem

Jag fäller ner händerna höhö

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk

Haha! Trodde att jag hade dom utfällda, men jag dubbelkollade och det var dom inte. Fäller tydligen alltid ut fötterna förutom på detta tangentbord

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Nej, har aldrig gjort det heller.
Det blir ju bara jobbigt för händerna när man måste vinkla upp handlederna ännu mer.

Permalänk
Skrivet av mangoo97:

Kör utan fötter, tycker att mitt tangentbord (CM Quickfire rapid pro) blir så halt och glider runt om man fäller ut fötterna.

Lägg en tygmusmatta under, klart att tangentbordet ska ha lite "Lean" xD

Permalänk
Medlem

Kan inte fälla ut på mitt nuvarande ducky 4 (är alltid lutande som om de var med "fötter") men har alltid dem utfällda. Handledstöd hjälper mig mycket hemma.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.