Hittar inte jobbets NAS på nätverket på dator 1 (av tot 3st datorer)

Permalänk

Om du sätter en fast ip lite fort.. typ 192.168.1.5 och sen försöker ansluta, funkar det då? antar att DHCP är ingång i routern och alla datorer står på auto i nätverksconfigen?

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Kommer du ut NAS genom webbläsare om du knappar in 192.168.1.176 i valfri webbläsare bör du komma fram till ett webbinterface. Kontrollera inställningarna där så det inte är något som blivit knas, då kan du även kolla efter ny version av firmware när du ändå är där.

Ändra så alla datorer har inställt så att de är på ett "Jobb nätverk" då ska samtliga datorer ta rätt arbetsgrupp i windows automatiskt. Detta gäller Windows 7 datorerna. http://windows.microsoft.com/en-us/windows/choosing-network-l...
Windows 8 sköter detta själv antingen väljer man Privat eller offentligt. Välj där privat.

Ja, det funkar och har funkat sedan innan. Skrev det i första inlägget också.
Inställningarna ser bra ut, har gått igenom dessa flertalet gånger nu. =/
Har ändrat arbetsgrupp.

Skrivet av tomle:

Kolla även att NASen är i samma arbetsgrupp som datorerna, dvs inte WORKGROUP.
Kolla att Client for Microsoft Networks är aktiverat på nätverkskortet.

Alla datorer inklusive NASen är i samma arbetsgrupp.

Skrivet av PontusW:

Ingen som anser att en omstart av NAS är värt att prova? Även om ping funkade.

Har testat detta också. Flertalet gånger.

Skrivet av teejee:

Har ni kopplat in dubbla routers? Då brukar det strula efter strömavbrott och liknande omstarter.

Oavsett lägg lite tid på att kartlägga nätverket, dvs kör ipconfig på datorerna och skriv upp IP för resp dator och även respektive dators gateway. Gör Samma för NAS (dvs titta i inställningarna vilken IP den har och vilken Gateway den har.)
Kolla även samma sak i routern. Där kan du nog se allt ansluten i nån översikt, titta på den och förstå den. Du kan nog ge enheter namn i routern också, utnyttja det för att få bättre koll.

-Alla enheter ska ha samma gateway (troligen 192.168.1.1), men risk att de inte har det nu.
-All enheter bör ligga på 192.168.1.XXX nätet (bortsett från extern adress i routern), risk att de inte gör det.

Från väggen kommer modemet, vilket har en 10m kabel in till routern, därifrån är det bara utgående kopplingar till datorerna + NAS.
Har redan kartlagt och namngett samtliga inkopplade enheter, allt från mobiltelefoner till datorer.
Alla enheter ligger på 192.168.1.XXX

Skrivet av bubbelbabbel:

Kan man i er NAS ge åtkomst endast från vissa IP-nummer/MAC-adresser? I så fall kan det vara värt att kolla upp.

Har ingen aning om detta, men om det finns så är det ingen som har pillat på detta.

Skrivet av oRBIT2002:

Testa ladda ner "Synology Assistant", undra om man inte kan ansluta genom den.. (??)

Synology Web Assistant hittar och kopplar upp på websidan/weblogin direkt. Precis som när jag klickar på länken i min egna webläsare.
Synology Assistant som laddas ner hittar NASen men om man väljer mappa hårddisk och skriver in adminuppgifterna samt useruppgifterna kommer denna text upp: "Nätverkssökvägen kan inte hittas (53)."

Skrivet av TObbeSkatt:

Om du sätter en fast ip lite fort.. typ 192.168.1.5 och sen försöker ansluta, funkar det då? antar att DHCP är ingång i routern och alla datorer står på auto i nätverksconfigen?

Har redan gjort det i routern via DHCP. Låste ip 192.168.1.176 till NASen och det funkar fortfarande inte.

Permalänk
Medlem

AArgh vad frustrerande. Just pga sådana här situationer som jag aldrig skulle köra linux för en network share när hela nätverket annars är windows.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

AArgh vad frustrerande. Just pga sådana här situationer som jag aldrig skulle köra linux för en network share när hela nätverket annars är windows.

vadåra LDAP finns ju för både Linux och Windows samma med NFS...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Synology Web Assistant hittar och kopplar upp på websidan/weblogin direkt. Precis som när jag klickar på länken i min egna webläsare.
Synology Assistant som laddas ner hittar NASen men om man väljer mappa hårddisk och skriver in adminuppgifterna samt useruppgifterna kommer denna text upp: "Nätverkssökvägen kan inte hittas (53)."

Aha.
Följ denna: http://forum.synology.com/wiki/index.php/Tips_and_common_erro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Ja, det funkar och har funkat sedan innan. Skrev det i första inlägget också.
Inställningarna ser bra ut, har gått igenom dessa flertalet gånger nu. =/
Har ändrat arbetsgrupp.

Dyker de andra datorerna upp när du kollar under nätverksplatser på de enskilda datorerna?

T.ex du sitter på dator 1 som kan se NAS och dator 2 men dator 2 kan bara se dator 3 osv.
Mycket pekar på att det är fel på nätverksigenkänningen i Windows som strular för dig, så där hade jag lagt fokus. Den datorn som har kontakt med alla enheter kolla hur nätverket är inställt på den, om den har fast IP, använder en annan DNS allt sådant, kolla det och härma det på de andra datorerna. Givetvis med olika IP-adresser om det skulle vara en fast adress inställd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du testat att gå omvägen via en ddns? Synology har ju en egen tjänst. https://myds.synology.com/support/register.php

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

AArgh vad frustrerande. Just pga sådana här situationer som jag aldrig skulle köra linux för en network share när hela nätverket annars är windows.

Hey där, ja... galet irriterande.

Skrivet av WDac:

vadåra LDAP finns ju för både Linux och Windows samma med NFS...

Yup, skall funka kalasbra.

Under method 1. Så hade jag ingen lista med users. Testade då method 2. Och fick fram mitt username, som var "third from the bottom".

Minns att jag fick error 53 någonstans. Och körde på den felsökningen.
Go to Start/Windows Orb
Type cmd in the Run/Search box
Type net use * /d /y in the command prompt and and press enter.

När jag kör kommandot så kommer detta upp:

"Systemfel 67 har uppstått.

Det går inte att hitta nätverksnamnet."

Och under error 67 står det såhär:

Error 67

Error 67, where The network name cannot be found is where the name of the path is incorrect or cannot be found. Please verify that...

The DNS Name Resolution is operating correctly
That there are no other devices on the network which are using the same DNS name
Please attempt to map the drive using the IP address of the Synology system

Skrivet av Arazand:

Dyker de andra datorerna upp när du kollar under nätverksplatser på de enskilda datorerna?

T.ex du sitter på dator 1 som kan se NAS och dator 2 men dator 2 kan bara se dator 3 osv.
Mycket pekar på att det är fel på nätverksigenkänningen i Windows som strular för dig, så där hade jag lagt fokus. Den datorn som har kontakt med alla enheter kolla hur nätverket är inställt på den, om den har fast IP, använder en annan DNS allt sådant, kolla det och härma det på de andra datorerna. Givetvis med olika IP-adresser om det skulle vara en fast adress inställd.

Ska kika på det nu. Tack för tipset.

Skrivet av bubbelbabbel:

Har du testat att gå omvägen via en ddns? Synology har ju en egen tjänst. https://myds.synology.com/support/register.php

Testat den också.
Kan logga in, den hittas i listan direkt.
Och klickar jag på QuickConnect ID´t så öppnas min webläsare som vanligt och jag kan logga in på NASen.

Det står dock INTE någonting under DDNS Hostname och IP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Dyker de andra datorerna upp när du kollar under nätverksplatser på de enskilda datorerna?

T.ex du sitter på dator 1 som kan se NAS och dator 2 men dator 2 kan bara se dator 3 osv.
Mycket pekar på att det är fel på nätverksigenkänningen i Windows som strular för dig, så där hade jag lagt fokus. Den datorn som har kontakt med alla enheter kolla hur nätverket är inställt på den, om den har fast IP, använder en annan DNS allt sådant, kolla det och härma det på de andra datorerna. Givetvis med olika IP-adresser om det skulle vara en fast adress inställd.

På dator 2 och 3 kan jag se alla datorer i nätverket.
På dator 1 (där jag inte kommer åt NAS), ser jag också samtliga datorer, men inte NASen. :/

På alla datorer har jag samma inställningar, dvs ej fast ip, vare sig i win eller i routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

På dator 2 och 3 kan jag se alla datorer i nätverket.
På dator 1 (där jag inte kommer åt NAS), ser jag också samtliga datorer, men inte NASen. :/

På alla datorer har jag samma inställningar, dvs ej fast ip, vare sig i win eller i routern.

Den datorn som inte ser NASen kontrollera att dessa inställningar är korrekta(särskilt delen om windows brandväggen):
http://windows.microsoft.com/en-us/windows-vista/enable-file-...

Det är samma sak på Windows 8.X.

Var noggrann med att klockan är rätt inställd i Bios och i windows på samtliga datorer, CIFS/samba delningar är tidssynkroniserade ner till minuten så alla datorer måste ha samma klockslag för att det ska fungera korrekt.

I övrigt kan jag inte se något i tråden som du inte redan testat...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Den datorn som inte ser NASen kontrollera att dessa inställningar är korrekta(särskilt delen om windows brandväggen):
http://windows.microsoft.com/en-us/windows-vista/enable-file-...

Det är samma sak på Windows 8.X.

Var noggrann med att klockan är rätt inställd i Bios och i windows på samtliga datorer, CIFS/samba delningar är tidssynkroniserade ner till minuten så alla datorer måste ha samma klockslag för att det ska fungera korrekt.

I övrigt kan jag inte se något i tråden som du inte redan testat...

Alla dessa är enablade.
Har även kikat på Brandväggen och samtliga sharing är inte blockerade.

Permalänk
Medlem

Inga konstiga värden i hosts filen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Inga konstiga värden i hosts filen?

Skickades från m.sweclockers.com

Hur kollar jag upp detta?

Permalänk
Medlem

c:\windows\system32\drivers\etc\ kika i hosts filen där, kanske satt statiskt värde för NAS som inte stämmer överens numer.
Ibland kan också ett statiskt värde här lösa liknande problem, om du inte har ett idag.

Permalänk
Medlem

Hej! Hade samma problem med min seagate 4tb business storage idag..
Efter lite googlande som inte direkt gav något svar så hittade jag den här tråden.

Har löst mitt problem med att avinstallera och ta bort alla drivare för nätverkskort(en) och installera om dom.
Sen en liten smekning på burken medans den startade om och sen fungerade det igen.

När jag skulle kolla om det var automatiskt ip eller icke det var då som jag såg att nätverkskortet inte var installerat fast det var det.

Lite yrigt svar men jag får skylla på förkylning i kombo med magsjuka och dålig sömn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Nu har det skrivits så mycket att jag kanske missförstår dig, om inte så kan du prova följande: Ta bort kopplingen mellan användare och enhet under Kontrollpanelen -> Användarkonton och barnspärr -> Hanteraren för inloggningsuppgifter -> [leta upp Synologyn] -> Ta bort från Valv.

Hoppas du fattar...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumling:

Hej! Hade samma problem med min seagate 4tb business storage idag..
Efter lite googlande som inte direkt gav något svar så hittade jag den här tråden.

Har löst mitt problem med att avinstallera och ta bort alla drivare för nätverkskort(en) och installera om dom.
Sen en liten smekning på burken medans den startade om och sen fungerade det igen.

När jag skulle kolla om det var automatiskt ip eller icke det var då som jag såg att nätverkskortet inte var installerat fast det var det.

Lite yrigt svar men jag får skylla på förkylning i kombo med magsjuka och dålig sömn

Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu har det skrivits så mycket att jag kanske missförstår dig, om inte så kan du prova följande: Ta bort kopplingen mellan användare och enhet under Kontrollpanelen -> Användarkonton och barnspärr -> Hanteraren för inloggningsuppgifter -> [leta upp Synologyn] -> Ta bort från Valv.

Hoppas du fattar...

Problemet kvarstår sedan tidigare, får ingen kontakt med NASen.
Skall dock testa era tips så återkommer jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu har det skrivits så mycket att jag kanske missförstår dig, om inte så kan du prova följande: Ta bort kopplingen mellan användare och enhet under Kontrollpanelen -> Användarkonton och barnspärr -> Hanteraren för inloggningsuppgifter -> [leta upp Synologyn] -> Ta bort från Valv.

Hoppas du fattar...

När jag klickar in på "Hanteraren av inloggningsuppgifter" så finns det inget sätt att "leta upp Synologyn". Då det inte finns några Windows-autentiseringsuppgifter, inga certifikat, och inga allmänna autentiseringsuppgifter.

Skall jag testa att återställa valv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

När jag klickar in på "Hanteraren av inloggningsuppgifter" så finns det inget sätt att "leta upp Synologyn". Då det inte finns några Windows-autentiseringsuppgifter, inga certifikat, och inga allmänna autentiseringsuppgifter.

Skall jag testa att återställa valv?

Nja, vet inte riktigt. kan ju inte se hur det ser ut för sig. Jag hade för mig att det var så jag löste det då jag hade samma problem.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Okej har nu löst problemet.

Ett år senare testar jag att klicka mig in på kontrollpanelen, nätverks- och delningscenter, Ändra inställningar för nätverkskort, högerklickar på nätverkskortet och väljer Egenskaper, Bockar av SAMTLIGA kryssrutor, Klickar på Ok, gör om samma procedur men nu bockar jag i samtliga, och klickar Ok.

Direkt så ploppar NASen upp i utforskaren..
Det här va de skummaste jag sett på väldigt väldigt länge.

Tack alla för era tips.

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Okej har nu löst problemet.

Ett år senare testar jag att klicka mig in på kontrollpanelen, nätverks- och delningscenter, Ändra inställningar för nätverkskort, högerklickar på nätverkskortet och väljer Egenskaper, Bockar av SAMTLIGA kryssrutor, Klickar på Ok, gör om samma procedur men nu bockar jag i samtliga, och klickar Ok.

Direkt så ploppar NASen upp i utforskaren..
Det här va de skummaste jag sett på väldigt väldigt länge.

Tack alla för era tips.

Om 2 enheter ligger på samma IP kan det bli konstigheter,mellan vissa datorer funkar saker men inte mellan alla.
Jag har telia som isp med medföljande "smart router", den ger ofta samma ip till 2 enheter, den kan få för sig att stereon är en android osv = funkar inte. Som tur är kan man ju kolla listan på enheter som är anslutna o den vägen se om 2 enheter ligger på samma IP.

Även om 2 enheter har samma netbios namn blir det fel, tex ; jag kör Linux Lite på några datorer här hemma och den lägger "lappy" by default som netbios namn,så när jag installerade burk nr2 blev det såklart problem.
(Normalt är ju att datorns namn blir netbios namn,tex Pelles-Pc.) Är ju enkelt att ändra bara man kommer på det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yorgo_:

Okej har nu löst problemet.

Ett år senare testar jag att klicka mig in på kontrollpanelen, nätverks- och delningscenter, Ändra inställningar för nätverkskort, högerklickar på nätverkskortet och väljer Egenskaper, Bockar av SAMTLIGA kryssrutor, Klickar på Ok, gör om samma procedur men nu bockar jag i samtliga, och klickar Ok.

Direkt så ploppar NASen upp i utforskaren..
Det här va de skummaste jag sett på väldigt väldigt länge.

Tack alla för era tips.

För ett antal månader sedan så nollställde någon Windows Update samtliga nätverksinställningar som krävs för igenkänning på nätverket. Det gällde iofs Server 2008, men helt plötsligt slutade nätet fungera. Det tog en stund innan jag fattade vad som hänt. Sparade en lista med vad som var inaktiverat efter uppdateringen:

"Resolution
To resolve the issue, follow these steps:

Make sure that the following dependency services are started:
DNS Client
Function Discovery Resource Publication
SSDP Discovery
UPnP Device Host
Configure the Windows firewall to allow Network Discovery. To do this, follow these steps:
Open Control Panel, click System and Security, and then click Windows Firewall.
In the left pane, click Allow an app or feature through Windows Firewall if you are running Windows Server 2012. Or, click Allow a program or feature through Windows Firewall if you are running Windows Server 2008 or Windows Server 2008 R2.
Click Change settings. If you are prompted for an administrator password or confirmation, type the password or provide confirmation.
Select Network discovery, and then click OK.
Configure other firewalls in the network to allow Network Discovery.
Turn on Network Discovery in Network and Sharing Center."

Dold text

Samtliga fyra services (DNS Client, Function Discovery Resource Publication, SSDP Discovery, UPnP Device Host) var alltså avaktiverade på alla 2008 server-burkar efter dessa WU.

Har inte hittat exakt vilken/vilka KB som var orsaken.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro