Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Nu har jag inte läst IT på någon nivå, men tänkte att detta kunde vara intressant info för TS ändå:

Ni högskolestuderande som läst något med inriktning mot IT på gymnasiet, hur mycket upplevde ni att ni kunde jämfört med era oförberedda klasskamrater från tex naturlinjen. Jag vet i alla fall att den extramatte jag läste i gymnasiet för att vara bättre förberedd på maskinteknik räckte i ca 1,5 vecka, sen var jag lika lost som alla andra. Inlärningstempot på högskolan är så mycket högre att en hel gymnasiekurs klaras av på ett par föreläsningar.

Nu gick jag som jag skrev tidigare samhäll men valde till programmering a,b och är idag i slutet av min utbildning till högskoleingenjör i datateknik (kanditat anpassad version av civilingenjörsprogrammet).

Programmeringskurserna jag läste i gymnasiet var väl bra på det sättet att det fick mig att bli intresserad av just programmering och gav en grund att fortsätta på men kurserna i sig var grundläggande och inte mer. Jag fortsatte sedan att programmera hemma och tack vare det så hade jag redan kommit över den stora tröskeln (för programmering) när jag började studera på högskola. Att kunna se helheten i ett datorprogram eller "tänket" som det ibland kallas var till stor nytta för mig i början.

Det är dock inget krav att ha läst t.ex. programmering, utbildningarna börjar från noll. Tempot är dock högre än i gymnasiet och det var många som inte hade programmerat innan som hade det lite kämpigt i början, en del hoppade av.

Det ämnet som jag skulle rekommendera en gymnasieelev att lägga absolut störst vikt vid är dock utan tvekan matten. Jag kan inte nog understryka vilken fördel det är att börja på en ingenjörsutbildning och ha bra koll på gymnasiematten.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Fick jag välja igen skulle jag aldrig valt ett gymnasium med IT inriktning då det inte gav mig något nämnvärt
och att jag ändå skulle behöva läsa om alla dator ämnen på högskolan om jag skulle plugga vidare inom det.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk

Jag går just nu sista året på NTI-gymnasiet stockholm. Jag går teknik med inriktning på media och informationsteknik. I programmet ingår programmering 1 & 2 som du ville, finns även möjlighet under år tre att välja att rikta in sig på spelprogrammering vilket ger dig speciella kurser. Efter gymnasiet har du behörighet till det mesta inom teknik , natur och liknande. Rekommenderar starkt!

Permalänk
Medlem

Läste en IT-yrkesförbredande linje på gymnasiet men la till ämnena för att få grundläggande högskoleutbildning, ångrar inte en sekund att jag valde denna linje garanterat dom 3 roligaste åren i mitt inte så långa liv ännu.

Nu för tiden läser jag Nätverk och Systemadministration på högskola/universitet men kommer sannerligen hoppa av snart. Ur ett framtida jobb perspektiv är det allt annat än smart men trivs inte för fem öre och har insett att pengar inte är den viktigaste tillgången i livet.

Känner du att IT är det du vill jobba med så rekommenderar jag starkt en yrkesförberedande IT-utbildning, chansen att du får jobb direkt efter gymnasiet är inte speciellt stor men det får man inte med Natur/Teknik utbildning heller.

Jag gick på Realgymnasiet i Norrköping, vet att dom finns i flera städer också rimligtvis borde dom finnas i Stockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Jag gick på Realgymnasiet i Norrköping, vet att dom finns i flera städer också rimligtvis borde dom finnas i Stockholm

Tror tyvärr inte Real erbjuder Teknik/IT i Stockholm... Lite tråkigt, då jag verkligen var nöjd med Realgymnasiet i Linköping.

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Känns som att Högskolan är betydligt viktigare att välja rätt på. Jag går tredje året på teknikprogrammet och jag tror inte det är så stor skillnad mellan skolorna att man måste välja den bästa bara men håller sig borta från de sämsta.
"För att det påverkar hela ens liv." Känns verkligen inte som det.

Då ska du vara glad att din närmsta skola var en bra skola.

Som du själv säger så ska man hålla sig borta från de sämsta skolorna, och det finns tyvärr en del sådana. Så det är absolut viktigt att fråga sig för och se till att man inte råkar välja en sådan, även om den är närmare ens hem.

Är inte säker på hur mycket bra skolor skiljer sig åt, jag tror det spelar stor roll. Olika skolor har olika bra lärare och ger eleverna olika möjligheter. Olika skolor har olika mycket studiemotiverade elever, olika många A-elever. Sånt spelar roll tror jag. Å andra sidan kanske sånt slår ut sig.

Apropå detta med olika val vi gör, så började jag tänka på dikten The Road Not Taken. Kanske har du och Robert Frost rätt, fast jag tror inte det:

TWO roads diverged in a yellow wood,
And sorry I could not travel both
And be one traveler, long I stood
And looked down one as far as I could
To where it bent in the undergrowth;

Then took the other, as just as fair,
And having perhaps the better claim,
Because it was grassy and wanted wear;
Though as for that the passing there
Had worn them really about the same,

And both that morning equally lay
In leaves no step had trodden black.
Oh, I kept the first for another day!
Yet knowing how way leads on to way,
I doubted if I should ever come back.

I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
Two roads diverged in a wood, and I—
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.

Dold text
Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Eftersom att programmering oftast ligger som en kurs under "individuellt val" så skulle jag be dig ställa dig själv frågan, är jag intresserad av matematik och fysik? Ifall du har studiemotivation så skulle jag råda dig att gå teknikprogrammet med inriktning teknikvetenskap och därefter lägga programeringskurser som individuellt val i år 2.
Därefter om du får höga betyg i dina kurser du läser så har du alla valmöjligheter efter gymnasiet.
Går själv teknikprogrammet med teknikvetenskap inriktning, kan i princip söka vad som helst efter gymnasiet.

Mvh

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Skrivet av ponta9:

Hejsan sweclockers har fått i uppdrag av mina föräldrar att hitta gymnasium som jag kan tänka mig gå på. Jag går bara i 8an men bättre att vara förtidig en försent. Jag gillar programering och it har alltid vara intressant och roligt. Jag tycker att natur eller teknik linje är för mig men vilket gymnasium ska jag välja ?
Bor i stockholm.

it-gymnasiet, sjödalsgymnasiet har en it linje också dock senast jag kollade var det inte mycket att hänga i granen.
har haft vänner som gått på thorildsplan och sagt att det varit bra men det är vad dem säger