Val av nytt ljudkort till moderkort utan inbyggd ljudkrets

Permalänk
Medlem

Val av nytt ljudkort till moderkort utan inbyggd ljudkrets

God Fortsättning och Gott Nytt År alla Sweclockare.

Jag har precis bytt upp mig till hårdvaran i signaturen men hittar inte mitt gamla externa USB-ljudkort som jag tidigare har använt och behöver således ett nytt, inte nödvändigt externt, men har inte köpt ljudkort på flera år och behöver lite assistans.

Jag använder ett par Sennheiser HD555 och lyssnar främst på diverse rock- och metalgrenar men också spelremixar och spelar i stort sett bara rollspel och strategispel.

Jag har ingen begränsad budget, men tror inte på en hörbar skillnad på 1000:- och 3500:- med övrig utrustning

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Hej, jag byggde ny dator i höstas (se signatur). Jag valde Creative Sound Blaster Z för ca 700 kr och är mycket nöjd. Jämfört med SB X-Fi känns drivrutinerna nu mycket mer genomarbetade. Något mer avskalat från allt lull-lull, men mycket stabilare. Ett tips, kika på videon i länken där man testat ljudet i olika HW-setuper - klart intressant.

https://www.youtube.com/watch?v=d1_20T8x_OI

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Soundblaster Z är bra, om man kör Windows, men om man tänkt köra Linux är det tvärkört(finns långa trådar om det på "alla" Linuxforum, det går helt enkelt inte att få det att fungera).

Om man tänkt använda Linux är Asus Xonar DX ett bra alternativ, det fungerar till 100% under Linux och ljudmässigt låter det i stort sett identiskt med Soundblaster Z(som det ska om ljudet är ofärgat):

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/86826-asus_xo...

edit. glömde nämna att om man mest skall lyssna i hörlurar så är hörlursförstärkaren "sämre"(ger lägre nivå) i Xonar DX än i Soundblaster Z, i Asus sortiment måste man gå upp till Xonar Essence STX för att få en kraftfull hörlursförstärkare. Det kostar en tusenlapp mer, men då är ljudet ännu bättre än båda tidigare nämnda(fast det är givetvis inga stora skillnader det rör sig om):

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/95434-asus_xo...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

The Squonk, en bra sammanfattning ovan!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Glömde helt bort den här tråden, men tackar för alla tips.

Dessvärre är jag skeptiskt till Creative och deras sätt att hantera drivrutiner och Linux är inte av intresse.
Jag har en tillgodofaktura på Dustin på närmare 700:- som jag gärna utnyttjar för att lägga ner lite extra pengar på ett bra ljudkort.

Mina krav kvarstår i originalposten.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Hittar dessvärre inget jag vet något om på Dustin, så ta en titt på denna sida:

http://www.thomann.de/se/cat.html?gf=usb_ljudinterface&oa=pra

Runt 1000-1500 kr hittar du fina produkter från bl.a M-Audio och Focusrite

Permalänk
Medlem

Tips till framtiden, köp gigabyte sniper moderkort med onboard soundblaster chip, skärmat och har förstärkare med utbytbart förstärkarkrets om man har ngn favorit krets eller ljudbild man gillar. Sjukt bra ljud och klockren funktion utan stäörningar i mic etc som man ofta har när det kommer till realteks skitta onboard ljudkort.

Inget klagomål på vad du köpt nu, bara ett tips för framtiden, trodde inte det kunde vara så bra onboard ljud förrän jag köpte gigabyte sniper kortet jag har nu och köpte det inte ens för ljudet skull men wow vad jag e glad det blev det kortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Tips till framtiden, köp gigabyte sniper moderkort med onboard soundblaster chip, skärmat och har förstärkare med utbytbart förstärkarkrets om man har ngn favorit krets eller ljudbild man gillar. Sjukt bra ljud och klockren funktion utan stäörningar i mic etc som man ofta har när det kommer till realteks skitta onboard ljudkort.

Inget klagomål på vad du köpt nu, bara ett tips för framtiden, trodde inte det kunde vara så bra onboard ljud förrän jag köpte gigabyte sniper kortet jag har nu och köpte det inte ens för ljudet skull men wow vad jag e glad det blev det kortet.

Jag byter inte hela min plattform bara för att få ett bra onboard-ljudkort
Detta är min "gamla" labbserver som jag helt enkelt har gjort om till en arbetsstation

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}