Permalänk
Inaktiv

Är Gaming routers bara flum?

Jag har tittat runt efter en ny router och har märkt en hel del så kallade gaming routers. Funktionerna verkar vara QoS med ett nytt namn. Vad är det som gör dem värda att köpa? Är gaming routers som de flesta gaming prylar eller har de faktiskt något bra att tilläga?

Jag har ställt in policy based QoS på datorerna i mitt hem och letar just nu efter en ny router för min nya fiberuppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Jag har tittat runt efter en ny router och har märkt en hel del så kallade gaming routers. Funktionerna verkar vara QoS med ett nytt namn. Vad är det som gör dem värda att köpa? Är gaming routers som de flesta gaming prylar eller har de faktiskt något bra att tilläga?

Jag har ställt in policy based QoS på datorerna i mitt hem och letar just nu efter en ny router för min nya fiberuppkoppling.

Tycker väl det är som med de flesta gaminggrejer, ser flashigt ut, allting-extra-allt-ultra-over-9000 -OH YEAAAAH , hm, funktionerna sen varierar rätt kraftigt
Själv har jag en fiberuppkoppling med en TP Link Archer C7 med alternativ firmware inlagd, krånglar i princip aldrig (förutom när jag själv ställer till det, hehe)

Så, ptja, jag skulle personligen undvika det, finns säkert folk som med allt annat som har andra erfarenheter som med allting annat här på planeten, folk kan ha tur/otur med vad man än köper
Vi är 3 pers här hos mig, som ständigt plågar routern med våra aktiviteter

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Mycket är nog bara försäljningsknep för att få folk att köpa dyrare grejer med större marginal på. Visst kan de ha funktioner som gör att vissa saker är bättre men det är ju inte direkt så att du kommer märka skillnad likt natt och dag om du i övrigt har en bra router.

Inte heller lär man bli ett proffs på det man spelar bara för att man har en gamingrouter

Permalänk
Medlem

Vad jag vet är gaming grejer för de mesta bara flashight. Typ massa ljus och teman i drivrutiner och så..

Använder själv en D-link DIR-655 och haft den i start över 7år. Funkar fortfarande perfekt.
Sitter på en 100/10 lina och har 3 smartphones, 2 laptops anslutna till den trådlöst, plus min stationära ansluten med kabel. Sitter alltid med max 4-5ms i spel, oftast är jag på 2

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är gamingrouter har du nån länk? Det enda routern kan göra är iallafall trafikprioritering men gaming är kanske ett ord som lurar någon men det är ju knappast nån ny funktion eftersom en kontorsprylar är mycket bättre på prioritering/styrning ändå än vad hemmadelar är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Jag har tittat runt efter en ny router och har märkt en hel del så kallade gaming routers. Funktionerna verkar vara QoS med ett nytt namn. Vad är det som gör dem värda att köpa? Är gaming routers som de flesta gaming prylar eller har de faktiskt något bra att tilläga?

Jag har ställt in policy based QoS på datorerna i mitt hem och letar just nu efter en ny router för min nya fiberuppkoppling.

Tar ett citat från en polare

Citat:

QoS för "improve latency?"
QoS är tvärtom, då måste routern gå igenom varje packet för att ta reda på vad det är, och sedan skicka vidare det. Detta skapar flera MS latency extra oftast och reducerar bandbreden något enormt

tror den ger svaret på frågan.

EDIT sen ger QoS en fördel streaming och om man tankar hem youtubklipp (samtidigt så klart), har man snabb router kan den även sänka pingen för ditt spelande när den belastas och du behöver bra ping men inte hastighet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Precis, gaming routers är bara flum. Tvärtom vill jag rekommendera starkare enheter för tungt belasta nätverk med media strömning och fiber nätverk då det kan bli stressande för budget routers med dålig prestanda.
Jag tycker att en bra router för att spela online ska vara lätt att konfigurera, säker och har bra support från tillverkaren.

Jag har ett nätverk med 20 datorer + mobila enheter som drivs via en Asus RT-N66U. Och har en N56u som backup och funkar lika bra för gaming och streaming. Så Asus är min personliga preferens i stora krävande hushåll. Annars känner jag att det mesta runt 800-1300kr från Asus och Netgear funkar bra om du inte fokuserar på budget. En snabb google på ditt potentiella köp borde avgöra om det är en bra router som inte kräver tid att ställa in eller flasha med speciella firmwares.

Lycka till!

Visa signatur

| Chassi: Nått vitt mög med glas och snurrande grejer -|- CPU: Snabb -|- Moderkort: Vit, många lampor -|- GPU: Långsam -|- Ram: Många -|- Skärm: LG 34" - Gsync" |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tar ett citat från en polare

Citat:

QoS för "improve latency?"
QoS är tvärtom, då måste routern gå igenom varje packet för att ta reda på vad det är, och sedan skicka vidare det. Detta skapar flera MS latency extra oftast och reducerar bandbreden något enormt

tror den ger svaret på frågan.

Jag vet att det är ett felaktigt svar, Man kan sätta olika prioritet på olika sätt eller analysera trafiken eller adressen, men oavsett det så tar det inga ms vilket är en lång tid när man är internt i routern, jag har aldrig lyckats mäta tiden med normalt pingande från win eftersom det bara visar 0 ms:

Prio avstängd:

Skickar ping-signal till 81.xxx: med 32 byte data:
Svar från 81.xxx: byte=32 tid < 1 ms TTL=64
Svar från 81.xxx: byte=32 tid < 1 ms TTL=64
Svar från 81.xxx: byte=32 tid < 1 ms TTL=64
Svar från 81.xxx: byte=32 tid < 1 ms TTL=64

Ping-statistik för 81.xxx:
Paket: Skickade = 4, Mottagna = 4, Förlorade = 0 (0 %),
Ungefärlig överföringstid i millisekunder:
Lägsta = 0 ms, Högsta = 0 ms, Medel = 0 ms

Prio på men "inte mot denna dator"

Skickar ping-signal till 81.xxx: med 32 byte data:
Svar från 81.xxx: byte=32 tid < 1 ms TTL=64
Svar från 81.xxx: byte=32 tid < 1 ms TTL=64
Svar från 81.xxx: byte=32 tid < 1 ms TTL=64
Svar från 81.xxx: byte=32 tid < 1 ms TTL=64

Ping-statistik för 81.xxx:
Paket: Skickade = 4, Mottagna = 4, Förlorade = 0 (0 %),
Ungefärlig överföringstid i millisekunder:
Lägsta = 0 ms, Högsta = 0 ms, Medel = 0 ms

Däremot om man har enorma mängder trafik från det som har högst prioritet så kan det ju påverka hur länge lågprioriterade paket stoppas upp i routern, men det är ju inte routerns "analys" som tar tid i så fall.
Jag märker inte heller nån skillnad i bandbredd om jag mäter mot Bredbandskollen föränn jag verkligen kör en massa trafik från den enhet som har hög prio, då får ju den av naturliga skäl mer bandbredd enligt de regler man har angett.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet att det är ett felaktigt svar, Man kan sätta olika prioritet på olika sätt eller analysera trafiken eller adressen, men oavsett det så tar det inga ms vilket är en lång tid i man är internt i routern, jag har aldrig lyckats mäta tiden med normalt pingande från win eftersom det bara visar 0 ms:

Prio avstängd:

Skickar ping-signal till 81.xxx: med 32 byte data:
Svar från 81.xxx: byte=32 tid < 1 ms TTL=64
Svar från 81.xxx: byte=32 tid < 1 ms TTL=64
Svar från 81.xxx: byte=32 tid < 1 ms TTL=64
Svar från 81.xxx: byte=32 tid < 1 ms TTL=64

Ping-statistik för 81.xxx:
Paket: Skickade = 4, Mottagna = 4, Förlorade = 0 (0 %),
Ungefärlig överföringstid i millisekunder:
Lägsta = 0 ms, Högsta = 0 ms, Medel = 0 ms

Prio på men "inte mot denna dator"

Skickar ping-signal till 81.xxx: med 32 byte data:
Svar från 81.xxx: byte=32 tid < 1 ms TTL=64
Svar från 81.xxx: byte=32 tid < 1 ms TTL=64
Svar från 81.xxx: byte=32 tid < 1 ms TTL=64
Svar från 81.xxx: byte=32 tid < 1 ms TTL=64

Ping-statistik för 81.xxx:
Paket: Skickade = 4, Mottagna = 4, Förlorade = 0 (0 %),
Ungefärlig överföringstid i millisekunder:
Lägsta = 0 ms, Högsta = 0 ms, Medel = 0 ms

Däremot om man har enorma mängder trafik från det som har högst prioritet så kan det ju påverka hur länge lågprioriterade paket stoppas upp i routern, men det är ju inte routerns "analys" som tar tid i så fall.
Jag märker inte heller nån skillnad i bandbredd om jag mäter mot Bredbandskollen föränn jag verkligen kör en massa trafik från den enhet som har hög prio, då får ju den av naturliga skäl mer bandbredd enligt de regler man har angett.

Ändra inlägget hoppas det blev lite klarare då.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Om en "gamingrouter" kommer med bra inställt QoS så är det nog bra för folk som har överbelastade linor (adsl, vdsl, 3g, 4g).
Bara man bryggar skiten man fått från sin ISP.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv

Hap, verkar bara vara QoS. Vilket man redan har tillgång till. Då fanns det ju inget nytt och bra på de routrarna.