Stora äldre högtalare mot mindre stativare?

Permalänk
Avstängd

Stora äldre högtalare mot mindre stativare?

När jag i valet och kvalet under ett par års tid funderat på om jag ska byta mina 80-talshögtalare 7" + med tweeter (dåtidens golvmodell) mot mindre stativare på 5-6" i femtusenkronorsklassen (kef q300?) , fastnar jag alltid på att de nya skulle bli mindre och att enligt fysikens och resonansens lager skulle ha sämre förutsättningar att matcha mitt nuvarande ljud - särskilt som inget av det jag har är särskilt audiofilt. Det brukar ju ofta sägas att större är högtalarvälden.

Eller har tekniken blivit mycket bättre idag? Jag har förstått det som att ljudvärlden har utvecklats mindre än övriga teknikområden, men håller kanske kvar vid mina gamla högtalare trots att de är lite fula och klumpiga av okunskap. Jag har ingen plats på golvytan så köper jag nytt måste det bli nåt som kan monteras på väg eller ställas på möbler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av pigge_85:

Eller har tekniken blivit mycket bättre idag? Jag har förstått det som att ljudvärlden har utvecklats mindre än övriga teknikområden,

Bitvis har det blivit mycket bättre. Främst på ekonomisidan -- det är inihelskotta billigt att bygga/köpa en hygglig ljudanläggning i dag jämfört med på 80-talet.
Andra saker som utvecklats mycket är högtalarelementens slaglängd, resonansbeteende vid högre frekvenser och kvalitetskontroll.
State-of-the-art på elektroniksidan har inte förändrats så mycket -- det var lika möjligt att bygga en ohörbart förvrängande återgivare då som i dag. Skillnaden är att dagens lösningar är långt billigare i inköp och drift.

Citat:

men håller kanske kvar vid mina gamla högtalare trots att de är lite fula och klumpiga av okunskap.

...eller för att du gillar soundet. Om du köper ett par moderna högtalare är det troligt att du får en bättre återgivning, men det är inte säkert att du trivs med skillnaden.

Permalänk
Medlem

Allt annat "lika" så klarar en högtalare med större membranyta att spela starkare längre ner i basregistret, men olika element har olika egenskaper och man kan bygga lådor på olika sätt, så det är inte alls helt säkert att ett par mindre högtalare skulle spela svagare med mindre botten.
Sedan beror det ju på hur högtalaren ska användas. I ett mindre rum eller för lyssning relativt nära så behöver man inte så stor membranyta för att få bra botten.
Det är inte alls omöjligt, för att inte säga troligt, att ett par stativare för runt 5kkr spelar bättre än dina nuvarande högtalare, som inte dina nuvarande var ett par riktigt bra högtalare när det begav sig. Om du sedan gillar ljudet är ju en annan sak. Det handlar ju om tycke och smak såntdär...
Sedan finns det ju stativare/monitorer med större element åxå. Behringer B2031A är ett par populära aktiva monitorer som anses vara väldigt prisvärda. Det har rätt stora element för bas/mellanregister och kan spela på rätt bra.

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror ju på specifik vad det är för högtalare, det som var bra förr är bra idag också men är det nån pakethögtalare i budgetklass så är de inte bra varken idag eller när de köptes.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns en del högtalare med 5-6 tum som spelar bra fast då börjar prislappen rätt så högt för många av dem som ofta befinner sig på det här forumet som hellre prioriterar en dator för 30k.