Permalänk
Medlem

Hjälp med val av nätagg!

Hejsan!

Har nästan en komplett dator, saknas bara ett nätagg nu men jag vet inte riktigt vad som skulle passa bäst ihop med de delar jag har.

Lista över vad jag har:

- Intel i5-4690k processor
- 8gb ram ddr3 1333hz
- Gtx 770 2gb windforce grafikkort
- 128 gb ssd kingston hdd
- Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 moderkort

Tack på förhand

MVH Simhak

Permalänk
Medlem

helst ska måtten ligga kring:

8.6 höjd
15 bred

MVH

Permalänk
Medlem

Prislapp?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Prislapp?

helst under tusingen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simhak:

helst under tusingen!

Förvisso lite över din budget, men VÄLDIGT värd sina pengar.
Ett alternativ.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Du behöver inget 750w agg.
Ett Be Quiet Pure Power L8 CM skulle fungera bra till din dator och har ett betydligt trevligare pris.

https://www.dustinhome.se/product/5010745556/pure-power-l8-cm

Permalänk
Medlem
Skrivet av simhak:

Hejsan!

Har nästan en komplett dator, saknas bara ett nätagg nu men jag vet inte riktigt vad som skulle passa bäst ihop med de delar jag har.

Lista över vad jag har:

- Intel i5-4690k processor
- 8gb ram ddr3 1333hz
- Gtx 770 2gb windforce grafikkort
- 128 gb ssd kingston hdd
- Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 moderkort

Tack på förhand

MVH Simhak

Blir ännu enklare att rekommendera nätagg om du anger vilket chassi du har.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Mitt grafikkort vill att 600 watt ska finnas till ström. Det har ett 8 och 6 stifts uttag, så jag kanske borde köpa ett 750w för att vara på den säkra sidan, jag funderade på detta nätagg: https://www.komplett.se/cooler-master-g750m-750w-psu/795139#!...

Är det tillräckligt?

Tack på förhand

MVH Simhak

Permalänk
Medlem
Skrivet av simhak:

Mitt grafikkort vill att 600 watt ska finnas till ström. Det har ett 8 och 6 stifts uttag, så jag kanske borde köpa ett 750w för att vara på den säkra sidan, jag funderade på detta nätagg: https://www.komplett.se/cooler-master-g750m-750w-psu/795139#!...

Är det tillräckligt?

Tack på förhand

MVH Simhak

Nä det drar bara 250watt. Vart har du fått 600w ifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Nä det drar bara 250watt. Vart har du fått 600w ifrån

Det brukar väl stå som rekomendation från diverse nätbutiker man handlar från. Det är ju för hela datorn med tilltaget spelrum då det är svårt att veta hur mycket varje dator drar.

Står 600w minimum requirements på min gtx 780 låda, mitt 780 drar knappast 600watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Det brukar väl stå som rekomendation från diverse nätbutiker man handlar från. Det är ju för hela datorn med tilltaget spelrum då det är svårt att veta hur mycket varje dator drar.

Står 600w minimum requirements på min gtx 780 låda, mitt 780 drar knappast 600watt

Dom drar alltid i så in i helxxx / Försäljningsknep för att tjäna mera pengar, Otroligt att alla fortfarande går på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Det brukar väl stå som rekomendation från diverse nätbutiker man handlar från. Det är ju för hela datorn med tilltaget spelrum då det är svårt att veta hur mycket varje dator drar.

Står 600w minimum requirements på min gtx 780 låda, mitt 780 drar knappast 600watt

Det är rekommendationer för HELA lådan, med CPU, RAM, HDD, GPU etc. Det är däför det står så höga tal då det är för rubbet räknat med en normal klockad processor.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simhak:

Mitt grafikkort vill att 600 watt ska finnas till ström. Det har ett 8 och 6 stifts uttag, så jag kanske borde köpa ett 750w för att vara på den säkra sidan, jag funderade på detta nätagg: https://www.komplett.se/cooler-master-g750m-750w-psu/795139#!...

Är det tillräckligt?

Tack på förhand

MVH Simhak

600W är den rekommenderade styrkan till ett system med det grafikkortet, men även det är i överkant, ditt system drar troligen inte över 400W.
Sen skall man ha lite marginal så att inte psu jobbar max hela tiden, därav blir ett 600W fullt tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, då borde mitt 450W liggandes räcka enligt er även fast jag spelar på full kraft i spel med andra ord? :=)

MVH

Simhak

Permalänk
Medlem
Skrivet av simhak:

Tack för svaren, då borde mitt 450W liggandes räcka enligt er även fast jag spelar på full kraft i spel med andra ord? :=)

MVH

Simhak

Det kommer troligen räcka så till vida att du kommer kunna starta och spela men din psu kommer ligga nära max hela tiden vilket kanske inte är bra.
Som jag sa innan så bör man ha lite marginal och därför ha 600W, du behöver dock inte gå över 600W för att klara dig.

Man skall inte vara för snål men man behöver inte heller fläska på i överkant eftersom det oftast bara gör större hål i plånboken.
Sen är kvalitet bättre än kvantitet när det gäller psu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det kommer troligen räcka så till vida att du kommer kunna starta och spela men din psu kommer ligga nära max hela tiden vilket kanske inte är bra.
Som jag sa innan så bör man ha lite marginal och därför ha 600W, du behöver dock inte gå över 600W för att klara dig.

Man skall inte vara för snål men man behöver inte heller fläska på i överkant eftersom det oftast bara gör större hål i plånboken.
Sen är kvalitet bättre än kvantitet när det gäller psu.

Tack så mycket för hjälpen!

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Dom drar alltid i så in i helxxx / Försäljningsknep för att tjäna mera pengar, Otroligt att alla fortfarande går på det.

Har knappast något att göra med försäljningsknep eller tjäna pengar. Det är snarare att vissa nätaggregat inte klarar av sina egna specifikationer, finns flertal tillverkare som sparar in på komponenter. En tillverkare kanske specificera ett nätagg till 800W, men de har undermåliga komponenter så att den överhettar vid 500W. Sådana tillverkare som till exempel Echostar, Diablotek, Hantol och många mer.

Ledsen att jag gick off-topic.

Skrivet av simhak:

Tack för svaren, då borde mitt 450W liggandes räcka enligt er även fast jag spelar på full kraft i spel med andra ord? :=)

MVH

Simhak

Kan du ge modellnamnet på nätaggregatet ? Så länge det inte är något skrot OEM eller liknande så borde det gå bra.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Har knappast något att göra med försäljningsknep eller tjäna pengar. Det är snarare att vissa nätaggregat inte klarar av sina egna specifikationer, finns flertal tillverkare som sparar in på komponenter. En tillverkare kanske specificera ett nätagg till 800W, men de har undermåliga komponenter så att den överhettar vid 500W. Sådana tillverkare som till exempel Echostar, Diablotek, Hantol och många mer.

Ledsen att jag gick off-topic.

Kan du ge modellnamnet på nätaggregatet ? Så länge det inte är något skrot OEM eller liknande så borde det gå bra.

Tycker du säger emot dig själv ganska mycket, att snåla med komponenter är ju för att tjäna in pengar. Att skriva att det är 800w är för att locka till sig fler köpare = Försäljningsknep

Har redan testat med 450w och det gav bara ifrån sig ett pip så troligtvis gick skyddet igång för att det inte klarade driva, tack ändå!

MVH

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om kvalitet eller funktion på detta men många watt till lågt pris från känt märke....

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/coole...

Permalänk
Medlem
Skrivet av simhak:

Tycker du säger emot dig själv ganska mycket, att snåla med komponenter är ju för att tjäna in pengar. Att skriva att det är 800w är för att locka till sig fler köpare = Försäljningsknep

Det är väl sant, men inte på samma sätt. Eftersom det kommer från tillverkaren av nätaggregatet och inte av tillverkaren av grafikkortet. Kravet för grafikkort sätts självklart av tillverkaren av grafikkortet eftersom det finns tillverkare av nätaggregat som fuskar på komponenter. Alltså är det ett försäljningsknep av nätaggregatets tillverkare, men inte av grafikkortets tillverkare. Grafikkortets tillverkare sätter högre krav för säkerhets skulle, inte för att tjäna pengar eller något liknande.

Ledsen om det låter lite babbligt, har lite bråttom.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Det är väl sant, men inte på samma sätt. Eftersom det kommer från tillverkaren av nätaggregatet och inte av tillverkaren av grafikkortet. Kravet för grafikkort sätts självklart av tillverkaren av grafikkortet eftersom det finns tillverkare av nätaggregat som fuskar på komponenter. Alltså är det ett försäljningsknep av nätaggregatets tillverkare, men inte av grafikkortets tillverkare. Grafikkortets tillverkare sätter högre krav för säkerhets skulle, inte för att tjäna pengar eller något liknande.

Ledsen om det låter lite babbligt, har lite bråttom.

Nä men jag håller med dig, jag tycker det är bra att de sätter den gränsen på grafikkort även fast jag tycker att de borde borde skriva ut lite mer information om att det är rekommenderad watt plus delar. Nädå, det lät inte babbligt, ha det bra vad du än ska göra

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av simhak:

Nä men jag håller med dig, jag tycker det är bra att de sätter den gränsen på grafikkort även fast jag tycker att de borde borde skriva ut lite mer information om att det är rekommenderad watt plus delar. Nädå, det lät inte babbligt, ha det bra vad du än ska göra

MVH

Jag skulle gå på ett supernova G2 750w. gör det också möjligt att köra SLI senare g2:an är extremt bra som du kommer kunna ha i massvis med år (10 år garanti på g2:an)

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

Jag skulle gå på ett supernova G2 750w. gör det också möjligt att köra SLI senare g2:an är extremt bra som du kommer kunna ha i massvis med år (10 år garanti på g2:an)

Om man registrerar den på EVGA's sida, annars 5 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om man registrerar den på EVGA's sida, annars 5 år.

då ere klart man reggar den

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av simhak:

Har redan testat med 450w och det gav bara ifrån sig ett pip så troligtvis gick skyddet igång för att det inte klarade driva, tack ändå!

Om du menar att datorn inte startade så har du kopplat fel eller så var nätagget trasigt...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Många tillverkare fuskar även genom att ange den maximala effekten på alla spänningar samtidgt.
Tex 12W 20A 240W 5V 10A = 50W 3.3V 15A =50W vilket de då anger som ett 340W agg.
Detta stämmer ju men ofta står det sen på aggen att man max får ta ut tex 15A totalt från 5 och 3.3V vilket gör att agget i själva verket max kan lämna ca 305W

Jag har testat att köra en C2D 65W cpu plus ett 40W grafikkort samt en 2.5" HDD på ett 120W nätagg som verkligen gav sina 120W konstant.
Det gick bra i flera år.

Ett 450W agg av hög kvalitet ska klara TS system utan problem

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Många tillverkare fuskar även genom att ange den maximala effekten på alla spänningar samtidgt.
Tex 12W 20A 240W 5V 10A = 50W 3.3V 15A =50W vilket de då anger som ett 340W agg.
Detta stämmer ju men ofta står det sen på aggen att man max får ta ut tex 15A totalt från 5 och 3.3V vilket gör att agget i själva verket max kan lämna ca 305W

Jag har testat att köra en C2D 65W cpu plus ett 40W grafikkort samt en 2.5" HDD på ett 120W nätagg som verkligen gav sina 120W konstant.
Det gick bra i flera år.

Ett 450W agg av hög kvalitet ska klara TS system utan problem

men vi tänker lite framtidssäkert, han kanske vill uppgradera grafikkort/skaffa ett till grafikkort. och det är alltid bra att ha ett nätagg som har högre Watt å man har mycket till godo

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini