Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Öhhhh... lever du fortfarande på stenåldern?

Har möjligtvis hört talats om dem, men inte vad de innebär. Inte den typiska i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Har möjligtvis hört talats om dem, men inte vad de innebär. Inte den typiska i alla fall.

Du måste leva och umgås i någon typ av djupt frireligiösa kretsar.

Jag är född på 70-talet, och jag kan garantera att alla fjärdeklassare på hela skolan visste vad en hora var. Samtidigt var det garanterat ingen som gjort en djupare analys av fenomenet, men att känna till begreppet handlade det om i tråden.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Du måste leva och umgås i någon typ av djupt frireligiösa kretsar.

Jag är född på 70-talet, och jag kan garantera att alla fjärdeklassare på hela skolan visste vad en hora var.

Kan tänka mig att en i dagens samhälle vet vad det är, men inte mer än så.

Jag själv och många andra körde GTA IV på mitt mellanstadie. Inte visste vi vad vi körde på. Bara kul att meja ner folk. Droger hade vi ingen snusning om att det ens existerade i spelet.

Men vi kan ju inte veta om vi inte frågar en fjärdeklassare, eller hur?

Permalänk
Avstängd

Ca 440 kr på G2PLAY.net just nu.

59.99 Euro på STEAM... usch.

Och att ett spel som kan köpas på skiva och sedan läggas till/laddas ned i STEAM-klienten ska vara dyrare hos STEAM själva är totalt obegripligt.

Permalänk

Gta V är ett grymt bra spel... men det är ett spel för vuxen publik. Visa föräldrarna tortyrscenen på youtube och låt dom avgöra om det är ett lämpligt spel för en unge som inte får se en thriller på bio... Det är helt enkelt inte lämpligt för barn, inte för att jag tror folk blir mördare av spel utan för att det kräver en moralisk förståelse som inte är utvecklad i den åldern.

Annars kan jag tipsa om Manhunt 2, har hört att det är nice innan man ska sova... </IRONI>

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Kostade senast jag kollade 29.99$ i Kina så har sett lite trade offers för spelet mot saker värda 35$ lite var stans, det är en del billigare än dom 60€ som steam vill ha i europa.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galenmus:

Ni vet väl om att GTA V har gjorts om för PC versionen och att det inte är en port?

Dom säger det ja,välkommen till en oändlig rad av patchar ala battlefield 4 sen,haha

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlbertMwugabi:

Kostade senast jag kollade 29.99$ i Kina så har sett lite trade offers för spelet mot saker värda 35$ lite var stans, det är en del billigare än dom 60€ som steam vill ha i europa.

Fortfarande regionslåst?Men det kollade du inte va?Suck.......

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Foxmaner:

Hej.

Min lillebror ska köpa Gta V. Som billigast hittar jag det för 529 på siba. Min fråga är om det finns billigare ? typ som återladdningsbart? hittade ingenting på fast2play som jag i vanliga fall brukar köpa ifrån.

Tacksam för svar

http://www.g2play.net/category/13394/grand-theft-auto-v-pre-o...
JA, det är en legit sida. Oavsett om den är rysk haha.
Finns även G2A som ibland har billigare priser. Men väntar du lite tills release eller några veckor efter så går priset nog ner. Det gör det alltid på g2a.

Visa signatur

GPU: XFX 7970 | CPU: i5 3570K | Moderkort: asrock z77 extreme4 | PSU: 650W corsair | Ram: 20 GB corsair vengance

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Fortfarande regionslåst?Men det kollade du inte va?Suck.......

Som sagt så var det inte regionslåst när jag läste senast vilket var i morse, men ser nu att dom låste den för 5 timmar sedan. My bad!

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Avstängd
Skrivet av upl8447:

Det är TS föräldrars ansvar att anse vad som är lämpligt eller ej inte ditt.

Orkar inte ens kommentera eftersom du inte orkade läsa det jag skrev.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

Varför gnäller alla om att man inte ska spela såna spel som liten? Om du blir seriemördare efter att ha spelat GTA hade du blivit det i vilket fall. Jag spelade alla "hemska" spel och sparkade ihjäl horor i mycket tidig ålder men har ett prickfritt register ändå.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SimpanDirr:

Varför gnäller alla om att man inte ska spela såna spel som liten? Om du blir seriemördare efter att ha spelat GTA hade du blivit det i vilket fall. Jag spelade alla "hemska" spel och sparkade ihjäl horor i mycket tidig ålder men har ett prickfritt register ändå.

"Prickfritt register" säger mycket lite om hur din moral och etik påverkats. Det finns mycket goda skäl att ha åldersgränser i olika sammanhang och att strunta i det är ansvarslöst av vuxenvärlden. Även om du inte skulle ha påverkats negativt så är du inte ensam i världen och alla reagerar olika.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

387 kr på greenmangaming med deras rabattkod 23% som man får gratis på sidan, köpte det nu.

Permalänk
Medlem

För det här är familjeliv.se?

Vad svårt det är att svara på en fråga utan göra utsvävningar i alla möjliga åsikter man har på det här forumet.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

jag säger som många andra här, om du själv är emot att han ska spela det så visa tortyr scenen från spelet för föräldrarna så kanske de också ändrar sig.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

"Prickfritt register" säger mycket lite om hur din moral och etik påverkats. Det finns mycket goda skäl att ha åldersgränser i olika sammanhang och att strunta i det är ansvarslöst av vuxenvärlden. Även om du inte skulle ha påverkats negativt så är du inte ensam i världen och alla reagerar olika.

Det jag menade med prickfritt är att jag inte blev någon kriminell människa av att spela GTA, Manhunt och liknande spel in ung ålder. Tycker det är så löjligt med 18+ på ett _SPEL_.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Det jag menade med prickfritt är att jag inte blev någon kriminell människa av att spela GTA, Manhunt och liknande spel in ung ålder. Tycker det är så löjligt med 18+ på ett _SPEL_.

Vad bra att du klarade dig. Mig veterligen så gör inte alla det. Som de där pojkarna som slog ihjäl en liten tjej för att de trodde att hon skulle vakna igen precis som de gör på turtles. Alla är inte som du.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Skrivet av monster08:

Vad bra att du klarade dig. Mig veterligen så gör inte alla det. Som de där pojkarna som slog ihjäl en liten tjej för att de trodde att hon skulle vakna igen precis som de gör på turtles. Alla är inte som du.

Nej men jag tror majoriteten är som jag, bara för att några efterblivna pojkar trodde det behöver inte alla dras över en kant.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Orkar inte ens kommentera eftersom du inte orkade läsa det jag skrev.

Jag sa varken om jag tyckte det var lämpligt eller. Jag kan tycka att det är ett olämpligt spel för en 11åring. Men jag tycker det är upp till alla föräldrar att ta en egen ställning till om det är lämpligt eller ej att spela våldsamma spel.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SimpanDirr:

Nej men jag tror majoriteten är som jag, bara för att några efterblivna pojkar trodde det behöver inte alla dras över en kant.

Finns inga konkreta belägg på att mojoriteten inte skulle påverkas, men i låg ålder påverkas alla då deras "verklighet" inte är som en äldre människas, hjärnan utvecklas och tar in olika intryck fram till 18-20 års ålder, att du sedan kallar dem för efterblivna begriper jag inte varför, var fullt normalutvecklade pojkar.

Skrivet av upl8447:

Jag sa varken om jag tyckte det var lämpligt eller. Jag kan tycka att det är ett olämpligt spel för en 11åring. Men jag tycker det är upp till alla föräldrar att ta en egen ställning till om det är lämpligt eller ej att spela våldsamma spel.

Vad avslutade jag min kommentar med?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Den här tråden blev ju från en pris jakt till samma trams som SVT årligen sänder.

Permalänk
Medlem

Vi ska även tänka på att åldersgränserna på dataspel sätts för och av den värsta sortens moralister man kan tänka sig.

Det är inte direkt som att det är några särskilt objektiva värderingar som styr vilken åldersgräns spelen får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Finns inga konkreta belägg på att mojoriteten inte skulle påverkas, men i låg ålder påverkas alla då deras "verklighet" inte är som en äldre människas, hjärnan utvecklas och tar in olika intryck fram till 18-20 års ålder, att du sedan kallar dem för efterblivna begriper jag inte varför, var fullt normalutvecklade pojkar.

Vad avslutade jag min kommentar med?

"men man kanske skulle börja i andra änden och lämplighetsprova föräldrar först."

Du anser med andra ord att din åsikt är korrekt och alla som inte håller med dig borde inte ens få vara föräldrar? Jag anser som sagt att det är upp till var och en att ta en ställning angående vad deras barn får och inte får göra. Med det sagt anser inte jag att du har rätt att säga till någon annan om de för rätt eller fel i deras uppfostran av ett barn.

Sen kan jag säga att jag tycker många spel har sin åldersgräns för högt ex NHL 2010 hade tex 16års gräns, Flera need for speed spel har haft 12års gräns.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Vi ska även tänka på att åldersgränserna på dataspel sätts för och av den värsta sortens moralister man kan tänka sig.

Det är inte direkt som att det är några särskilt objektiva värderingar som styr vilken åldersgräns spelen får.

Nä, den har ju bara stöd av undersökningar om vad som är lämpligt för en viss ålder då hjärnan är en svamp som inte kan urskilja vad som är rätt och fel själv.

Skrivet av upl8447:

"men man kanske skulle börja i andra änden och lämplighetsprova föräldrar först."

Du anser med andra ord att din åsikt är korrekt och alla som inte håller med dig borde inte ens få vara föräldrar? Jag anser som sagt att det är upp till var och en att ta en ställning angående vad deras barn får och inte får göra. Med det sagt anser inte jag att du har rätt att säga till någon annan om de för rätt eller fel i deras uppfostran av ett barn.

Sen kan jag säga att jag tycker många spel har sin åldersgräns för högt ex NHL 2010 hade tex 16års gräns, Flera need for speed spel har haft 12års gräns.

Allt har sin orsak och du faller tydligen inte under gruppen "Lämplig förälder".

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Thumbii:

Han får inte spela spelet, problem solved

Åldersgränser är dock bara riktlinjer...

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Avstängd

Kolla EBAY

Permalänk
Medlem

var 4-5 år gammal när jag började spela Gta år 99-00 spelade jag först gta 1 och 2 sen lira jag gta 3 på release dagen. visst var det inte samma grafik då men tror inte det har varit skadligt för mig direkt. har endast levererat en näve i hela mitt liv tro mig han förtjäna den tyckte till och med han dagen efter och tacka mig haha... har aldrig tagit något med ett värde högre än en blyertspenna fast detta har jag polare som lever på att brott... Blir han uppfostrad ordentligt så kommer han inte ta en bli och köra över folk tycker han det är roligt så kan han göra det i gta V utan konsekvenser. Gta 5 e ju inte direkt fotorealistiskt och det är lätt att se skillnad på det och verkligheten så tror inte detta kommer skada honom på något sätt av egen erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Nä, den har ju bara stöd av undersökningar om vad som är lämpligt för en viss ålder då hjärnan är en svamp som inte kan urskilja vad som är rätt och fel själv.

Det är ganska intressant att gå in på PEGI och läsa deras FAQ:

Skrivet av PEGI:

Do games have an influence on children?
The research on the impact of videogames has been focused primarily on violence. Numerous studies have been published, but until today there is no evidence that playing violent video games causes any long-term or lasting increase in aggressiveness or violence among players.

Vidare står det såhär om kriterierna för bedömning:

Skrivet av PEGI:

A wide range of academics, consumers and other stakeholder groups have been involved in the drafting of the assessment form and the shaping of the organisation in order to meet varying cultural standards and attitudes across the member states.

En god portion moralism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Hej.

Min lillebror ska köpa Gta V. Som billigast hittar jag det för 529 på siba. Min fråga är om det finns billigare ? typ som återladdningsbart? hittade ingenting på fast2play som jag i vanliga fall brukar köpa ifrån.

Tacksam för svar

Siba tar 449:- för GTA V.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=676503