Intel Celeron G1820 – Haswell i budgetklassen

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av skruvis:

Vetefan om den är grovt samt/eller överskattad men en budget processor är & förblir den utan tvekan med allt vad det innebär..

OK grovt var verkligen att ta i.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Celeron är ju tyvärr celeron,inget att hänga i granen direkt.Den enda celeron som var något att ha var ju celeron 400A om jag inte minns fel,den kunde man med några enkla knep få upp i dubbla frekvensen fantastiska 800mhz en gång i tiden,jag hade själv en sån:-)

Fanns en hel del Cellys som var något att ha, inkl 900Mhz versionen med Tualatin-kärnan... Prima för pengarna på sin tid.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jonas1972:

Celeron är ju tyvärr celeron,inget att hänga i granen direkt.Den enda celeron som var något att ha var ju celeron 400A om jag inte minns fel,den kunde man med några enkla knep få upp i dubbla frekvensen fantastiska 800mhz en gång i tiden,jag hade själv en sån:-)

Gissar att du refererar till Celeron 300A som tillsammans med en moderkort med BX-chipset väldigt ofta gick att överklocka 50% till 450MHz.

Fast det var ju lite mer värt att bry sig om att överklocka en "billig" CPU på den tiden, har för mig att jag betalade 1500-2000kr för min Celeron 300A vilket då var mindre än halva priset mot en 450MHz PII. Att ge sig på att överklocka en CPU för ~300kr känns rätt meningslöst då totala systemkostnaden är så hög att relativt sett finns det ingen anledning att inte klämma i med en CPU för 1500-2000kr i alla fall.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Om den flaskar ett R7 260X kommer den garanterat flaska R9 290X vi normalt använder med. Behöver inte direkt köra ett separat test för att nå den slutsatsen.

tack för en intressant artikel då man fortfarande minns hur det var att vara luspank för nästan ett decenium sen och försöka få ihop en dator på nästan ingen buget, då var modeller som denna räddningen:), så tack för att ni inte bara caterar till super enthusiasterna^^

Permalänk

Riktigt trevlig recension! Speciellt för mej som har en liten mITX låda tillsammans med ett externt 200 watt nätagg liggandes hemma. Detta test ger mej helt klart mer kött på benen att balansera CPU och eventuellt ett GTX750 (LP) för att hålla mej inom nätaggets gränser.
Om jag kunnat önska nått mer av recensionen hade det varit effektmätning för just detta scenario (CPU+Grafikkort) i ett par belastningstester.
Eventuellt kanske G1820 är det vassaste jag kan ha tillsammans med GTX750 utan att det smäller. Kan ju alltid gå "all-in" på CPU-kraft och skippa dGPU istället, men hade iaf varit kul att veta vad alternativen är inom detta spann på 200 watt.
Men som sagt var helt klart intressant recension ändå

Skrivet av Yoshman:

Fast det var ju lite mer värt att bry sig om att överklocka en "billig" CPU på den tiden, har för mig att jag betalade 1500-2000kr för min Celeron 300A vilket då var mindre än halva priset mot en 450MHz PII. Att ge sig på att överklocka en CPU för ~300kr känns rätt meningslöst då totala systemkostnaden är så hög att relativt sett finns det ingen anledning att inte klämma i med en CPU för 1500-2000kr i alla fall.

Ja, precis som du säger. Och att det var mer värt att överklocka budget cpu's på den tiden hade även att göra med att kunna boosta sin dators funktionalitet (på riktigt - inte bara lyxblajj).
Att en dator klarar att spela film och musik var ju inte lika självklart på den tiden, utan det krävde kunskaper och ansträngning att välja rätt CPU med rätt grafikkort som skulle klara divx/xvid i antingen "1CD" standard (eller ännu värre - "2 CD's" standarden).. Denna standard som alltså än idag lever på piratsajter, även om nyare HD standarder utvecklats.
Ett dåligt beslut ledde just till stora pengar i sjön. Minns att min pentium 120 i Win 3.1 med tidiga mp3-mjukvaror (innan winamp) fick kämpa ordentligt med att spela MP3 filer, men det gick bra upp till 160kbit/s så länge det var det enda datorn gjorde. Den klarade fö även VCD's men ej DivX i vettiga bitrates.
Då fanns det med andra ord väldigt väldigt stor vinning i att finlira med CPU speccar och OC för man fick ofta en brutalt mycket mer gångbar dator.

Samma sak går förstås även att relatera till nu år 2015 om man ser till 4K format, HEVC/H.265, 10-bit, 60 FPS, och vissa digital kamerors galna bitrates, som kräver high-end hw, men till skillnad från då kan man inte längre säga att datorn inte kan spela film bara för att CPU'n är lite klenare o man får "nöja sej" med 1080p i H.264, eller Bluray. Samt att detta oftast ändå sköts av grafikkortet och inte cpu'n.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Riktigt trevlig recension! Speciellt för mej som har en liten mITX låda tillsammans med ett externt 200 watt nätagg liggandes hemma. Detta test ger mej helt klart mer kött på benen att balansera CPU och eventuellt ett GTX750 (LP) för att hålla mej inom nätaggets gränser.
Om jag kunnat önska nått mer av recensionen hade det varit effektmätning för just detta scenario (CPU+Grafikkort) i ett par belastningstester.
Eventuellt kanske G1820 är det vassaste jag kan ha tillsammans med GTX750 utan att det smäller. Kan ju alltid gå "all-in" på CPU-kraft och skippa dGPU istället, men hade iaf varit kul att veta vad alternativen är inom detta spann på 200 watt.
Men som sagt var helt klart intressant recension ändå

...

Fast eftersom GTX 750 (icke Ti) har TDP på 60W så kan du ha en ganska kraftig CPU innan det "smäller" 750 Ti fungerar också bra då den oftast klarar sig på PCI-portens 75W. Förutsatt att nätaggregatet inte är alltför dåligt ska det inte vara några problem ens vid full belastning.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av giplet:

Eh, det var en kommentar som jag absolut inte väntade mig av en redaktör på SweClockers. En G3258 i stock klock flaskar inte ett R9 290X i Battlefield 4, 1080P, Ultra enligt ert eget test. G3220 som ni jämför med här är inte allt för långt ifrån en G3258 och enligt detta testet presterar G1820 ungefär som ett G3220 i Battlefiled 4 och ingen av dem flaskar spelet. Tre av fem tester är tveksamma tycker jag. Det är bara Thief och Metro där det helt klart är processorn som sätter stopp.

Så jag tycker att det är en högst relevant fråga. Hur kraftigt grafikkort kan man kombinera en G1820 med? Dessutom har ni gjort så att detta testet inte går att jämföra med era andra processortest.

Jag hoppas du inte uppfattade mig som otrevlig, var inte tanken. Det jag menar är vad jag utvecklade i ett inlägg längre ned, att ser man till alla delar av artikeln är det tydligt att processorn är den stora bromsklossen redan med R7 260X. Ett snabbare kort än så skulle kanske ge aningen högre snitt och toppar, men inte en bättre helhetsupplevelse.

Battlefield 4 SP och Bioshock är helt enkelt extremt lätta på CPU för de aktuella slingorna, men det är sådant som är svårt att veta effekten av på förhand. Nu var det de resultat vi hade i databasen och därför är de med, till nästa laddning tester kommer jag sannolikt försöka välja andra titlar. Just Battlefield är dock något av ett kärt barn bland läsarna, tidigare försök att ta bort har mött vissa protester (även om resultaten från SP inte säger så mycket).

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Tycker också det är konstigt att man inte testade mindre krävande spel också. Spel som WoW, LoL och CSGo är förvisso inte så nya och krävande, men det är ju sjukt många som spelar dem.

Självklart ska man ta upp att den inte räcker till BF4 och DA3, men jag tycker man borde sett till en bredare användning av processorn är så.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heffaklumpmamma:

Tycker också det är konstigt att man inte testade mindre krävande spel också. Spel som WoW, LoL och CSGo är förvisso inte så nya och krävande, men det är ju sjukt många som spelar dem.

Självklart ska man ta upp att den inte räcker till BF4 och DA3, men jag tycker man borde sett till en bredare användning av processorn är så.

Nja, det är ju inte så konstigt. Det är fruktansvärt svårt att få ett konsekvent jämförbart resultat i alla titlarna du nämner.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Fast eftersom GTX 750 (icke Ti) har TDP på 60W så kan du ha en ganska kraftig CPU innan det "smäller" 750 Ti fungerar också bra då den oftast klarar sig på PCI-portens 75W. Förutsatt att nätaggregatet inte är alltför dåligt ska det inte vara några problem ens vid full belastning.

Jag hoppas det... Går man in på Nvidias sajt o läser speccar rekommenderas hela 300 watts agg till system innehållandes dessa kort.
Men ja. Om PCI'n bara kan ge max 75 watt så borde matten gå ihop, utifall CPU, Moderkort (chipset), RAM, SSD, och lite USB-enheter inte käkar dom resterande kanske 90 watt. Jag vill ha lite marginaler ifall nätagget bara har 80% effektivitet. så ja vill nog inte försöka suga mer än max 165 watt i max-belastning. i7-4765T kanske vore nått med sina 35 watt TDP, men det läskiga är att TDP är ett vanskligt mått som egentligen berör värmeavledningskrav så strömspikar brukar inte räknas med på ett för kunden synligt sätt när detta värde beräknas.
Då kan en sådan här Celeron visa sej vara enda valet för att spikarna inte ska nå allt för höga toppar.
Ska försöka sätta mej in i detta lite mer grundligt inför köp av komponenter så att jag väljer snålaste moderkortet tillsammans med snål cpu (kanske nedklockad för att minimera riskerna). Målet är att få en liten tyst dator som är mycket mer gångbar än en NUC, så jag vill helst hålla mej helt borta från iGPU.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

verkar dock vara huvudsyftet med recensionen, så här står det i inledningen:

"En het trend är rekommendationer runt Intels billigaste Celeron- och Pentium-processorer, även för mer gaminginriktade system. Teorin är att grafikkortet är den största begränsningen för moderna spel, vilket gör det möjligt att dra åt svångremmen rejält på CPU-fronten."

dessutom är tre utav fyra sidor med prestandatest spelrelaterade.

Ja, recensionens författare påstår att detta är fallet - jag har dock aldrig hört någon använda G1820 till en budget-speldator, om det är någon prolle som används till budgetbyggen för spel är det väl ändå G3258 som faktiskt fungerar bra tillsammans med ett medelbra grafikkort.

Förövrigt funkar mina G1820 bra nog för att köra 5 wow instanser med lägsta inställningarna, det är bra nog för 300kr enligt mig.
Vet dock inte hur det funkar om man raidar 40 manna, ens med en instans igång. Kan tänka mig att man åker ner i 20 fps vid tyngre belastningar.
Hade dock inte rekommenderat g1820 till någon som spelar även som lan-dator, då funkar g3258 mycket bättre är min bild utav det hela, trots dubbla priset.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ok, ok, min Core 2 Duo E8400 duger inte längre till moderna spel. Jag får väl inse det nu

Kom precis o tänka på att i April har jag haft den i 7(!) år o har inte behövt uppgradera. Helt klart rekord för mig att ha en processor så länge :s

G1820 recensionen bekräftar återigen att det e grafikkort som begränsar. Känns som nästa processor också kommer vara i 7 år

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Jag hoppas det... Går man in på Nvidias sajt o läser speccar rekommenderas hela 300 watts agg till system innehållandes dessa kort.
Men ja. Om PCI'n bara kan ge max 75 watt så borde matten gå ihop, utifall CPU, Moderkort (chipset), RAM, SSD, och lite USB-enheter inte käkar dom resterande kanske 90 watt. Jag vill ha lite marginaler ifall nätagget bara har 80% effektivitet. så ja vill nog inte försöka suga mer än max 165 watt i max-belastning. i7-4765T kanske vore nått med sina 35 watt TDP, men det läskiga är att TDP är ett vanskligt mått som egentligen berör värmeavledningskrav så strömspikar brukar inte räknas med på ett för kunden synligt sätt när detta värde beräknas.
Då kan en sådan här Celeron visa sej vara enda valet för att spikarna inte ska nå allt för höga toppar.
Ska försöka sätta mej in i detta lite mer grundligt inför köp av komponenter så att jag väljer snålaste moderkortet tillsammans med snål cpu (kanske nedklockad för att minimera riskerna). Målet är att få en liten tyst dator som är mycket mer gångbar än en NUC, så jag vill helst hålla mej helt borta från iGPU.

DU behöver inte lyssna allt för mycket på deras rekommendationer om du vet vad du gör samt har ett kvalitetsnätagg. Det värdet ger dem ju för att någon med en klockad CPU, massa HDDs och lampor etc med ett nätagg som har "peak" effekt istället för den kontinuerliga utmätt skall kunna se om det fungerar. Dessutom, nätaggregats effekt brukar anges hur mycket de kan ge ut på lågspänningssidan. Att verkningsgraden är lägre påverkar hur mycket den drar från väggen, men den skall fortfarande kunna lämna det angivna värdet till datorn.

Permalänk
Skrivet av cheben:

DU behöver inte lyssna allt för mycket på deras rekommendationer om du vet vad du gör samt har ett kvalitetsnätagg. Det värdet ger dem ju för att någon med en klockad CPU, massa HDDs och lampor etc med ett nätagg som har "peak" effekt istället för den kontinuerliga utmätt skall kunna se om det fungerar. Dessutom, nätaggregats effekt brukar anges hur mycket de kan ge ut på lågspänningssidan. Att verkningsgraden är lägre påverkar hur mycket den drar från väggen, men den skall fortfarande kunna lämna det angivna värdet till datorn.

Alright! tack för fin feedback!
Då borde det finnas marginaler nog för "i7-4765T + 750 ti" mao. Kanske inte behöver sejfa med en sån här Celeron G1820 då.
Nätagget var dock dyrt som satan (1700 eller nått) så vore riktigt ruttet om jag går lite för långt och det smäller

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Ja, recensionens författare påstår att detta är fallet - jag har dock aldrig hört någon använda G1820 till en budget-speldator, om det är någon prolle som används till budgetbyggen för spel är det väl ändå G3258 som faktiskt fungerar bra tillsammans med ett medelbra grafikkort.

Förövrigt funkar mina G1820 bra nog för att köra 5 wow instanser med lägsta inställningarna, det är bra nog för 300kr enligt mig.
Vet dock inte hur det funkar om man raidar 40 manna, ens med en instans igång. Kan tänka mig att man åker ner i 20 fps vid tyngre belastningar.
Hade dock inte rekommenderat g1820 till någon som spelar även som lan-dator, då funkar g3258 mycket bättre är min bild utav det hela, trots dubbla priset.

2006 raidade jag 40-manna med AMD Sempron 1800+ och GeForce 6200. Kul! Hade från början en Pentium III 666MHz som jag spelade WoW med ett litet tag, dock i princip ospelbart om det var fler än några stycken på samma plats.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.