Vad är det jag behöver till mina högtalare?

Permalänk

Vad är det jag behöver till mina högtalare?

Jag har lite olika högtalare i mitt rum en är på 500watt och dom andra är på 150 watt.
Just nu är alla dom inkopplade till en gammal Sansui b-1000 och läste att det var 75watt på den så jag behöver något starkare för att kunna spela bättre.
Vad är det jag behöver för något?, Jag är alltså bara ute efter att spela musik via datorn och jag spelar via en RCA- 3,5 MM just nu men hdmi funkar också.

Undrar alltså vad det är för sak jag behöver?, Är det en förstärkare eller "receiver"
mvh Alex , väldigt tacksam för hjälp

Permalänk
Rekordmedlem

En receiver är en förstärkare och en radio i samma låda,
Menar du spela starkare så behöver du mer effekt, menar du verkligen spela bättre behöver du bättre kvalitet.
Sansui B-1000 är ju dessutom et slutsteg så vad har du för försteg?
Och vad har du för högtalare ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ifall du har ett Sansui B-1000 slutsteg och det låter dåligt är det endera trasigt eller så är dina högtalare dåliga. Sen hur många högtalare har du anslutna? Försteg?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat dina högtalare då ?

För det låter lite förvirrat och otydligt..

Det låter absolut inte bra om du har lite "random" högtalare ihopkopplat hur som helst .. är du även medveten om att du förändrar impedansen om du kopplar flera högtalare på samma utgång ? Risk för att du belastar din förstärkare på ett dåligt sätt.

Sen skall man inte stirra sig blind på effekten, 75W "äkta" effekt är inte lite, det räcker ganska långt i ett mindre rum !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drivknuten:

Ifall du har ett Sansui B-1000 slutsteg och det låter dåligt är det endera trasigt eller så är dina högtalare dåliga. Sen hur många högtalare har du anslutna? Försteg?

B-1000 tillhör den senare budget modellen som inte alls lät lika bra som dom gamla tex Sansui Au-7500 osv.
Så man ska inte ha för stora förväntningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexTheGamer:

Jag har lite olika högtalare i mitt rum en är på 500watt och dom andra är på 150 watt.
Just nu är alla dom inkopplade till en gammal Sansui b-1000 och läste att det var 75watt på den så jag behöver något starkare för att kunna spela bättre.
Vad är det jag behöver för något?, Jag är alltså bara ute efter att spela musik via datorn och jag spelar via en RCA- 3,5 MM just nu men hdmi funkar också.

Undrar alltså vad det är för sak jag behöver?, Är det en förstärkare eller "receiver"
mvh Alex , väldigt tacksam för hjälp

Högtalare har ingen effekt (Watt) om de inte är aktiva.
Effekten som högtalare har är den maxeffekt som de tål att förstärkaren spelar med.

De 75W som Sansuin skall leverera är tillräckligt för att spela ordentligt högt.
Vad är det för högtalare du har och hur har du kopplat in dem.

Permalänk

Jag har bara kopplat alla in i SANSUIN, Och via den går går det en RCA - 3,5 MM till min dator.

Jag har en JAMO POWER 500 högtalare. och sen 2 st andra som jag inte kan hitta vad det är för några, men dom är mycket mindre, har för mig att dom var på 150 / 100 watt.

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AlexTheGamer:

Jag har bara kopplat alla in i SANSUIN, Och via den går går det en RCA - 3,5 MM till min dator.

Jag har en JAMO POWER 500 högtalare. och sen 2 st andra som jag inte kan hitta vad det är för några, men dom är mycket mindre, har för mig att dom var på 150 / 100 watt.

Mvh

Jamo power var en dunkadunka serie som inte lät särskilt bra.
Har du kopplat in flera par högtalare samtidigt och i så fall exakt hur är det kopplat (vilken impedans blir det) ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Phu..Tur att Sansui är byggda som pansarvagnar