Permalänk

Ny Gaming Dator!

Hej fick min Gaming dator igår och skulle vilja fråga är det något man bör tänka på? Hur man ska koppla datorn osv..?

Hörde av någon att man ska koppla själva gpu eller cpu i grafikkortet för att få en bättre gaming prestanda? Något sånt vart det iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirrethealmighty:

Hej fick min Gaming dator igår och skulle vilja fråga är det något man bör tänka på? Hur man ska koppla datorn osv..?

Hörde av någon att man ska koppla själva gpu eller cpu i grafikkortet för att få en bättre gaming prestanda? Något sånt vart det iaf.

Koppla gpu eller cpu i grafikkortet??? Gpun är grafikkortet...

Permalänk
Medlem

Ja du ska koppla skärmen till grafikkortet.

Permalänk
Medlem

kan det tänkas att du menar koppla skärmen till grafikkortet och inte interna grafiken? det skulle verkligen ge bättre "gamingprestanda"

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

Kolla i manualerna du har fått med. Speciellt till moderkortet.

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk
Skrivet av nyken988:

Koppla gpu eller cpu i grafikkortet??? Gpun är grafikkortet...

Ja juste koppla skärmen till grafikkortet skulle ge nån bättre gamingprestanda hörde jag av någon?

Ska man göra det eller?

Permalänk
Skrivet av Naga:

kan det tänkas att du menar koppla skärmen till grafikkortet och inte interna grafiken? det skulle verkligen ge bättre "gamingprestanda"

Har inte gjort det, men är detta en s.k rekommendation eller ska man göra det?

Vilken effekt gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirrethealmighty:

Har inte gjort det, men är detta en s.k rekommendation eller ska man göra det?

Vilken effekt gör det?

det ska man göra, då använder man grafikkortet istället för den interna grafiken, det är den effekten man får

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Det är lite svårt att tyda det du skriver, men jag tolkar det som så att du har fått ett tips av någon att du ska koppla in skärmsladden i grafikkortet istället för i moderkortet?

Anledningen till det är för att om du koppar in skärmsladden till moderkortet så kommer processorns (CPU) inbyggda grafikkrets att användas. Den är mycket långsammare än ett riktigt grafikkort och kopplar du in skärmsladden där så har du noll nytta av grafikkortet.

Hoppas det klarnade.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av Naga:

det ska man göra, då använder man grafikkortet istället för den interna grafiken, det är den effekten man får

Okej tack.

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Det är lite svårt att tyda det du skriver, men jag tolkar det som så att du har fått ett tips av någon att du ska koppla in skärmsladden i grafikkortet istället för i moderkortet?

Anledningen till det är för att om du koppar in skärmsladden till moderkortet så kommer processorns (CPU) inbyggda grafikkrets att användas. Den är mycket långsammare än ett riktigt grafikkort och kopplar du in skärmsladden där så har du noll nytta av grafikkortet.

Hoppas det klarnade.

Ja du har rätt.. så det är bättre att koppla skärmesladden till grafickkortet?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

§ 1Trivsel

För att hålla diskussionerna på en trevlig och konstruktiv nivå ska alla medlemmar följa de etiska regler som gäller på såväl internet som i det vardagliga livet.

med vänlig hälsning
Micha

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirrethealmighty:

Ja du har rätt.. så det är bättre att koppla skärmesladden till grafickkortet?

Betydligt många gånger bättre.

Visa signatur

Citera för svar!