Rykte: AMD Radeon R9 380X över 70 procent snabbare än R9 290X

Permalänk
Medlem

Alltså, om detta rykte stämmer... fatta surt för alla GTX980-ägare

Permalänk
Medlem

Låter ju helt klart intressant, dock så verkar ju Nvidia redan vara på G med 980 TI om de vill iom GM200 Titan 2. Eftersom de använde samma krets på 780 TI som Titan förra serien så kan man ju spekulera om att de gör samma sak denna gången (iofs så var 780/ti/titan samma krets förra serien). Och med tanke på att den kretsen enligt rykten ska ha 50% mer beräkningsenheter, större busbredd etc så bör den ju minst kunna matcha prestandan. Sannolikt får vi väl inte se 980ti med 12gb gddr5 dock utan snarare 6 eller kanske 8. Men ja man kan spekulera hur mycket man vill, den som lever får se.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Om de kan leverera den prestandan med max 300W TDP och en prislapp under 5500:- så köper jag nog ett... med någon av de schyssta eftermarknadskylarna.

Skulle vara kul med AMD i burken igen, senast ett rött kort bodde i min burk var det ett HD 5770

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av thorsama:

Låter ju helt klart intressant, dock så verkar ju Nvidia redan vara på G med 980 TI om de vill iom GM200 Titan 2. Eftersom de använde samma krets på 780 TI som Titan förra serien så kan man ju spekulera om att de gör samma sak denna gången. Och med tanke på att den kretsen enligt rykten ska ha 50% mer beräkningsenheter, större busbredd etc så bör den ju minst kunna matcha prestandan. Sannolikt får vi väl inte se 980ti med 12gb gddr5 dock utan snarare 6 eller kanske 8. Men ja man kan spekulera hur mycket man vill, den som lever får se.

GTX 980ti 384 bit 6GB VRAM 2560
GTX Titan 2 384 bit 12GB VRAM 3072

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Om de kan leverera den prestandan med max 300W TDP och en prislapp under 5500:- så köper jag nog ett... med någon av de schyssta eftermarknadskylarna.

Skulle vara kul med AMD i burken igen, senast ett rött kort bodde i min burk var det ett HD 5770

Inte ens 90X kostar 5500kr så varför i hela friden skulle 80X ens göra det?

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Hm, antingen har de bytt namnschema igen (inte troligt) eller så kommer de att hålla på R9 390X till dess att ett eventuellt svar från nVidia kommer.
Det känns som om det här ändå är AMDs generation.
Och jag skulle bli så glad om så vore fallet.

Skrivet av Ninjaflipp:

Alltså, om detta rykte stämmer... fatta surt för alla GTX980-ägare

Det gör ju inte deras kort sämre. Och de som köpte dem borde nog ha varit medvetna om att det var en skuren krets.
Om man köper ett kort så kan man inte förvänta sig att det är bäst i all evighet.
Om vi nu antar att siffrorna stämmer.

Permalänk
Medlem

Detta skulle innebära "revolutionen" vi behöver för att slippa vänta 2 generationer till för att kunna spela med UHD. Hoppas det ligger lite sanning i detta.

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Alltså, om detta rykte stämmer... fatta surt för alla GTX980-ägare

Jasså? Jag är 100% övertygad om att GTX980 driver alla spel mycket bättre än kort som ännu inte finns att köpa.
Men du får gärna förklara hur du tänker.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem

Skönt att det är AMD's krets.
Då kanske vi slipper betala 10 lök+ för att "Den e snabbast". *host*

Permalänk

Några spekulationer om släpp-datum?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Jasså? Jag är 100% övertygad om att GTX980 driver alla spel mycket bättre än kort som ännu inte finns att köpa.
Men du får gärna förklara hur du tänker.

Han syftar nog på att de flesta som köpt GTX980, har lagt ut en stor summa pengar för att få det "värsta/Senaste" och sedan nu kommer detta.

Eftersom de personen som måste ha det senaste, så blir det en ny utgift för dom bara måste köpa det bästa.

För dom handlar det inte om att ha ett grafikkort som klarar av att spela på, utan dom måste ha den senaste penisförlängaren.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

Vatten under bron...
Men jag kan inte riktigt glömma marknadsföringen av den gamla Bulldozern.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skäggig legend

Mest intressant skulle ju vara om den blir luftkyld eller inte! Hoppas på luft och att den är tystare än R9 290/x skulle ju vara något

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Skrivet av TheWolfbane:

Han syftar nog på att de flesta som köpt GTX980, har lagt ut en stor summa pengar för att få det "värsta/Senaste" och sedan nu kommer detta.

Eftersom de personen som måste ha det senaste, så blir det en ny utgift för dom bara måste köpa det bästa.

För dom handlar det inte om att ha ett grafikkort som klarar av att spela på, utan dom måste ha den senaste penisförlängaren.

Verkar inte speciellt sannolikt. Om de måste ha det senaste, och inte ska tycka att detta var "surt" så måste de alltså tro att GTX980 skulle vara det slutgiltiga kortet. Tror inte att någon är så dum att de inte förstår att nästa generation kort kommer vara bättre.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Låter riktigt intressant, finns det några indikationer kring vad ett R9 380x respektive R9 390x kommer att hamna på?

En kärnkraftsreaktor... har du tur så kommer snart IKEA med nya "BOOM" reaktorn man kan bygga själv

Skrivet av Pudeln:

Maxwell ser inte ut att dominera särskilt länge. Det enda märkvärdiga var ju minskad strömförbrukning. Maxwell var rätt så upphetsande för SFF system och jag var själv rätt sugen innan jag såg att 970 inte presterade särskilt märkvärdigt alls i Arma 3, nån enstaka FPS mer än 770.

Se det så här... Maxwell är vinnare i laptop, portabelt och allt mindre system. Där kan inte 300W monster konkurrera.
Men i värsting datorn med OC I7 eller 8 kärnigt monster, är 300W redan räknat...

Skrivet av stn1337:

Det intressanta här är inte 380x, utan det kommer bli riktigt intressant när NVIDIA svarar!

And so it begins...

De lär inte kunna trycka ut så mycket mer om de inte ska bytta om för större minnesbandbredd, vilket tar bort all energieffektivitet som de nu vunnit så mycket på.
Men visst, det blir intressant.
Dock skulle det inte förvåna mig om kortet heter 380 istället för 390 av en anledning, så du kanske får se dubbel kontring.. vem vet

Permalänk
Medlem

Om ni undrar, det resultatet är i klass med Titan Z.
Men ja, rykten så ett berg av salt tills bekräftade tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Vatten under bron...
Men jag kan inte riktigt glömma marknadsföringen av den gamla Bulldozern.

Fast då var det väl mer AMD som hype'ade som attan? ^^ Just nu har vi knappt hört något konkret från AMD men sett många rykten. Visst, nog cirkulerande det rykten angående Bulldozer's prestanda, men AMD trummade hårt för hur fint CMT skulle bli.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som nu vill ha Sambak Oelek i maten...?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Maxwell ser inte ut att dominera särskilt länge. Det enda märkvärdiga var ju minskad strömförbrukning. Maxwell var rätt så upphetsande för SFF system och jag var själv rätt sugen innan jag såg att 970 inte presterade särskilt märkvärdigt alls i Arma 3, nån enstaka FPS mer än 770.

Jämte strömförbrukning så är prestanda per mm² det viktigaste i en arkitektur, det är det som avgör möjlig totalprestanda. Maxwell har gjort stora framsteg på båda. Får se hur stora framsteg AMD har gjort, personligen hoppas jag att de gjort en del stora framsteg och att ryktet om lägre tillverkningsprocess inte stämmer, då äter de tyvärr upp sin framtid. Det bästa är om de nått så här långt trots 28nm, det borgar gott inför finare tillverkningsprocesser nämligen. Vet inte om jag vågar hoppas det dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

GTX 980ti 384 bit 6GB VRAM 2560
GTX Titan 2 384 bit 12GB VRAM 3072

Gissning på 980Ti eller hört rykten? Tror annars att det är en träffsäker gissning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Mer intresserad av 390/390X resultaten då, kommer bli intressant att se hur Nvidia svarar.

Skrivet av slusk:

Förstår inte riktigt.. Alla skriver flaggskepp om 380x borde inte det vara snäppet under flaggskeppet och flaggskeppet ska heta 390x? Betyder detta att AMD har nått ännu värre på gång för att sen toppa med 395x på 600w?

Blir nog ny dator till hösten iaf, less på det bristande stödet för CF!

Skickades från m.sweclockers.com

De har ändrat sin nomenklatur och 380X är numera flaggskeppet.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Maxwell ser inte ut att dominera särskilt länge. Det enda märkvärdiga var ju minskad strömförbrukning. Maxwell var rätt så upphetsande för SFF system och jag var själv rätt sugen innan jag såg att 970 inte presterade särskilt märkvärdigt alls i Arma 3, nån enstaka FPS mer än 770.

Det beror på cpu och ArmA 3 är ett väldigt dåligt spel att jämföra i med

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Inte ens 90X kostar 5500kr så varför i hela friden skulle 80X ens göra det?

Vadå ska dom skrota dom äldre korten då eller? För att sänka priserna blir nog ganska svårt, dom har ju redan varit tvungna att sänka ganska mycket när Maxwell kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Alltså, om detta rykte stämmer... fatta surt för alla GTX980-ägare

Är väl totalt väntat att det kommer bättre kort så småningom? GTX 980 har snart haft ett halvår på tronen, det är fanimig på tiden att det knuffas undan.

Skrivet av Tigerhamster:

Det gör ju inte deras kort sämre. Och de som köpte dem borde nog ha varit medvetna om att det var en skuren krets.
Om man köper ett kort så kan man inte förvänta sig att det är bäst i all evighet.
Om vi nu antar att siffrorna stämmer.

Skuren på ritbordet kanske. GTX 980 är annars GM204 fulländad. I övrigt håller jag uppenbarligen med!

Skrivet av RekiN:

Inte ens 90X kostar 5500kr så varför i hela friden skulle 80X ens göra det?

Radeon HD 7970 kostade nära nog 5000 kr när det lanserades. AMD vågar också ta ut lite extra när de lanserar ett kort som klår allt annat på marknaden

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av Pudeln:

Maxwell ser inte ut att dominera särskilt länge. Det enda märkvärdiga var ju minskad strömförbrukning. Maxwell var rätt så upphetsande för SFF system och jag var själv rätt sugen innan jag såg att 970 inte presterade särskilt märkvärdigt alls i Arma 3, nån enstaka FPS mer än 770.

Du det är bara början vänta bara tills dom skruvar upp tempen på Maxwell så får du se vad den går för, den är bara i början av sin potentiell. Vid jul detta år tror jag det kommer komma ut sjuka kort.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant hur denna minnestyp funkar med kretsar som de har i sina apuer som hittils saknat just minnesbandbredden och hastigheten. Samt i enklare grafikkort som använder en pci-e 6 pin men ändå presterar ganska ordentligt och kanske i linje med gtx 960 som snart dyker upp.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Denna + AMD ZEN och AMD är tillbaka på spelfronten. Det behövs eftersom Intelfronten står still även den när det gäller prestanda

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Om AMD kan släppa denna till ett bra pris med denna prestandan som det ryktas om kommer det bli rejält med konkurrens på grafikkortsmarknaden igen!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

De har ändrat sin nomenklatur och 380X är numera flaggskeppet.

Såg det, lite små korkat. Men förstår ändå lite varför, R9-295X lät ganska dåligt. Men kommer antagligen skapa mycket gräll och tjafs för mindre erfarna och ovetande köpare.

Hursomhelst, blir ändå intressant. Dock säkerligen lite högre pris än jag tänkt mig först, men 4000-6000 är acceptabelt till en början åtminstone.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Avstängd

Äntligen så börjar det bli dags att byta ut 7970, har varit uppgraderingssugen i många år nu men det har ju inte funnits nått vettigt att byta till. Hoppas siffrorna stämmer

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG