AMD lanserar Radeon R9 380X till våren

Permalänk
Medlem
Skrivet av RubberDucc:

Som investering, absolut. Som köp, inte nödvändigtvis. Saker rör sig fort och dagens nyheter är passé relativt snabbt. Men för den delen är de inte värdelösa, själv sitter jag och spelar BF4 på ett 5870.

Citerar Wikipedia angående investering: "En investering är en kapitalinsats som förväntas leda till framtida avkastning. Kapitalinsatsen sker ofta som en utgift i pengar, men kan även vara en insats av andra former av resurser. Avkastningen kan antingen komma i form av ökade intäkter eller i form av minskade kostnader."

Synd att du inte läste allt på den sidan.

Citat:

Reala investeringar: Investeringar i fysiska tillgångar, exempelvis infrastruktur, byggnader eller maskiner. Avkastningen av dessa tillgångar kan mycket väl komma i form av effektiviseringar.

Citat:

En investering innebär således att medvetet välja ett visst alternativ utifrån viss insats t ex pengar eller tid för att uppnå någon form av nytta.

Man kan mycket väl se ett köp av grafikkort som investering, både privat och i arbete. Hade han köpt två gtx 460 för samma pengar hade det varit en ganska dålig investering, då målet är att kunna nyttja grafikkorten till en viss uppgift så lång tid som möjligt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jag som hoppades på lansering fram vid mars månad...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

AMD pressa Nvidia priser va något nytt....
Nvidia vi pratar om.

Skrivet av Ignostic:

380x känns inte så logiskt som flaggskepp när förra generationens flaggskepp hette 290X. Nästnästa generations flaggskepp heter Solbritt X. Logiskt.

Det var väl precis likadant när 290x släpptes? Eller är det 7970 jag tänker på..

AMDs namnsättning är logisk.
Sweclockers rubriksättning är ologisk.
Klart att AMD planerar bättre kort. Flaggskepp, Schmaggskepp.

Förövrigt är det väl klart att AMD pressar ner Nvidias priser?
Annars hade ett GTX580 fortfarande kostat 5000kr.

Permalänk
Medlem

Det första kortet som leverar över 30-40 FPS i kommande Star Wars: Battlefront och The Witcher 3 i 4K res får mina pengar direkt.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Förövrigt är det väl klart att AMD pressar ner Nvidias priser?
Annars hade ett GTX580 fortfarande kostat 5000kr.

Eller Titan för 10k, Dual Titankort 30kkr

Faktum är att 980/970 är de första korten på läääänge (så långt bak jag kan minnas iaf) som Nvidia släppt till vettigt pris vid släpp. Man såg hur folk nästan blev chockade hur billiga de var ju. Annars har de inte sänkt priset förrän AMD lyckat kontra kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

orkar nog inte vänta tills amd kommit igång med att konkurrera på 970:n och nvidia behöver sänka priserna. Hittar jag lämplig skärm snart blir det troligen en 970. Vill inte ha något strömhungrigt "monster".

Tycker jag du gör rätt i. 970 är väl det mest prisvärda kortet på mycket länge.
Kommande 300 W monster från AMD är väl tänkt att konkurrera med Nvidias GM200, både till pris och prestanda, som "entusiastkort".
Ska bli intressant att se vem som vinner prestanda/Watt slaget och sålunda har den effektivaste arkitekturen.
Samt som en direkt följd då vilket/vilka kort från AMD som ska ta upp kampen med 970/980 i prestandasegmentet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

980/970 är de första korten på läääänge (så långt bak jag kan minnas iaf) som Nvidia släppt till vettigt pris vid släpp. Man såg hur folk nästan blev chockade hur billiga de var ju.

En förklaring kan ju vara att Nvidia gör samma sak. "-Jodå! 980 kommer vara vårt bästa kort. Vårt Flaggskepp!"
Prissättningen pekar dock på att det mer är mellansegmentet.

Jag tror att Titan 2 kommer chocka likadant och ramla in på sju-åtta tusen....
Den första generationen var smart marknadsföring. Skapa en bild i konsumenternas huvud av ett kompromisslöst kort som kostar ouppnåeliga fantasisummor.
Och sedan sänks priset så att det blir uppnåeligt. Det är grundkursen i branding.

4K-försäljningen börjar ta fart och något ska driva dem.

Permalänk
Medlem

Spekulerar inte utan väntar tills prestandan finns svart på vitt så att säga!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

nej, varför skulle du ha gjort det ?

2 x GTX 970 kommer klara av alla titlar för lång tid framöver.

Iaf i 1080p, 1440p och högre, mycket tveksamt. Fast det är inte nödvändigtvis grafikkortens fel utan mer att spelutvecklarna är lata och släpper dåligt optimerade spel (ACU, FC4 bara för att nämna några).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Iaf i 1080p, 1440p och högre, mycket tveksamt. Fast det är inte nödvändigtvis grafikkortens fel utan mer att spelutvecklarna är lata och släpper dåligt optimerade spel (ACU, FC4 bara för att nämna några).

Shadow of Mordor =( 6GB vRAM...what??? >_<

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Undrar om alla kort kommer att ha det slutna vattenkylningssystemet eller om det kommer komma kort med traditionell luftkylning. Inte alla som vill ha vattenkylning på grafikkortet eller ens har plats, t.ex om man vill bygga en liten men kraftfull burk. För entusiaster spelar det säkert ingen roll men för den vanliga användaren kan det nog bli lite strul.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Frågan är om det kan komma ett 390X med samma arkitektur och tillverkningsteknik. Om ryktena stämmer kring effekten på kortet känns det mer eller mindre omöjligt att klämma ut mer prestanda utan att frångå PCI-E standarden. Det ska i varje fall bli intressant att se vad de har att komma med, lite trist att behöva vänta bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det kan bli lite problematiskt då deras prestandakretsar i nuläget drar en del ström. Det lär vara svårt att få bättre än detta i mini-ITX format Asus GeForce GTX 970 DirectCU Mini

Synd bara att Tonga verkar vara en riktigt buggig krets som inte alls presterar bra. Så det är nog inget bra val.

Buggig?
Har du något som stödjer det?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AlbertMwugabi:

Undrar om alla kort kommer att ha det slutna vattenkylningssystemet eller om det kommer komma kort med traditionell luftkylning. Inte alla som vill ha vattenkylning på grafikkortet eller ens har plats, t.ex om man vill bygga en liten men kraftfull burk. För entusiaster spelar det säkert ingen roll men för den vanliga användaren kan det nog bli lite strul.

Bör vara helt upp till korttillverkarna hur de bestyckar sina kort. De vanliga modellerna med diverse kyllösningar och andra optimerar kommer ju också komma.

Permalänk

Om prestandarn håller det den lova och kommer ligga där om kring, sä blir det att bytta ut sin 3st 290 mot tre 380x ;D

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem

Fan tröttnade precis på att vänta så slog till på ett gtx 980 G1 Gaming alldeles nyss på netonnet då det kostade 5290 och nästa trovärdiga affär dvs komplett sålde det för 6400 så hoppas det blir tillräckligt stort hopp eftersom jag spelar i 1080p och vill kunna maxa gta v:P Med det sagt är jag sjukt sugen på den nya minnes tekniken 380x kommer använda:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Iaf i 1080p, 1440p och högre, mycket tveksamt. Fast det är inte nödvändigtvis grafikkortens fel utan mer att spelutvecklarna är lata och släpper dåligt optimerade spel (ACU, FC4 bara för att nämna några).

Att alla spel som inte ger 120fps är dåligt "optimerade" börjar jag bli trött på att höra hela tiden, FC4 är nog patchat nu så långt det är möjligt - flyter på med allt på ultra 1080p och ett 970 som en dröm, ACU går nog att krama ur lite till ur med någon update. Att det släpps spel som pressar hårdvaran till det yttersta är väl bra? Annars skulle både hårdvaru och mjukvaru utvecklingen inte pushas framåt? Sista RIKTIGT dåligt optimerade spel jag spelade var nog GTA IV. Fortfarande efter ett antal år så hackar det och laggar med senaste hårdvaran - mindre, visst, men där visar det riktigt hur dåligt optimerat det är. (ändå så hör man hela tiden hur folk sätter hoppet till rockstar som pcspelsutvecklare...)
Back to topic: hoppas AMD kan sätta emot, konkurrens är alltid bra! Får däremot svettningar när ämnesbilden pryds av AMD's stockkylare och man hör hur många watt det kommer dra, lövblåsarassociationer...;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Att alla spel som inte ger 120fps är dåligt "optimerade" börjar jag bli trött på att höra hela tiden, FC4 är nog patchat nu så långt det är möjligt - flyter på med allt på ultra 1080p och ett 970 som en dröm, ACU går nog att krama ur lite till ur med någon update. Att det släpps spel som pressar hårdvaran till det yttersta är väl bra? Annars skulle både hårdvaru och mjukvaru utvecklingen inte pushas framåt? Sista RIKTIGT dåligt optimerade spel jag spelade var nog GTA IV. Fortfarande efter ett antal år så hackar det och laggar med senaste hårdvaran - mindre, visst, men där visar det riktigt hur dåligt optimerat det är. (ändå så hör man hela tiden hur folk sätter hoppet till rockstar som pcspelsutvecklare...)

Du kan ju inte säga att lat programmering är att pusha hårdvaran? Shadow of mordor använder okomprimerade texturer vilket slutar med massiv vRAM användning i onödan.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatherOfThree:

Buggig?
Har du något som stödjer det?

Haha ja, typ alla speltester på Swec.

http://www.sweclockers.com/artikel/19592-snabbtest-grafikpres...
http://www.sweclockers.com/artikel/19647-snabbtest-grafikpres...

Citat:

Problemen är intressanta då just R9 285 bråkat rejält i testlabbet ända sedan lansering. Senast vid snabbtestet av Call of Duty: Advanced Warfare konstaterades att kortet presterade sämre än väntat, precis samma beteende som i färska Far Cry 4. Kanske tyder problemen på någon djupare defekt i hård- eller mjukvara.

Citat:

Även här är det dock bitvis märkligt beteende, speciellt från AMD-modellerna. Tonga-baserade R9 285 är fortsatt syndabock med katastrofdåliga siffror och bitvis enorma ryckningar, något som allvarligt påverkar upplevelsen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Helllodar:

Du kan ju inte säga att lat programmering är att pusha hårdvaran? Shadow of mordor använder okomprimerade texturer vilket slutar med massiv vRAM användning i onödan.

Har inte nämnt Shadow of mordor - säger ingenting om det. Känns dessutom som om Shadow of mordor borde vara bra mycket mindre krävande än FC4 och ACU det lilla jag sett av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

AMD pressa Nvidia priser va något nytt....
Nvidia vi pratar om.

Hände ju med 780. Var väl 290X som släpptes då om jag inte minns fel.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Har inte nämnt Shadow of mordor - säger ingenting om det. Känns dessutom som om Shadow of mordor borde vara bra mycket mindre krävande än FC4 och ACU det lilla jag sett av det.

Det drar 6GB Vram, det är i princip det enda spelet jag inte kan maxa ut pga massiv stuttering när texturerna laddas in(använder 970SLI) samtidigt är det ingen galen grafik direkt utan dom har bara lagt in texturerna okomprimerade.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sifear:

Hände ju med 780. Var väl 290X som släpptes då om jag inte minns fel.

Ehh nu pratar jag om Titan.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Iaf i 1080p, 1440p och högre, mycket tveksamt. Fast det är inte nödvändigtvis grafikkortens fel utan mer att spelutvecklarna är lata och släpper dåligt optimerade spel (ACU, FC4 bara för att nämna några).

ja det stämmer, men så länge 1080p är standard är det vad jag relaterar till iaf. om 4k varit standard så hade mitt svar varit ett annat men det kommer att dröja.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Folk glömmer bort att minnet sitter vid GPUn och att det skulle kunna vara är särskilt därför det behövs vattenkylning. Minnena klarar kanske inte av samma temp som GPUn!!!

Nvidia fanbois lyckas alltid hitta nått dåligt med AMD. I själva verket speler det ingen roll för nämnda utan de köper grönt ändå.

Permalänk

vem bryr sig om orten heter 380x eller 3590x bara de levererar skyhöga fps så det ryker ur burken så är jag med inga problems namn som namn det är ju ändå grafikkort vi pratar om (ironi)

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pudeln:

Folk glömmer bort att minnet sitter vid GPUn och att det skulle kunna vara är särskilt därför det behövs vattenkylning. Minnena klarar kanske inte av samma temp som GPUn!!!

Nvidia fanbois lyckas alltid hitta nått dåligt med AMD. I själva verket speler det ingen roll för nämnda utan de köper grönt ändå.

Hög TDP = mer värme = högre fläktvarv = högre oljud, det räcker för mig för att inte vilja ha AMD's kort

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hög TDP = mer värme = högre fläktvarv = högre oljud, det räcker för mig för att inte vilja ha AMD's kort

Jag kan garantera dig att Titan X kommer ha samma TDP som 380X eller väldigt nära, tror inte att ni kommer ihåg GTX 580 vs 7970...

Det är rena dominos vi snackar om

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hur då menar du? Namnet ser väl logiskt ut när det är en ny generation kort?

Jag syftar så klart på att flaggskeppet skall heta 390X och inte 380X då 290X var förra generationens flaggskepp.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Jag börjar som termodynamiker bli lite intresserad av hela GPU-kylning vs CPU-kylning.
Denna GPU ska ha en TDP på 300 W, en överklockad CPU ligger runt säg 130.

På en CPU har man en dedikerad, och mycket skrymmande (i de flesta fall), kylarlösning.
Skiljer det så mycket i den kylbara arean hos en GPU? Annars borde man ju snarare börja fokusera på GPU-kylning på riktigt :-).