teknikförvirrad tjej söker laptop för längre relation...

Permalänk
Medlem

teknikförvirrad tjej söker laptop för längre relation...

Hej. Jag har suttit hela dagen och försökt hitta en laptop som jag vill ha. Dock förstår jag ingenting om ram-minne, tum eller processorer...

Jag är en väldigt enkel tjej som bara vill ha datorn till att spela sims, kolla Facebook och se en och annan film...

Det som är viktigt för mig är att den inte väger för mycket, har ett upplyst tangentbord, hdmi-uttag och den får gärna vara rosa eller iaf ljus! Priset är inte heller så viktigt men under 10000 hade varit trevligt...

Snälla hjälp!

Permalänk
99:e percentilen

Du ska ha SSD (inte någon form av hybridhårddisk, SSHD eller SSD-cache) och skärmen ska vara 1920x1080 (inte lägre) och IPS (inte TN). Du ska ha minst 4 GiB RAM men 8 GiB räcker gott och väl.

Kolla inte på hur många "gigabyte grafik" eller hur stor hårddisk datorn har. Du vill hellre ha 120–250 GB SSD än 1 TB vanlig snigelhårddisk.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du ska ha SSD (inte någon form av hybridhårddisk, SSHD eller SSD-cache) och skärmen ska vara 1920x1080 (inte lägre) och IPS (inte TN). Du ska ha minst 4 GiB RAM men 8 GiB räcker gott och väl.

Kolla inte på hur många "gigabyte grafik" eller hur stor hårddisk datorn har. Du vill hellre ha 120–250 GB SSD än 1 TB vanlig snigelhårddisk.

Bara en ssd räcker inte långt om det inte är bra med minne, så en dator med plats för lagring+ssd vore bäst.

Överlåter grafikkortsfrågan till någon duktigare.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Är ju inte kalas bra på laptops men du kanske ska kolla in vad som sägs i denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1... Någon som har en liknande fråga.

Permalänk
Medlem

Ska du se på film/ha bilder på datorn så kan jag tänka mig att du inte alls vill ha en SSD som de andra rekommenderar... Den kommer ta slut väldigt fort

alternativt att du köper en 1tb extern usb-hårddisk och har sådant på den

Permalänk
Permalänk
Entusiast

Håller med om att en Lenovo Flex skulle passa utmärkt och uppfyller alla krav men varför inte köpa den här: http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-d... istället då den inte bara är billigare utan har en i7:a också?

Electroworld är för övrigt i stort sett Elgiganten så det är inget fuffens där inte.

Edit: Aj då, nu blev det 9000kr för den. Synd för det var ett riktigt bra pris =/

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Ska du se på film/ha bilder på datorn så kan jag tänka mig att du inte alls vill ha en SSD som de andra rekommenderar... Den kommer ta slut väldigt fort

alternativt att du köper en 1tb extern usb-hårddisk och har sådant på den

va? kommer filmen ta slut snabbare för att disken är snabbare nej men seriöst, en SSD är bannemig ett måste. är det platsbrist kan man köpa en USB 3,0 HDD och ha lagring på och lägga över ett par filmer i taget.

Dessutom vet jag inte om TS har koll på nedladdningar? Kanske bara är streams hon kollar på. Men det får TS själv svara på

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Ska du se på film/ha bilder på datorn så kan jag tänka mig att du inte alls vill ha en SSD som de andra rekommenderar... Den kommer ta slut väldigt fort

alternativt att du köper en 1tb extern usb-hårddisk och har sådant på den

Skrivet av Uzanar:

Håller med om att en Lenovo Flex skulle passa utmärkt och uppfyller alla krav men varför inte köpa den här: http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-d... istället då den inte bara är billigare utan har en i7:a också?

Electroworld är för övrigt i stort sett Elgiganten så det är inget fuffens där inte.

håller med, din va bättre, läste "up to i7" och inte rubriken x)

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Ts har ingen aning om vad ssd är, dock har hon en extern hårddisk för bilder och nerladdningar

Tack för alla tips btw! Guld värt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin24:

Är ju inte kalas bra på laptops men du kanske ska kolla in vad som sägs i denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1... Någon som har en liknande fråga.

Jo kikade där innan men fattade inte mycket av vad som skrevs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lenan91:

Ts har ingen aning om vad ssd är, dock har hon en extern hårddisk för bilder och nerladdningar

Tack för alla tips btw! Guld värt!

kortfattat, SSD = snabb hårddisk som kommer göra att datorn startar på några sekunder och alla program kommer öppnas utan fördröjning Man måste ha SSD i en ny dator. (jag har 7 st)

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Håller med om att en Lenovo Flex skulle passa utmärkt och uppfyller alla krav men varför inte köpa den här: http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-d... istället då den inte bara är billigare utan har en i7:a också?

Electroworld är för övrigt i stort sett Elgiganten så det är inget fuffens där inte.

Skrivet av Lenan91:

Ts har ingen aning om vad ssd är, dock har hon en extern hårddisk för bilder och nerladdningar

Tack för alla tips btw! Guld värt!

den laptopen utan tvekan

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av rinosaur:

Bara en ssd räcker inte långt om det inte är bra med minne, så en dator med plats för lagring+ssd vore bäst.

Överlåter grafikkortsfrågan till någon duktigare.

Håller inte med. Bättre med en extern hårddisk för datalagring. De är små, behändiga och rätt snabba nuförtiden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag måste gå emot strömmen och avråda ifrån Lenovo. Detta eftersom att de förinstallerar renodlad malware ("virus") som utnyttjar xss exploits för att injecta deras partners annonser på alla hemsidor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lenan91:

Hej. Jag har suttit hela dagen och försökt hitta en laptop som jag vill ha. Dock förstår jag ingenting om ram-minne, tum eller processorer...

Jag är en väldigt enkel tjej som bara vill ha datorn till att spela sims, kolla Facebook och se en och annan film...

Det som är viktigt för mig är att den inte väger för mycket, har ett upplyst tangentbord, hdmi-uttag och den får gärna vara rosa eller iaf ljus! Priset är inte heller så viktigt men under 10000 hade varit trevligt...

Snälla hjälp!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2468972 - Bäst för under 10k.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2726042 - Också sjukt bra under 9k

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan93:

Detta är ju raka motsatsen till vad som efterfrågas? Tunga, "tuffa" speldatorer! Läst tråden?

Permalänk
Medlem

Budget på 10k, inte 12 ^^

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk

Jag skulle säga att den bästa är: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2861152
Dess enda egentliga nackdel är att SSD-disken (som andra redan sagt, det är en snabbare typ av hårddisk och är nästan ett måste enligt mig) endast är på 128GB. Men om du har en extern hårddisk för lagring av saker så är det nog lugnt.

Om man vill ha en bärbar med lite större skärm är denna väldigt prisvärd: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2893109
Den är relativt lätt och tunn i den klassen och har ändå ganska starka komponenter. Nackdelen här är att det inte följer med någon SSD-disk, men det finns däremot en ledig plats i datorn för att sätta in en senare. Om man inte vill göra det själv kan man hålla utkik på Inet efter deras kampanjer med gratis montering av SSD.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-d...

Eftersom TS trots allt efterfrågade en lätt, ljus eller rosa bärbar presenterar jag även denna. 13,3", 8Gb RAM, 240Gb SSD och 1,5Kg

Edit: Tänkte inte på sims, kan bli tungrott på denna kanske.

Visa signatur

__________________
i5-4690K @ 4.5GHz | Gigabyte Z97X Gaming 3 | Crucial BallistixSport 16GB 1600MHz | HyperX Fury 240GB SSD | Crucial MX100 512GB SSD | 2x EVGA GTX 970 SC ACX 2.0 4GB SLI | EVGA Supernova G2 750W | Hyper Evo 212 | Windows 10 x64 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rinosaur:

Bara en ssd räcker inte långt om det inte är bra med minne, så en dator med plats för lagring+ssd vore bäst.

Överlåter grafikkortsfrågan till någon duktigare.

Skrivet av Lindell90:

Ska du se på film/ha bilder på datorn så kan jag tänka mig att du inte alls vill ha en SSD som de andra rekommenderar... Den kommer ta slut väldigt fort

alternativt att du köper en 1tb extern usb-hårddisk och har sådant på den

Detta är bara överdrivet. Mina föräldrar har en dator med en 256GB SSD. Min pappa är en mycket flitig fotograf och har en bra systemkamera som han kör med. Ändå är deras SSD knappt halvfull. Det blir helt enkelt inte så mycket data av att fotografera. Det som tar plats är stora onlinespel, om man gillar att filma eller om man laddar ner stora filer (filmer) och sparar på hög. Ska man ha en dator med både disk och SSD så blir de gärna stora och det straffas man av hela tiden. Då är det bättre att skaffa sig en extra disk för lagring om man tycker att det blir ett problem framöver.
Tänk er gärna in i TS situation innan ni rekommenderar.

Jag skulle vilja tipsa om följande dator:
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Min son köpte nyligen föregångaren till denna och den verkar funka mycket bra. Jag gissar att du spelar någon av de senaste The Sims, och då skulle jag säga att du behöver någon form av spelgrafikkort i datorn. Intel's inbyggda HD-graphics är lite för klent. Den har en 15" skräm så man slipper sitta med förstoringsglas när man kollar på film.

Nackdelarna är att den kanske är något tung. När du säger lätt dator så tänker jag mig under 2kg. Denna väger 2,5kg. Grafikkortet är något kraftigare än du egentligen behöver. SSD saknas. Skärmen kunde varit bättre. Jag skulle gärna se en IPS skärm. Men skärmen i denna är ingen katastrof.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Jag skulle säga att den bästa är: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2861152
Dess enda egentliga nackdel är att SSD-disken (som andra redan sagt, det är en snabbare typ av hårddisk och är nästan ett måste enligt mig) endast är på 128GB. Men om du har en extern hårddisk för lagring av saker så är det nog lugnt.

Om man vill ha en bärbar med lite större skärm är denna väldigt prisvärd: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2893109
Den är relativt lätt och tunn i den klassen och har ändå ganska starka komponenter. Nackdelen här är att det inte följer med någon SSD-disk, men det finns däremot en ledig plats i datorn för att sätta in en senare. Om man inte vill göra det själv kan man hålla utkik på Inet efter deras kampanjer med gratis montering av SSD.

Alternativt köpa till en själv och be snällt här i forumet, finns ofta någon vänlig själ i närheten som mot en icke oöverkomlig belöning (typ en pizza eller så) kan tänka sig att hjälpa en fellow datorintresserad i nöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Detta är bara överdrivet. Mina föräldrar har en dator med en 256GB SSD. Min pappa är en mycket flitig fotograf och har en bra systemkamera som han kör med. Ändå är deras SSD knappt halvfull. Det blir helt enkelt inte så mycket data av att fotografera. Det som tar plats är stora onlinespel, om man gillar att filma eller om man laddar ner stora filer (filmer) och sparar på hög. Ska man ha en dator med både disk och SSD så blir de gärna stora och det straffas man av hela tiden. Då är det bättre att skaffa sig en extra disk för lagring om man tycker att det blir ett problem framöver.
Tänk er gärna in i TS situation innan ni rekommenderar.

Jag skulle vilja tipsa om följande dator:
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Min son köpte nyligen föregångaren till denna och den verkar funka mycket bra. Jag gissar att du spelar någon av de senaste The Sims, och då skulle jag säga att du behöver någon form av spelgrafikkort i datorn. Intel's inbyggda HD-graphics är lite för klent. Den har en 15" skräm så man slipper sitta med förstoringsglas när man kollar på film.

Nackdelarna är att den kanske är något tung. När du säger lätt dator så tänker jag mig under 2kg. Denna väger 2,5kg. Grafikkortet är något kraftigare än du egentligen behöver. SSD saknas. Skärmen kunde varit bättre. Jag skulle gärna se en IPS skärm. Men skärmen i denna är ingen katastrof.

En rawfil tar väl allt mellan 5-10mb per bild.. Konstigt att han har såpass mycket utrymme med os, diverse program, redigeringsprogram(?)

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

En rawfil tar väl allt mellan 5-10mb per bild.. Konstigt att han har såpass mycket utrymme med os, diverse program, redigeringsprogram(?)

5-10 räcker inte, snarare 15-22

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rinosaur:

En rawfil tar väl allt mellan 5-10mb per bild.. Konstigt att han har såpass mycket utrymme med os, diverse program, redigeringsprogram(?)

Om man inte har så mycket program så kan man ju få in en Windowsinstallation och ett bildbehandlingsprogram på 56GB.
På de återstående 200GB kan man då spara 20000-40000 bilder i raw. Sedan behöver man ju inte spara allt.

Detta är nivåer som ligger långt över vad de flesta hemanvändare kommer upp i. Man får ha ett väldigt stort fotointresse för att stapla raw-filer på hög på det viset. Om man inte bryr sig om raw så kan du multiplicera de där siffrorna med 5.

Jag förstår om man rekommenderar lösningar utifrån hur man själv är, men jag tycker inte det blir riktigt rätt när mindre datorvana användare ber om råd.

Skrivet av OskarW90:

5-10 räcker inte, snarare 15-22

Beror väl på hur ny kamera man har. Har man en riktigt ny så ja. Har man en som har några år på nacken så är de mindre. Men det spelar egentligen ingen roll. Min pappas fotointresse är inte så stort att han samlar på sig rawfiler. Det är lite över hans nivå att processa dem sedan. Att fotografera med digitalkamera är ändå ett stort lyft mot att han tidigare har pillat med film.

Min bild är att det är förhållandevis få som har ett sådant intresse och då vet man om att man har behov av mycket plats och skriver det i originalposten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du ska ha SSD (inte någon form av hybridhårddisk, SSHD eller SSD-cache) och skärmen ska vara 1920x1080 (inte lägre) och IPS (inte TN). Du ska ha minst 4 GiB RAM men 8 GiB räcker gott och väl.

Kolla inte på hur många "gigabyte grafik" eller hur stor hårddisk datorn har. Du vill hellre ha 120–250 GB SSD än 1 TB vanlig snigelhårddisk.

Jag kan inte säga annat än att detta är exakt det jag skulle gå på!

Detta filter gör just det:
Prisjakt
Sen kan du själv välja färg/utseende efter egen preferens ;-).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lenan91:

Hej. Jag har suttit hela dagen och försökt hitta en laptop som jag vill ha. Dock förstår jag ingenting om ram-minne, tum eller processorer...

Jag är en väldigt enkel tjej som bara vill ha datorn till att spela sims, kolla Facebook och se en och annan film...

Det som är viktigt för mig är att den inte väger för mycket, har ett upplyst tangentbord, hdmi-uttag och den får gärna vara rosa eller iaf ljus! Priset är inte heller så viktigt men under 10000 hade varit trevligt...

Snälla hjälp!

Låter som du letar efter Asus ZenBook Rose Gold! Tyvärr gjordes den färgen bara i den generationen, men The Sims 3 rullar bra på en i7a med HD3000 Processorn är viktigare än grafikkortet i sims.
Tyvärr verkar det inte ens finnas några ute begagnat :/ Du får hålla utkik på ebay.com och ebay.co.uk skulle jag säga om du vill ha denna skönhet

Sony Vaio ska tydligen också finnas i rosa och ha bakgrundsbelyst tangentbord, vet dock inte vilka som säljer de idag.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2550157
Även om HD4000 är bättre än HD3000 så hade jag föredragit en i7a till Sims.

Lycka till!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lenan91:

Hej. Jag har suttit hela dagen och försökt hitta en laptop som jag vill ha. Dock förstår jag ingenting om ram-minne, tum eller processorer...

Jag är en väldigt enkel tjej som bara vill ha datorn till att spela sims, kolla Facebook och se en och annan film...

Det som är viktigt för mig är att den inte väger för mycket, har ett upplyst tangentbord, hdmi-uttag och den får gärna vara rosa eller iaf ljus! Priset är inte heller så viktigt men under 10000 hade varit trevligt...

Snälla hjälp!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2861152 - Take it and run!

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Lenan91:

Hej. Jag har suttit hela dagen och försökt hitta en laptop som jag vill ha. Dock förstår jag ingenting om ram-minne, tum eller processorer...

Jag är en väldigt enkel tjej som bara vill ha datorn till att spela sims, kolla Facebook och se en och annan film...

Det som är viktigt för mig är att den inte väger för mycket, har ett upplyst tangentbord, hdmi-uttag och den får gärna vara rosa eller iaf ljus! Priset är inte heller så viktigt men under 10000 hade varit trevligt...

Snälla hjälp!

Ang tum, det anger ju helt enkelt bara hur stor - rent fysiskt - datorn och därmed även skärmen är. En bra ide hade varit att gå till en elektronikbutik och titta på några datorer i 11, 13 och 15 tum för att känna och se vilken storlek du är bekvämast med. En större skärm är ju skönare att arbeta/surfa/spela på men medför samtidigt en klumpigare dator.

Börja med det och kom sen tillbaka hit så kan vi rekommendera en bra datorn i den storlek du tyckte var trevligast.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A