Microsoft Research laddar telefonen med laser

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Research laddar telefonen med laser

Vem vill ha kabel när det går att ladda telefonen med laser. Microsofts forskningsavdelning klipper sladden med fokuserat ljus och automatisk målsökare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Skäggig legend

Haha okej, ballt! lite sci-fi över det hela!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Jag vill ha!

Permalänk
Medlem

Hur effektivt är det?

Permalänk
Medlem

Lasern bör ju va på minst 5W, då får man hoppas att säkerhetsfunktionerna funkar som de ska...

Permalänk
Medlem

Coolt som satan, men hur har de tänkt att lösa effektproblemet? Lasrar är väll inte lagliga över 10mW eller vad de nu är? En lösning skulle ju vara flera, men vettefan hur jag skulle känna över att ha 2-3W lasrar mot en punkt i taket. Tittar du in i den av misstag spelar det knappt någon roll att den bryts, näthinnan bränns ju sönder på någon enstaka milli/microsekund!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

pew pew laz0r!

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Min fråga är, hur bra funkar detta i praktiken med.

#1 Små barn?
#2 Husdjur?
#3 Bara råka få lasern i ögat?

För min del låter det för farligt och osäkert, med tanken på styrkan på lasern för att den ska kunna ladda enheter någon millisekund för att permanent skada ska vara skedd.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Låter ballt men line of fire är rätt viktigt lik väl som laser i ögat eller vart sätter man laddarenheten och kommer det störa med laser som skjuts genom luften / damm etc.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Verkar vara en kul ide och det här med säkerheten går väl att lösa genom att helt enkelt ha ett stort antal svagare lasrar något som rimligtvis borde fungera jämbördigt för en "solpanel" men inte innebära samma risk för människor då energin sprids på en större yta

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

Låter drygt att behöva "sikta" in lasern direkt. De andra är ju bara att lägga dit telefonen på en platta.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

I want one!

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Min fråga är, hur bra funkar detta i praktiken med.

#1 Små barn?
#2 Husdjur?
#3 Bara råka få lasern i ögat?

För min del låter det för farligt och osäkert, med tanken på styrkan på lasern för att den ska kunna ladda enheter någon millisekund för att permanent skada ska vara skedd.

Skrivet av cheben:

Coolt som satan, men hur har de tänkt att lösa effektproblemet? Lasrar är väll inte lagliga över 10mW eller vad de nu är? En lösning skulle ju vara flera, men vettefan hur jag skulle känna över att ha 2-3W lasrar mot en punkt i taket. Tittar du in i den av misstag spelar det knappt någon roll att den bryts, näthinnan bränns ju sönder på någon enstaka milli/microsekund!

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med er, tycker idèn är häftig, Men min första jag tanke var hur säkert är detta för ögonen, Och medans jag inte har barn själv än så har jag en pytteliten systerdotter som precis lärt sig gå och det finns inte en chans jag skulle låta henne äns vara i samma lägenhet som en laser.
Med det sagt häftig ide men utan ett otympligt skal eller hölje så ser jag det inte hända:/

Permalänk
Hjälpsam

Med tanke på Microsoft uppköp av Nokia och med tanke på den finska folksjälen, borde de satsa på en telefon som kan laddas med sprit.
Tycker alvarligt talat att sådan teknik är mer intressant och det finns väl redan prototyper, på bärbara datorer som drivs med bränsleceller som matas med sprit.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Håller med er, tycker idèn är häftig, Men min första jag tanke var hur säkert är detta för ögonen, Och medans jag inte har barn själv än så har jag en pytteliten systerdotter som precis lärt sig gå och det finns inte en chans jag skulle låta henne äns vara i samma lägenhet som en laser.
Med det sagt häftig ide men utan ett otympligt skal eller hölje så ser jag det inte hända:/

Då kan du förmodligen inte ha lasermus heller då. Ser inte problemet så länge det finns säkerhetsfunktion som på alla andra legaliserade produkter, vilket det kommer göra i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Er1kssoN:

pew pew laz0r!

Skrivet av cheben:

Coolt som satan, men hur har de tänkt att lösa effektproblemet? Lasrar är väll inte lagliga över 10mW eller vad de nu är? En lösning skulle ju vara flera, men vettefan hur jag skulle känna över att ha 2-3W lasrar mot en punkt i taket. Tittar du in i den av misstag spelar det knappt någon roll att den bryts, näthinnan bränns ju sönder på någon enstaka milli/microsekund!

Skickades från m.sweclockers.com

Har samma tanke där med näthinna, känns inte riktigt som om de kommer kunna göra de säkert med laserteknik. Jag känner att infrarött ljus nog är en säkrare lösning iaf.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem

Solpaneler är väl inte direkt extremt effektiva de heller (men effektiviteten är kanske högre med laser än vanligt sollljus)? Spontant låter det som en dödfödd idé i dagsläget, men en kul idé och kanske kan bli nåt i framtiden...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Då kan du förmodligen inte ha lasermus heller då. Ser inte problemet så länge det finns säkerhetsfunktion som på alla andra legaliserade produkter, vilket det kommer göra i så fall.

Jo precis, men din lasermus har en laser på kanske 0.1 mW eller så. Jag har väldigt svårt att se hur de skall kunna kombinera tillräckligt hög effekt för att kunna ladda bra med tillräckligt låg effekt för att inte vara farligt. En grönlaserpekare är på 5-500 mW, du behöver alltså 2-200st för att få en W till din mobil, och det är utan konverteringsförluster. Det är sådana här lasrar som folk har bländat trafikpiloter och som polisen nu har skyddsglas emot. Lasrar över 500mW kan skada ögat genom att titta på pricken som blir om du lyser mot en matt yta. Dem kan även sätta eld på föremål. Och du vill fortfarande ha kanske 5-6 sådana för att få bra laddeffekt. Jag säger ett stort NJA för detta om du skall ha en takmonterad kamera som verkar vara tanken. Möjligtvis om det skulle ingå i en platta som du lägger telefonen på, men jag undrar hur de tänkt lösa tillståndsplikten för kraftiga lasrar.

Skrivet av Zilanto:

https://www.youtube.com/watch?v=cAA7F7CDEIw

Har samma tanke där med näthinna, känns inte riktigt som om de kommer kunna göra de säkert med laserteknik. Jag känner att infrarött ljus nog är en säkrare lösning iaf.

Fast borde inte IR-laser vara farligt för ögat med, bara att du inte kan se den? Dessutom borde IR vara ännu bättre på att sätta eld på saker ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Då kan du förmodligen inte ha lasermus heller då. Ser inte problemet så länge det finns säkerhetsfunktion som på alla andra legaliserade produkter, vilket det kommer göra i så fall.

Klart jag kan använda laser mus^^ precis som jag dricker öl eller tequila men för den skullen dricker jag inte läkarsprit för det,

Permalänk
Medlem

Allt detta snack om trådlösa laddningar hit och dit. Varför inte satsa på att göra galet bra batteritider istället?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Då kan du förmodligen inte ha lasermus heller då. Ser inte problemet så länge det finns säkerhetsfunktion som på alla andra legaliserade produkter, vilket det kommer göra i så fall.

Skillnaden är att din lasermus behöver oerhört liten effekt. För att ladde en telefon behöver du överföra mer energi i lasern än vad du får ut för att ladda telefonen.

Lasrar med våglängd i det gröna området på ett flera hundra mW, och en diameter på ca en cm, är tillräckligt för att du ska bränna huden om du stoppar in handen i den. Förhoppningsvis kan man väl hitta våglängder som är mindre skadliga för vävnad, men jag är fortfarande skeptisk till att detta blir effektivt nog utan stor fara om man är oförsiktig/glömmer av sig =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zilanto:

Har samma tanke där med näthinna, känns inte riktigt som om de kommer kunna göra de säkert med laserteknik. Jag känner att infrarött ljus nog är en säkrare lösning iaf.

Det ena utesluter inte det andra. Laser refererar bara till att ljuset produceras via stimulerad emission. Det finns såväl infraröda- som röntgen-lasrar. Och även om det är infrarött så misstänker jag att den blir mycket skadlig om den inte ska ta ett dygn att ladda. Men det sitnämnda kan jag ju a fel på

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Skillnaden är att din lasermus behöver oerhört liten effekt. För att ladde en telefon behöver du överföra mer energi i lasern än vad du får ut för att ladda telefonen.

Lasrar med våglängd i det gröna området på ett par hundra mW, och en diameter på ca en cm, är tillräckligt för att du ska bränna huden om du stoppar in handen i den. Förhoppningsvis kan man väl hitta våglängder som är mindre skadliga för vävnad, men jag är fortfarande skeptisk till att detta blir effektivt nog utan stor fara om man är oförsiktig/glömmer av sig =/

hmm det där med bränna hud är lite överdrivet, har en 200mW grön laser och den bränner inte hud, om du inte syftar på betydligt starkare lasrar... har även en 200mW röd laser, den kan tända tändstickor efter några sekunder, samt bränna lite andra föremål...men då ska man vara väldigt nära objektet den bränner inte på avstånd...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

Tror inte riktigt på det med tanke på säkerheten. Så typisk att vissa företag aldrig kan samartbeta och anpassa sig till de goda standarder som finns. Visst utveckling är bra, men en lösning ska vara bättre om det ska vara ett syfte att ersätta en standard.

Skrivet av Sjoooberg:

Allt detta snack om trådlösa laddningar hit och dit. Varför inte satsa på att göra galet bra batteritider istället?

Lol, någon gång måste man ju ladda

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Min fråga är, hur bra funkar detta i praktiken med.

#1 Små barn?
#2 Husdjur?
#3 Bara råka få lasern i ögat?

För min del låter det för farligt och osäkert, med tanken på styrkan på lasern för att den ska kunna ladda enheter någon millisekund för att permanent skada ska vara skedd.

#1 brännsår i munnen?
#2 Hotdog...
#3 Ögonlaser hos dålig läkare?

Njae, jag har mina tvivel också. Inte på att det inte kan fungera, utan på styrkan man måste använda gör det rätt farligt.

Skrivet av backfeed:

Solpaneler är väl inte direkt extremt effektiva de heller (men effektiviteten är kanske högre med laser än vanligt sollljus)? Spontant låter det som en dödfödd idé i dagsläget, men en kul idé och kanske kan bli nåt i framtiden...

Solceller kan ju bara omvandla en våglängd av ljuset till energi, och vi använder ofta UV pga det har mest energi i sig.
Men en laser optimerad till en solcell med samma våglängd bör fungera rätt okej, dock är där alltid förluster i sådant system så klart.

Skrivet av Sjoooberg:

Allt detta snack om trådlösa laddningar hit och dit. Varför inte satsa på att göra galet bra batteritider istället?

Woohuu, fusionsbatteri!
Kan bli lite varmt i fickan om du knäcker din telefon dock... som i härdsmälta varmt. Men vf, man lever bara en gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

hmm det där med bränna hud är lite överdrivet, har en 200mV grön laser och den bränner inte hud, om du inte syftar på betydligt starkare lasrar... har även en 200mV röd laser, den kan tända tändstickor efter några sekunder, samt bränna lite andra föremål...men då ska man vara väldigt nära objektet den bränner inte på avstånd...

Du menar nog 200mW :). Tja, jag får erkänna att jag inte kommer ihåg de exakta siffrorna, men har för mig det var en 800mW (kanske borde sagt mer än ett par). Känner en kille som lyckades bränna sig på en sådan under sitt kandidatarbete. ^^

Den var iofs även pulserande, så i pulserna var det ju ännu högre effekt... Aja, min poäng är att för att få ut samma effekt som via sladd så behövs fortfarande farligt starka lasrar, om de inte har någon smart lösning på det.

Permalänk
Medlem

5mW är där gränsvärde för ögonskada, iaf för grön laser som är rätt så skadlig. teoretiskt kan det hända ändå men vid denna effekt så ska ögat hinna blända innan denna effekt börjar skada ögat. Om man går på någon medicin eller i något annat tillstånd eller om lasern går via glasögon så...

IR laser är väldigt farligt då ögat inte bländar av. Dock så brukar de IR lasrar för civilit dagligt bruk vara rätt så låg effekt.

Så IR laser är den absolut läskigaste i och med att den inte märks.

Ni som äger 200 mW lasrar osv bör ha laserskyddsglasögon anpassat för lämplig våglängd.

Permalänk
Medlem

Låter som att verkningsgraden på det här kommer att vara katastrof. Först förluster för att skapa laserstrålen, sedan förluster i fotocellerna på telefonen. Dessutom som många påpekat, det kommer att antingen vara farligt eller ta år att ladda.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Internet är en fluga och bensinmackar brinner så snart en varm bil parkerat i närheten....

Det är frågan om laserljus med våglängd i ( eller bortom;IR) synligt ljus. 'Lasern' används endast för att skippa en isotrop lampa som skulle behöva ha 20000W effekt på ett laddavstånd
om två meter för att få 'solcellen' att fungera hyggligt.

Fokusera istället ljuset så blir det annorlunda. Tittar du in i solen i en kort stund så skyddar en normalbegåvad person sig, detta i kombination med en logisk krets som bryter ljuset vid ickekontakt med telefonens 'solcell' känns rätt safe.
Cats excluded.)

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Då kan du förmodligen inte ha lasermus heller då. Ser inte problemet så länge det finns säkerhetsfunktion som på alla andra legaliserade produkter, vilket det kommer göra i så fall.

Lasermöss använder en väldigt svag laser, och har inte heller riktat ljus. Den laddare som beskrivs av Microsoft skulle behöva väldigt mycket högre styrka, och så skulle den vara fokuserad. Med den styrkan skulle till och med diffusa reflektioner vara potentiellt skadliga, tänk då vad en reflekterad stråle från en glansig mobilskärm skulle kunna orsaka.

En möjlig säkerhetsfunktion skulle dock kunna vara att laddaren aldrig kan aktiveras när någon vistas i samma rum, eller dörren ut ur rummet är öppen. Men vad har man då för egentlig fördel med den laddaren?