Permalänk
Medlem

Avbrott i Sunet (fiberbrott)

Hej!
Har idag upplevt att flera universitetssidor och portaler slutat fungera (Chalmers, GU), även fått rapporter om att flera fasta uppkopplingar i studentbostäder lagt ner.
Hittade en ticket via Sunets hemsida där det står att det är tre olika fiberavbrott på olika geografiska platser:
Http://www.nunoc.org/nunocweb/ticket.php?key=SUNETTICKET-3112

Jag har ingen erfarenhet av sådant här sen tidigare, men det låter väldigt udda med tre olika kabelbrott samtidigt. Någon som har erfarenhet av sådant och kan göra en kvalificerad gissning på när det fungerar igen eller vad det kan tänkas bero på?

Permalänk
Medlem

helt klart nordkorea som planerar en attack.

Permalänk
Medlem

Vanligaste orsakerna brukar vara grävmaskiner, strömavbrott och i vissa fall rörelser i backen pga tjäle

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Rekordmedlem

Sorkarna har haft svårt att hitta fiberrik kost så de åt glasfiber
Allt verkar ju vara runt Västerås så felen kan kanske hänga ihop, en välplacerad grävskopa kan minska bandbredden väldigt effektivt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sorkarna har haft svårt att hitta fiberrik kost så de åt glasfiber
Allt verkar ju vara runt Västerås så felen kan kanske hänga ihop, en välplacerad grävskopa kan minska bandbredden väldigt effektivt.

Ett i sunet West med, och de i västerås förstod jag det som på olika geografiska sträckningar, men kan ju vara i samma rör såklart :-).

Såg iaf en uppdatering på sidan nu, att de är på väg ut, så får väl hoppas på snar lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Hej!
Har idag upplevt att flera universitetssidor och portaler slutat fungera (Chalmers, GU), även fått rapporter om att flera fasta uppkopplingar i studentbostäder lagt ner.
Hittade en ticket via Sunets hemsida där det står att det är tre olika fiberavbrott på olika geografiska platser:
Http://www.nunoc.org/nunocweb/ticket.php?key=SUNETTICKET-3112

Jag har ingen erfarenhet av sådant här sen tidigare, men det låter väldigt udda med tre olika kabelbrott samtidigt. Någon som har erfarenhet av sådant och kan göra en kvalificerad gissning på när det fungerar igen eller vad det kan tänkas bero på?

Med tanke på storlek och påverkan tror jag att det kan vara fixat redan idag, det är många som påverkas av detta och därför prioriteras detta väldigt högt.
Tid är pengar och när så pass många drabbas måste saker hända fort.
Utifrån vad det står i länken så är det antagligen någon kabel som grävts av och dom har skickat folk som ska mäta osv, beroende på hur fort dom får kablarna så kanske detta är löst snart

Nu är jag ingen expert på detta och det är en grov gissning men man kan ju alltid hoppas ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

helt klart nordkorea som planerar en attack.

Hahaha, kvalificerad gissning +1

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Har SUNET uppkoppling i min studentbostad och det fungerar högst mediokert just nu (når inte alla sajter). Det stendog på hela campus i eftermiddags.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Massy:

Har SUNET uppkoppling i min studentbostad och det fungerar högst mediokert just nu (når inte alla sajter). Det stendog på hela campus i eftermiddags.

Jag kör ping mot Sunet och hemifrån mig har de svarat hela dagen, pingar varje sekund och de missade ett pingsvar senast i går kväll, totalt 9 missade pingsvar på drygt 5 dygn, men det beror ju också på var man befinner sig vilken väg trafiken tar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Keeper of Traditions

Japp, nätet fungerar riktigt kasst just nu. Vissa sidor fungerar bra medan vissa inte går att nå alls...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag kör ping mot Sunet och hemifrån mig har de svarat hela dagen, pingar varje sekund och de missade ett pingsvar senast i går kväll, totalt 9 missade pingsvar på drygt 5 dygn, men det beror ju också på var man befinner sig vilken väg trafiken tar.

Japp, kommer inte in på alla sajter men det fungerar bra till de servrar som man faktiskt når.
Artikel i GP: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2606797-kabelbrott-drabba...

Permalänk
Skrivet av Massy:

Japp, kommer inte in på alla sajter men det fungerar bra till de servrar som man faktiskt når.
Artikel i GP: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2606797-kabelbrott-drabba...

Så det var ett grävarbete där som sabbade kabeln

Man ska kolla var kablarna går, innan man gräver.
https://www.ledningskollen.se/

Kan bli dyrt annars, och orsaka onödiga avbrott.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

Så det var ett grävarbete där som sabbade kabeln

Man ska kolla var kablarna går, innan man gräver.
https://www.ledningskollen.se/

Kan bli dyrt annars, och orsaka onödiga avbrott.

Tyvärr är deras uppgifter långt ifrån korrekta alla gånger.
Vi grävde 4-5 meter från den angivna positionen och kan man tänka sig, det var där kabeln låg

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

Så det var ett grävarbete där som sabbade kabeln

Man ska kolla var kablarna går, innan man gräver.
https://www.ledningskollen.se/

Kan bli dyrt annars, och orsaka onödiga avbrott.

Skrivet av mats42:

Tyvärr är deras uppgifter långt ifrån korrekta alla gånger.
Vi grävde 4-5 meter från den angivna positionen och kan man tänka sig, det var där kabeln låg

Man ska begära kabelutsättning annars får man stå för skadorna man tillfogar, ledningskollen tar fram ledningsägarna

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T