Nio största lanseringarna 2015

Permalänk
Melding Plague

Nio största lanseringarna 2015

Datorentusiaster kan se fram emot ett fullspäckat 2015 med allt från nya prestandakretsar till revolutionerande teknikgenombrott. Andreas tar fram spåkulan och radar upp SweClockers mest efterlängtade lanseringar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Detta har man sett fram emot.

Permalänk
Medlem

Asnajs lista, skulle vilja ha fler av dessa!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

För mig som har läst processor recensioner i snart 5 år, har det inte hänt revolutionerande sen Sandy Bridge, och med mycket nyheter för Skylake är den mest intressant i år.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Synd att ni inte han testa Crescent Bay på CES. Hade varit intressant men er åsikt!!

Permalänk
Medlem

När kommer PCIe 4.0 till användning? Och till vad?

Permalänk
Medlem

Är pepp på Windows 10. Det svider att sitta på ett OS som inte längre har Mainstream Support, men Tech Preview är för instabil och Windows 8.x går bort, så Microsoft får gärna bli färdiga med 10an för min del

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Det kommer bli så jävla nice imorgon, hoppas att de visar upp DirectX 12 i Windows 10 och att det piskar Mantle som Microsoft har sagt!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Win 10 gäsp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fy fan va kul om Oculus verkligen kommer iår. Har fan väntat på den sen jag först lästa om det på kickstarter.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Hur är det egentligen, överklockningsbar Broadwell ska släppas först i höst?
Vilka Skylake processorer är det som släpps i höst/vinter?
Broadwell laptops är ju släppta men dröjer som sagt till hösten innan vi kommer få se entusiast-processorer?
Kommer Skylake släppas med mainstream processorer i höst och entusiast-processorer först våren 2016?

Skrivet av Vangen:

För mig som har läst processor recensioner i snart 5 år, har det inte hänt revolutionerande sen Sandy Bridge, och med mycket nyheter för Skylake är den mest intressant i år.

Var inte Nehalem den mer revolutionerande? Det var den första arkitekturen som jag tycker tog ett större steg ifrån P6-grunden som den ursprungliga core-serien byggde på. Sandy Bridge var en förfining och förbättring av Nehalem.

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot R9 3xx, dels för prestandan, och dels för att få reda på hur de kommer göra med namnschemat.

2016 ser jag fram emot AMD Zen, men det tar vi då.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Längtar mest till Windows 10. Tänkte skaffa helt ny dator samma dag.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

När kommer PCIe 4.0 till användning? Och till vad?

Troligt till två snabba grafikkort i SLI/crossfire som ska kommunicera snabbt med varandra och konstant synca sina minnespooler.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Då kanske man ska vänta med att uppgradera CPUn tills Skylake kommer.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Hur är det egentligen, överklockningsbar Broadwell ska släppas först i höst?
Vilka Skylake processorer är det som släpps i höst/vinter?
Broadwell laptops är ju släppta men dröjer som sagt till hösten innan vi kommer få se entusiast-processorer?
Kommer Skylake släppas med mainstream processorer i höst och entusiast-processorer först våren 2016?

Var inte Nehalem den mer revolutionerande? Det var den första arkitekturen som jag tycker tog ett större steg ifrån P6-grunden som den ursprungliga core-serien byggde på. Sandy Bridge var en förfining och förbättring av Nehalem.

Ja, tyck och smak.

Så långt bak i tiden tänker inte jag. Jag varken var eller kände till alls icke något om hårdvara sen jag fann Sweclcokers i början av 2010 och intresset och hobby kring hårdvara ökade hos mig. Sandy Bridge är det största under de 5 åren jag har varit medlem här har varit det mest revolutionerande som jag sa.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är pepp på Windows 10. Det svider att sitta på ett OS som inte längre har Mainstream Support, men Tech Preview är för instabil och Windows 8.x går bort, så Microsoft får gärna bli färdiga med 10an för min del

Win 10 TP var mer stabil för mig än Windows 7 på min förra main dator (n2 i sign). Men med mitt nybyggda så har jag kraschat, enligt felmeddelande ska det vara minnet men minnena ska fungera utan problem då jag har testat/felsökt så antar att det är Win10 som spökar lite, inget som händer ofta direkt dock

Permalänk
Inaktiv

Kul läsning, ser fram emot revolutionerande biten av USB.. folk, svenssons, kommer märka att något hänt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

När kommer PCIe 4.0 till användning? Och till vad?

SSD

2GB/s räcker absolut inte... jag menar, ska jag vänta TVÅ sekunder för att kunna kopiera en DVD!? Hemska tanke...

Skrivet av Thomaseron:

Jag ser fram emot R9 3xx, dels för prestandan, och dels för att få reda på hur de kommer göra med namnschemat.

2016 ser jag fram emot AMD Zen, men det tar vi då.

Ser fram emot konkurrensen i båda fallen, den behövs.

3xx får vi se, hoppas de staplade minnena gör sin rätt. Minns fortfarande hur de sa att de lätt kunde använda dubbla minnesbandbredden på 4870 tiden, om de bara hade den. Nu har de den, och dessutom enormt mycket mer kraftfulla GPUer... Så vad blir det av det?

Permalänk
Skrivet av Fluff3:

Synd att ni inte han testa Crescent Bay på CES. Hade varit intressant men er åsikt!!

Ja jag håller med! Hur kunde ni missa att testa den liksom?
Eller kommer ni med en supersen artikel eller video om hur det var?

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
  • Microsofts revansch efter Windows 8 - jaha? Skiter väl i MS om de inte levererar. Samma som jag skiter i Apple, Google eller andra om de fular sig. Bara de tjänar på blind fanboyism, inte jag.

  • Gemensamt operativsystem för alla typer av enheter - jaha, och vad är NYTTAN? Ska de ha Win10 på "smartwatches" också? Olika enheter har olika förutsättningar. Olika typer av Unix/Linux finns också för "alla" typer av enheter, men det är nästan bara systemets grunduppbyggnad som är lik. Både kärnan och användarmiljön brukar anpassas efter förutsättningarna. Fan jag vet parkeringsautomater som körs på Windows CE, men knappast nå löst jidder om Win8/10 "alla enheter omg" där. Företaget använder det för att de tyckte det var marknadsmässigt och de har anpassat det och slimmat det till max.

  • Uppsjö finesser för skrivbordsanvändare - ok här kanske vi har nåt...

  • Startmenyn återkommer - detta är ingen NYHET, den har funnits sen Win95. Vill de ha betalt för det här? Hade de låtit bli att ta bort den hade de sluppit allt jobb från första början.

Citat:

Den i särklass mest omtalade nyheten är att den välkända startmenyn återkommer, något som även utgör grunden i Microsofts charmoffensiv för att vinna tillbaka de traditionella användarnas förtroende. Det hela sockras med virtuella skrivbord och omarbetad fönsterhantering, där exempelvis Modern-appar inte längre är låsta till fullskärmsläge utan kan användas som vilka Win32-program som helst.

- Återigen, en startmeny är ingen nyhet.
- Virtuella skrivbord är en funktion som funnits i Linux i mer än 10 år, helt ok att ta idéer från andra men det är ingen grej som så värst många använder. Programmerare gillar det nog.
- Modern-appar är inte låsta till fullskärmsläge? Det är rätt fånigt då det har gått att skriva prgram till Windows ända sedan Windows lanserades, och de har aldrig varit låsta till fullskärmsläge vad jag vet.

Citat:

Fler finesser är den personliga assistenten Cortana, webbläsaren Internet Explorer ”Spartan” och grafikgränssnittet DirectX 12. Det sistnämnda är särskilt intressant för spelfantaster och prestandajägare eftersom Microsoft lovar att minska overhead och effektivisera hanteringen av flera processorkärnor, mycket likt AMD:s omtalade grafikgränssnitt Mantle.

- Cortana kanske kan bli nåt om man gillar sånt. Jag är för paranoid för att låta en MS/Google/Apple-assistent ta hand om mitt liv. Men som sagt, här kanske det finns funktioner folk gillar. Det är iaf ett steg framåt.
- Ny version av IE - jippie, dock kommer nya versioner av Chrome och Firefox tillräckligt ofta för att det inte ska behöva ses som något stort.
- DX12 kanske är najs, vi får se. Själv gillar jag mer OpenGL då det gör spel lättare tillgängliga på fler plattformar och vi slipper se usla konsollports. Men dx är generellt sett mer optimerat än OpenGL, så MS kan kanske få till nåt här om de snackat ihop sig med spelutvecklare och kommer med nyheter som dessa kommer använda. Jag tänker på DX10 och 11 där det tog många år innan de började användas av fler än nåra enstaka spelutvecklare, och där ögongodiset aldrig kom fram. PC fick anpassa sig till konsollerna istället för tvärt om eftersom MS hellre ville ha Xbox-användare än mer fria PC-användare.

Summa = gäsp.
Vissa kanske saknar tiden då MS hade på sig ledartröjan men den är sedan länge snodd av Apple och Google.

tagit bort citat enligt §1.6
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Definitivt Zen. Mer så än skylake iaf eftersom jag inte planerar att köpa ny cpu på ett tag, Däremot är jag jättenyfiken på R9 380X, och lite mindre GM 200 kretsen, Bestämde mig för att skicka tillbaka mitt 980 så det får bli något av de nya kortetxD oculus är också väldigt intressant, men överlägset intressant är Zen för att se hur cpu marknaden kommer utvecklas kommande åren:)

Permalänk

Alltså, ni som hetsar upp er över en ny OS version, vad gör ni med erat OS? En ny DX version kan jag förstå, men förutom det? Blir det ny dator och installation och sedan sitta och bänka fönstermenyer? Jag personligen ser inte mycket av mitt OS när det väl är konfat och klart, arbetsmiljön i alla program ser ju precis likadant ut i win7 som 8,9,10? Sitter ni i desktopen och kör iconhockey hela dagarna eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem

var är broadwell då? eller är inte det alls för desktop datorer? eller till den största frågan om den innan får svaret "nej", när i hela helvete släpps den?!?

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Bla bla bla...

Jag bryr mig inte om vad du tycker om Microsoft eller Windows för den delen men det var bara en sådan löjlig kommentar.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Ser mest framemot Windows 10 och DX12. Hoppas Windows 10 har ett riktigt skrivbord. Windows 8 med sina appar är det sämsta UI jag någonsin haft att göra med på en dator.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Andra saker jag ser framemot 2015 med spänning är;
- Ubuntu 15.04 (i april)
- Ubuntu 15.10 (i oktober)
- Nya mobiler med Qualcomms Snapdragon 810 chipset med ARMv8 64-bit och 4 GB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Så långt bak i tiden tänker inte jag. Jag varken var eller kände till alls icke något om hårdvara sen jag fann Sweclcokers i början av 2010 och intresset och hobby kring hårdvara ökade hos mig. Sandy Bridge är det största under de 5 åren jag har varit medlem här har varit det mest revolutionerande som jag sa.

Men handlar det då inte mer om att det var den första lanseringen som du faktiskt läste om och engagerade dig i än om att det faktiskt var en revolutionerande lansering?

Aja, helt ovesäntligt egentligen, jag är själv bara så besviken på utvecklingen av CPU-prestanda.
"Förr" så fick man dubbel prestanda nästan varje år och det lanserades nya modeller titt som tätt.
Jag vill inte säga att saker var bättre förr, men det är tråkigare idag.

Permalänk
Medlem

Definitivt Skylake, behöver verkligen en CPU uppgradering. 4790K är antagligen för liten skillnad mot det jag har och 5820K kostar alldeles för mycket.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Usling:
  • Gemensamt operativsystem för alla typer av enheter - jaha, och vad är NYTTAN? Ska de ha Win10 på "smartwatches" också? Olika enheter har olika förutsättningar. Olika typer av Unix/Linux finns också för "alla" typer av enheter, men det är nästan bara systemets grunduppbyggnad som är lik. Både kärnan och användarmiljön brukar anpassas efter förutsättningarna. Fan jag vet parkeringsautomater som körs på Windows CE, men knappast nå löst jidder om Win8/10 "alla enheter omg" där. Företaget använder det för att de tyckte det var marknadsmässigt och de har anpassat det och slimmat det till max.

Man sparar otroligt mycket utvecklingstid på att slippa göra applikationer till de olika enheterna, detta innebär att man får tid inegrera ens system med mer olika apparater. Som det är idag kör jag ofta med remote app till en vanlig pc, det är knappast inte det bästa men det gått fort att slänga upp.

Av dessa 10st så är såklart Windows 10 det som kommer beröra fler personer och för de flesta är den viktiga nyheten.
På andra plats usb 3.1 som är dubbelt så snabbt och man nu kan halvera tiden för att göra många saker. Frågan är det med usb 3.1. finns någon mening att skaffa ssd usb hårddiskar? Jag tänker framförallt om man kör virtuella maskiner ifrån usb.

Skrivet av Mocka:

Definitivt Skylake, behöver verkligen en CPU uppgradering. 4790K är antagligen för liten skillnad mot det jag har och 5820K kostar alldeles för mycket.

Du är knappast inte ensam.. All denna tid som man förlorar varje dag på att vänta på slösa cpuer kunde man ha roligare med. Tyvärr tror jag att Skylake kommer bli en liten uppgradering som de senaste cpugenerationerna.