Ny skärm (Philips BDM4065UC) 40 tum 3840x2160

Permalänk
Medlem

Har ni sett Nordic Hardwares recension på denna förresten?
https://www.youtube.com/watch?v=AxVe-tYiv2E

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har monterat upp skärmen på väggen och kan varmt rekommendera följande stativ till skärmen om ni vill ha den höj och sänkbar.

http://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/tv-o...

cdon säljer Media Mount som ser ut som ett identiskt stativ.

http://cdon.se/hemelektronik/hq-products/media-mount-wx8-26-4...

Permalänk
Medlem
Skrivet av comtronic:

Har monterat upp skärmen på väggen och kan varmt rekommendera följande stativ till skärmen om ni vill ha den höj och sänkbar.

http://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/tv-o...

cdon säljer Media Mount som ser ut som ett identiskt stativ.

http://cdon.se/hemelektronik/hq-products/media-mount-wx8-26-4...

Precis det fästet som jag tittat på. Bra pris på Jula.
Hur nära väggen kan man skjuta den?
Edit/
Blindstyret såg just det här: "Fästet bygger 55-580 mm från vägg"

Permalänk
Medlem

Väntat i en månad nu, börjar bli lite less på att vänta faktiskt. Förbokat hos NetOnNet..

Skrivet av comtronic:

Har monterat upp skärmen på väggen och kan varmt rekommendera följande stativ till skärmen om ni vill ha den höj och sänkbar.

http://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/tv-o...

cdon säljer Media Mount som ser ut som ett identiskt stativ.

http://cdon.se/hemelektronik/hq-products/media-mount-wx8-26-4...

Är det enkelt att skifta mellan positioner? Verkar som ett bra val, när skärmen är såpass stor bör man ju ha den i position med enbart någon centimeter över skrivbordet.

Kikat på detta, men det är dubbelt så dyrt. Jag har tänkt att arbeta med skärmen på olika sätt, samt använda den som TV, därför är ett kvalitativt fäste att föredra.

Permalänk
Medlem

Jag hade kunnat svara på det om inte Julas lagersystem vore ett sånt j-vla skämt.

Kunde ju gått till MediaMarkt ...
Trodde dom skulle vara billiga?

Permalänk
Medlem

Verkar som att Seiki skärmen inter kommer ha HDMI 2.0 DP 1.3 när den släpps Q1, utan dom ska släppa nyare modell med dessa Q2, hmm.

Citat:

Seiki will introduce two displays sizes including a 32- (SM32UNP) and 40-inch (SM40UNP) models. Current specification list include:

Vertical Alignment (Super VA) LED panel technology with 3,840 by 2,160 4K Ultra HD resolution
12-bit color processing and 14-bit gamma mode
HDMI 1.4 (HDMI 2.0 in Q2 2015), DisplayPort 1.2 (DisplayPort 1.3 in Q2 2015), MHL 3.0, DVI and VGA standards display connections
Picture-by-picture (x4) and daisy chain mode
USB 3.0 hub (1 upstream and 2 downstream)
VESA-compliant adjustable monitor stand with quick release

http://www.prnewswire.com/news-releases/seiki-breaks-into-des...

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Väntat i en månad nu, börjar bli lite less på att vänta faktiskt. Förbokat hos NetOnNet..

Är det enkelt att skifta mellan positioner? Verkar som ett bra val, när skärmen är såpass stor bör man ju ha den i position med enbart någon centimeter över skrivbordet.

Kikat på detta, men det är dubbelt så dyrt. Jag har tänkt att arbeta med skärmen på olika sätt, samt använda den som TV, därför är ett kvalitativt fäste att föredra.

Tycker det går relativt smidigt. Får trycka på skärmen med ett par kilos tryck för att den ska åka upp/ned.. Vinkla skärmen går ju smidigare..

Konstruktionen är ju inte superbastant men den ska ändå klara dubbla skärmvikten enligt specifikationen så den duger bra för mig. Jag köpte först en för stor arm, som jag inte blev lika nöjd med. Tycker denna känns lagom för den "lilla" skärmen..

Har dock inte testat varianten att fästa den i skrivbordsskivan som du nämnde.. Skärmen väger ju 10kg så den klarar ju gränsvärdet precis på håret. Testa gärna den och återkom med vad du tycker. Stativ får man ju ändå se som en investering man kan ha under många år/skärmar..

Permalänk
Skrivet av CROE:

Väntat i en månad nu, börjar bli lite less på att vänta faktiskt. Förbokat hos NetOnNet..

Kikat på detta, men det är dubbelt så dyrt. Jag har tänkt att arbeta med skärmen på olika sätt, samt använda den som TV, därför är ett kvalitativt fäste att föredra.

Samma här, Dustin. Beräknad leverans i början av februari...

Notera dock att det endast är specat för 15-32"-skärmar, samt inte har VESA 200x200 fästen, utan bara 75x75 samt 100x100. Kan behövas en ännu "bättre" variant, har dock inte själv hittat på någon sådan med bordsfäste för 40-tummare. Finns iofs på ebay och liknande sajter, men skulle gärna se en svensk återförsäljare.

Skrivet av comtronic:

Tycker det går relativt smidigt. Får trycka på skärmen med ett par kilos tryck för att den ska åka upp/ned.. Vinkla skärmen går ju smidigare..

Konstruktionen är ju inte superbastant men den ska ändå klara dubbla skärmvikten enligt specifikationen så den duger bra för mig. Jag köpte först en för stor arm, som jag inte blev lika nöjd med. Tycker denna känns lagom för den "lilla" skärmen..

Tack för tipset, åkte till Jula och införskaffade en i förberedelse för att själva skärmen kommer.

Permalänk

Även jag har fått galna ideer att köpa denna skärm till min musik studio. jag har tidigare köpt LGs ultrawide 21:9 skärm en 27 tummare som släpptes förra sommaren, denna skärm var kort och gott en horribel upplevelse, det märktes klart och tydligt att upplösningen inte var bra, även själv 21:9 formatet är i det mesta avseenden inte bra, det är bara ett fåtal hollywood filmer som man får nytta av det, och möjligtvis spel, men 16:9 känns helt klart mer universiellt som passar till det mästa även att surfa med.

Jag har detta bord, LG 27 tummaren var för stor för mig, dom täckte över mina hardware racks, men ideen slog mig, om man skulle kunna köpa 40 tummaren och sätta upp på väggen med ett vesa fäste, då skulle begränsad plats på bordet bli ett icke problem samt att jag får mer plats över till annan utrustning på bordet i min studio t.e.x med hårdvaru boxar. Jag har vårt att föreställa mig i huvudet hur stor skämen är i verkligheten, men det jag framförallt är orolig för är att skärmen kommer hamna för långt bort för att jag ska kunna läsa texten, men skärmen är kanske större än vad jag tror så det kanske blir ett icke problem...vill ju inte behöva sitta och kisa.

Förutom VESA fästet så klarar inte mitt HD 1870 av att driva denna skärmen, främst pga av 4K upplösningen. För någon som inte är värst insatt... vad rekommenderas för grafikort att köpas för att köra denna skärmen ? då skärmen inte finns i lager hos någon butik änns förns om någon månad så kanske det hunnit släppas något nytt sedan dess.. men jag undrar vilket kort är det billigaste man kommer udan med bara för att köra 4K ? grejjen är jag inte direkt har så mkt pengar över till att köpa ett grafikort..men jag vill köpa ett av det bättre slaget fortfarande prisvärt men det hade jag tänkt göra när GTA 5 kommer... GTA spelen är ren nostalgi för mig..så varje gång jag köpt ny dator i samband med det har det i stort sett blivit ett nytt GTA spel... Hade tänkt lägga kanske 4-5000 på ett grafikort då... men frågan är när fan är det ett bra tillfälle att köpa grafikort igentligen ? blir avbetalning i värsta fall.. hur som helst.. blir ju lite dyrare än vad man tänkt skärn 6700 plus vesa faste mellan 1000-1500, och grafikortet... ska jag köpa ett dyrare grafikort vill jag gör vid precis rätt timing..vet inte hur läget ser ut nu..är ju alltid nytt på gång... men vad jag försttå har det hänt mkt på senaste.

Permalänk
Medlem

Bokat en nu.

Känns väl som det är två frågetecken. Det ena är angående latency:n (Jag har aldrig sett skillnad på en 5 ms och en 8 ms panel t. ex), vissa verkar klaga på att den inte riktigt känns snabb. Det andra är väl det här med pixel-ration, det känns väldigt fel att den är 2% bredare.

Kör med en LG 34UM95 just nu som jag varit väldigt nöjd med. Men bleedingen börjar bli olidlig.

Permalänk

La själv en beställning från komplett men datumet tycks ändra hela tiden hoppas den kommer snart ska bli riktigt roligt o testa en 40 tum 4k:D

Permalänk
Medlem

En sak jag inte tänkte på tidigare är att det blir ju inte bättre bild på 40 tum 4k än min Dell U3011 eftersom ppi är samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

En sak jag inte tänkte på tidigare är att det blir ju inte bättre bild på 40 tum 4k än min Dell U3011 eftersom ppi är samma.

Nej, men det är ju ändå imponerande med samma PPI på större yta. Samma PPI men inte samma känsla, kan man väl säga?

Permalänk
Skrivet av landahl:

En sak jag inte tänkte på tidigare är att det blir ju inte bättre bild på 40 tum 4k än min Dell U3011 eftersom ppi är samma.

Jag kan säga att har haft Dell U3011 och har nu U3014 och denna 4k Philips som jag dock fick returnera pga döda pixlar. U3014 är rejält förbättrad mot U3011 när man jämför dessa några dagar. Mycket bättre färger och mer tryck i bilden. Denna Philips är ej kalibrerad men ställer man den till tex. TFT Centrals i ställningar förstår man hur bra denna är.
Philipsen känns neutralare och mer vilosam bildmässigt. Den kan upplevas som blek i jämförelse mot Dellen men Philipsens bra svärta gör att kontrasten blir trots allt riktigt bra,men det tar någon dag att bli van med.
När jag blev tvungen att returnera Philipsen insåg jag fort att Dell U3014 inte har en chans mot Philipsen bildmässigt. Responsmässigt är de helt omöjliga att skilja åt, lika bra. BF4 är verkligen en fröjd att spela på denna och till och med WoW får en extra dimension av närvarokänsla.
En Dell 30" är fortfarande väldigt liten och känns som en gammal 24" när man blivit van med denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePreToriaN:

Jag kan säga att har haft Dell U3011 och har nu U3014 och denna 4k Philips som jag dock fick returnera pga döda pixlar. U3014 är rejält förbättrad mot U3011 när man jämför dessa några dagar. Mycket bättre färger och mer tryck i bilden. Denna Philips är ej kalibrerad men ställer man den till tex. TFT Centrals i ställningar förstår man hur bra denna är.
Philipsen känns neutralare och mer vilosam bildmässigt. Den kan upplevas som blek i jämförelse mot Dellen men Philipsens bra svärta gör att kontrasten blir trots allt riktigt bra,men det tar någon dag att bli van med.
När jag blev tvungen att returnera Philipsen insåg jag fort att Dell U3014 inte har en chans mot Philipsen bildmässigt. Responsmässigt är de helt omöjliga att skilja åt, lika bra. BF4 är verkligen en fröjd att spela på denna och till och med WoW får en extra dimension av närvarokänsla.
En Dell 30" är fortfarande väldigt liten och känns som en gammal 24" när man blivit van med denna.

Jag har revision 09 av Dell U3011 och den har samma antiglarefilter som u3014. Det var en stor skillnad mellan denna revisionen och förra skärmen av U3011 som jag köpte 2010.

Jag kommer dock med stor sannolikhet att köpa denna teven och spela på ->

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Här är ett smakprov på en som spelar Battlefield 4 på denna teven (PC).

https://www.youtube.com/watch?v=PMy_sa4rrZk

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

En sak jag inte tänkte på tidigare är att det blir ju inte bättre bild på 40 tum 4k än min Dell U3011 eftersom ppi är samma.

Nja, ppi är ju snäppet högre på Philipsen: ca 109 ppi jämfört med ca 101 på Dellen...
(Philipsen har ppi som en 1440p 27 tummare snarare än som en 1600p 30 tummare)

Och du är väl förstås medveten om att en 1080p 50-tums TV får ganska mycket sämre PPI?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nja, ppi är ju snäppet högre på Philipsen: ca 109 ppi jämfört med ca 101 på Dellen...
(Philipsen har ppi som en 1440p 27 tummare snarare än som en 1600p 30 tummare)

Och du är väl förstås medveten om att en 1080p 50-tums TV får ganska mycket sämre PPI?

Självklart men om man sitter 2 meter från en 50 tums tv och spelar så ser man ingen skillnad på 4k och full hd.

Permalänk
Medlem

2015-01-27 kan jag se hos en av de stora distarna i Sverige. Hoppas Netonnet använder dom så jag kan få min skärm

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePreToriaN:

En Dell 30" är fortfarande väldigt liten och känns som en gammal 24" när man blivit van med denna.

Kolla in jämförelsen med 50 som jag förmodligen kommer att köpa. Då är Philipsen återigen som en gammal 24.

http://www.displaywars.com/40-inch-16x9-vs-50-inch-16x9

Sitter man 2 meter från en 50 tums tv och spelar i 1920x1080 så ser man inte skillnad på 4k eller full hd. Jag har en kompis som sitter en meter från sin 50 tums tv och spelar pc spel, han ser inga pixlar ens från det avståndet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Självklart men om man sitter 2 meter från en 50 tums tv och spelar så ser man ingen skillnad på 4k och full hd.

Men sitter du så långt från så kommer den ju upplevas som mindre också. (skulle inte förvåna mig om den tar upp mindre av synfältet än vad en 40-tums 4k monitor på halvnära håll skulle göra)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men sitter du så långt från så kommer den ju upplevas som mindre också. (skulle inte förvåna mig om den tar upp mindre av synfältet än vad en 40-tums 4k monitor på halvnära håll skulle göra)

Man kan ju alltid sitta en meter från och då ser man inte heller pixlarna.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Kolla in jämförelsen med 50 som jag förmodligen kommer att köpa. Då är Philipsen återigen som en gammal 24.

http://www.displaywars.com/40-inch-16x9-vs-50-inch-16x9

Sitter man 2 meter från en 50 tums tv och spelar i 1920x1080 så ser man inte skillnad på 4k eller full hd. Jag har en kompis som sitter en meter från sin 50 tums tv och spelar pc spel, han ser inga pixlar ens från det avståndet.

Full hd är ju vädigt låg upplösning för ett spel som BF4 med allt grafikgodis som finns. 2 meter på den upplösningen gör ju att man i princip kan spela på PS4 istället.
Jag håller inte riktigt med att större är mer inlevelse och närvarokänsla. Det är storleken med den höga upplösningen. Upplösningen gör att man samtidigt kan köra högre FOV och Philipsen behöver man inte ha mer avstånd till än en 30" tummare. Man kan nästan ha den närmare då bilden är behagligare och mer vilosam.
Ska man upp i storlek kan jag rekommendera projje istället vilket jag kör på ibland med men Philipsen är det inget som tar just nu när det gäller inlevelse och närvarokänsla. Bara man får se förbättrade modeller i den storleken i snar framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePreToriaN:

Full hd är ju vädigt låg upplösning för ett spel som BF4 med allt grafikgodis som finns. 2 meter på den upplösningen gör ju att man i princip kan spela på PS4 istället.
Jag håller inte riktigt med att större är mer inlevelse och närvarokänsla. Det är storleken med den höga upplösningen. Upplösningen gör att man samtidigt kan köra högre FOV och Philipsen behöver man inte ha mer avstånd till än en 30" tummare. Man kan nästan ha den närmare då bilden är behagligare och mer vilosam.
Ska man upp i storlek kan jag rekommendera projje istället vilket jag kör på ibland med men Philipsen är det inget som tar just nu när det gäller inlevelse och närvarokänsla. Bara man får se förbättrade modeller i den storleken i snar framtid.

Skillnaden är ju inte enorm när det gäller pc spel och ps4, det som skiljer är fps och inte så mycket mer av vad jag har sett. Sedan så är 4k inte värt det enligt min åsikt i dagsläget då hårdvaran är för klen att driva spel i 4k med bra fps. Man måste lägga mycket pengar och jag är inte villig att göra det för att spela datorspel.

Man kan somsagt sitta en meter från en full hd 50 tum utan att se pixlarna men det kommer inte jag att göra. Självklart har storleken på skärmen betydelse för inlevelse. Jag har en kompis som spelar pc spel på en 50 tums tv och det är mycket mer inlevelse än att spela på en 40 tum (jag har sett och testat.)

När Oculus kommer ut med konsumentversionen så kommer nog de flesta som köper den att aldrig gå tillbaka och spela på en skärm igen. Då spelar det inte någon roll om man har en 100 tum skärm oculus ger ändå störst inlevelse eftersom man befinner sig inne i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Man kan somsagt sitta en meter från en full hd 50 tum utan att se pixlarna men det kommer inte jag att göra. Självklart har storleken på skärmen betydelse för inlevelse. Jag har en kompis som spelar pc spel på en 50 tums tv och det är mycket mer inlevelse än att spela på en 40 tum (jag har sett och testat.)

Hmm, testade du 40-tummaren på ungefär normalt skrivbordsavstånd? Dvs typ 40-70 cm eller nått sånt. Nåja...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Skillnaden är ju inte enorm när det gäller pc spel och ps4, det som skiljer är fps och inte så mycket mer av vad jag har sett. Sedan så är 4k inte värt det enligt min åsikt i dagsläget då hårdvaran är för klen att driva spel i 4k med bra fps. Man måste lägga mycket pengar och jag är inte villig att göra det för att spela datorspel.

Man kan somsagt sitta en meter från en full hd 50 tum utan att se pixlarna men det kommer inte jag att göra. Självklart har storleken på skärmen betydelse för inlevelse. Jag har en kompis som spelar pc spel på en 50 tums tv och det är mycket mer inlevelse än att spela på en 40 tum (jag har sett och testat.)

När Oculus kommer ut med konsumentversionen så kommer nog de flesta som köper den att aldrig gå tillbaka och spela på en skärm igen. Då spelar det inte någon roll om man har en 100 tum skärm oculus ger ändå störst inlevelse eftersom man befinner sig inne i spelet.

1080p upplösningen är olidlig redan runt 30tum tycker jag, men alla har olika bra syn. Sure om du spelar något helt utan HUD med text funkar det väl kanske på en meter men så fort någon text dyker upp blir det smärtsamt uppenbart att man har låg upplösning.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av landahl:

Skillnaden är ju inte enorm när det gäller pc spel och ps4, det som skiljer är fps och inte så mycket mer av vad jag har sett. Sedan så är 4k inte värt det enligt min åsikt i dagsläget då hårdvaran är för klen att driva spel i 4k med bra fps. Man måste lägga mycket pengar och jag är inte villig att göra det för att spela datorspel.

Man kan somsagt sitta en meter från en full hd 50 tum utan att se pixlarna men det kommer inte jag att göra. Självklart har storleken på skärmen betydelse för inlevelse. Jag har en kompis som spelar pc spel på en 50 tums tv och det är mycket mer inlevelse än att spela på en 40 tum (jag har sett och testat.)

När Oculus kommer ut med konsumentversionen så kommer nog de flesta som köper den att aldrig gå tillbaka och spela på en skärm igen. Då spelar det inte någon roll om man har en 100 tum skärm oculus ger ändå störst inlevelse eftersom man befinner sig inne i spelet.

Tycker man storleken gör mest i inlevelse finns inget som mäter sig med 50" tum tv eller 150" tums på projektor, ganska självklart. Men det jag har sett hittills är att tv-apparater på ca 10k är inte ens hälften så vassa bildmässigt som en Philipsen vilket dödar en del av känslan. Philipsen gör detta riktigt bra och färgerna och kontrasten tar fram mycket ur spel som WoW.
Min Epson 9200W med Stewart Firehawk kombo för 60k når inte heller ens i närheten samtidigt som denna kombo är helt fantastisk för film å PS4. Sedan är skalningen väldigt bra på Philipsen för lägre upplösningar och fungerar i Windows applikationer ypperligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePreToriaN:

Tycker man storleken gör mest i inlevelse finns inget som mäter sig med 50" tum tv eller 150" tums på projektor, ganska självklart. Men det jag har sett hittills är att tv-apparater på ca 10k är inte ens hälften så vassa bildmässigt som en Philipsen vilket dödar en del av känslan. Philipsen gör detta riktigt bra och färgerna och kontrasten tar fram mycket ur spel som WoW.
Min Epson 9200W med Stewart Firehawk kombo för 60k når inte heller ens i närheten samtidigt som denna kombo är helt fantastisk för film å PS4. Sedan är skalningen väldigt bra på Philipsen för lägre upplösningar och fungerar i Windows applikationer ypperligt.

Ska du inte beställa hem en ny då?

Permalänk
Skrivet av landahl:

Ska du inte beställa hem en ny då?

Gjorde det direkt men svårt och få tag i.

Permalänk
Medlem

Det enda som talar emot denna skärm är egentligen hårdvaran som krävs för att driva den i 4K.
Många kommer behöva uppgradera en del för att utnyttja den.
Jag skulle personligen aldrig gå upp i storlek och ner i upplösning. Bättre då att investera i denna skärm nu och i hårdvara när priserna kommer ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Det enda som talar emot denna skärm är egentligen hårdvaran som krävs för att driva den i 4K.
Många kommer behöva uppgradera en del för att utnyttja den.
Jag skulle personligen aldrig gå upp i storlek och ner i upplösning. Bättre då att investera i denna skärm nu och i hårdvara när priserna kommer ner.

Det är precis det jag funderar över. För att spela spel i 4k krävs det flera gpu:er och det är enligt mig inte optimalt eftersom enligt erfarenheter det nästan aldrig brukar vara problemfritt med flera gpu:er. Frågan jag har ställt mig innan är hur det ser ut när man spelar med halva upplösningen på denna skärmen dvs i 1920x1080? Jag får väldigt blandade svar. Jag tänkte från början ha denna och köra 3840x2160 i skrivbordsupplösning och 1920x1080 i spel, men om bilden blir suddig och dålig i full hd så ser jag ingen mening att skaffa en sådan här skärm i dagsläget.

Det är väl bara att bita i det sura äpplet och vänta tills det kommer grafikkort som kan driva spel i denna upplösningen och då med endast ett grafikkort.

Är det någon som har erfarenhet av denna skärmen? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2553277