Blir nätaggregat sämre med tiden?

Permalänk

Blir nätaggregat sämre med tiden?

För 2-3 veckor sedan svartnade skärmen medan jag spelade CS GO, jag tog av mig hörlurarna och upptäckte att grafikkortet går på dammsugarfart. Antagligen 100% fläkt. Jag antog att det överhettades, så jag öppnade sidan och kunde spela vidare efter jag startat om. Sen har samma sak skett vid ett par tillfällen men det har bara varit att starta om så har allt fungerat bra igen. Igår så skedde det dock i princip direkt när jag kom in i en CS match, temperaturen var absolut inte för hög. Så jag startade om, öppnade chassisidan för säkerhets skull, men samma sak hände om och om igen. Tre eller fyra gånger svartnade skärmen. Jag satte fps_max 60, då gick det bra.

En stund efter det så testade jag IBT+Furmark och den klarade det utan problem med temperaturerna. Grafikkortet nådde väl ca 80*C och slutade öka därefter. Efter 20-25 min så slocknade det dock igen. När jag startade om datorn och körde igång furmark så dog datorn samma sekund som jag tryckte "GPU Stress test" på Furmark. Testade med låga settings på furmark, men datorn slocknade igen, direkt efter jag körde igång stresstestet.

Dagen efter, alltså idag, när jag körde furmark så fungerade det utmärkt. Körde det i ca 5 min, och startade sedan Prime95. Så fort Prime95 startade så slocknade datorn på nytt. Detta måste väl bero på nätagget? Eller kan det vara något annat?

Datorn har fungerat med denna setup i snart ett år, jag har också haft nätagget i ett äldre bygge från 2007. Det är ett Corsair HX520w.

Permalänk
Avstängd

Cpu temperatur ser jag ingenstans ? vad ligger den på ?

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk

I CS GO 65 grader, IBT går den varmaste kärnan på 83-84 grader. Det är en 3570k@4.2GHz. Prime95 under 80.

Permalänk
Medlem

Ja, nätagg blir sämre med tiden.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Ja, nätagg blir sämre med tiden.

Men har jag nog med underlag att konstatera att det är nätagget som är felet hos mig, tror du?

Tar gärna emot rekommendationer på nätagg. Kan tänka mig EVGA G2 men den är 180mm lång, vilket innebär att jag måste flytta min hårddiskbur och försämra luftflödet.

http://www.inet.se/produkt/6909967/seasonic-platinum-660w

Finns det något annat kvalitéagg i nivå med Seasonic/EVGA 650w+ med semipassiv drift, helst billigare än Seasonic?

Permalänk
Medlem

Du får damm i nätagget vilket ger sämre kylning. Elektrolytkondensatorerer försämras med tiden.

Dina problem låter som dålig grafikkortskylning.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Men har jag nog med underlag att konstatera att det är nätagget som är felet hos mig, tror du?

Tar gärna emot rekommendationer på nätagg. Kan tänka mig EVGA G2 men den är 180mm lång, vilket innebär att jag måste flytta min hårddiskbur och försämra luftflödet.

http://www.inet.se/produkt/6909967/seasonic-platinum-660w

Finns det något annat kvalitéagg i nivå med Seasonic/EVGA 650w+ med semipassiv drift, helst billigare än Seasonic?

Kan inte svära på att det är nätagget som är problemet, men vore jag du skulle jag ändå pensionera ett så pass gammalt nätagg.

Har ingen självklar rekommendation (Seasonic är bra, men dyra och verkar ganska ofta ha problem med spoltjut), men den här verkar ha potential:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1339092

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort? Ditt HX-agg borde räcka till mer än väl och det är ett jäkligt robust och bra litet kräk som lär tuffa på utan problem i åtta år till

Permalänk
Skrivet av muppens:

Du får damm i nätagget vilket ger sämre kylning. Elektrolytkondensatorerer försämras med tiden.

Dina problem låter som dålig grafikkortskylning.

Om det är kylningen det är fel på, varför slocknar datorn samma sekund som jag startar gpu stress test? Den hinner knappast överhettas så snabbt...

Skrivet av backfeed:

Kan inte svära på att det är nätagget som är problemet, men vore jag du skulle jag ändå pensionera ett så pass gammalt nätagg.

Har ingen självklar rekommendation (Seasonic är bra, men dyra och verkar ganska ofta ha problem med spoltjut), men den här verkar ha potential:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1339092

Har kollat på det agget, verkar perfekt, är lite orolig för 600w bara. Får jag spoltjut så lämnar jag tillbaka Seasonic agget. Nåväl, ska sova på saken. Tack för tipset.

Permalänk
Skrivet av AndraBullar:

Vad har du för grafikkort? Ditt HX-agg borde räcka till mer än väl och det är ett jäkligt robust och bra litet kräk som lär tuffa på utan problem i åtta år till

GTX580, mycket strömhungrigt kort... HX-aggen är fantastiska indeed, men tror faktiskt den sjunger på sin sista vers.

Permalänk
Medlem

Den här skulle jag ha tagit, bra skit!
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

Har själv ett Corsair AX 850W, helt suveränt nätagg.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

GTX580, mycket strömhungrigt kort... HX-aggen är fantastiska indeed, men tror faktiskt den sjunger på sin sista vers.

Men Prime95 belastar väl inte grafikkortet överhuvudtaget så systemet totalt borde ju inte dra några astronomiska mängder ström när du kör det? Har du en wattmätare så du kan mäta effekten till datorn när du testar?

Det är inte så att du har överklockat processorn lite väl generöst och att den har börjat ta lite stryk av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Om det är kylningen det är fel på, varför slocknar datorn samma sekund som jag startar gpu stress test? Den hinner knappast överhettas så snabbt...

Har kollat på det agget, verkar perfekt, är lite orolig för 600w bara. Får jag spoltjut så lämnar jag tillbaka Seasonic agget. Nåväl, ska sova på saken. Tack för tipset.

Missade att datorn slocknar direkt. Så ja då kan nätagget faktiskt vara problemet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Den här skulle jag ha tagit, bra skit!
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

Har själv ett Corsair AX 850W, helt suveränt nätagg.

Säkert att du inte menar G2-versionen ? Det är den som recenserats här hos Sweclockers, samt är väldigt omtyckte av Sweclockers medlemmar.

Skrivet av Googolplex:

Om det är kylningen det är fel på, varför slocknar datorn samma sekund som jag startar gpu stress test? Den hinner knappast överhettas så snabbt...

Kanske skadan redan är gjord till grafikkortet ? Pröva leka med spänningen och klockfrekvenserna på grafikkortet, kan hända att det är själv grafikkortet som spökar och inte överhettning ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

Nej, inte kvalitetsagg. Det som du har är ett. Komponenterna som har använts håller alla väldigt hög kvalitet och har i princip evig livslängd.

Däremot låter det som att du behöver göra rent din grafikkortskylare, och även kanske sätta dit ny fräsch värmeledningspasta.

Permalänk
Skrivet av Obligatorisk:

Nej, inte kvalitetsagg. Det som du har är ett. Komponenterna som har använts håller alla väldigt hög kvalitet och har i princip evig livslängd.

Däremot låter det som att du behöver göra rent din grafikkortskylare, och även kanske sätta dit ny fräsch värmeledningspasta.

Mnja... Börjar bli rätt säker på att det är nätagget som är problemet. Har testat en massa olika konfigurationer...

Underklockad gpu+stock CPU fungerar furmark+prime95, testade dock bara under en kort stund.
Stock gpu+stock cpu fungerar endast furmark, dock inte alltid. Kan ha något med att nätagget blir för varmt, kanske.
Underklockad gpu+överklockad cpu fungerar

Att köra enbart IBT eller Prime95 går bra, det är grafikkortet som är mest strömhungrigt. Furmark fungerar ibland, men inte om jag också kör Prime95. Prime95 ensamt fungerar alltid. Furmark fungerar beroende på underklock/överklock. Det är definitivt inget fel på processorn.

Är nära att slå till på FD Newton R3 600w men är orolig om jag i framtiden ska köra dubbelkort...

Permalänk

Jag lite liknande symptom en gång efter att jag flyttat på datorn (bytte mitt skrivbord). På något sätt hade jag råkat knuffa ut ATX-kontakten utan att ens öppna lådan då jag flyttade på den. Så om du vet med dig att du under de senaste veckorna eller så flyttat på datorn desto mer, kolla kontakterna. Låter lite löjligt, men det var problemet för mig. Hade liknande problem med att datorn stängde ner sig under minsta belastning o.s.v. utan för höga temperaturer.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Skrivet av Finlandssvensken:

Jag lite liknande symptom en gång efter att jag flyttat på datorn (bytte mitt skrivbord). På något sätt hade jag råkat knuffa ut ATX-kontakten utan att ens öppna lådan då jag flyttade på den. Så om du vet med dig att du under de senaste veckorna eller så flyttat på datorn desto mer, kolla kontakterna. Låter lite löjligt, men det var problemet för mig. Hade liknande problem med att datorn stängde ner sig under minsta belastning o.s.v. utan för höga temperaturer.

Det var förjävligt. Ryckte lite i kablarna och kollade så att de satt ordentligt. Nu har jag kört Prime95 och Furmark på överklockad GPU+CPU i snart 30 min utan avbrott.

Det kan faktiskt ha löst det. Tackar ödmjukt.

Permalänk
Medlem

Som sagt, ditt Seasonicbyggda HX520 lär du kunna använda fram till pensionen ungefär

Skönt om det nu har löst sig!

Permalänk
Medlem

HX520 & HX620 är ju nästan "legendariska", det var de som gjorde Corsair riktigt stora på nätagg. De hade även ett riktigt prisvärt VX450. På den tiden hade Corsair enbart kanonagg till bra priser, så det räckte att välja Corsair för att göra ett bra köp.

Mitt HX520 från 2007 fungerar felfritt.

Permalänk
Skrivet av Googolplex:

Det var förjävligt. Ryckte lite i kablarna och kollade så att de satt ordentligt. Nu har jag kört Prime95 och Furmark på överklockad GPU+CPU i snart 30 min utan avbrott.

Det kan faktiskt ha löst det. Tackar ödmjukt.

Hehe ingen fara. Jo, man känner sig bra dum när det händer. Har som sagt upplevt det själv också. Skapade tråd här och allting. Men så länge det funkar är det bra!

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Det var förjävligt. Ryckte lite i kablarna och kollade så att de satt ordentligt. Nu har jag kört Prime95 och Furmark på överklockad GPU+CPU i snart 30 min utan avbrott.

Det kan faktiskt ha löst det. Tackar ödmjukt.

Har hänt mig mer än en gång att grafikkort har börjat agera lite konstigt efter en viss tid och behövt lite extra spänning för att vara fullt stabila, dock är det utan tvekan mitt eget fel eftersom jag brukar överklocka ganska ordentligt. Men det är väl anledningen man skaffar vattenkylning ? Plus att det är för jävligt tyst.

Glad att det löste sig,

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.