AMD avslutar 2014 med brakförlust

Permalänk
Avstängd

Sist jag köpte en cpu ifrån AMD var nog på Athlon-tiden ett par år efter år 2000, men sen bytte man ju till Intel och jag har kört på Intel ända sedan de släppte Conroe. Jävligt synd om AMD, hade de inte köpt upp ATI på den tiden så hade de nog gått i konkurs. Jag gillar dock deras grafikkort, så korten har dom lyckats med iallafall.

Permalänk
Skrivet av Flygman:

AMD, sälj till Samsung nu. Det kommer bara gå nedåt..

Varför? Fördelen är pengarna som Samsung har just nu samt deras fabriker då men vad talar annars för det?

Skrivet av Dr. MASS:

Intressant det ni tar upp att sälja till Samsung.
Ägs AMD just nu 100% av AMD eller ? Kanske kan sälja 49.9% till Samsung men hela AMD är jag tveksam till. Är rädd för att AMD skall dyka under och Intel är det enda alternativet för x86. Det fanns en tid med flera aktörer för grafikkort och hårddiskar.

Vem minns inte 3dfx (uppköpt av Nvidia och nedlaggt), S3 Savage (uppköpt av VIA och nedlaggt)
Matrox (uppköpt av seagate), IBM hårddisk division (Travelstar) (uppköpt av Hitachi HGST), Hitachi (HGST) (uppköpt av Western digital). Quantum (Fireball) (uppköpt av Maxtor).

Om nu Samsung går in i AMD kommer de fortsätta utvecklingen av x86 trots Intel stora försprång ?

Nej AMD äger inte allt själva. ATIC äger en del vet faktiskt inte hur mycket men det har diskuteras här innan.

Skrivet av Hymer:

http://www.tomshardware.com/news/samsung-amd-win-win-acquisit...

Läs den så har du lite bra argument till varför Samsung skulle kunna vara intresserade.

Och då skulle ATIC bara sälja sina delar i AMD då? Tror snarare ATIC kommer hålla AMD igång till Zen släpps i så fall.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Vilken del av AMD är det som gått back, processor eller grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av ELF:

Vilken del av AMD är det som gått back, processor eller grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Från nyheten:

"AMD:s dyk tillskrivs en nedgång på alla plan"

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Som ett AMD fan kan jag helt enkelt inte köpa AMDs produkter. R9 290 korten hade ok prestanda men enbart eftermarknadskylare gjorde dem acceptabla. Deras CPU'er kommer inte ens på fråga, så usel prestanda. Man köper alltid det bästa på marknaden oavsett märke.

Skrivet av Rajat:

Varför just bara med i7'or? i5'an är betydligt populärare.

Ofta försöker man köpa det mest prisvärda faktiskt. Det har AMD lyckats ge på grafikkortsfronten ett bra tag.
Döm inte 290 efter original kylaren. Även om man själv monterar en 3:e part kylare på den så blir det ett helt annat kort. Kortet i sig själv är faktiskt bra, och var när det kom otroligt prisvärt (trots att folk grävde Bitcoin som F med dem, och därför tömde marknaden på dem)

På CPU sidan håller jag dock med. APU i all ära, men en gammal C2Q kan ju springa cirklar runt dem, med vilket diskret grafikkort som helst (nästan iaf). Som media maskin är deras original fläkt där också usel, så den måste du byta.
De skulle pressat fram CPU släppet och skippat den sista gen Steamroller och hoppat till de mer energi effektiva gen direkt. Även om prestandan var halvdan, så hade de iaf haft ett syfte med låga energiförbrukningen till tex enklare surfplattor mm.

Känns lite som Volvo med sina stora motorer som bara går och går, tills tanken är tom.
Sen att nästan alla märken kunde få bilen att gå 2x så långt på samma tank, med samma kraft är ju problemet. Deras säkerhet och funktioner kunde bara hålla dem vid liv så pass.

Volvo gick ju nära konkurs pga detta, och har nu lagt om sin stratergi till mer modernt tänk.
Tror allvarligt att det är vad AMD behöver göra på CPU delen. De måste få ut något, så snabbt det bara går, som kan hänga med i5or, iaf alla utom överklockaren. Det är vinna eller försvinna som gäller...

Skrivet av str8forthakill:

Usel är ingen överdrift, även i dagsläget nu när GPUerna är flera år efter CPUerna i prestanda så presterar AMDs processorer uselt, speciellt i spel, lägre lägsta FPS, mer "peaky" prestanda som ger en känsla av att det inte flyter. AMD <3, men... realistiskt så har dem ingen chans på CPU fronten.

Beror ju på vad man spelar också. Kan spelet använda alla 8 kärnor, med mantle så funkar det nog rätt bra. Men i effektiv användning över alla spel är den långt efter, utan tvekan.

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Skulle de släppa någonting som kan stå mot nästa gen i5, skippa inbygd GPU helt, bra TDP, överklocka som gud och kosta mindre. Då kommer den CPU:n sitta i varannan Gaming-dator under 2015-16. Behöver inte ens vara bättre än i5, bara nära och billigare.

De flesta som köper CPU är dock OEM, som HP/Lenovo mfl. De vill inte ha överklockare, utan de vill ha skrythästar. I7 med Nvidia 630 GPU tex... KRAFTIG spelmaskin. Sen att en 8350 med 270x kort springer cirklar runt den i alla spel är inte lika säljbart, då den är "halvdan".
Du och jag vet detta, de andra i forumet som byggt sin egen dator vet troligen detta. Men de som går in på mediamark för att handla en dator till sonen, vet inte ett dugg.

Skrivet av inkui:

Oj, ja, de som kan sin historia bör väl veta att Intel inte är oskyldiga de heller. Ingen är, ingen kommer någonsin att vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Utan tvekan är de fula som F med P4 vs AMD64.
De blev också dömda för det i EU domstolen, och det har kostat dem lite av sin vinst under 1 år, medan det kostat AMD 10 års jobb och slit.
Egentligen borde straffet de fick vara så högt att de tvingats dela med sig ALLT framsteg de gjort från 2009 tills idag på x86, till AMD. Något som hade svidit så in i H och sett till att de aldrig gör om det.
Som det är nu, lär de göra samma sak vid första bästa behov.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ELF:

Vilken del av AMD är det som gått back, processor eller grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Båda.
de sparkar 700 pers och gör sig av med kontor.
Embedded (ps4 o xb1) går med en vinst. Men långt ifrån tillräckligt.
Sony och Microsoft är bra förhandlare och AMD behövde nog konsolkontrakten mer än vad Sony och MS behövde AMD.
Så de gör inte så stor vinst på Embedded fast båda konsolerna sålde i massor under 2014.

Jag hoppas att 300serien blir en hit. AMD behöver det. CPU delen borde de bara lägga ner eller sälja av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

http://www.tomshardware.com/news/samsung-amd-win-win-acquisit...

Läs den så har du lite bra argument till varför Samsung skulle kunna vara intresserade.

Men min fråga besvarades inte där, vad får dig att tro att Samsung skulle vilja vara intresserade av ett köp? Det som stod där var bara argument till varför de borde, inte att Samsung är intresserade.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Monopol för Intel och NVIDIA är väl knappast ett realistiskt scenario. Nu är jag inte särskilt insatt, men visst finns det konkurrenslagar som skulle kliva in och tvinga fram uppstyckningar av bolagen om de blev för dominanta?

Hur detta skulle fungera i praktiken har jag ingen aning om, men jag tvivlar på att någon av de marknadsledande aktörerna är särskilt sugna på att testa det. Mer sannolikt är väl att de håller tillbaka prestandaökningar i de segment där de tävlar mot AMD och satsar desto mer på marknader där de är mindre dominanta, som t.ex plattor och telefoner.

Har ju inte hänt enormt mycket inom t.ex prestandasegmentet för konsumenter sen Sandy Bridge. Det skulle inte förvåna mig om det till stor del berodde på att Intel varken behöver eller vill komma med några större framsteg i dagsläget.

Möjligen åt det konspiratoriska hållet från en oinsatt, men tycker inte att det låter oskäligt.

Permalänk
Medlem

AMD behöver en helt ny CPU för att kunna hävda sig, de begick självmord när de ersatte Phenom II med Bulldozer eftersom Bulldozer tog upp betydligt större kretsyta samtidigt som den var slöare i enkeltrådade applikationer. Det betydde färre processorer per wafer och sämre lönsamhet utan en bättre möjlighet att konkurrera med Intel.

På den tiden befann sig Intel och AMD på samma tillverkningsnod, idag ligger Intel framför AMD samtidigt som AMDs processorer bygger på en ytineffektiv konstruktion. Dubbelt straff för AMD med andra ord. Skulden kan inte läggas annanstans än hos AMDs ledning. Jag undrar hur länge till de kan klara sig innan de går i KK/rekonstruktion.

Permalänk
Medlem

Det sitter väl ändå grafikkort från AMD i nextgenkonsolerna, tjänar de inte tillräckligt med pengar på det?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DAoG:

Det sitter väl ändå grafikkort från AMD i nextgenkonsolerna, tjänar de inte tillräckligt med pengar på det?

Konsolerna är en bra grund att stå på då det genererar en hyfsat säker omsättning, men det är också en extremt prispressad marknad och en (av flera) viktiga förklaringar till varför AMD har rejäla problem med låga marginaler. Man kan inte förvänta sig Intels eller Apples marginaler (har man produkter som ligger i toppen av sin klass så går det att ta rätt mycket premium), men AMD ligger ganska långt efter bolag som Qualcomm, Cavium, FreeScale (som alla lever på systemkretsar) på denna punkt.

Nu är det alltid omöjligt att veta exakt hur något skulle utveckla sig om man tagit andra beslut, men det går i alla fall att konstatera att AMDs ekonomiska problem började efter man köpte ATI (bl.a. dök aktiekursen i relation till Nasdaq-index rätt rejält efter uppköpet). Deras problem med fallande andelar på PC-marknaden kom något år efter detta uppköp och det känns inte allt för långsökt att tänka sig hur man blev tvungen att strypa resurser för R&D till CPU-delen för att ha råd med integrering av ATI i företaget.

Att de flesta sedan är överens om att AMD betalade för mycket för ATI strör tyvärr mer salt i det såret, i detta kvartal fick AMD åter igen göra nedskrivning av värdet på sitt ATI (och även SeaMicro) köp, denna gång med $233M.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DerpMcDerp:

Monopol för Intel och NVIDIA är väl knappast ett realistiskt scenario. Nu är jag inte särskilt insatt, men visst finns det konkurrenslagar som skulle kliva in och tvinga fram uppstyckningar av bolagen om de blev för dominanta?

Hur detta skulle fungera i praktiken har jag ingen aning om, men jag tvivlar på att någon av de marknadsledande aktörerna är särskilt sugna på att testa det. Mer sannolikt är väl att de håller tillbaka prestandaökningar i de segment där de tävlar mot AMD och satsar desto mer på marknader där de är mindre dominanta, som t.ex plattor och telefoner.

Har ju inte hänt enormt mycket inom t.ex prestandasegmentet för konsumenter sen Sandy Bridge. Det skulle inte förvåna mig om det till stor del berodde på att Intel varken behöver eller vill komma med några större framsteg i dagsläget.

Möjligen åt det konspiratoriska hållet från en oinsatt, men tycker inte att det låter oskäligt.

Trenden mot mobila enheter och allt tunnare bärbara datorer har gjort absolut prestanda långt mindre viktig än prestanda per Watt. Utvecklingen på allt högre perf/W har gått i en rasade fart, så väldigt svårt att hävda att utvecklingen stått still. Problemet för AMD här är snarare att Intel inte på mycket länge haft sådan brutal konkurrens som de har mot ARM-tillverkarna, de satsar så mycket R&D på maximera perf/W att AMD är chanslösa att hänga med.

Att mobila enheter blivit så viktiga betyder också att varken Intel är Nvidia på något sätt kan anses vara dominerande, sett till totala försäljningen av kretsar för PC + mobila enheter är ju ingen av dessa två företag speciellt dominerande.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Lansera bara 380X tidigare än ryktat så ska ni se att det snart vänder!

Permalänk
Medlem

Skitföretag, värre blev det på börsen när Lisa blev tillsatt.

Permalänk
Medlem

Aj då, jag trodde faktiskt att deras dominans bland konsolerna skulle ge dom lite mer andningsutrymme än så här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zowix:

Skitföretag, värre blev det på börsen när Lisa blev tillsatt.

Du har helt rätt, jag menar vilket annat företag konkurrerar med Nvidia vad gäller högpresterande grafikkretsar?
Vilket annat företag har en snabbare grafikdel på APU'er, vilket annat företag har levererat kretsar till alla nuvarande spelkonsoller och vilket annat företag konkurrerar med Intel vad gäller X86 processorer (även fast man inte är speciellt lyckosam inom detta område just nu)?
Så du har rätt helt klart ett riktigt skitföretag.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Det var verkligen inte kul att höra. Jag hoppas de återhämtar sig. Det är så fruktansvärt tråkigt när konkurrensen försvinner och företag för monopol.

Permalänk
Avstängd

Gött, gå under AMD så vi slipper ha frustrerande valmöjligheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Du har helt rätt, jag menar vilket annat företag konkurrerar med Nvidia vad gäller högpresterande grafikkretsar?
Vilket annat företag har en snabbare grafikdel på APU'er, vilket annat företag har levererat kretsar till alla nuvarande spelkonsoller och vilket annat företag konkurrerar med Intel vad gäller X86 processorer (även fast man inte är speciellt lyckosam inom detta område just nu)?
Så du har rätt helt klart ett riktigt skitföretag.

Härligt att du håller med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Som ett AMD fan kan jag helt enkelt inte köpa AMDs produkter. R9 290 korten hade ok prestanda men enbart eftermarknadskylare gjorde dem acceptabla. Deras CPU'er kommer inte ens på fråga, så usel prestanda. Man köper alltid det bästa på marknaden oavsett märke.

Prissättningen är ju därefter, så nog får man prestanda för pengarna även med AMD.
Köpte själv min första bärbara i december med A8-4550 och HD 7730m med 8Gb ram och 2Gb grafik 1920x1080 med W8 för 3990:-
Fungerar helt perfekt att köra tung 3D-CAD på den.
Visst om man jagar fps i spel med allt på max, men även där så jobbar ju Radeon lika bra om inte något bättre i vissa tittlar än Nvidia på högre upplösningar...

Ändå så kan jag inte påstå mig vara AMD fan.. Då dom bärbara i familjen blev i tur och ordning:
1'a - i3'a 6Gb ram W7 (till grabben). ~3990:- +3år sedan
Surfning, enklare spel, Skype och liknande...
2'a - i3'a 4Gb + Nvidia grafik 2Gb W7 (till vårt barnbarn i Thailand) ~5500thb +2år sedan
Surfning, spel, Skype och liknande...
3'e - AMD E2 4Gb W8 (till min fru) ~2100:- nästan 1år tillbaka
Filmer, surfning och Skype...
4'e- Och nu min... sen mitten av dec...
3D-CAD, ordbehandling, Excel, surfning, en del (BT, G2 och ED2K) m.m.

Som synes inte topp prestanda, men mycket för pengarna och alla gör vad dom ska med råge i dagligt bruk.
Det är ju frågan om vad man behöver!
Tror uppriktigt inte 1% av datorköparna nyttjar prestandan i det dom köper...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Der känns som Apple på 90-talet. Allt hade gått fel. Resten är historia.

APU är det som kommer gälla om 5 år. AMD har stort försprång. Iris Pro är bara nått som Intel fanbois höjjtar om. I praktiken ligger Intel efter med APU. Men visst om AMD fortsätter klanta sig så visst kan Intel köra om även där.

Permalänk
Medlem

Aldrig varit ett fan utav AMD mina senaste processorer i mina 3 senaste datorer har varit Intel och mina senaste grafikkort har varit GTX 580,680,780 och 980 nu denna gång. Mesta dels pga jag blivit förälskad i Nvidia control panel, GeForce Experience och Shadowplay.

Har AMD något liknande för sina grafikkort som Nvidia har?

Ifall deras nya 390X serie blir bra så kan jag tänka mig att prov byta ifrån Nvidia.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Stackars AMD. Det är så sjukt viktigt att de finns kvar på marknaden, annars kommer Intel och nVidia bara höja priserna i all oändlighet vilket blir tråkigt för oss konsumenter. Hoppas t ex 390X blir en riktig ångvält som totalt kör över nVidia. Kommer Nintendos kommande konsoll också ha ett AMD chip i sig? Hoppas det.

Det ryktas ju om att det blir AMD i Nitendo, och för Nitendos del så måste det vara en fördel om man ser till portning av spel från PS4 och One.
Givetvis så behöver AMD alla bäckar små som dom kan hitta, och det gäller hela vägen fram till Zen. Misslyckas Zen så blir AMD nog ett minne blott, om nu inte Samsung eller kanske någon Kines invensterar i/köper dom.

Ja, 390X kan nog bli något, om nu inte priset blir skyhögt. Staplat minne är något som borde ge ett bra lyft på inte bara grafiksidan, då AMD's svaghet alltid har varit minnesprestanda.
Bästa AMD överklockningen har alltid varit överklockning av minnet, då speciellt på CPU sidan. Har alltid upplevt att dom har lite svag cache... Duckar

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Lansera bara 380X tidigare än ryktat så ska ni se att det snart vänder!

Även om kortet släpps så är det inte säkert att alla har råd att köpa det eller vill ha deras prestandamonster (vill vill dom kanske, men har dom en duglig GPU redan så kanske den räcker). Spelmarknaden är väl ganska liten för den delen, så jag tvivlar att det skulle hjälpa AMD speciellt mycket

Edit:
Jag har själv sagt att om inte ZEN blir bra så köper även jag en Intel processor. Det är sista chansen AMD. Jag vill att AMD ska lyckas, för vad händer med priserna sen om AMD försvinner?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

hoppas dom inte konkar innan zen och 3** serien så dom har en chans att återhämta sig.

dom gjorde bra cpuer förut, thunderbird, barton mfl...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Tråkigt men det var väl ändå väldigt väntat? Släpper man inget nytt så är det väl ingen som förvänta sig att dom ska sälja mer?
Hoppas dom lyckas bra med 380x.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Zen, det känns lite fan som det kan vara deras sista chans. Dock ett helt år kvar, + några månader.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag tror att de har lagt för mycket fokus på APU:er. De har inte släppt ett nytt chipset för desktop sedan 990FX kom i juni 2011, snart 4 år. Intel har under samma tid släppt Z68, Z77, Z87 och Z97 och alla H,B och Q-versioner.
Lite mer fokus på gamers och power-användare så kan saker och ting vända

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Jag tror att de har lagt för mycket fokus på APU:er. De har inte släppt ett nytt chipset för desktop sedan 990FX kom i juni 2011, snart 4 år. Intel har under samma tid släppt Z68, Z77, Z87 och Z97 och alla H,B och Q-versioner.
Lite mer fokus på gamers och power-användare så kan saker och ting vända

Påstå inte att prestandan har ökat markant bara för att Intel kommit med nåt nytt. I spel så duger ju i7 2600 lika bra idag som när den kom

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pudeln:

Der känns som Apple på 90-talet. Allt hade gått fel. Resten är historia.

APU är det som kommer gälla om 5 år. AMD har stort försprång. Iris Pro är bara nått som Intel fanbois höjjtar om. I praktiken ligger Intel efter med APU. Men visst om AMD fortsätter klanta sig så visst kan Intel köra om även där.

Beror på när på 90-talet, 96 började det vända för Apple och 98 när iMac G3 kom hade de definitivt vänt.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.