Windows 10 gratis uppdatering för Windows 7 och senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

hur blir det om man har en gammal 32-bit win7 licens liggandes till ingen nytta, kommer man då bara kunna utnyttja win10 32-bit eller kommer det gå med win10 64-bit?

Börjar bli absurt om även Windows 10 kommer med 32-bitar. Börjar bli dags att göra sig av med 32-bitar, flash, silverlight och massa skit och köra 64-bit och html5 all the way. 64-bitar har ju trots allt även 32-bitars läge.

När Windows 2015 ops 2010, nej jag menar 10 släpps är det 12 år sedan första 64-bitars processorn släpptes.
Slogan då var AMD 64-bit total virus free

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nevil:

Hoppas dock dom skippar krånglet som är när när man ska aktivera.. Att man ska kunna installera en ren Win10 och aktivera med sin nuvarande Win8/8.1 nyckel, Ist för att behöva installera Win 8, För att sedan uppdatera till 8.1/10 o köra diskrensning m.m sen..

Bara drygt o behöva tanka 3gb+ uppdatering VARJE gång man måste installera om.. -.-

Installerar du om en gång i veckan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cokeman 1337:

Dom börjar härma Apple nu när dom började släppa nya OS gratis till alla Mac användare.

Den kostnaden räknar Apple in i överpriset på sina datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Liiiite trist att det inte framgår om OEM licenser kommer fungera här, eller om endast retail gör sig besvär. Men det kommer mer info närmare släppet, så klart.

Oavsett, lite otippat, och klart positivt. Microsofts "vinst" i det här är att de får med sig användarna till den nya plattformen, användare som inte hade köpt ett nytt OS i alla fall, så de får ingen utebliven försäljning. Så alla ni som pratar om varför Microsoft gör så här, frågan är inte "varför" utan frågan är "varför inte". Det är en enorm goodwill gest, som bara entusiaster har någon egentlig nytta av, alla andra köper sin nya dator komplett med OS i alla fall. På det här viset får de med sig fler entusiaster som promotar deras produkter mot andra användare. En broms mot Apple, helt enkelt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag tror på det när jag ser det.
Ska man gå efter hur Microsoft gjort tidigare med Windows promotions så kommer detta bara gälla i USA och Kanada och kanske Storbritannien, här får vi kanske en rabatt med 200kr.

Hoppas jag har fel men är skeptisk.

Permalänk
Medlem

Gäller detta alla licenser av Win 7 och 8?
OEM, Student osv?
Vore ju helt grymt isåfall!

Permalänk
Medlem

gratis är gott! Tack Micrsoft

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Smart drag. De kanske har insett att folk inte gärna köper nytt OS stup i kvarten. Jag hade iaf inga planer på att lämna W7 förrns jag blev tvungen. Var snarare nyfiken på om Valve's satsning skulle leda till framsteg på linuxfronten.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Liiiite trist att det inte framgår om OEM licenser kommer fungera här, eller om endast retail gör sig besvär. Men det kommer mer info närmare släppet, så klart.

Oavsett, lite otippat, och klart positivt. Microsofts "vinst" i det här är att de får med sig användarna till den nya plattformen, användare som inte hade köpt ett nytt OS i alla fall, så de får ingen utebliven försäljning. Så alla ni som pratar om varför Microsoft gör så här, frågan är inte "varför" utan frågan är "varför inte". Det är en enorm goodwill gest, som bara entusiaster har någon egentlig nytta av, alla andra köper sin nya dator komplett med OS i alla fall. På det här viset får de med sig fler entusiaster som promotar deras produkter mot andra användare. En broms mot Apple, helt enkelt.
B!

Min analys är att microsofts vinst i detta är att de får typ en miljard nya potentiella kunder till sin store vilket gör det mer attraktivt att utveckla appar vilket gör det mer attraktivt att köpa en telefon med Windows vilket ger dem ännu fler kunder till store. (Min uppfattning är att stora pengar tjänas i appbitiker)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då lär man ju testa! Känns nice att man får mervärde av gamla win 7 som man köpte :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Nästa version av Windows blir inte bara ett enda operativsystem för alla typer av enheter utan även en gratis uppdatering för befintliga användare.

Läs artikeln

Detta bekräftar bara det som många tidigare hävdat;
Att Windows 8 och Windows 8.1 egentligen bara var ett långt beta-test av vad som komma skall i Windows 10

Tror att MS gör rätt i att skicka med os:et gratis för dem som köpt ett nytt Windows sedan 2009, då man redan nu förmodligen tar in mest intäkter via licensavtal och prenumerationer.
Det är dock kasst att erbjudandet upphör redan efter ett år. Då kommer folk att fortsätta att trixa för att ändå få det gratis, så varför inte låta dem få det gratis så att fler kan utnyttja Windows-storen? För mycket CEO-tänk där tror jag.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Som jag förstår det är nedladdningen gratis i ett år, och därmed har man sin kopia?

Skrivet av anon185723:

Tänker inte ta emot operativsystemet förrän man vet att de inte har dragit ner det i skiten med inlåsning och reklam. Kommer ta någon månad eller två innan man prövar. Det värsta är att man kanske inte kan gå tillbaka med sin uppgraderade nyckel.

Hmm.
Jag tolkade det som att om du uppgraderat inom 1 år, så får du behålla Windows 10, men inget ändras med din nyckel. Du kan inte ominstallera efter 1 år (och få 10:an) utan du får behålla OSet som det är.
Din nyckel är ju vad den är, och knuten till det OSet du har. Även om jag köper en uppgradering mellan olika OS, har det aldrig tidigare ändrat vad din nyckeln kan använda det gamla OSet.

Skrivet av Pellepelikan:

Min analys är att microsofts vinst i detta är att de får typ en miljard nya potentiella kunder till sin store vilket gör det mer attraktivt att utveckla appar vilket gör det mer attraktivt att köpa en telefon med Windows vilket ger dem ännu fler kunder till store. (Min uppfattning är att stora pengar tjänas i appbitiker)

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, något sånt tänker jag också. Google och Apple "ger" ju bort sina OS. Men du betalar då genom Appstores, hårdvara, eller reklam. Nånstans måste pengarna komma...
Stora svagheten är just nu MS Appstore. Men nu har de verkligen gett utvecklare bästa möjliga chans att göra bra appar, som fungerar på allt mellan PCn till telefonen, i samma OS, i SAMMA APP.

Samtidigt ser MS till att du får större delen av deras kunddatabas "fast" i det nya Windows, så det finns kunder. De typ låser upp det moment 22 som legat. Få kunder pga få appar, få appar pga få kunder.

Skrivet av xpanterx:

Då lär man ju testa! Känns nice att man får mervärde av gamla win 7 som man köpte :).

Bästa pengarna jag någonsin spenderat, Win7 Retail RTM, 2 dagar efter släppet. Har använts sedan 2009, och installerats om på allt mellan C2D till nu i5a, med dussintals uppgraderingar mellan.

Permalänk
Medlem

Har typ 6 Win7 Pro och 3 Windows 8 Pro licenser, tack Dreamspark

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Installerar du om en gång i veckan?

Skickades från m.sweclockers.com

inte min dator.. Men andras..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

HÄr kanske vi har haken.....
"Microsoft specified it would only be free for the first year, indicating Windows would be software that users subscribe to, rather than buy outright."
http://tech.slashdot.org/story/15/01/21/1749255/microsoft-rev...

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Medlem

Folk måste ju lära sig att läsa text, och inte lägga in sina egna tolkningar om att det bara är gratis i ett år sen ska man betala avgift... jesus.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

För mig spelar det ingen roll om det är gratis eller inte.
C:a tusenlappen, som en licens brukar kosta, är ju inga pengar ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

För mig spelar det ingen roll om det är gratis eller inte.
C:a tusenlappen, som en licens brukar kosta, är ju inga pengar ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju tur att det finns de som är gjorda av pengar, för det finns ju de som knappt har några alls..

Köpte nyligen en licens åt en jag känner, som inte hade råd.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Någon som vet när den nya builden kan laddas ned?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Någon som vet när den nya builden kan laddas ned?

Nästa vecka.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfkin:

Jag tror på det när jag ser det.
Ska man gå efter hur Microsoft gjort tidigare med Windows promotions så kommer detta bara gälla i USA och Kanada och kanske Storbritannien, här får vi kanske en rabatt med 200kr.

Hoppas jag har fel men är skeptisk.

Skrivet av Kilroy:

Gäller detta alla licenser av Win 7 och 8?
OEM, Student osv?
Vore ju helt grymt isåfall!

Det gäller hela världen och alla versioner av Windows 7 och 8.1 och inga extra avgifter tillkommer efter ett år. De kan inte säga i efterhand att det inte gäller vissa versioner eller vissa länder, det skulle bli ramaskri.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga, men hur blir det om jag uppdaterar mitt Windows 7 till Windows 10 inom den utsatta perioden, men sedan måste omformatera datorn... dvs måste använda min ursprungliga Windows-skiva med 7:an på. vad händer då - kan Microsoft hålla reda på att just jag uppdaterat till 10:an och därför är berättigad till att ånyo uppdatera - eller?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av wenazen:

HÄr kanske vi har haken.....
"Microsoft specified it would only be free for the first year, indicating Windows would be software that users subscribe to, rather than buy outright."
http://tech.slashdot.org/story/15/01/21/1749255/microsoft-rev...

Japp...

Vad jag misstänker är följande scenario:

Windows 10 är helt gratis år 1 för nuvarande Windows användare. Spelar ingen roll vad du har för nåt Windows, bara ladda ner och installera. Du får förmodligen en ny nyckel som är giltig detta år för hur många ominstallationer som helst. Detta är sug-in-och-gör-dom-beroende versionen som dom "ger bort".

År 2 blir det ändringar. Din nuvarande Windows 10 installation gäller... tills du behöver installera om den. Nej, du kommer inte kunna installera Win7 och sen uppgradera till Win10 med din "år 1 nyckel". Den är inte längra aktiv för installation. Du kommer förmodligen få två val (om inte mer):

- Subscription, kontinuerlig och med X antal nycklar beroende på vad du köpt. Mer nycklar, högre subscription per månad. Du kan installera om hur mycket du vill med de nycklar du har. Företag kommer garanterat ha nån "super variant" av denna subscription medan vanliga användare har en light variant med ofta bara en nyckel.

- One time cost, dvs du betalar en mindre summa för installationen. Kraschar datorn måste du betala igen.

Som ett exempel är månadskostnad kanske 70kr/mån för 1 licens, medans en engångskostnad för nyinstallation är 250kr. MS kommer tjäna mindre i direkt inkomst (per sale) men bra mycket mer ju längre du använder det med subscription. Dom kommer kunna erbjuda "gratis" uppdateringar till nya Windows versioner (samma som OS X) år efter år eftersom du betalar för ett nytt OS vartannat år typ om du har subscription... Även om dom inte ens gör nåt nytt.

MS kommer tjäna SNUSKIGT med pengar varje månad om dom gör detta. Det kommer verka billigare för en vanlig användare, men i verkligheten tjänar dom så mycket mer på det.

MMO subscription style. Dom vill göra Windows 10 till OS motsvarigheten av pengafontänen WoW och leecha på människors ovilja att byta något som dom redan investerat så mycket i.

Edit: Skulle inte förvåna mig om dom kan expandera detta till "hela" Windows paketet. Vill du ha Office? Japp då blir det 15kr extra i månaden. Vill du ha media player? Lägg på 5kr i månaden (men ingen kommer köpa det även om det är 1 öre i månaden). Ska du ha Office365 integrerat i ditt Win10? 10kr till per månad. Vill du lägga till in XBox One subscription i ditt MS subscription konto? 5kr rabatt om du redan subscribar på Win10 w00t. Etc and so on.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Llhweiir:

Kanske en dum fråga, men hur blir det om jag uppdaterar mitt Windows 7 till Windows 10 inom den utsatta perioden, men sedan måste omformatera datorn... dvs måste använda min ursprungliga Windows-skiva med 7:an på. vad händer då - kan Microsoft hålla reda på att just jag uppdaterat till 10:an och därför är berättigad till att ånyo uppdatera - eller?

Du får väl ta en image-backup när du uppgraderat. Så har du den alltid kvar.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av Llhweiir:

Kanske en dum fråga, men hur blir det om jag uppdaterar mitt Windows 7 till Windows 10 inom den utsatta perioden, men sedan måste omformatera datorn... dvs måste använda min ursprungliga Windows-skiva med 7:an på. vad händer då - kan Microsoft hålla reda på att just jag uppdaterat till 10:an och därför är berättigad till att ånyo uppdatera - eller?

Precis vad jag kom för.

Har W7Ultimate på skiva och sitter nu på Win10 preview och de måste fixa så admin faktiskt är admin utan att man måste stänga av massa OS funktioner för att få ett praktiskt OS.
Drag&Drop funkar FORTFARANDE inte med UAC igång och sånna här saker ska inte inträffa då man är inne som Administratör.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd

Bjuder dom på uppgradering om man har en oem nyckel?

Att dom bjuder på nått som man hade planerat att köpa är ju riktigt trevligt men som sagt...

Citat:

there is no such thing as a free lunch

Undra vad haken blir?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Så helt plötsligt kommer jag kunna fixa 4 st windows 10-licenser.

Hoppas detta är någonting Microsoft kör på i framtiden också, åtminståne för privat bruk. Känns som att win 10 äntligen kan få windows 7-användarna att våga byta upp sig.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Japp...

Vad jag misstänker är följande scenario:

Windows 10 är helt gratis år 1 för nuvarande Windows användare. Spelar ingen roll vad du har för nåt Windows, bara ladda ner och installera. Du får förmodligen en ny nyckel som är giltig detta år för hur många ominstallationer som helst. Detta är sug-in-och-gör-dom-beroende versionen som dom "ger bort".

År 2 blir det ändringar. Din nuvarande Windows 10 installation gäller... tills du behöver installera om den. Nej, du kommer inte kunna installera Win7 och sen uppgradera till Win10 med din "år 1 nyckel". Den är inte längra aktiv för installation. Du kommer förmodligen få två val (om inte mer):

- Subscription, kontinuerlig och med X antal nycklar beroende på vad du köpt. Mer nycklar, högre subscription per månad. Du kan installera om hur mycket du vill med de nycklar du har. Företag kommer garanterat ha nån "super variant" av denna subscription medan vanliga användare har en light variant med ofta bara en nyckel.

- One time cost, dvs du betalar en mindre summa för installationen. Kraschar datorn måste du betala igen.

Som ett exempel är månadskostnad kanske 70kr/mån för 1 licens, medans en engångskostnad för nyinstallation är 250kr. MS kommer tjäna mindre i direkt inkomst (per sale) men bra mycket mer ju längre du använder det med subscription. Dom kommer kunna erbjuda "gratis" uppdateringar till nya Windows versioner (samma som OS X) år efter år eftersom du betalar för ett nytt OS vartannat år typ om du har subscription... Även om dom inte ens gör nåt nytt.

MS kommer tjäna SNUSKIGT med pengar varje månad om dom gör detta. Det kommer verka billigare för en vanlig användare, men i verkligheten tjänar dom så mycket mer på det.

MMO subscription style. Dom vill göra Windows 10 till OS motsvarigheten av pengafontänen WoW och leecha på människors ovilja att byta något som dom redan investerat så mycket i.

Edit: Skulle inte förvåna mig om dom kan expandera detta till "hela" Windows paketet. Vill du ha Office? Japp då blir det 15kr extra i månaden. Vill du ha media player? Lägg på 5kr i månaden (men ingen kommer köpa det även om det är 1 öre i månaden). Ska du ha Office365 integrerat i ditt Win10? 10kr till per månad. Vill du lägga till in XBox One subscription i ditt MS subscription konto? 5kr rabatt om du redan subscribar på Win10 w00t. Etc and so on.

Är du Captains Hindsight's ärkefiende, Dr. Forsight?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Gratis är bara bra. Jag tror endast att Win10 blir gratis att uppdatera. Sedan blir det som vanligt.
Anledningen är att Microsoft till varje pris snabbt (1-års erbjudandet) vill minska antalet Windows 7-användare från marknaden och helst så att det max används av 15%. Då slipper man samma problem som med Win XP - att väldigt många fortfarande använde systemet även 10 år efter lanseringen.

Windows 7 har varit det största hindret för att version 8 skulle bli en succé. Datoranvändare har svårt för förändringar och version 8 var alltför olikt Win7.

Detta vill Microsoft ändra på och nu lockar man med gratiserbjudande, och vem gillar inte gratis ????? Microsoft hittar säkert på nya vägar att tjäna pengar. Ta betalt för appar, eller provision på appar från andra tillverkare. Sedan kan de alltid försvara provisionen för konkurrensmyndigheterna, att den behövs för att granska appar och se att de inte innehåller skadlig kod.

Sedan vill man radera ut Android- och Chrome-systemen på marknaden.

Microsoft är känd för att "slakta" konkurrenterna på marknaden. Annars hade inte systemet varit så dominerande för PC-marknaden idag.

Permalänk
Medlem

Som jag tolkar det kommer Windows 10 bli gratis för alla (med win 7 osv) som uppgraderar det inom 1 år från release och att det kommer fortsätta att vara gratis för de som har skaffat det så men att det kommer att kosta för andra och för de som köper Windows 10 efter 1 år men troligtvis inte mycket. Det som Microsoft tjänar pengar på och som kommer att kosta tror jag är diverse appar, inom några år kommer de flesta nya program vara prenumerationer, det är så de ska tjäna pengar. Se bara på Office 365 som när man slutar betala begränsas till enbart basic-funktioner eller Adobe Photoshop som också är en prenumeration numera. Att Windows ska ses som en Service tycker jag bekräftar det och det de säger om att versionen inte ska spela någon roll (med en prenumerationstjänst har alla det nyaste).

Förmodligen vill Windows få så många som möjligt att börja använda Windows 10 där appbutiken säkert integreras betydligt mer precis som google play och appstore. Om många använder Windows 10 lockas utvecklare att utveckla nya appar som inte bara fungerar på datorn utan även på Windows-telefoner. Genom detta löser de problemet med få appar (och få användare) för deras Windows-telefoner.

Här är Windows blogg:

Delivering Windows as a Service and a Free Upgrade to Windows 10

Today was a monumental day for us on the Windows team because we shared our desire to redefine the relationship we have with you – our customers. We announced that a free upgrade for Windows 10 will be made available to customers running Windows 7, Windows 8.1, and Windows Phone 8.1 who upgrade in the first year after launch.*

[*Hardware and software requirements apply. No additional charge. Feature availability may vary by device. Some editions excluded. More details at http://www.windows.com.]

This is more than a one-time upgrade: once a Windows device is upgraded to Windows 10, we will continue to keep it current for the supported lifetime of the device – at no cost. With Windows 10, the experience will evolve and get even better over time. We’ll deliver new features when they’re ready, not waiting for the next major release. We think of Windows as a Service – in fact, one could reasonably think of Windows in the next couple of years as one of the largest Internet services on the planet.

And just like any Internet service, the idea of asking “What version are you on?” will cease to make sense – which is great news for our Windows developers. With universal Windows apps that work across the entire device family, developers can build one app that targets the broadest range of devices – including the PC, tablet, phone, Xbox, the Internet of Things, and more.

For our enterprise customers, we’ll continue to support the way many of them work today, with long-term servicing for their mission critical environments. With Windows 10, a best practice we recommend for many enterprise devices is to connect to Windows Update and be kept up-to-date with the latest security and productivity improvements as soon as they are available. You can learn more about our commitment to enterprises here, with much more to come in the following months.

http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/01/21/the-next-...