Tv som datorskärm via hdmi, bilden blir utanför skärmen. :(

Permalänk
Inaktiv

Tv som datorskärm via hdmi, bilden blir utanför skärmen. :(

Hej!
Fick min nya dator igår som jag tänkte koppla in till tv:n via en hdmi sladd.
Men när jag gör det blir bilden är större än tvn, alltså skrivbordet är för stort och åker utanför tvn.
Har prövat med alla slags resolution och vilken man än tar är alltid bilden utanför tvn.
Har även prövat att ändra aspect ratio på tvn och blir samma där också. Och kollat igenom inställningar på tvn men hittar inget som har med det o göra.
Här är en bild hur det ser ut: http://i.imgur.com/L4IKMm3.jpg

Min dator (och specs): http://store.hp.com/UKStore/Merch/Product.aspx?id=ECC_BUNDLE_...

Min tv: Panasonic Viera TH-50PX7E
Hittar inte mycket info om den eftersom den är ett par år gammal.
Men här är en manual på den: http://www.manualslib.com/manual/652422/Panasonic-Th-37px7e.h...
Och här kan man se specs på den på prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=210293

Tror jag postat på rätt ställe och skulle bli väldigt glad om någon skulle kunna hjälpa mig med detta!
Tack!

Permalänk
Medlem

Adjust Desktop Size and position. Borde finnas en sån inställning i dina grafikkorts inställningar där du kan flytta bilden.

Permalänk
Medlem

Stäng av overscan på TV:n...
Försök att mata den med 1366x768 (eller 1360x768) om det går.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem!
Har kopplat upp min gamla Asus k53sv (nvidia gt540m) med HDMI till tv:n (Panasonic Viera TX-P42ST50Y) permanent för svt play etc.
Kollade upp guider på nätet som också föreslår förändring i grafikkortsinställningarna på datorn. Dessvärre var inställningarna för detta inte tillgängliga i Nvidia center eller vad det heter.

Visa signatur

ASUS ROG G751JT, GTX970m, I7 4710HQ

Permalänk
Avstängd

Ta bort TVns egen zoom, som någon annan också påpekat.
Aspect ratio eller zoom på fjärren.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Ta bort TVns egen zoom, som någon annan också påpekat.
Aspect ratio eller zoom på fjärren.

Funkar ej. Bildytan minskar men laptopbilden är fortfarande "för stor". Effekten blir alltså svarta kanter runt samma fast mindre bild som förut.

Visa signatur

ASUS ROG G751JT, GTX970m, I7 4710HQ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maktor:

Funkar ej. Bildytan minskar men laptopbilden är fortfarande "för stor". Effekten blir alltså svarta kanter runt samma fast mindre bild som förut.

Då matar du den med fel resolution eller så har du lyckats fucka upp nån inställning. In i settings och ändra
Nvidias kontrollpanel är så simpel att en apa klarar av att fixa där.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Då matar du den med fel resolution eller så har du lyckats fucka upp nån inställning. In i settings och ändra
Nvidias kontrollpanel är så simpel att en apa klarar av att fixa där.

Eftersom jag då uppenbarligen inte är lika begåvad som en apa, kanske jag kan be dig (förutsatt att du inte är på min låga nivå förstås) att beskriva hur jag följer din lösning, som jag för övrigt trodde att jag poängterade i min första post att jag redan provat "Kollade upp guider på nätet som också föreslår förändring i grafikkortsinställningarna på datorn. Dessvärre var inställningarna för detta inte tillgängliga i Nvidia center eller vad det heter."?

Visa signatur

ASUS ROG G751JT, GTX970m, I7 4710HQ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maktor:

Eftersom jag då uppenbarligen inte är lika begåvad som en apa, kanske jag kan be dig (förutsatt att du inte är på min låga nivå förstås) att beskriva hur jag följer din lösning, som jag för övrigt trodde att jag poängterade i min första post att jag redan provat "Kollade upp guider på nätet som också föreslår förändring i grafikkortsinställningarna på datorn. Dessvärre var inställningarna för detta inte tillgängliga i Nvidia center eller vad det heter."?

Vet du vad resolution är ? Kan du läsa ?
Kan seriöst inte va såhär fruktansvärt komplicerat.. Det finns inte en enda setting i Nvidias kontrollpanel som inte har en förklaring bredvid sig.
Kollat guider på nätet och du har fortfarande problem ? Kanske du borde köpa en Mac isf.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Stäng av overscan på TV:n...
Försök att mata den med 1366x768 (eller 1360x768) om det går.

Skall pröva detta när jag kommer hem. Förresten, på prisjakt står det att tv:n's resolution är 1366x768, men det står även att den stödjer 1080p, och betyder inte 1080p 1920x1080 eller har jag fel? Vilken är den perfekta uplösningen?

Skrivet av WongFeiHung:

Ta bort TVns egen zoom, som någon annan också påpekat.
Aspect ratio eller zoom på fjärren.

Prövat alla aspectratio på tv:n blir samma sak. :/

Permalänk

Vad man kunde se så är den bara "HD Ready" inte "Full HD". Det vill säga att din tv inte har 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon197102:

Skall pröva detta när jag kommer hem. Förresten, på prisjakt står det att tv:n's resolution är 1366x768, men det står även att den stödjer 1080p, och betyder inte 1080p 1920x1080 eller har jag fel?

TV:n har 1366x768 som upplösning, men den klarar av att automatiskt ta emot och skala ner en 1080p signal. (detta så den klarar av fullHD-signalkällor utan krångel)

För bästa bild ska det normalt sett vara bäst att mata den med den korrekta upplösningen 1366x768!
(men visst: det finns undantag med äldre TV-apparater där man inte kan stänga av overscan fast man matar med rätt signal)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det är 1366x768 som grafikkortet ska mata ut inte 1920x1080.
visserligen så kanske TV kan hantera 1080p dvs skala ner denna så den passar eller nästan passar, men inte så lyckat att göra det då skalning oftast innebär problem av olika slag.

Ställ in 1360/1366x768 och se till att TV inte använder någon form av skalning zoom osv så bör bilden passa.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

På min Panasonic behöver jag gå in i Inställningar (på TV menyn), ändra att enheten som är ansluten till HDMI port X är en dator.
Detta låser i sin tur upp en inställning som heter Pixel Map eller något dylikt(minnet kan svika här), när jag slår igång detta försvinner "Zoomandet".

Kan dubbelkolla detaljer när jag kommer hem ikväll.

Permalänk
Medlem

Med en gammal "HD-Ready" TV så är det inte alls säkert att det går att köra pixelmappat.
ISF är det manuell justering som gäller för att få det bra.
Och håll dig till native upplösning, att ge den högre upplösning ger bara suddig bild

Permalänk

I min Philips tv från 2008 har jag en inställning som heter datorläge, slår jag på den löser sig allt och bilden blir mycket skarpare och kvickare!

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se i manualen du länkade har denna TV ej stöd för PC.
Testade att googla på problemet men hittade tyvärr inget som kan hjälpa dig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

På ena TVn
Meny-> Inställningar -> Övriga inställningar -> 16:9 Overscan = Av

På andra:
Meny-> Bild -> Avancerade Inställningar -> 16:9 Overscan = Av

Men tyvärr så verkar inte din TV, enligt manualen iaf, ha några sådana inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Långsökt, men testa ändra inputlabel (sid 32 i manualen) till PC på HDMI-kontakten du använder.
Jag har aldrig provat detta själv, men det verkar vara ett vanligt tips att få TV:n att fatta att man kopplar mot dator.

Annars, testa de olika aspect ratio lägena på sid 40. Långsökt, men testa 14:9 läget. (står "without enlargement" där..)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Löst genom att byta HDMI port i TVn

Löst genom att byta HDMI port i TVn

Hade samma problem med overscan. Testade allt:

  • Uppdatera alla drivrutiner

  • Gå tillbaka till gamla drivrutiner

  • Även Windows version eftersom grafikkortet inte stödde drivrutiner för w10

  • Alla olika upplösning

  • Alla olika inställningar på TVn

Men, när jag bytte HDMI port ingång i Samsung TVn så fick jag upplösningen att fungera!

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal dator vid TV:n för att kunna kolla på play. Startar jag datorn före TV:n så blir det bra. Annars händer det att bilden går utanför TV:n. Då ställer jag ner upplösningen. Då rycker det till i bilden och sedan får jag frågan om jag vill återställ. Då gör jag det. Då rister det till i bilden på nytt och sedan är det bra. Irriterande men jag kan leva med det. Funderar på att låta datorn stå i strömsparläge för då behöver jag inte krångla. Jag inbillar mej att det är några automatiska funktioner både i datorn och TV:n som inte kommer överens.