Vad gör man när en RMA blir nekad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hazed:

Uppdatering

Knåpade ihop en text från era bidrag och fick följande svar från ÅF:

Hej...

"Avsaknaden av klisterlappen med serienumret förbrukar både garanti & reklamationsrätten för produkten.

Direktiven om att garantin förbrukas vid avlägsnandet av lappen kommer från Nvidia själva och vi kan således inte påverka detta.

"

Nu har vi i och för sig enbart varit i kontakt med en person från ÅF men även jag tycker att hans senare resonemang låter märkligt. Men å andra sidan finns det en hel del jag finner märkligt i det här ärendet.

Hinner inte läsa alls svar här, så kanske någon som skrivit det redan. Men detta är fortfarande inget garantiärende. Reklamationsärende och då kan Nvidia tycka bäst dom vill, för det är lagarna som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Nu har de motiverat varför garantin inte gäller, be dem att även citera ifrån Konsumentköplagen var det står att reklamationsrätten förbrukas om klisterlappen på grafikkortet saknas.

Precis! Om de gör avslag på din reklamation ska de kunna visa varför, utifrån Konsumentköplagen.

Som flera redan har bett om skulle det vara bra om du skriver vilket företag det gäller. Det är intressant för oss konsumenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja skriv ut vilka de är är. Finns de här på forumet så kommer de snabbt att slicka brunöga och säga att allt är ett misstag. Så brukar de gå till när nån hänger ut ett företag här:p

Permalänk
Medlem

Tycker det är väldigt märkligt att det ska hänga på en futtig lite klisterlapp, med halvdåligt klister som lossnar efter ett par år i en varm datorlåda. Gäller ju de flesta tillverkare tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Sen är det värt att tänka på att det är han som måste bevisa att felet är ursprungligt inte ÅF. Man har 6 månader där det är återförsäljarens ansvar att bevisa att felet inte är ursprungligt, från 6 mån - 3 år är det konsumentens ansvar att bevisa att felet är ursprungligt.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Skrivet av twk:

Precis! Om de gör avslag på din reklamation ska de kunna visa varför, utifrån Konsumentköplagen.

Som flera redan har bett om skulle det vara bra om du skriver vilket företag det gäller. Det är intressant för oss konsumenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Reklamation garanterar inte att han får varan bytt. Det är många som direkt tar till argumentet reklamation utan att direkt veta hur det fungera, detta skapar bara problem, visst kan man göra reklamation & tycker man att det är läge för detta så ska man även göra detta. Men det är bra att beskriva hur detta fungerar om man ska rekommendera det.

Sen så är det ju faktiskt inte återförsäljarens fel att tillverkaren nekar reklamation.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Reklamation garanterar inte att han får varan bytt. Det är många som direkt tar till argumentet reklamation utan att direkt veta hur det fungera, detta skapar bara problem, visst kan man göra reklamation & tycker man att det är läge för detta så ska man även göra detta. Men det är bra att beskriva hur detta fungerar om man ska rekommendera det.

Sen så är det ju faktiskt inte återförsäljarens fel att tillverkaren nekar reklamation.

Reklamerar man och den är under 3 år då får butiken stå för det istället, om inte tillverkaren vill stå för det.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Skriv gärna ut vilka det gäller. Har själv sett att mina serienummerslappar har varit på väg att lossna.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Reklamation garanterar inte att han får varan bytt. Det är många som direkt tar till argumentet reklamation utan att direkt veta hur det fungera, detta skapar bara problem, visst kan man göra reklamation & tycker man att det är läge för detta så ska man även göra detta. Men det är bra att beskriva hur detta fungerar om man ska rekommendera det.

Sen så är det ju faktiskt inte återförsäljarens fel att tillverkaren nekar reklamation.

Jag förstår inte vad du menar och vart du vill komma. Återförsäljaren verkar i det här fallet inte undersökt produkten efter att det saknades en klistermärke, trots kvitto som visar att varan är köpt inom reklamationstiden.

Den sista meningen är riktigt korkad. Det spelar enligt konsumentköplagen ingen som helst roll om tillverkaren inte byter ut produkten. Kunden har avtal med återförsäljaren, inte med tillverkaren. Om tillverkaren inte godtar reklamation från återförsäljaren så är detta ett problem mellan ÅF och tillverkaren, inte mellan tillverkaren och kunden.

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Ett "inte" föll bort

Permalänk
Skäggig legend

Att skriva vilket företag det handlar om kanske hjälper lite, kanske koppla företaget till tråden? (om de finns på sweclockers). I annat fall tycker jag detta är helt galet, de har inte rätten att neka RMA med uppvisning av kvitto - that's final.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Sen så är det ju faktiskt inte återförsäljarens fel att tillverkaren nekar reklamation.

Tillverkaren har inget med reklamationen att göra. Kunden ska få hjälp av återförsäljaren enligt Konsumentköplagen, om sen ÅF vill få pengar eller en refund av tillverkaren är det en helt annan fråga.

Tillverkaren kan inte neka reklaationen, det är ÅF som ska avgöra. (Och dessutom kunna visa vilken del av lagen som gör att reklamationen nekas)

EDIT: Dessutom, varför skulle serienumret behövas vid en reklamation? Det går ju att deklamera saker som inte har serienummer, ex kläder.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av hazed:

Uppdatering
Hej...

"Avsaknaden av klisterlappen med serienumret förbrukar både garanti & reklamationsrätten för produkten.

Direktiven om att garantin förbrukas vid avlägsnandet av lappen kommer från Nvidia själva och vi kan således inte påverka detta.

"

Men.. Borde inte ärendet gå till Msi?
Varför blandar åf in nvidia?

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Skrivet av PelleRell:

Men.. Borde inte ärendet gå till Msi?
Varför blandar åf in nvidia?

Återförsäljaren snackar skit.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av hazed:

Hej SweC!

Söker er expertis i en fråga gällande en nekad RMA. För lite drygt ett år sedan införskaffade en närastående ett grafikkort av modell MSI GTX 780 från en välkänd internetbaserad återförsäljare som fungerade alldeles utmärkt. För några veckor sedan fick min vän problem med datorn som vägrade att starta. Det var då han kontaktade mig för att hjälpa till med att felsöka datorn. Min tanke var att byta ut och testa en komponent efter en annan tills vi kunde vara helt säkra på vilken komponent som inte fungerade. I slutändan visade det sig att grafikkortet var stendött. Vi testade båda PCI-E portarna, nya 8-pins sladdar och även ett annat grafikkort. Därefter hjälpte jag min vän med att starta en RMA-process på grafikkortet eftersom jag tyvärr har erfarenhet av ickefungerande komponenter som slutat fungera inom garantitiden.

Den 21 december fick vi den första responsen från återförsäljaren och i det första bemötandet fungerade allt bra och kommunikationen var rak. De förklarade kort och koncist att de skulle hjälpa oss och att den information som de behöver för att kunna skicka in produkten är dess serienummer som står på antingen lådan eller grafikkortet. Ifall vi kunde hitta numret så skulle de hjälpa oss vidare. Eftersom kompisen inte visste vart han kunde hitta serienumret så bad jag honom att välja det längsta nummer han kunde hitta på ”baksidan” (PCB:n) på en klisterlapp. Han läste av numret från klisterlappen och skickade in det. Däremot fick vi aldrig någon bekräftelse på att det var det korrekta numret.

Den 19 januari fick vi svaret att leverantören har nekat reklamationen av grafikkortet eftersom klisterlappen som visar serienumret har avlägsnats från produkten vilket förbrukar garantin.

Min fundering är således hur vi kan bevisa att klisterlappen var där när vi sände in produkten? Jag har läst en del på nätet om att garantin förbrukas om man tar bort klisterlappen med serienumret men det som skrämmer mig är att den var där när jag felsökte kortet och vi tänkte inte då på att fotografera kortet innan vi sände det (typ som att kopiera reseräkningar innan man skickar dem per post). Det är uppenbarligen en dyrköpt läxa. Till min tröst så verkar inte EVGA lika hårda på det utifall mitt serienummer skulle mystiskt försvinna under RMA-processen. Men vad kan kompisen göra i detta fall när leverantören nekar en RMA?

Är tacksam för svar!

Mvh,
hazed

Det kan ha varit ett missförstånd för butiken försök kontakta representanten för företaget via PM o fråga om de har en bra förklaring som de kan lägga in här. Även om du hade sökt via forumets system så hade du hittat denna tråd:

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/938019-gainward-...
Komplett ger detta svar:
#10232891

Att tyvärr om S/N lappen försvinner så kan de ej ge RMA då de inte kan verifiera kortet överhuvudtaget. Dvs de vet inte om det kan vara ett annat grafikkort med påskruvad kylare eller annat. Men jag vet att dessa klisterlappar sitter oftast skithårt och att de knappt går att få bort även om man nu sätter oå vatternkylning o vill resna bort den för estiken. Iaf det är en generell regel att saknas S/N så kan du inte bevisa att det är just det kortet. Du kan alltid be de att skicka det till MSI om du kontaktar deras representant så kanske de har S/N insignerat i bios eller något. Hur har denna lapp ens kunnat åka bort den sitter verkligen klistrad stenhårt.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Fast kvitto eller inte, om du inte kan bevisa att grafikkortet faktiskt har sålts från den återförsäljaren så spelar det ingen roll.

Sen är det värt att tänka på att det är han som måste bevisa att felet är ursprungligt inte ÅF. Man har 6 månader där det är återförsäljarens ansvar att bevisa att felet inte är ursprungligt, från 6 mån - 3 år är det konsumentens ansvar att bevisa att felet är ursprungligt.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Rent praktiskt går bevisningen till så att om det inte finns någon yttre påverkan så måste felet komma in ifrån, jag har gjort en del reklamationer på felaktiga grunder, nätagg som smällt sönder andra komponenter bl.a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Sen så är det ju faktiskt inte återförsäljarens fel att tillverkaren nekar reklamation.

Samtidigt är det inte köpares ansvar att ta denna konflikt eller smäll, det får återförsäljare lösa med sin leverantör.
Säljare är endast ansvarig gentemot återförsäljare, återförsäljare är ansvarig mot ledet bakom.

Angående att direkt hävda nytt, så nej självklart är det inte alltid uppenbart. Men de måste åtminstone undersöka felet på varan innan de nekar.

Permalänk
Medlem

Vilken butik? Jag vill gärna undvika något sånt här..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Det kan ha varit ett missförstånd för butiken försök kontakta representanten för företaget via PM o fråga om de har en bra förklaring som de kan lägga in här. Även om du hade sökt via forumets system så hade du hittat denna tråd:

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/938019-gainward-...
Komplett ger detta svar:
#10232891

Att tyvärr om S/N lappen försvinner så kan de ej ge RMA då de inte kan verifiera kortet överhuvudtaget. Dvs de vet inte om det kan vara ett annat grafikkort med påskruvad kylare eller annat. Men jag vet att dessa klisterlappar sitter oftast skithårt och att de knappt går att få bort även om man nu sätter oå vatternkylning o vill resna bort den för estiken. Iaf det är en generell regel att saknas S/N så kan du inte bevisa att det är just det kortet. Du kan alltid be de att skicka det till MSI om du kontaktar deras representant så kanske de har S/N insignerat i bios eller något. Hur har denna lapp ens kunnat åka bort den sitter verkligen klistrad stenhårt.

Klisterlapparna sitter inte så hårt dom lossar väldigt lätt när kortet blir varmt precis som alla klisterlappar lossar av värme.
Eftersom det sitter på ett grafikkort så blir nog det varmt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av vinylens:

Klisterlapparna sitter inte så hårt dom lossar väldigt lätt när kortet blir varmt precis som alla klisterlappar lossar av värme.
Eftersom det sitter på ett grafikkort så blir nog det varmt.

På mina grafikkort som jag har haft enda från GeForce 8500 GT till 290X nu så har inget av dom lossat om man inte verkligen vill peta när grafikkortet är varmt. Så att fibbla bort den är ganska omöjligt i de flesta ärenden. Men iaf tillverkaren har enligt butik en regel att finns inte lappen så är det inget garantiärende bara ta det till ARN, Butiken har sagt sitt tror även Inet hade sagt samma då det gäller tillverkare.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Varför pratar butiken om Garanti när det handlar om RMA? Skriv butiken snälla eller PM.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Reklamerar man och den är under 3 år då får butiken stå för det istället, om inte tillverkaren vill stå för det.

Detta stämmer helt. Men enligt lagen om att det är köparens ansvar att bevisa att felet var ursprungligt efter 6 månader efter inköp så har ju butiken inget ansvar att reklamera varan utan detta "bevis" på att det var ett ursprungligt fel. Därför så har de förmodligen vänt sig mot tillverkaren för att se om de ville reklamera kortet, vilket de inte verkar vilja.

Nu vet jag ju inte om TS har skickat med något bevis för detta, men det framgår inte att han har gjort detta vad jag kan se.

Skrivet av twk:

Jag förstår inte vad du menar och vart du vill komma. Återförsäljaren verkar i det här fallet inte undersökt produkten efter att det saknades en klistermärke, trots kvitto som visar att varan är köpt inom reklamationstiden.

Den sista meningen är riktigt korkad. Det spelar enligt konsumentköplagen ingen som helst roll om tillverkaren inte byter ut produkten. Kunden har avtal med återförsäljaren, inte med tillverkaren. Om tillverkaren inte godtar reklamation från återförsäljaren så är detta ett problem mellan ÅF och tillverkaren, inte mellan tillverkaren och kunden.

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Ett "inte" föll bort

S/N finns där för att garantin ska gälla, detta gäller inte garanti utan reklamation. Därför så är det 6 månaders-regeln som gäller och konsument måste bevisa att felet var ursprungligt. Eftersom perioden på 6 månader efter inköp har löpt ur så är det därför konsuments ansvar att bevisa att det är ett ursprungligt fel.

Enligt konsumentköpslagen om reklamation står det att det är köparens ansvar att bevisa att felet var ursprungligt efter 6 månader efter inköp. Enligt detta så har ju butiken inget ansvar att reklamera varan utan detta "bevis" på att det var ett ursprungligt fel. Därför så har de förmodligen vänt sig mot tillverkaren för att se om de ville reklamera kortet, vilket de inte vill. Sen om detta är dåligt är ju en annan femma, men jag skulle inte säga att min mening är korkad...

Skrivet av Fltoig:

Tillverkaren har inget med reklamationen att göra. Kunden ska få hjälp av återförsäljaren enligt Konsumentköplagen, om sen ÅF vill få pengar eller en refund av tillverkaren är det en helt annan fråga.

Tillverkaren kan inte neka reklaationen, det är ÅF som ska avgöra. (Och dessutom kunna visa vilken del av lagen som gör att reklamationen nekas)

EDIT: Dessutom, varför skulle serienumret behövas vid en reklamation? Det går ju att deklamera saker som inte har serienummer, ex kläder.

Återigen så är det korrekt att ÅF hanterar ärendet, men som jag nämnt så är perioden på 6 månader överskriden och därav så har ÅF mindre ansvar. (Läs tidigare citat för mer exakt förklaring)

Och jag skulle tippa på att skillnaden ligger i värdet på produkten.

Skrivet av skyw00lker:

Rent praktiskt går bevisningen till så att om det inte finns någon yttre påverkan så måste felet komma in ifrån, jag har gjort en del reklamationer på felaktiga grunder, nätagg som smällt sönder andra komponenter bl.a.

Okay, kan du utveckla lite vad du menar och mer exakt hur lagen fungerar? Det som står i lagen säger att bevisningsbördan ligger på kund 6 månader efter inköp. Jag antar att kund på något vänster då måste bevisa att felet är ursprungligt, det känns kanske dock orimligt i vissa sammanhang, exempelvis detta. Hur bevisar man att ett fel är ursprungligt på ett grafikkort? Det känns som att man måste ha ganska goda kunskaper för att lägga fram konkreta bevis... Eller räcker det med att man säger att den slutade fungera?

Skrivet av niklasloow:

Samtidigt är det inte köpares ansvar att ta denna konflikt eller smäll, det får återförsäljare lösa med sin leverantör.
Säljare är endast ansvarig gentemot återförsäljare, återförsäljare är ansvarig mot ledet bakom.

Angående att direkt hävda nytt, så nej självklart är det inte alltid uppenbart. Men de måste åtminstone undersöka felet på varan innan de nekar.

Enligt konsumentköpslagen & reklamation så måste de inte undersöka detta om kund inte anger bevis på ursprungligt fel, i.o.m. 6-månaders perioden.

Här är min källa: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Notera att jag inte är emot TS. Det hade varit trevligt om hans kompis fick sitt kort utbytt. Och jag kan väl tycka att ÅF bör byta kort, men det är min åsikt & inte vad som står i lagen. Jag försöker enbart framföra vad som gäller enligt lag.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Bevisbördan ligger på kunden efter 6 månader, det stämmer. Det ska räcka för kunden att bevisa att grafikkortet saknar yttre åverkan och att det var använts enligt anvisningarna. Om grafikkortet ser ut att vara helt felfritt men helt plötsligt inte fungerar ska det räknas som ett ursprungligt fel. Som du säger så är det orimligt att kunden ska presentera mer bevisning än det som jag beskrev.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skäggig legend

Jag fick min soffa utbytt efter garantin hos MIO gått ut, inget käbbel där inte. Jag hade haft soffan 2,5 år och suttit, legat, legat (oh yeah) sovit etc. några klamrar hade släppt och gjorde att soffan tappade struktur. Jag påpekade detta, svaret jag fick var att jag skulle ta kort på soffan och bristerna, efter en vecka kom en hemleverans av en helt ny soffa och bortforsling av den gamla. Detta med ett kvitto. Jag vet inte om det skiljer sig något mellan möbler och elektronik men så det hanterades skulle jag önska att detta hanterades på ett likadant sätt.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd

De där är bullshit, ni ska reklamera kortet inte få det lagat på garanti, beroende på hur ni känner så har ni två alternativ, skicka ett till mail o förklara själva att ni ska reklamera ett helt trasigt kort inte få det lagat, om ni vill få de fort klart så gå till konsumentvärket så ska ni få se att de blir fart på de hela, lagarna i såna här ärenden är väldigt strikta och enkelriktade, finns inget tillvärkaren kan göra så länge inte tiden har gått ut förutom att reklamera kortet.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av teanox:

De där är bullshit, ni ska reklamera kortet inte få det lagat på garanti, beroende på hur ni känner så har ni två alternativ, skicka ett till mail o förklara själva att ni ska reklamera ett helt trasigt kort inte få det lagat, om ni vill få de fort klart så gå till konsumentvärket så ska ni få se att de blir fart på de hela, lagarna i såna här ärenden är väldigt strikta och enkelriktade, finns inget tillvärkaren kan göra så länge inte tiden har gått ut förutom att reklamera kortet.

Vad ska dom säga om det fortfarande inte finns S/N nummer. Ska jag lämna tillbaka en cykel utan ramnummer och som är trasig med ett kvitto där det står "Kronan 10,000krs cykel"- Överdrivet men du förstår poängen?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Vad ska dom säga om det fortfarande inte finns S/N nummer. Ska jag lämna tillbaka en cykel utan ramnummer och som är trasig med ett kvitto där det står "Kronan 10,000krs cykel"- Överdrivet men du förstår poängen?

Jag funderade med över detta. Om det nu är så att klistermärket är det enda som gör att man kan identifiera kortet som samma kund köpte så blir det svårt om detta inte finns. Men om lådan med rätt S/N finns där så kanske de borde inse att det är rätt kort.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

köparens ansvar att bevisa att felet var ursprungligt efter 6 månader efter inköp

...

konsument måste bevisa att felet var ursprungligt

...

köparens ansvar att bevisa att felet var ursprungligt efter 6 månader efter inköp

...

bevisningsbördan ligger på kund 6 månader efter inköp

...

Enligt konsumentköpslagen & reklamation så måste de inte undersöka detta om kund inte anger bevis på ursprungligt fel, i.o.m. 6-månaders perioden.

Här är min källa: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Notera att jag inte är emot TS. Det hade varit trevligt om hans kompis fick sitt kort utbytt. Och jag kan väl tycka att ÅF bör byta kort, men det är min åsikt & inte vad som står i lagen. Jag försöker enbart framföra vad som gäller enligt lag.

Saxade lite i ditt inlägg. För det första finns det inget som helst stöd i KköpL för ett företag att neka undersöka konsumentens produkt, däremot ligger det precis som du skriver på konsumenten att visa att felet är ursprungligt efter att de första sex månaderna passerat. Genom att visa att produkten saknar yttre åverkan anses konsumenten ha visat detta, mer än så krävs inte.

Nedan har du de riktlinjer som Elektronikbranschen själva tagit fram i frågan.
http://www.elektronikbranschen.se/konsumentbestammelser/
http://www.elektronikbranschen.se/wp-content/uploads/2011/02/...

Från det senare dokumentet: "Fel på fasta komponenter (ej lysande) betraktas som ursprungligt fel med undantag av felaktig
inkoppling, felaktig spänning, fall med strömspikar och blixtnedslag."

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thorsama:

Jag funderade med över detta. Om det nu är så att klistermärket är det enda som gör att man kan identifiera kortet som samma kund köpte så blir det svårt om detta inte finns. Men om lådan med rätt S/N finns där så kanske de borde inse att det är rätt kort.

Ifall ni har lådan borde ni även ha nummret, ifall ni har kvitto har ni bevis på att de är ett köpt dvs ett kort, logiskt tänk bara.

Blir svårare ja ifall ni inte har nummer, men är endå tre år man har att reklamera varor, och under den tiden så ska man iallafall kunna få din kompis kort lagat, hoppas din kompis har sparat kvitto kartong etc, all info borde finns där annars har han gjort de väldigt svårt för sig, har reklamerat väldigt mycket inom IT då de dels är en del av mitt jobb och privat, dock som ovan i tråden nämnt, spara all info, ta bilder etc och släng inte kvitton etc.

Ifall ni ska reklamera utan att få ta jobbiga strider / diskusioner och hoppas företaget kör på lite goodwill som stora försäljare/tillvärkare brukar göra oftast så blir de så mycket lättare att bevisa och kunna hävda sin sak hoppas de blir löst, dock ring konsumentvärket och få hjälp av ett proffs så kan han/hon säga ifall de kommer gå eller ej, annars så finns ju swec också för lite råd.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk

Hoppas det löser sig för dig Hazed..

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trisse23:

Vad ska dom säga om det fortfarande inte finns S/N nummer. Ska jag lämna tillbaka en cykel utan ramnummer och som är trasig med ett kvitto där det står "Kronan 10,000krs cykel"- Överdrivet men du förstår poängen?

Går inte o jämföra cyckel mot en GPU då cycklar får ramnummret inristat i ramen vid tillvärkning... Hade dock varit en smart lösning att sätta fast en metalbricka/plastbricka på GPU med S/N nummret på.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Vad ska dom säga om det fortfarande inte finns S/N nummer. Ska jag lämna tillbaka en cykel utan ramnummer och som är trasig med ett kvitto där det står "Kronan 10,000krs cykel"- Överdrivet men du förstår poängen?

Kundens ansvar är att kunna visa att varan ifråga är köpt av det aktuella företaget, vilket oftast görs med hjälp av ett kvitto. Vill företaget unikt kunna identifiera produkten för egen del kan de exempelvis notera serienumret på kvittot men kunden ansvarar inte för ett sådant serienummer fäst på produkten med hjälp av en klisteretikett som de facto inte alltid sitter särskilt bra. Det vore att inskränka reklamationsrätten.
Slipar du eller någon annan bort ramnumret på en cykel torde det snarast röra sig om fullt medveten åverkan vilket försvårar eller omöjliggör för dig som kund att visa var varan är köpt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720