Microsoft avtäcker nya finesser i Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Fast Windows 8 var bättre än 7an på precis allting förutom temat som gick snabbt att byta ut.

Vädigt många tyckte win 8 var skräp.

Det sålde mycket sämre än win 7, det är fakta.

Så nu hoppas man på win 10!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Jag blir lite orolig när du säger så, för Win8 är ett fantastiskt OS i min mening. Det enda problemet jag ser med det är att man inte får använda det på enheter som är för små, enligt MS definition av storlek. Nu vill jag se en tillverkare ta tag i detta och göra en telefon/platta/laptop/skrivbordsdator som man kan konfiguera med den utrustning man behöver och för ändamålet vettig hårdvara (läs skylake, 4-8GB RAM, SSD och de anslutningar man behöver för en sådan vision)...

fantastiskt förvirrande, möjligtvis. Skillnaden mellan Windows 8 och windows 10 verkar i stort vara att desktopupplevelsen inte handikappas av pekplattefunktionalitet, vilket jag upplever är väldigt starkt i windows 8. Det känns hela tiden som "hopp.. Här han man tvingats kompromissa för att ta hänsyn till enheter med touch, som jag inte har, skitkul." Och så får det ju bara inte vara. Kompromisser är värdelösa när det kommer till UI, så därför är det här continuum eller vad det heter bra, eftersom det anpassar systemet efter input, inte tvärt om.

Sedan så fanns det även folk som tyckte att ME och Vista var "fantastiskt", så det som avses är förmodligen vad de flesta tycker och inte vad de som alltid älskar allt Microsoft gör oavsett vad de gör tycker.

Skönt även att det blir helt gratis under första året, och att det inte blir prenumerationsbaserat som många fasat för.

Frågan blir ju då hur mycket det kommer kosta om man vill dra in det "rent" och hur de verkligen kollar att man har windows 7/8.x sedan tidigare. Känns drygt att behöva köra en uppgradering även om man föredrar en ren installation.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Precis som med Winfows 8 är målet att det ska strula så lite som möjligt med sånt. Precis när det släpps kam det vara lite bekymmer med vissa program och drivrutiner men efter ett tag ska i princip allt fungera utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har haft ETT problem med drivrutin i Tech Preview... ett. Och det löstes med nyare version som redan fanns på hemsidan för 8.1
Många saker som tex Razor musen, AMD GPUn osv, installerade helt sig själv, utan att jag behövde göra något mer än att starta datorn (ev plugga in), och har tillgång till internet. Senaste drivarna OCH tillbehörsmjukvaran (Razors Synapse och Catalyst Controlcenter) installerades även den, helt automatiskt.

Ärligt talat minst problematiska installationen jag någonsin gjort.

Permalänk
Avstängd

Tycker ändå att mitt Windows 7 är bättre på många sätt. Hoppas att Windows 10 blir bra och att man kan stänga av app store och allt sånt och bara ha som Windows 7 men utan appar och det där metro läge så kommer jag nog byta till Windows 10.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag har haft ETT problem med drivrutin i Tech Preview... ett. Och det löstes med nyare version som redan fanns på hemsidan för 8.1
Många saker som tex Razor musen, AMD GPUn osv, installerade helt sig själv, utan att jag behövde göra något mer än att starta datorn (ev plugga in), och har tillgång till internet. Senaste drivarna OCH tillbehörsmjukvaran (Razors Synapse och Catalyst Controlcenter) installerades även den, helt automatiskt.

Ärligt talat minst problematiska installationen jag någonsin gjort.

Sådant borde de satsa på för gaming - lösa drivrutiner - det hade helt klart gjort en stor skillnad och i min mening behållt Win som en premium plattform för spelande. Om de hade fixat fullt stöd för Xbox One controllern (inkl vibrationerna) så hade det också varit bra. Att kunna spela spel man köper via Xbox:en på sin PC hade ju varit ett steg till i rätt riktning. Många av de spelen är ju inte alltid superkomplicerade och kräver ingen max-flång grafik för att vara kul. Då hade man kunnat få mer av sömlös erfarenhet av sitt Microsoft konto.

STEAM, Origin och GOG kommer nog att förbli de viktigaste PC plattformarna ett bra tag till. Om STEAM fixar till sitt OS kan det helt klart bli en stark konkurrent till Win för alla dem som inte äger en Xbox One om de inte passar sig...

Själv skulle jag vilja se mer stöd - MKV var ju bra att de tog med, men hur blir det med DSD, flac, 24 bitars ljud stöd etc?
USB standarder och USB 3 drivrutins skärpning?

Permalänk
Medlem

Förlåt om detta redan har kommit upp.
Kom det upp något om hur Windows 10 hantera höga skärmupplösningar?
Min personliga uppfattning är att Windows 7 har mycket att önska när det gäller detta område.

Permalänk
Skrivet av TWHoang:

Förlåt om detta redan har kommit upp.
Kom det upp något om hur Windows 10 hantera höga skärmupplösningar?
Min personliga uppfattning är att Windows 7 har mycket att önska när det gäller detta område.

Redan Windows 8.1 ska vara bättre än win 7 på det och antar att 10 är ännu bättre på det.
Men som jag förstått det så är det största problemet tredje parts program som stödjer det dåligt.
Själv hoppas jag på att det blir bra för jag skaffar nog en 4k skärm i år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Rare gjorde spelet. MICROSOFT äger dem :). Kan vara det.

Samt att det ryktas att ett nytt spel är på väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Gissar att de mäter när spelet är CPU cappat. (Som AMD med Mantle)
Om CPU får 50% mindre att göra så drar den även 50% mindre. Ja och så lite optimeringar på det såklart.

Systemet drar ju inte 50% mindre, GPU:n är den strömslukande delen och den lär inte sluka så mycket mindre ström.
Och i case där spel är CPU cappat så blir det inte 50% mindre belastning, utan kan fortfarnde ligga på 100%, bara att spelet inte längre laggar.

Känns som det är väldigt specifika artificiella case de lyckas uppnå dessa resultat och betvivlar att de i samma test kan få 50% mer prestanda OCH 50% mindre strömförbrukning. Utan det är nog helt olika test ^^

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem

Jag lööv windows 8.1 men detta kommer nog fan bli bra alltså... tre köp på raken? Ovanligt.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Skrivet av Gratzner:

Jag lööv windows 8.1 men detta kommer nog fan bli bra alltså... tre köp på raken? Ovanligt.

Samma här. Trivs som bara den med 8.1 och det här ser inte ut att bli sämre.
Bring it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Samt att det ryktas att ett nytt spel är på väg.

Justja, sann historia!

Permalänk
Inaktiv

Låter som MS fortsätter med att integrera spionverktyg i OS. Metro var irriterande men det hela med att du tvingas in i deras tjänster är ett betydligt större problem. Ser ut att det blir att stanna på win7 och jobba med att byta OS om man inte tycker om att MS vet allt om en.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zxhosting:

Tycker ändå att mitt Windows 7 är bättre på många sätt. Hoppas att Windows 10 blir bra och att man kan stänga av app store och allt sånt och bara ha som Windows 7 men utan appar och det där metro läge så kommer jag nog byta till Windows 10.

Det är faktiskt ännu bättre än så. Du behöver inte ens stänga av de grejerna utan det är bara att låta bli att använda dem om du inte vill! Fantastiskt va? Du slipper alltså stänga av något! Mindre jobb!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag är i grunden positiv till 10:an, och Spartan verkar faktiskt bra (åtminstone bättre än IE). Det ska bli intressant att se hur det hela artar sig framöver.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Om de tar bort alla onödiga skit-appar, ge tillbaks start-menyn (så som den alltid varit, inte den nya 10'an kör med) samt tar bort all denna onödiga styling, så är jag nöjd!

Jag kommer då hålla mig till Windows 7 ett bra tag till..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Det är faktiskt ännu bättre än så. Du behöver inte ens stänga av de grejerna utan det är bara att låta bli att använda dem om du inte vill! Fantastiskt va? Du slipper alltså stänga av något! Mindre jobb!

Om det inte var att MS trycker skiten upp i nyllet på användaren så skulle det vara sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4miol:

Om de tar bort alla onödiga skit-appar, ge tillbaks start-menyn (så som den alltid varit, inte den nya 10'an kör med) samt tar bort all denna onödiga styling, så är jag nöjd!

Jag kommer då hålla mig till Windows 7 ett bra tag till..

Få se nu, du stannar kvar på Windows 7 för att du inte kommer får exakt samma startmeny och för att det kommer finnas appar (som du inte behöver köra), det låter som högst rimliga krav. Mitt råd till dig är precis som du redan konstaterat själv, stanna kvar på Windows 7 för all framtid så slipper du förändring.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av havoc:

Få se nu, du stannar kvar på Windows 7 för att du inte kommer får exakt samma startmeny och för att det kommer finnas appar (som du inte behöver köra), det låter som högst rimliga krav. Mitt råd till dig är precis som du redan konstaterat själv, stanna kvar på Windows 7 för all framtid så slipper du förändring.

Förstår inte alla dessa bakåtsträvare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

fantastiskt förvirrande, möjligtvis. Skillnaden mellan Windows 8 och windows 10 verkar i stort vara att desktopupplevelsen inte handikappas av pekplattefunktionalitet, vilket jag upplever är väldigt starkt i windows 8. Det känns hela tiden som "hopp.. Här han man tvingats kompromissa för att ta hänsyn till enheter med touch, som jag inte har, skitkul." Och så får det ju bara inte vara. Kompromisser är värdelösa när det kommer till UI, så därför är det här continuum eller vad det heter bra, eftersom det anpassar systemet efter input, inte tvärt om.

Sedan så fanns det även folk som tyckte att ME och Vista var "fantastiskt", så det som avses är förmodligen vad de flesta tycker och inte vad de som alltid älskar allt Microsoft gör oavsett vad de gör tycker.

Skönt även att det blir helt gratis under första året, och att det inte blir prenumerationsbaserat som många fasat för.

Frågan blir ju då hur mycket det kommer kosta om man vill dra in det "rent" och hur de verkligen kollar att man har windows 7/8.x sedan tidigare. Känns drygt att behöva köra en uppgradering även om man föredrar en ren installation.

Åsikter är individuella men du förlöjligar bara din egen genom att göra ad hominem-argument som det där. Går det inte att våga stå för sina egna tankar utan att måla upp oliktänkande på dylikt sätt?

Skrivet av H4miol:

Om de tar bort alla onödiga skit-appar, ge tillbaks start-menyn (så som den alltid varit, inte den nya 10'an kör med) samt tar bort all denna onödiga styling, så är jag nöjd!

Jag kommer då hålla mig till Windows 7 ett bra tag till..

Startmenyn i Windows 7 ser inte ut som den i Windows 95, eller ett flertal andra äldre versioner, så det finns inget "som den alltid varit".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

fantastiskt förvirrande, möjligtvis. Skillnaden mellan Windows 8 och windows 10 verkar i stort vara att desktopupplevelsen inte handikappas av pekplattefunktionalitet, vilket jag upplever är väldigt starkt i windows 8. Det känns hela tiden som "hopp.. Här han man tvingats kompromissa för att ta hänsyn till enheter med touch, som jag inte har, skitkul.

Summerar upp Windows 8/8.1 väldigt bra.

Skrivet av Ozzed:

Frågan blir ju då hur mycket det kommer kosta om man vill dra in det "rent" och hur de verkligen kollar att man har windows 7/8.x sedan tidigare. Känns drygt att behöva köra en uppgradering även om man föredrar en ren installation.

Föredrar själv en "ren" installation så jag hoppas att dom släpper en .ISO eller liknande kort därefter lanseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Åsikter är individuella men du förlöjligar bara din egen genom att göra ad hominem-argument som det där. Går det inte att våga stå för sina egna tankar utan att måla upp oliktänkande på dylikt sätt?

Startmenyn i Windows 7 ser inte ut som den i Windows 95, eller ett flertal andra äldre versioner, så det finns inget "som den alltid varit".

Ad hominem översätts som "personangrepp", och är inte över huvud taget relaterat till det jag skrev. Jag har varken skrivit om en specifik person, dess utseende, intelligens, eller liknande. Du får gärna tycka att jag har fel men begreppsförvirring gör ingen gladare.

Sedan är jag inte heller ensam om att anse att de som är nöjda med Windows 8.x tillhör en rätt liten skara i sammanhanget. Det är rätt lätt att peka på både subjektivt och genom att dra slutsatser från hårda fakta så som försäljningssiffror, marknadspenetration, att operativet tappade i marknadsandel till förmån för ett föregående (windows 7) under ett antal månader, vilket aldrig hänt ett Windowsoperativ tidigare, och så vidare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 är det bästa Windows hittills. Tom chefen som är otroligt tekniskt okunnig har inga problem som helst. Om man inte vill vistas i "modern UI" behöver man inte det utan kan ha ett rent desktoputförande. Detta är den absolut största missuppfattningen bland alla som tycker Aero fortfarande är snyggt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon42512:

Förstår inte alla dessa bakåtsträvare...

Jag ser inte riktigt nyttan av att använda ett OS som verkar vara väldigt kåt på att få mig in i MS online tjänster och att flytta över mina dokument och annat till deras moln. Visst det går stänga av när man vet om det hela och vet vad man gör men för de flesta blir effekten att de får inget privatliv på sin dator (inte att man har så mycket av den redan nu men lita på att MS kan göra det värre).

Resten är bara smink (förutom kanske directx12).

Permalänk
Medlem

Hoppas man kommer kunna göra en fresh install av 10, även om man gratisuppgraderar från 7 eller 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ad hominem översätts som "personangrepp", och är inte över huvud taget relaterat till det jag skrev. Jag har varken skrivit om en specifik person, dess utseende, intelligens, eller liknande. Du får gärna tycka att jag har fel men begreppsförvirring gör ingen gladare.

Sedan är jag inte heller ensam om att anse att de som är nöjda med Windows 8.x tillhör en rätt liten skara i sammanhanget. Det är rätt lätt att peka på både subjektivt och genom att dra slutsatser från hårda fakta så som försäljningssiffror, marknadspenetration, att operativet tappade i marknadsandel till förmån för ett föregående (windows 7) under ett antal månader, vilket aldrig hänt ett Windowsoperativ tidigare, och så vidare.

Nej, det behöver inte röra sig om riktiga personangrepp, även om de faller under ad hominem. Du målade upp det som att det bara är de som älskar allt MS gör oavsett vad de gör som gillar Windows 8, vilket inte bidrar till seriös eller vettig diskussion över huvud taget. Att du nu försöker gömma den biten och säga att du bara sade att det rörde sig om en mindre skala gör det hela bara mer löjligt. Det blir inte en vuxen nivå på det hela, tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Nej, det behöver inte röra sig om riktiga personangrepp, även om de faller under ad hominem. Du målade upp det som att det bara är de som älskar allt MS gör oavsett vad de gör som gillar Windows 8, vilket inte bidrar till seriös eller vettig diskussion över huvud taget. Att du nu försöker gömma den biten och säga att du bara sade att det rörde sig om en mindre skala gör det hela bara mer löjligt. Det blir inte en vuxen nivå på det hela, tycker jag.

Jag har inte försökt att gömma något. Det är snarare du som försöker glida ifrån ämnet genom att helt felaktigt hävda att jag ägnar mig åt personangrepp. Jag har ifrågasatt relevansen i vissas åsikter, inte attackerat personliga attribut hos dem.

Fråga en djurgårdare vilket som är det bästa fotbollslaget och se om hen svarar djurgården. Troligen gör hen det, men det behöver inte betyda att jag tycker att personen är en idiot, bara att det kanske vore klokare att titta på hur de ligger till i tabellen. Är du med på vad jag menar nu?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon42512:

Förstår inte alla dessa bakåtsträvare...

Har du aldrig funderat på varför priset på operativsystem börjar gå mot noll?

Operativsystem till datorer med tangentbord/mus som är tänkt att användas av vanliga konsumenter är till väldigt stor del färdigutvecklade. Med ytterst få undantag kommer alla större förändringar vara en försämring på dessa enheter. Win10 verkar vara ett fall framåt för det verkar som man backar ur misstagen från Win8 och fokuserar i stället på finputsning av saker som till väldigt stor del redan fanns i Win7 (och i de flesta fall fanns långt innan också).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Har du aldrig funderat på varför priset på operativsystem börjar gå mot noll?

Operativsystem till datorer med tangentbord/mus som är tänkt att användas av vanliga konsumenter är till väldigt stor del färdigutvecklade. Med ytterst få undantag kommer alla större förändringar vara en försämring på dessa enheter. Win10 verkar vara ett fall framåt för det verkar som man backar ur misstagen från Win8 och fokuserar i stället på finputsning av saker som till väldigt stor del redan fanns i Win7 (och i de flesta fall fanns långt innan också).

Nej, snarare så att Windows 10 är en fortsatt putsning på Windows 8. Dom har lagt till en startmeny istället för att ta bort startskärmen exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fråga en djurgårdare vilket som är det bästa fotbollslaget och se om hen svarar djurgården. Troligen gör hen det, men det behöver inte betyda att jag tycker att personen är en idiot, bara att det kanske vore klokare att titta på hur de ligger till i tabellen. Är du med på vad jag menar nu?

Fast det gjorde du inte, det du gjorde var att tycka att det är klokare att titta på vilket lag de flesta tycker är bäst, istället för att titta på hur det ligger till i tabellen.

Fast med tabellen så kanske du syftar på sålda kopior men själv skulle jag titta på tabellen som vissar egenskaperna för de olika OS:en och jämföra dessa, istället för att bry mig om vad den stora ignoranta massan av människor tycker. (Det där sista var en klar ad hominem från min sida, OBS, ad hominems är inte alltid en fallacy )