Microsoft presenterar Hololens – glasögon för förstärkt verklighet

Permalänk
Melding Plague

Microsoft presenterar Hololens – glasögon för förstärkt verklighet

Det blir inte bara nya enheter när Microsoft introducerar Windows 10 utan även ett språng till förstärkt verklighet med hologramliknande objekt och miljöer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara kvar att vänta på att sword art online släpps nu då;)

Visa signatur

Spelburk: Intel i5 750 @ ≈3,8ghz I 12GB Ram Radeon 7970 I SSD 120 gb Corsair Force GT I HX650W Corsair I P7P55 LX I Antec three hundred I Noctua NF-12 3x I Antec KÜLER H2O 620 P&P w/ Scythe Gentle Typhoon I Logitech mx518.

http://e-sim.org/lan.97056/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saitek:

Bara kvar att vänta på att sword art online släpps nu då;)

SAO är VR, inte AR.

Permalänk
Medlem

Ja Kinect blev ju en riktig succé och alla köpte en.. Eller inte.

Det här känns inte superpepp. Särskillt inte nu när Occlus blivit skit och Google (gl)ass mer eller mindre läggs ner.

Men jag hoppas ju såklart att det blir bra. De kan ju sälja brillorna för en 5-600Kr så kanske det får lite spridning

Men nej, det är ju Microsoft så de tänker säkert sälja det för över tusenlappen och sedan stå som får när ingen köper.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja Kinect blev ju en riktig succé och alla köpte en.. Eller inte.

Det här känns inte superpepp. Särskillt inte nu när Occlus blivit skit och Google (gl)ass mer eller mindre läggs ner.

Men jag hoppas ju såklart att det blir bra. De kan ju sälja brillorna för en 5-600Kr så kanske det får lite spridning

Men nej, det är ju Microsoft så de tänker säkert sälja det för över tusenlappen och sedan stå som får när ingen köper.

vad menar du med "Occlus blivit skit"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja Kinect blev ju en riktig succé och alla köpte en.. Eller inte.

Det här känns inte superpepp. Särskillt inte nu när Occlus blivit skit och Google (gl)ass mer eller mindre läggs ner.

Men jag hoppas ju såklart att det blir bra. De kan ju sälja brillorna för en 5-600Kr så kanske det får lite spridning

Men nej, det är ju Microsoft så de tänker säkert sälja det för över tusenlappen och sedan stå som får när ingen köper.

Såvitt jag vet har Oculus bara blivit bättre med varje prototyp. Utveckla gärna vad du menar.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem

De verkar riktigt häftiga. Hade kunnat tänka mig att skaffa ett par sådana fast jag skulle föredra om de var aningen mindre

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja Kinect blev ju en riktig succé och alla köpte en.. Eller inte.

Det här känns inte superpepp. Särskillt inte nu när Occlus blivit skit och Google (gl)ass mer eller mindre läggs ner.

Men jag hoppas ju såklart att det blir bra. De kan ju sälja brillorna för en 5-600Kr så kanske det får lite spridning

Men nej, det är ju Microsoft så de tänker säkert sälja det för över tusenlappen och sedan stå som får när ingen köper.

Kinect räknas ju dock som succé. 24 miljoner sålda enheter är fan inte illa.

Permalänk
Medlem

vill verkligen se detta mer.. och om mer kommer så blir priset mindre.. hehe
nån som kommer ihåg tv reklamen där det satt en i en soffa ooch tittade på tv/film ( var nog comhem on deman eller nått) när han knäppte på tv och tittade på en film så kom filmen ut ur tv rutan, nån västern film( typ)
sen om mer använder detta så blir ju allt mycket enklare då det blir åxå mer som programerar detta. kul.. detta vill jag se mer av.
känns lite som.. ÄNTLIGEN.
ps: tyvär måste vi nog räkna med att design inte är ok i början. ( men lite smällar får man ta.. hehe )

Permalänk

Hololens - 120% Realz

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja Kinect blev ju en riktig succé och alla köpte en.. Eller inte.

Det här känns inte superpepp. Särskillt inte nu när Occlus blivit skit och Google (gl)ass mer eller mindre läggs ner.

Men jag hoppas ju såklart att det blir bra. De kan ju sälja brillorna för en 5-600Kr så kanske det får lite spridning

Men nej, det är ju Microsoft så de tänker säkert sälja det för över tusenlappen och sedan stå som får när ingen köper.

Vad tänker du på? För jag tycker Microsoft brukar göra mycket förändringar när något går dåligt. Win 8 sålde dåligt och du hatade det, nu får du win 10 gratis i ett år och en startmeny (om du äger win 8 eller 7). Xbox one fick kritik för kinecttvång nu finns inte det. Lumia telefonerna är riktigt prisvärda. Deras datormöss är billiga och bra (enligt mig). Finns säkert undantag också som windows RT men tycker microsoft är helt okej på att rätta till fel.

Angående occlus vad är skit?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Undra om man får köra bil med dom här på sig?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Undra om man får köra bil med dom här på sig?

HAHAHHAHAHAHA .... ser det lite framför mig... racerbana .. man är ute å kör med familj.. å nån j*a unge hackar en, sen e man är mitt i ett f1 race eller liknande...

Permalänk
Medlem

Glasögonen må vara fantastiskt fula. Men det här är en extremt cool produkt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja Kinect blev ju en riktig succé och alla köpte en.. Eller inte.

Det här känns inte superpepp. Särskillt inte nu när Occlus blivit skit och Google (gl)ass mer eller mindre läggs ner.

Men jag hoppas ju såklart att det blir bra. De kan ju sälja brillorna för en 5-600Kr så kanske det får lite spridning

Men nej, det är ju Microsoft så de tänker säkert sälja det för över tusenlappen och sedan stå som får när ingen köper.

Jag är ganska säker på att sådan här teknologi är asdyr att göra. Så att tycka att det är dyrt att betala runt en tusenlapp för det här är helt orimligt. Jag skulle uppskatta priset till 5000-10 000 kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Helge200:

HAHAHHAHAHAHA .... ser det lite framför mig... racerbana .. man är ute å kör med familj.. å nån j*a unge hackar en, sen e man är mitt i ett f1 race eller liknande...

Hade tänkt mer så här att man kan se hur fort man kör och kan se den döda vinkeln på ett bättre sätt. och kan se när man backar eller jag kanske drömmer ännu.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

Tänker direkt Tony Stark

"fast ja utan dom på huvudet" ^^

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Intressant. Jag ser framför mig att kunna modelera stuff precis som iron man. Tror dock att det kommer ta typ 7 generationer innan barnsjukdomar är borta.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Häftig grej men lite klumpig, antar att det tar ett tag till innan de blir stora som en kontaktlins, men jag hoppas man får uppleva det.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Hehe.. När jag ser den där trailern så tänker jag på Projekt Natal-trailern. Den känns som stenåldern nu (nästan som en parodi) och den var också galet överdriven/fake... https://www.youtube.com/watch?v=pKqySBEDOtM

Jag har arbetat med AR/VR i flera år och det är användbart och ballt, men det har sina användningsområden och det är kul...korta stunder. Även om det blir så här snyggt på riktigt - vilket det inte blir genom transparenta glasögon - så är det inte mycket som tar 2-3 st böjda OLED-4K-skärmar bredvid varandra (#framtiden)... Inte ens Oculus.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Hade tänkt mer så här att man kan se hur fort man kör och kan se den döda vinkeln på ett bättre sätt. och kan se när man backar eller jag kanske drömmer ännu.

ne jag tror inte du drömmer.. det finns riktigt många bra användnings områden på dessa. ett bra ex är på det du skrev. men det finns riktigt mycker mer än så. taxi! ambulans! brandmän! hmm.. tror inte ^pappret^ räcker till i hur många användnings områden det finns. det var bara jag som lät min fantasi skena iväg lite höhö

Permalänk
Medlem

Inte bara jag som tänkte direkt på detta ser jag

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av proxies:

vad menar du med "Occlus blivit skit"?

Skrivet av kdrag:

Såvitt jag vet har Oculus bara blivit bättre med varje prototyp. Utveckla gärna vad du menar.

Facebook köpte upp Oculus. Allt som var spännande och roligt med projektet dog.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad tänker du på? För jag tycker Microsoft brukar göra mycket förändringar när något går dåligt. Win 8 sålde dåligt och du hatade det, nu får du win 10 gratis i ett år och en startmeny (om du äger win 8 eller 7). Xbox one fick kritik för kinecttvång nu finns inte det. Lumia telefonerna är riktigt prisvärda. Deras datormöss är billiga och bra (enligt mig). Finns säkert undantag också som windows RT men tycker microsoft är helt okej på att rätta till fel.

Angående occlus vad är skit?

Se ovan angående Occlus.

Visst, Microsoft kan ändra sig till det bättre men det vore bättre för dem och för kunderna om de lyssnar först så de slipper göra pinsamma kovändningar senare.

Skrivet av Tommenchini:

Jag är ganska säker på att sådan här teknologi är asdyr att göra. Så att tycka att det är dyrt att betala runt en tusenlapp för det här är helt orimligt. Jag skulle uppskatta priset till 5000-10 000 kr.

Det rimmar illa med hur de försökte entusismera utvecklare att göra "allt" holografiskt i och med detta. En pryl för 5-10 000 är inte många som kommer lägga pengar på så då lägger man ner massa arbete i onödan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

verkar fungera rätt bra enligt Wired.
http://www.wired.com/2015/01/microsoft-hands-on/

kanske inte är något för den genomsnittliga konsumenten, men det lär finnas enooorma användningsområden inom ingenjörsskap/design/medicin/utbildning etc etc. Angående designen så...ja...de är ju ingen jungfru för ögonen direkt, men det är överlag svårt att göra "teknik som sitter på huvudet" snyggt. Du kommer antingen se Datapata eller siliconvalley-startup-google-ig ut. Innan själva conceptet blivit socialt accepterat tror jag fånigheten är ofrånkomlig.

Permalänk
Medlem

Jag förstår fortfarande inte hur tekniken faktiskt fungerar.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

fan va ballt !

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja Kinect blev ju en riktig succé och alla köpte en.. Eller inte.

Det här känns inte superpepp. Särskillt inte nu när Occlus blivit skit och Google (gl)ass mer eller mindre läggs ner.

Men jag hoppas ju såklart att det blir bra. De kan ju sälja brillorna för en 5-600Kr så kanske det får lite spridning

Men nej, det är ju Microsoft så de tänker säkert sälja det för över tusenlappen och sedan stå som får när ingen köper.

Kinect har faktiskt världsrekord i snabbast säljande elektronikpryl.. Den var och är en enorm succé.

"Guinness World Records announced on Wednesday that the Kinect, a controller-free gaming peripheral for the Xbox 360 console, is now the "Fastest-Selling Consumer Electronics Device" on the planet."

http://www.huffingtonpost.com/2011/03/09/microsoft-kinect-fas...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Microsoft: Bringing The Sims X: Reality, to you!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Denna

kan vara av intresse för vissa

edit: kanske ska tilläga att filmen är nästan 1,5 år gammal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Facebook köpte upp Oculus. Allt som var spännande och roligt med projektet dog.

Se ovan angående Occlus.

Visst, Microsoft kan ändra sig till det bättre men det vore bättre för dem och för kunderna om de lyssnar först så de slipper göra pinsamma kovändningar senare.

Det rimmar illa med hur de försökte entusismera utvecklare att göra "allt" holografiskt i och med detta. En pryl för 5-10 000 är inte många som kommer lägga pengar på så då lägger man ner massa arbete i onödan.

Så även om Oculus blev tekniskt och funktionellt bättre, utan något som helst tecken på facebook integrering, så blev den sämre för Facebook nu äger företaget? Rimligt...

Det är ju dock ingen större chock att du inte gillar Hololens. Dina två största hatobjekt här på sweclockers verkar ju vara Microsoft och allmäna framsteg och förändringar i teknik. När det kombineras så blir det ju en riktig hatbingo.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell