Microsoft presenterar Hololens – glasögon för förstärkt verklighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Kinect har faktiskt världsrekord i snabbast säljande elektronikpryl.. Den var och är en enorm succé.

"Guinness World Records announced on Wednesday that the Kinect, a controller-free gaming peripheral for the Xbox 360 console, is now the "Fastest-Selling Consumer Electronics Device" on the planet."

http://www.huffingtonpost.com/2011/03/09/microsoft-kinect-fas...

http://www.neowin.net/news/microsoft-has-only-itself-to-blame...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Så även om Oculus blev tekniskt och funktionellt bättre, utan något som helst tecken på facebook integrering, så blev den sämre för Facebook nu äger företaget? Rimligt...

Det är ju dock ingen större chock att du inte gillar Hololens. Dina två största hatobjekt här på sweclockers verkar ju vara Microsoft och allmäna framsteg och förändringar i teknik. När det kombineras så blir det ju en riktig hatbingo.

Nu är du onyanserad i din kritik. Läs det här istället så kanske du förstår bättre varför jag inte är så glad åt vart åt det barkar.

http://notch.net/2014/03/virtual-reality-is-going-to-change-t...

Förövrigt verkar ju inte Microsoft heller vara jätteglada i framsteg enligt din definition då de gör en U-sväng och återinför startmenyn i Windows 10, precis som jag sa från dag ett när jag såg startskärmen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja Kinect blev ju en riktig succé och alla köpte en.. Eller inte.

Det här känns inte superpepp. Särskillt inte nu när Occlus blivit skit och Google (gl)ass mer eller mindre läggs ner.

Men jag hoppas ju såklart att det blir bra. De kan ju sälja brillorna för en 5-600Kr så kanske det får lite spridning

Men nej, det är ju Microsoft så de tänker säkert sälja det för över tusenlappen och sedan stå som får när ingen köper.

Kinect i sig tycker jag är riktigt intressant med allt den kan göra, att det den inte passar alla och att det innebär ett prispåslag som alla inte är beredda att betala är en annan sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Troligen så kommer mycket av det här göras via glasögon istället för projektor nu.
Så ballt!

Permalänk
Medlem

Att man genom glasögon kan placera en 3D-värld i väggen som vid headtracking "rör" sig beroende på hur du tittar, samtidigt som hologrammet ser ut att sitta fast (stilla i väggen)?
Jag tror att microsoft har livlig fantasi iallafall

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Facebook köpte upp Oculus. Allt som var spännande och roligt med projektet dog.

Jag var inte direkt förtjust i Facebook uppköpet heller. Men än så länge har jag inte sett ett enda tecken på negativ påverkan från Faceshit. Om något så har Riften bara blivit bättre och intressantare sen uppköpet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Facebook köpte upp Oculus. Allt som var spännande och roligt med projektet dog.

Aja, men då handlar det inte om produktens egenskaper utan om hur du känner för ägaren.
Moraliska ställningstaganden är väl inte fel, men jag tycker det blir tokigt att likställa ens magkänsla för vem som äger företaget och hur bra produkten är i sig.
Man kan väl exempelvis vara hur arg som helst på Intel och ändå se att de har vassa produkter?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Jag var inte direkt förtjust i Facebook uppköpet heller. Men än så länge har jag inte sett ett enda tecken på negativ påverkan från Faceshit. Om något så har Riften bara blivit bättre och intressantare sen uppköpet.

Precis, plus alla ekonomiska tillgångar dom nu har tillgång till. Om det sen skulle visa sig att Facebook blandar sig i för mycket så är det ju bara att överge skeppet. Att gå in med en negativ synpunkt utan att se resultat verkar lite enkelspårigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Kinect har faktiskt världsrekord i snabbast säljande elektronikpryl.. Den var och är en enorm succé.

"Guinness World Records announced on Wednesday that the Kinect, a controller-free gaming peripheral for the Xbox 360 console, is now the "Fastest-Selling Consumer Electronics Device" on the planet."

http://www.huffingtonpost.com/2011/03/09/microsoft-kinect-fas...

Alla länkar till Guinness är döda i artikeln du länkar, så går inte att avgöra om det som står där är sant.

Och det rekordet, om de någonsin existerat, är med råge slaget enligt Guinness då Ipad2 sålt 311.666 enheter per dag i snitt under sina första 60 dagar.

Diskussionen huruvida det gör eller inte gör Kinect till en succé lämnar jag därhän.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Alltså är detta på riktigt? Kommer vi kunna göra allt som är på videon med de här glasögonen? Känns som man hoppar typ 20 år in framtiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Facebook köpte upp Oculus. Allt som var spännande och roligt med projektet dog.

Se ovan angående Occlus.

Visst, Microsoft kan ändra sig till det bättre men det vore bättre för dem och för kunderna om de lyssnar först så de slipper göra pinsamma kovändningar senare.

Det rimmar illa med hur de försökte entusismera utvecklare att göra "allt" holografiskt i och med detta. En pryl för 5-10 000 är inte många som kommer lägga pengar på så då lägger man ner massa arbete i onödan.

Är inte Oculus exakt samma produkt fast med en finansiellt stabil ägare? Svårt att se att det skall vara något negativt.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Kanske inte deras uppköp av mojang(minecraft) inte var så idiotiskt iaf

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deefix:

Alltså är detta på riktigt? Kommer vi kunna göra allt som är på videon med de här glasögonen? Känns som man hoppar typ 20 år in framtiden...

Jag är ungefär 120% säker på att det bara är en tech demo/teaser. De är inte i närheten av den teknologin i dagsläget.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Tycker att det är positivt att Microsoft vågar testa nya teknologiska koncept och även om inte allt blir succé så är det viktigt att man vågar testar nya varianter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deefix:

Alltså är detta på riktigt? Kommer vi kunna göra allt som är på videon med de här glasögonen? Känns som man hoppar typ 20 år in framtiden...

Kolla på andra halvan av det här klippet så får du se deras faktiska demo på konferensen. Dom körde med nån speciell kamera så man kunde se vad hon faktiskt gjorde i sitt hologram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja Kinect blev ju en riktig succé och alla köpte en.. Eller inte.

Det här känns inte superpepp. Särskillt inte nu när Occlus blivit skit och Google (gl)ass mer eller mindre läggs ner.

Men jag hoppas ju såklart att det blir bra. De kan ju sälja brillorna för en 5-600Kr så kanske det får lite spridning

Men nej, det är ju Microsoft så de tänker säkert sälja det för över tusenlappen och sedan stå som får när ingen köper.

Det är rätt kul att se hur ditt hat/förakt mot vissa utvalda företag får dig att totalt tappa intresset eller till och med klanka ner på deras produkter. Antingen vet du väldigt mycket mer än oss andra här eller så är du bara mer trångsynt än resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Jag är ungefär 120% säker på att det bara är en tech demo/teaser. De är inte i närheten av den teknologin i dagsläget.

Reportrar har fått testa redan och de intygar att det faktiskt fungerar. MS har dock sagt att allt inte är perfekt ännu. De har utvecklat detta 5-7 år så det är inte konstigt att de faktiskt sitter på något som fungerar.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu är du onyanserad i din kritik. Läs det här istället så kanske du förstår bättre varför jag inte är så glad åt vart åt det barkar.

http://notch.net/2014/03/virtual-reality-is-going-to-change-t...

Förövrigt verkar ju inte Microsoft heller vara jätteglada i framsteg enligt din definition då de gör en U-sväng och återinför startmenyn i Windows 10, precis som jag sa från dag ett när jag såg startskärmen.

Tja, att länka till vad en person och dessutom Notch tycker och tänker om saker är väl kanske inte något att basera sin verklighet på, eller? Mannen som sagt att pengar inte är viktigt för att sedan handla hus för en halv miljard och som påpekat hur illa han tycker om MS för att sedan göra en kovändning och sälja sin själ till dem. Tyvärr, sånt beteende inger ingen respekt hos mig i alla fall. Jag betvivlar också starkt att herr Persson har någon insyn i Facebook och hur deras strategier ser ut. Uppköpet av Oculus är kanske bara ett sätt för dem att bredda sig och sprida risker?! Jag har inte heller någon insyn, så en ren gissning. Bara för att ett företag håller på med en sak idag betyder inte per automatik att de enbart kommer att göra det i framtiden. Många företag har breddat sina utbud och även helt ändrat inriktning. I många fall är det säkert en överlevnadsstrategi att ha så många tentakler ute som möjligt. Så att som du tycka att tekniken bakom Oculus Rift helt dog i och med uppköpet av dem tycker jag låter ganska knepigt. Bara för att förstå hur du tänker.... Är det rimligt att tycka illa om Volvo personvagnar när Ford köpte dem, eller nu när Geely äger dem bara för att det inte är Volvo själva som är ägare? Produkten i sig behöver ju inte bli förstörd bara för att det kommer in en ny ägare i bilden, eller?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Det är rätt kul att se hur ditt hat/förakt mot vissa utvalda företag får dig att totalt tappa intresset eller till och med klanka ner på deras produkter. Antingen vet du väldigt mycket mer än oss andra här eller så är du bara mer trångsynt än resten.

Hat mot vissa företag. Jo jag tackar jag. Jag antar att du avser Microsift i det här fallet. Jag hatar inte dem. Jag tycker att Windows 7 är en kanonprodukt och jag är övertygad om att Windows 10 också kommer bli det. Att påpeka att vissa företag gör vissa saker dåligt är inte att hata det företaget. Det skulle vara som att säga att jag hatar alla av släktet homo sapiens om jag kritiserar vissa individer för dess beteende.

Dessutom är det en frisk fläkt här på Sweclockers med lite sund kritik. Det finns allderles för många som säger ja tack och amen till allt allt allt som vissa företag gör.

Skrivet av d94pam:

Tja, att länka till vad en person och dessutom Notch tycker och tänker om saker är väl kanske inte något att basera sin verklighet på, eller? Mannen som sagt att pengar inte är viktigt för att sedan handla hus för en halv miljard och som påpekat hur illa han tycker om MS för att sedan göra en kovändning och sälja sin själ till dem. Tyvärr, sånt beteende inger ingen respekt hos mig i alla fall. Jag betvivlar också starkt att herr Persson har någon insyn i Facebook och hur deras strategier ser ut. Uppköpet av Oculus är kanske bara ett sätt för dem att bredda sig och sprida risker?! Jag har inte heller någon insyn, så en ren gissning. Bara för att ett företag håller på med en sak idag betyder inte per automatik att de enbart kommer att göra det i framtiden. Många företag har breddat sina utbud och även helt ändrat inriktning. I många fall är det säkert en överlevnadsstrategi att ha så många tentakler ute som möjligt. Så att som du tycka att tekniken bakom Oculus Rift helt dog i och med uppköpet av dem tycker jag låter ganska knepigt. Bara för att förstå hur du tänker.... Är det rimligt att tycka illa om Volvo personvagnar när Ford köpte dem, eller nu när Geely äger dem bara för att det inte är Volvo själva som är ägare? Produkten i sig behöver ju inte bli förstörd bara för att det kommer in en ny ägare i bilden, eller?!

Att du inte gillar Notch är inte mitt problem. Det relevanta i artikeln är att Facebook lär utveckla Rift i en riktning som inte är optimal för spel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att du inte gillar Notch är inte mitt problem. Det relevanta i artikeln är att Facebook lär utveckla Rift i en riktning som inte är optimal för spel.

Har jag inte sagt heller. Jag bara påpekar att det är svårt att ha respekt för någon som ljugit förr och att man därför kanske måste ta hans inlägg med en nypa salt. För hur vet han och nu du att de inte kommer att utvecklar Rift i den riktningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av d94pam:

Har jag inte sagt heller. Jag bara påpekar att det är svårt att ha respekt för någon som ljugit förr och att man därför kanske måste ta hans inlägg med en nypa salt. För hur vet han och nu du att de inte kommer att utvecklar Rift i den riktningen?

Vad har han ljugit om?

Angående riktningen på Rift så är det ju bara att titta på vad för typ av Facebook är. Kan de spel, eller kan de socialt nätverk? Men vi får väl se vart det landar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja Kinect blev ju en riktig succé och alla köpte en.. Eller inte.

Det här känns inte superpepp. Särskillt inte nu när Occlus blivit skit och Google (gl)ass mer eller mindre läggs ner.

Men jag hoppas ju såklart att det blir bra. De kan ju sälja brillorna för en 5-600Kr så kanske det får lite spridning

Men nej, det är ju Microsoft så de tänker säkert sälja det för över tusenlappen och sedan stå som får när ingen köper.

Ge mig ett par idag. Bjuder 10kkr, här och nu, utan tvekan.
Detta förutsatt att de fungerar så bra som de visades göra på live strömmen. Sen att verktyg mm inte är utvecklade är en sak, men jag ser enorm potential i denna. Mer än google glass och occulus någonsin kunnat bli.

Skrivet av simon253:

De verkar riktigt häftiga. Hade kunnat tänka mig att skaffa ett par sådana fast jag skulle föredra om de var aningen mindre

Det är ju trots allt en hel dator du ska ha på huvudet.
Får mig lite att tänka på Jim Carrys kommentar i batmanfilmen.
This is your brain on the box, this is my brain on the box. Does anybody else feel like a fried egg?!?

Skrivet av zxhosting:

Undra om man får köra bil med dom här på sig?

Skrivet av Helge200:

HAHAHHAHAHAHA .... ser det lite framför mig... racerbana .. man är ute å kör med familj.. å nån j*a unge hackar en, sen e man är mitt i ett f1 race eller liknande...

Google glass blev väl förbjudet.
Dock ser jag potential i att lära sig köra med dessa. Tänk dig följande:
Du kan på en stor öppen yta (tex parkeringsplats) öva på att fickparkera, köra i rusningstrafik eller andra faror, helt utan att riskera verken bilen eller liv och lem. Virtuellt kan du öva på trafiksituationer som ofta resulterar i olyckor, samt kunna testa reaktionsförmågan på oväntade problem.

Edit:
Eller en annan sits för framtiden, när de blir mer vanliga. Ungarna kan leka springa runt i vardagsrummet, och leka med en liten elefant, eller kanske virtuellt leka något där bara deras fantasi sätter gränserna. Betydligt bättre än att sitta med en platta 20h om dan, och stirra in i den. De kan röra sig, och få motion, slåss med pirater eller vad tusan som helst... Helt utan att koppla bort verkligheten. De "blandar in" denna så att verkligheten får ett liv som de tidigare fick ha med bara fantasin i huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad har han ljugit om?

Läs mitt första inlägg igen.

Citat:

Angående riktningen på Rift så är det ju bara att titta på vad för typ av Facebook är. Kan de spel, eller kan de socialt nätverk? Men vi får väl se vart det landar.

Hade man sagt så om alla företag så hade inte företaget jag jobbar för kunnat vara marknadsledande på det vi jobbar med idag. Man började nämligen i en helt annan branch. Samma sak med min frus jobb. Men visst, vi får väl se. Det kan ju gå åt skogen också för jag är ingen större fan av Facebooks sociala nätverktjänst och drar de Rift åt det hållet så är det synd och skam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helge200:

HAHAHHAHAHAHA .... ser det lite framför mig... racerbana .. man är ute å kör med familj.. å nån j*a unge hackar en, sen e man är mitt i ett f1 race eller liknande...

Vid det scenariot är det ju bra lyfta bort HoloLensen från huvudet och återgå till verkligheten

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Blir nog iaf en aning billigare än Eon Realitys holodome......

Permalänk
Medlem

LSD eller svampar funkar ju alltid annars

Permalänk
Inaktiv

Vill ha faktor = UTOMJORDISK!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saitek:

Bara kvar att vänta på att sword art online släpps nu då;)

Hade exakt likadan tänkte när jag bara såg bilden på produkten!

Permalänk
Medlem

Hololens?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

Ser coolt ut, men jag tänker på hur "bra" AR funkar i mobiltelefoner så jag känner mig lite skeptisk än så länge.
Vist funkar det säkert bättre med flera kameror (eller hur nu MS lösning kommer fungera) men ssen måste ju hårdvaran finnas för att kunna analysera det också.

Som sagt, coolt om det fungerar. Men jag lär inte förhandsboka något än så länge...