Netonnet - problem. Betalningsföreläggande?

Permalänk
Medlem

Netonnet - problem. Betalningsföreläggande?

Har ett underligt problem med Netonnet som jag behöver lite feedback på. Köpte en dator i slutet på November som jag beslutade att skicka tillbaka på öppet köp och köpa en annan. Ärendet avslutades för över en månad sedan, men trots flertalet påtryckningar och löften från kundtjänst så har inga pengar återbetalats och inte ytterligare information i ärendet getts. Nu har jag tröttnat och ska skicka ett betalningsföreläggande via kronofogden. Frågor:

Är det någon mera här som har upplevt att Netonnet krånglat den senaste tiden? Är det någon som vet hur turerna går om Netonnet bestrider kravet? Blir det att stämma företaget i den lokala tingsrätten för mig som privatperson och kan jag kräva återbetalning för utgifter i samband med detta om jag skulle vinna - vilket knappast är något problem då jag har full dokumentation över allt som gjorts och sagt i ärendet? Eller ska jag göra på något annat sätt? ARN verkar vara så tandlös och deras beslut är ju inte lagligt bindande.

Har faktiskt aldrig varit med om en liknande situation och är mest förbryllad över situationen ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1r1d1um:

Har ett underligt problem med Netonnet som jag behöver lite feedback på. Köpte en dator i slutet på November som jag beslutade att skicka tillbaka på öppet köp och köpa en annan. Ärendet avslutades för över en månad sedan, men trots flertalet påtryckningar och löften från kundtjänst så har inga pengar återbetalats och inte ytterligare information i ärendet getts. Nu har jag tröttnat och ska skicka ett betalningsföreläggande via kronofogden. Frågor:

Är det någon mera här som har upplevt att Netonnet krånglat den senaste tiden? Är det någon som vet hur turerna går om Netonnet bestrider kravet? Blir det att stämma företaget i den lokala tingsrätten för mig som privatperson och kan jag kräva återbetalning för utgifter i samband med detta om jag skulle vinna - vilket knappast är något problem då jag har full dokumentation över allt som gjorts och sagt i ärendet? Eller ska jag göra på något annat sätt? ARN verkar vara så tandlös och deras beslut är ju inte lagligt bindande.

Har faktiskt aldrig varit med om en liknande situation och är mest förbryllad över situationen ....

Når du skriver: beslutade att skicka tillbaka på öppet köp. Ble datamaskinen kjøpt i lagerbutikk eller via nettet?

Hadde du kontaktet Net on Net innen du sendte tilbake maskinen og hvordan sendte du tilbake datamaskinen, altså som rekommandert forsendelse (dvs sporbar og forsikret), som alminnelig pakke eller fikk du en retur seddel?

Fikk du bekreftet mottagelse av datamaskin fra Net on Net?

Permalänk

Deras returavdelning är nog överhopad med jobb nu efter Julen (massor av returnerade julklappar), så de ligger väl lite efter med utbetalningarna.

Återbetalning normalt efter 10 arbetsdagar lovar de i villkoren, men efter julen kanske det blir det 15 dagar ett tag, tillls de är i kapp.
Notera 'arbetsdagar', så många dagar går bort under julhelgen.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag sedan julafton nyttjat ångerrätten och lämnat tillbaka två laptops köpta i lagerbutik på netonnet , samt en laptop+SSD köpt via nätet. som jag återlämnade i netonet butik. Fick alla tre gångerna pengar tillbaka på kontot inom 2 bankdagar.

kanske beror snabbheten på att jag lämnat tillbaka i butik, och via kort-terminal har de i kassan direkt fört tillbaka pengarna till mitt konto.
Att det skall ta dom över en månad att betala ut till dig ifall de har mottagit din retur verkar som att något gått väldig fel.
Hur kan de ha "avslutat" ärendet om du inte fått dina pengar ?
Har de bekrftat att varan är returnerad ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slstr:

Jag sedan julafton nyttjat ångerrätten och lämnat tillbaka två laptops köpta i lagerbutik på netonnet , samt en laptop+SSD köpt via nätet. som jag återlämnade i netonet butik. Fick alla tre gångerna pengar tillbaka på kontot inom 2 bankdagar.

kanske beror snabbheten på att jag lämnat tillbaka i butik, och via kort-terminal har de i kassan direkt fört tillbaka pengarna till mitt konto.
Att det skall ta dom över en månad att betala ut till dig ifall de har mottagit din retur verkar som att något gått väldig fel.
Hur kan de ha "avslutat" ärendet om du inte fått dina pengar ?
Har de bekrftat att varan är returnerad ?

Jag beställde via internet och skickade tillbaka via post. Och ja det är bekräftat att varan har kommit in, returen godkänd och via kundservice att pengarna ska betalas ut, men det händer ingenting. Jag skulle kunna gå en vända till via kundservice, men eftersom det gått 30-dagar nu så är det ett brott emot lagen och jag har rätt att få ersättning för både extra-arbete och ränta för pengarna.

Kan ju vänta några dagar till iofs, helgdagarna kan ha ställt till det men då borde kundtjänst ha sagt något tycker jag ....

Permalänk
Medlem

Netonnet har fungerat bra hittills för mig. Nu är det dock första gången som jag skickat in trasig vara. Får se hur de sköter ärendet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1r1d1um:

Jag beställde via internet och skickade tillbaka via post. Och ja det är bekräftat att varan har kommit in, returen godkänd och via kundservice att pengarna ska betalas ut, men det händer ingenting. Jag skulle kunna gå en vända till via kundservice, men eftersom det gått 30-dagar nu så är det ett brott emot lagen och jag har rätt att få ersättning för både extra-arbete och ränta för pengarna.

Kan ju vänta några dagar till iofs, helgdagarna kan ha ställt till det men då borde kundtjänst ha sagt något tycker jag ....

Men vänta här nu... Du har alltså låtit de gå 30 dagar utan att kontakta kundtjänst igen?
Något har ju uppenbarligen gått fel, kontaktar du kundtjänsten så löser dom de säkert åt dig.
Eller är du så girig att du vill ha ut extra ersättning??

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Men vänta här nu... Du har alltså låtit de gå 30 dagar utan att kontakta kundtjänst igen?
Något har ju uppenbarligen gått fel, kontaktar du kundtjänsten så löser dom de säkert åt dig.
Eller är du så girig att du vill ha ut extra ersättning??

Håller med. Något verkar konstigt. Vem agerar som du gjort i detta fallet. Först vänta 30 dagar för att sedan gå till kronofogden. Varför inte ringa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thexps:

Men vänta här nu... Du har alltså låtit de gå 30 dagar utan att kontakta kundtjänst igen?
Något har ju uppenbarligen gått fel, kontaktar du kundtjänsten så löser dom de säkert åt dig.
Eller är du så girig att du vill ha ut extra ersättning??

Skrivet av Chest:

Håller med. Något verkar konstigt. Vem agerar som du gjort i detta fallet. Först vänta 30 dagar för att sedan gå till kronofogden. Varför inte ringa.

Skickades från m.sweclockers.com

Näe. Han skriver inte så i första posten. Det där är er tolkning. Det står ingenstans att TS inte haft kontakt med Netonnet sedan dess.
Läs citat från första posten nedan:

Skrivet av 1r1d1um:

Ärendet avslutades för över en månad sedan, men trots flertalet påtryckningar och löften från kundtjänst så har inga pengar återbetalats och inte ytterligare information i ärendet getts.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Jag fick en begagnad vara idag. Hälften av modulkablarna saknades. Köpt som ny Riktigt jävla trist. Får hoppas att du får dina pengar snart.

Och att de har en bra förklaring och lösning till mig....

Visa signatur

Bitfenix Neos lila - i5 4690K - Asus Radeon R9 280 DirectCU II 3GB - Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - 850 EVO 250GB - WD Blue 1TB - Crucial Ballistix Sport DDR3 2x4GB - XFX PRO 850W - Samsung SH-224DB - Speedlink Rapax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Näe. Han skriver inte så i första posten. Det där är er tolkning. Det står ingenstans att TS inte haft kontakt med Netonnet sedan dess.
Läs citat från första posten nedan:

Precis! Jag är inte girig utan vill bara ha svar på vissa frågor.

Nu är det dock så att problemet löst sig då jag ser att pengarna på något sätt reserverats på kontot för mitt kreditkort för fyra dagar sen utan att mitt disponibla belopp har ändrats i översikten. Vet inte varför det har gjort så men troligtvis borde pengarna vara tillgängliga inom kort. Varför det är så kanske någon som har handelsbanken och kreditkort svara på?

Lite pinsamt att jag inte såg det innan jag skapade denna tråd, men tack för era svar i alla fall!

Permalänk
Medlem

EDIT: Felpost.