Spel på steam borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Låter som en fulsida. Så troligtvis så är det la ngn nyckel som är stulen, och så har den riktiga ägaren claimat nyckeln.

Stulen 4 dagar efter spelets release o användaren claimar den efter ~2år?

http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=13455

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Det finns två sätt att bli av med spel i Steam som jag känner till, första är om du mailar in till support och säger att du vill nullifiera en cd key du har i ditt library eller så har nyckeln nullifierats av skaparen/publishern av någon anledning.

Funkar det att bara kontakta steam och be dom ta bort valfri CD nyckel? Jag VILL ta bort lite spel från mitt konto men trodde inte det var möjligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nocebo:

Funkar det att bara kontakta steam och be dom ta bort valfri CD nyckel? Jag VILL ta bort lite spel från mitt konto men trodde inte det var möjligt

Skickades från m.sweclockers.com

Nej Steam tar inte bort nycklar via request.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaxWarp:

Nej det gör man inte, man köper bara rätten att använda dem. Det gäller för övrigt i stort sett all kommersiell mjukvara och så har det varit i åratal.

Håller med om att Valves sätt att sköta sin butik lämnar en hel del att önska men jag är i alla fall säker på att om TS köpt spelet hos en icke-auktoriserad återförsäljare så är det inte Valves skyldighet att lösa detta.

GreenMan med flera auktoriserade butiker borde vara lika säkra som att handla direkt på Steam. Har själv köpt ett drygt hundratal spel från GMG och Humble Store och det har aldrig strulat.

http://www.epicbundle.com/official-steam-reseller

Nu är det samtidigt Valves DRM-plattform så även de är skyldiga att se till att problemet löses. Vill Valve inte ansvara för sin tjänst är de välkomna att sälja tjänsten och börja utveckla spel igen. Half Life 3 någon?

Samtidigt har Valve börjat låsa upp plattformen genom att låsa regioner och försvåra trading av spel. I slutet av året kanske det är så pass låst att problemet med icke auktoriserade butiker mer eller mindre är borta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nocebo:

Funkar det att bara kontakta steam och be dom ta bort valfri CD nyckel? Jag VILL ta bort lite spel från mitt konto men trodde inte det var möjligt

Varför vill man ta bort spel från sitt konto? Är ju inte direkt så att du måste ha alla spel installerade...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nackskägg:

Varför vill man ta bort spel från sitt konto? Är ju inte direkt så att du måste ha alla spel installerade...

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket smidigare att bara dölja de i biblioteket med.

Bäst vore om man kunde sälja vidare spelen på Steam market men det lär nog tyvärr aldrig hända.

Rättat korkad autocorrection som min mobil "bidragit" med...
Permalänk
Medlem

Kan väl knappast vara kundens ansvar att ha bra insikt i att en nyckel inte är stulen utifrån pris, i dessa tider när priser på spel redan efter några veckor kan börja hoppa fram och tillbaka mellan lanseringspris och bråkdelen av detta redan några veckor efter lanseringen. Det måste vara steam, och de affärer som säljer dess nycklar som ansvaret för nycklarna ligger på fram tills kund får dem. Hur stor är sannolikheten att någon hinner både sno nyckeln från kunden, sälja den, samt den som köpt den stulna nyckeln hinner aktivera innan orginalkunden hann copy-pasta in sin? Om en nyckel är stulen är det därför deras fel, och att de lägger "kostnaden" för detta på sina egna kunder är ta mig f!n helt befängt om detta är vad som hänt...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad enligt §1*

Tagit bort ohjälpsamma inlägg/hån och svar.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu är det samtidigt Valves DRM-plattform så även de är skyldiga att se till att problemet löses.

Om det är som de flesta verkar tro så finns det inget problem. TS köpte en stulen nyckel och fick ta smällen. Inte mycket mer att göra än att lära sig av erfarenheten. Köper du en stulen vara och får den beslagtagen så har du ingen rätt till ersättning. Du blir helt enkelt av med varan och pengarna men du slipper åtal eftersom det inte kan bevisas att du visste om att det rörde sig om stöldgods. Så funkar det i de allra flesta länder.

För övrigt är det nog mest troligt att det är utgivaren som begärt att Valve ska spärra de stulna nycklarna, inte att Valve helt plötsligt själva fått för sig att börja leta efter dom. Valve rör som regel inte ett finger i onödan.

Skrivet av e1m1:

Kan väl knappast vara kundens ansvar att ha bra insikt i att en nyckel inte är stulen utifrån pris, i dessa tider när priser på spel redan efter några veckor kan börja hoppa fram och tillbaka mellan lanseringspris och bråkdelen av detta redan några veckor efter lanseringen. Det måste vara steam, och de affärer som säljer dess nycklar som ansvaret för nycklarna ligger på fram tills kund får dem.

Inte så det fungerar. Kunden är själv skyldig att kolla upp legitimiteten hos återförsäljaren.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

KAN de det? Valve vet ju inte vart du fått nyckeln ifrån. O även om de visste så kan de väl inte göra nåt åt fast2play o liknande?
Valve samarbetar med publicenten vilket e helt rätt. Har publicenten förlorat 2000 nycklar så ska de fanimig raderas. Valve kan ju absolut inte hjälpa att folk köper spel från (halv?)kriminella.

Dom kan väl spåra nycklarna eller? Visst är det stulna nycklar och dom har rätt att göra så men problemet blir att Valve själva får skit från dom som blir påverkade eftersom man inte ens får reda på varför spelen försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Samtidigt har Valve börjat låsa upp plattformen genom att låsa regioner och försvåra trading av spel. I slutet av året kanske det är så pass låst att problemet med icke auktoriserade butiker mer eller mindre är borta.

Det har de gjort länge, speciellt med nya populära spel. Jag bor i en annan region, och på flera nya spel står det att om jag köper "spel A" i regionen, kan jag bara spela det i regionen.

Dvs när jag flyttar hem till sverige igen, så blir spelen ospelbara. (Y)

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Dom kan väl spåra nycklarna eller? Visst är det stulna nycklar och dom har rätt att göra så men problemet blir att Valve själva får skit från dom som blir påverkade eftersom man inte ens får reda på varför spelen försvinner.

Både för Valve och för spelproducenten får en massa skit varje gång det händer, som t.ex. när Rebellion spärrade över 7000 stulna nycklar till Sniper Elite 3 förra året, även om de har rätten på sin sida. De som blir lurade blir förståeligt nog väldigt arga och företagen förlorar goodwill men vad ska de göra egentligen? De måste sätta ner foten och visa att de inte tänker låta skumma återförsäljare härja fritt. Pengarna är redan förlorade för deras del i vilket fall som helst.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Både för Valve och för spelproducenten får en massa skit varje gång det händer, som t.ex. när Rebellion spärrade över 7000 stulna nycklar till Sniper Elite 3 förra året, även om de har rätten på sin sida. De som blir lurade blir förståeligt nog väldigt arga och företagen förlorar goodwill men vad ska de göra egentligen? De måste sätta ner foten och visa att de inte tänker låta skumma återförsäljare härja fritt. Pengarna är redan förlorade för deras del i vilket fall som helst.

Jo självklart, men om man väljer att göra så, då ska man i alla fall ge ut info om varför deras spel togs bort. Borde vara brottsligt att inte ge ut den informationen, sedan skulle kunderna förstå i så fall och sluta köpa hos dessa skumma sajter

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaxWarp:

Om det är som de flesta verkar tro så finns det inget problem. TS köpte en stulen nyckel och fick ta smällen. Inte mycket mer att göra än att lära sig av erfarenheten. Köper du en stulen vara och får den beslagtagen så har du ingen rätt till ersättning. Du blir helt enkelt av med varan och pengarna men du slipper åtal eftersom det inte kan bevisas att du visste om att det rörde sig om stöldgods. Så funkar det i de allra flesta länder.

För övrigt är det nog mest troligt att det är utgivaren som begärt att Valve ska spärra de stulna nycklarna, inte att Valve helt plötsligt själva fått för sig att börja leta efter dom. Valve rör som regel inte ett finger i onödan.

Oavsett om säljaren sålde stulna nycklar eller inte så är det verkligen inte orimligt att användaren får veta vad som händer. Men ja, accepterar man DRM så har man samtidigt sig själv att skylla på samtidigt antar jag.

Skrivet av Carlj:

Det har de gjort länge, speciellt med nya populära spel. Jag bor i en annan region, och på flera nya spel står det att om jag köper "spel A" i regionen, kan jag bara spela det i regionen.

Dvs när jag flyttar hem till sverige igen, så blir spelen ospelbara. (Y)

Ah, segt det. Jag noterade själv att Valve börjat låsa plattformen samtidigt som rubeln tappade värde före jul.

Skrivet av Friterad:

Jo självklart, men om man väljer att göra så, då ska man i alla fall ge ut info om varför deras spel togs bort. Borde vara brottsligt att inte ge ut den informationen, sedan skulle kunderna förstå i så fall och sluta köpa hos dessa skumma sajter

Jag håller mer eller mindre helt med dig. Konsumenten är mer eller mindre rättslös i dagsläget när det gäller digitala köp. Vi hyr inte våra spel, vi har faktiskt betalat för att få använda dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jo självklart, men om man väljer att göra så, då ska man i alla fall ge ut info om varför deras spel togs bort. Borde vara brottsligt att inte ge ut den informationen, sedan skulle kunderna förstå i så fall och sluta köpa hos dessa skumma sajter

Det håller jag absolut med om.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ☺☻☺☻:

Nej Steam tar inte bort nycklar via request.

Har själv kontaktat steam support för att ta bort ett spel ur mitt library eftersom jag hade GoTY edition och ville ha det istället.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ah, segt det. Jag noterade själv att Valve börjat låsa plattformen samtidigt som rubeln tappade värde före jul.

Jag håller mer eller mindre helt med dig. Konsumenten är mer eller mindre rättslös i dagsläget när det gäller digitala köp. Vi hyr inte våra spel, vi har faktiskt betalat för att få använda dessa..

Före jul, vilken planet har du varit på? Men ja, och det som är så satans surt är att de är självklart de spelen som är "dyra" i den ryska Steam. Tex DayZ(även ifall det inte är låst, men det är det enda prisexemplet jag kommer på nu) kostade mig 18 euro genom steam.

Men tex Watchdog som var rätt dyrt, är ospelbart för mig när jag flyttar hem.

Sista stycket tycker jag är huvudet på spiken. Speciellt i dagens samhälle där folk rör sig. Människor pluggar/jobbar i olika länder men kommer någon gång att återvända hem. Helt plötsligt sitter man med en kopia som du inte kan spela, som du har betalat för. Steam var en av anledningarna att jag sluta torrenta spel(och multiplayer lägen så klart). Inget krångel.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Fortfarande inget svar.

Blir intressant o se om det kommer något.
Hur går tankegångarna tro om spelet är borttaget för att man bor i fel land?
Tänkte köpa expansionerna, de kostar ju mer på steam (~300:-) än huvudspelet gör på webbhallen (99:-). Men nu får de ju inget istället..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Fortfarande inget svar.

Blir intressant o se om det kommer något.
Hur går tankegångarna tro om spelet är borttaget för att man bor i fel land?
Tänkte köpa expansionerna, de kostar ju mer på steam (~300:-) än huvudspelet gör på webbhallen (99:-). Men nu får de ju inget istället..

Prova att skaffa dig en IP från det landet som spelet "tillhör" och koppla upp dig mot steam. Kanske är det bara låst?

Edit: Inser att du kanske inte vet det om nyckeln är köpt av ett källarföretag, testa ryssland?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Prova att skaffa dig en IP från det landet som spelet "tillhör" och koppla upp dig mot steam. Kanske är det bara låst?

Edit: Inser att du kanske inte vet det om nyckeln är köpt av ett källarföretag, testa ryssland?

Gick i de tankarna men orkar inte. Väntar på att steam ska svara istället.
En produkt man köpt ska funka oavsett var man bor/flyttar imo.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Carlj:

Före jul, vilken planet har du varit på? Men ja, och det som är så satans surt är att de är självklart de spelen som är "dyra" i den ryska Steam. Tex DayZ(även ifall det inte är låst, men det är det enda prisexemplet jag kommer på nu) kostade mig 18 euro genom steam.

Men tex Watchdog som var rätt dyrt, är ospelbart för mig när jag flyttar hem.

Sista stycket tycker jag är huvudet på spiken. Speciellt i dagens samhälle där folk rör sig. Människor pluggar/jobbar i olika länder men kommer någon gång att återvända hem. Helt plötsligt sitter man med en kopia som du inte kan spela, som du har betalat för. Steam var en av anledningarna att jag sluta torrenta spel(och multiplayer lägen så klart). Inget krångel.

Precis, regionslås är extremt anti-konsument i dagens läge och då speciellt för en digital tjänst. Att butikerna och utgivare inte gillar att vi köper deras spel billigt kan jag förvisso förstå men det är egentligen inte vårat problem. Nu anser jag att man enbart bör köpa sina spel från auktoriserade butiker för att vara lite säkrare på att få behålla sina spel. Denna tråd, speciellt om Boss302 någonsin får något svar från Steams support om vad som hänt, är ett bra exempel på hur riskabelt det är att inte köpa från auktoriserade butiker i dagsläget. Speciellt med tanke på hur överkörd vi som konsumenter faktiskt blir och hur lite rättigheter vi har. Även i vårat, normalt sett, framstående land i konsumenträttsfrågor.

Detta är något som vi kunder måste ställa krav på. Det är inget den idag på PC största plattformen, Steam, kommer göra frivilligt trots allt. De mindre aktörerna GOG och Uplay har bättre villkor vilket är riktigt bra iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Gick i de tankarna men orkar inte. Väntar på att steam ska svara istället.
En produkt man köpt ska funka oavsett var man bor/flyttar imo.

Vad svarade Gamecarddirekt när du mailade dem då? Jag förutsätter att du vänt dig till stället du köpt varan.

Skrivet av anders190:

Precis, regionslås är extremt anti-konsument i dagens läge och då speciellt för en digital tjänst. Att butikerna och utgivare inte gillar att vi köper deras spel billigt kan jag förvisso förstå men det är egentligen inte vårat problem. Nu anser jag att man enbart bör köpa sina spel från auktoriserade butiker för att vara lite säkrare på att få behålla sina spel. Denna tråd, speciellt om Boss302 någonsin får något svar från Steams support om vad som hänt, är ett bra exempel på hur riskabelt det är att inte köpa från auktoriserade butiker i dagsläget. Speciellt med tanke på hur överkörd vi som konsumenter faktiskt blir och hur lite rättigheter vi har. Även i vårat, normalt sett, framstående land i konsumenträttsfrågor.

Detta är något som vi kunder måste ställa krav på. Det är inget den idag på PC största plattformen, Steam, kommer göra frivilligt trots allt. De mindre aktörerna GOG och Uplay har bättre villkor vilket är riktigt bra iallafall.

Jag håller faktiskt inte med dig, jag tycker att det är ett schysst sätt att se till att alla kan få spela spel till ett hyggligt pris. Jag ser det som att det är FÖR konsumenterna att de kan hålla humana prissättningar även i länder där man knappt har råd med datorn från första början.

Men det är väl glaset halvfullt/halvtomt och rättvisetänket som kickar in.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Vad svarade Gamecarddirekt när du mailade dem då? Jag förutsätter att du vänt dig till stället du köpt varan.

Är väl lite svårt att ta upp ärendet när jag inte har fått reda på om det faktiskt är något fel på nyckeln eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Är väl lite svårt att ta upp ärendet när jag inte har fått reda på om det faktiskt är något fel på nyckeln eller ej.

Nej det tycker jag inte, du köpte en produkt av dem som nu inte fungerar. Jag skulle definitivt mailat dem också.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Precis, regionslås är extremt anti-konsument i dagens läge och då speciellt för en digital tjänst. Att butikerna och utgivare inte gillar att vi köper deras spel billigt kan jag förvisso förstå men det är egentligen inte vårat problem. Nu anser jag att man enbart bör köpa sina spel från auktoriserade butiker för att vara lite säkrare på att få behålla sina spel. Denna tråd, speciellt om Boss302 någonsin får något svar från Steams support om vad som hänt, är ett bra exempel på hur riskabelt det är att inte köpa från auktoriserade butiker i dagsläget. Speciellt med tanke på hur överkörd vi som konsumenter faktiskt blir och hur lite rättigheter vi har. Även i vårat, normalt sett, framstående land i konsumenträttsfrågor.

Konsumenträttsfrågor? Köper du stöldgods har du inga rättigheter alls oavsett om det gäller koder till datorspel eller något annat. Som sagt blir du inte åtalad då det är omöjligt att bevisa att det var medvetet, men du har lik förbannat ingen rätt att behålla varan om det upptäcks.

Skrivet av Yorg:

Nej det tycker jag inte, du köpte en produkt av dem som nu inte fungerar. Jag skulle definitivt mailat dem också.

Förvisso är det Gamecarddirekts skyldighet att ersätta TS om de sålt en stulen nyckel men de lär knappast lyfta ett finger förrän Valve bekräftat att nyckeln är spärrad och av vilken anledning. Jag vet av erfarenhet att Valve kan vara extremt sega att ha att göra med men de brukar svara för eller senare i alla fall.
För övrigt håller jag med om att regionslås är skit för oss konsumenter men det är faktiskt företag som Gamecarddirekt, och deras kunder, som tvingat fram den här situationen.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Förvisso är det Gamecarddirekts skyldighet att ersätta TS om de sålt en stulen nyckel men de lär knappast lyfta ett finger förrän Valve bekräftat att nyckeln är spärrad och av vilken anledning. Jag vet av erfarenhet att Valve kan vara extremt sega att ha att göra med men de brukar svara för eller senare i alla fall.
För övrigt håller jag med om att regionslås är skit för oss konsumenter men det är faktiskt företag som Gamecarddirekt, och deras kunder, som tvingat fram den här situationen.

Fast det vet vi ju inte? TS har ju hur som helst inget att förlora och allt att vinna på att kontakta dem.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nej det tycker jag inte, du köpte en produkt av dem som nu inte fungerar. Jag skulle definitivt mailat dem också.

Bryr mig inte ens om ev ersättning. Pengarna är en struntsumma.

Problemet jag har med steam är att de inte gett någon information. Hur svårt ska det vara?
Ännu mer irriterad blir man ju när de inte ens kan skriva t.ex. Att de kollar upp saken och återkommer..

Riktigt dåligt imo.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaxWarp:

Konsumenträttsfrågor? Köper du stöldgods har du inga rättigheter alls oavsett om det gäller koder till datorspel eller något annat. Som sagt blir du inte åtalad då det är omöjligt att bevisa att det var medvetet, men du har lik förbannat ingen rätt att behålla varan om det upptäcks.

Om det handlar om stöldgods är det såklart lite annorlunda. Men det är ju fortfarande en teori bland många andra just nu.

Permalänk
Medlem

Om Valve tar bort spel från ditt Steam-konto kommer du få en röd ruta i klienten där det står "you have an alert from support", där du sedan måste verifiera att du har läst det hela. Har du inte fått upp de här rutorna?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

kan de inte hantera eller vill täcka upp för bristerna systemet så borde de ju hålla sig till att enbart sälja egna serier isf.

banker går tex tom lite bortom vad som kan anses rimliga skyldigheter.

ICA-stig kommer inte hem till nån kund och tar äggen ur kylskåpet för att nån rävat hos den lokale bonden liksom. galet.

Fast om någon stulit nycklar från en utgivare och sedan säljer dessa, då får ju utgivare/utvecklare ingen vinst. Utan bara personen som stal nyckeln. Det är ju klart att utvecklare/utgivare vill blockera dessa nycklar. Jag tror heller inte Valve är så pigg på att motarbeta sina inkomstkällor. Det är förmodligen inte Valve som gör dessa kontroller, troligare är att utgivare/utvecklare skickar en lista till Valve och säger att de ska tas bort. Det är också möjligt att det står något i avtalet mellan Valve & utgivare/utvecklare som säger att Valve måste ta bort nycklar i de fallen de är stulna & är begärda att tas bort.

Sen tycker jag att man får skylla sig själv i de fallen man köper ett spel 40-50% under legitimerade återförsäljare, det finns ju en ganska stor risk att det är fuffens på g i sådana lägen...

Nu vet jag ju givetvis inte alla omständigheter för TS, så jag dömer ingen.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.