Geforce GTX 960 från Asus, Gigabyte och MSI

Permalänk

Yay, techpowerup med sina relevanta idle-förbrukningar!

Det var inte ens speciellt spännande på den fronten. Trist..

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Det där var väldigt underväldigande. Hade inte väntat mig det av Nvidia på ett sådant viktigt kort som 960.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Utmärkt och en bra produkt men det kostar ju som ett 280x.
Tycker priset är alldeles för högt för några utmärkelser.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Meh behåller mitt 760

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

Utmärkt och en bra produkt.. ..för 1½ år sen!

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adchen:
Skrivet av loefet:

Med tanke på effektförbrukningen, så tycker jag det är konstigt att inte alla är "ITX" vänliga. Varför behöver man ett fullängdskort för en energisnål GPU, inte för att man behöver plats för spänningsomvandlarna och en två fläkts lösning är i mitt tycke helt onödigt. Går fint att kyla en sån här liten grej med bara en fläkt, och det minst lika tyst som de korten som testades.

Nej.

Låt mig formulera om mig.
Om de nu envisas med att ha stora kort, så varför inte köra med helt passiva kyllösningar?
Som jämförelse så kylde jag mitt GTS250 passivt, ett kort som har högre TDP än dessa, och lyckades ändå inte gå upp över 60-65° när jag pressade det.
Så varför envisas med att ha två fläktar på dem (och speciellt de små 80 mm fläktarna på ASUS variant)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det är en sanning med modifikation för GTX 960. Bandbredden mot minnet spelar som du säger normalt liten roll i den här klassen, men i det aktuella fallet är kortet minnesstrypt för vissa scenarion. Märks när man överklockar, att bara höja minnesfrekvensen ger nästan linjär prestandaökning i vissa fall. Det är rätt ovanligt!

Har du några siffror på detta? Vore kul att se GPU överklockad 10% med minne original, sedan minne överklockat 10% med GPU original och sedan båda överklockade 10% och se skillnader i resultat.

EDIT:
Hittade siffror på NordicHardware. EVGA 2% högre GPU-frekvens än ASUS, ASUS har 2,6% högre minnesfrekvens än EVGA. EVGA är snabbast. Det indikerar att bandbredden fortfarande är en sekundär faktor jämfört med beräkningskapaciteten i GPUn.

http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/geforce-g...

Permalänk
Hjälpsam

Tycker Emil har gått igenom, testat och motiverat resultat och uttalanden väl.

Korten börjar vid lanseringen på 2099kr, vilket är fasansfullt mycket mindre än de 2500 som pratas om hela tiden i tråden.

Det är ett utmärkt kort som fyller en bra mellanklass funktion. Att premium modellerna har en högre prislapp vet vi, men att jämföra ett lanseringspris med priset på enstaka andra grafikkort som är/var på rea är inte en rimlig jämförelse.

Bra grafikkort som har ett något högt lanseringspris. Det räcker med att priserna kommer ner ett par hundralappar så är de i en sweetspot jämfört med konkurrerande kort, och då dessutom tystare och effektivare än konkurrerande kort.

Let the flame begin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Aleshi:

Har du några siffror på detta? Vore kul att se GPU överklockad 10% med minne original, sedan minne överklockat 10% med GPU original och sedan båda överklockade 10% och se skillnader i resultat.

Mjae, har inga konkreta siffror loggade, vi testade mest lite för skojs skull. Om jag hinner och minns kan jag försöka göra ett inlägg enligt ditt tips i början på nästa vecka, imorgon ska jag jobba hemma och försöka kurera det sista av årets envisa, envisa influensa.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Mjae, har inga konkreta siffror loggade, vi testade mest lite för skojs skull. Om jag hinner och minns kan jag försöka göra ett inlägg enligt ditt tips i början på nästa vecka, imorgon ska jag jobba hemma och försöka kurera det sista av årets envisa, envisa influensa.

Låter toppen!
Har gjort en edit på mitt inlägg ovan där jag har ett litet stöd från NHs tester.
Krya på dig.

Permalänk
Medlem

Det borde haft 192-bits buss och 500kr lägre pris.

Men det som kan motivera priset är låg strömförbrukning och svalt kort i kombination med ganska bra prestanda.
Om man är ute efter det så finns det idag inget annat att välja, eftersom GTX750Ti inte presterar tillräckligt bra för klara högre upplösningar/fps.

Om prisprestanda är viktigast gör man bäst i att köpa R9 280 för under 2000kr. Men med AMD's 300-serie runt hörnet bör man nog vänta, oavsett om man går rött eller grönt.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Aleshi:

Låter toppen!
Har gjort en edit på mitt inlägg ovan där jag har ett litet stöd från NHs tester.
Krya på dig.

Intressant!

Jag tror mycket väl det är som du säger att bandbredden är sekundär i de allra flesta scenarion, men jag får ändå känslan av att den påverkar GTX 960 mer än andra kort i klassen. Jag minns inte exakt vad vi testade, men det handlade om mätbara ökningar när bara minnesfrekvensen ändrades. Ironiskt nog lär det väl göra störst skillnad med uppskruvade inställningar och mycket kantutjämning där GPU:n ändå inte orkar med..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv

Sannerligen besviken men det var väntat. Det enda positiva är elförbrukningen.

Permalänk
Medlem

För nästan 500kr mer (src: prisjakt.nu) så spelar kortet i prestanda ungefär samma eller under ett 7970 (1903kr) vilket gör det till ett väldigt dåligt köp för en windowsanvändare. Om man å andra sidan vill köra linux med antingen opensource eller de binära drivrutinerna så ligger prestandan betydligt högre för nvidia.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

OM dom går i samma varvtal ja.
Men man byter sällan ut en fläkt mot två lika stora i samma varvtal.

Två fläktar på halv fart låter mindre än en likadan fläkt på helfart.

Men behöver du två fläktar för att kyla detta? Nej, knappast. Jag skulle vilja påstå att en räcker och gör du PCB'n mindre så att allt täcks av en fläkt så har du ett tystare kort än ett kort med en fläkt extra som är där bara för att tillverkarna redan utvecklat sådana kylare.

Men vi får se...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Verkar ju sämre än ett 770... vilket jag tycker vara dåligt!

Permalänk
Medlem

Pinsamt att mitt överklockade gigabyte 7870 får mer FPS än dessa. Ändå köpte jag det nytt för 1800kr för nästan 3 år sedan.

Permalänk
Medlem

Märkligt, enligt TechPowerup så presterar ett 980 i princip 100% bättre än ett 770 i 1080p... Iaf i Shadow of Mordor, Civilisation och Far Cry 4. Tyckte de var moderna och relevanta spel.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Skrivet av heatm:

Men behöver du två fläktar för att kyla detta? Nej, knappast. Jag skulle vilja påstå att en räcker och gör du PCB'n mindre så att allt täcks av en fläkt så har du ett tystare kort än ett kort med en fläkt extra som är där bara för att tillverkarna redan utvecklat sådana kylare.

Men vi får se...

Det är klart en räcker. Alla grafikkort går att kyla med en ensam fläkt, bara den är stor och snabb nog.
Men faktum kvarstår, tack vare att dom har två fläktar på detta, så kan dom hålla varvtalet lägre än om dom bara hade haft en fläkt, och då blir det tystare.

Med tanke på grafikkortens avlånga form så hade det dessutom vart rätt onödigt med bara en enda fläkt.

Som du kan se så är det massvis med mellanrum mellan fläktarna. Det är kylflänsen som tar upp plats, inte fläktarna. Hade kylflänsen varit mindre så hade fläktarna kunnat sitta tätare. Det är 16 cm fläkt på 21 cm kylsfläns.

Hade det vart bättre med 8cm fläkt på 21cm kylsfläns?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Snusfri

Korten har redan droppat ett gäng hundralappar jämnfört med priserna som står i recensionen så de kommer att landa under 2000:- snart nog och då kommer det vara ett väldigt intressant kort, framförallt för dom som vill ha en gaming/htpc i vardagsrummet till tv', dvs de som kortet är riktat emot med H.265/HEVC hårdvaruavkodning och den mycket låga strömförbrukningen samt tystnaden.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Var det extremt prisvärt direkt vid lansering och har inte sjunkit särskilt mycket i pris sedan dess?

GTX 970 var väldigt prisvärt direkt vid lansering, och har stigit i pris sedans dess.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

GTX 970 var väldigt prisvärt direkt vid lansering, och har stigit i pris sedans dess.

Nej inte mätt i USD. Anledningen att svenska priser gått upp är att kronan tappat mot USD och EUR vilket påverkar priset på allt vi inte tillverkar i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

GTX 970 var väldigt prisvärt direkt vid lansering, och har stigit i pris sedans dess.

Haha, okej.
Men det hör inte direkt till vanligheterna...

Permalänk
Inaktiv

Varför kör de inte med Gigabyte GeForce GTX 960 Gaming G1 kortet när de har msi`s Gaming kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Kan lika gärna rulla kvar på mitt 680

Japp. Blev lite förvånad. Trodde 960 skulle slå 680 med tanke på hur lång tid som passerat.

Prislappen trodde jag skulle hamna på 1899:-

Nvidia har fått nått storhetsvansinne, synd att de är så dominanta på marknaden och kan göra som de vill.

Men glad att mitt kort kommer stå sig ett tag till då...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Hoppas 960 dyker i pris, vill så gärna ha ett nytt kort men som det såg ut i testerna sparar jag hellre ihop en tusenlapp till och tar ett 970. Så man känner av lite mer att man uppgraderar från 6970 men ljudnivån verkar riktigt trevligt på korten, speciellt jag som vill ha knäpptysta saker o byta ut mina med.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

I hög upplösning spöar mitt 3 år gamla kort alla dessa haha :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

tråkigt när det händer, men det är ju rätt vanligt att ett nytt mid-range kort inte är prisvärt när det släpps. Då kan man köpa gamla high-end för bättre pris.

Kortet kommer sälja på sitt namn ett tag, och sen när det stagnerar så kommer prisraset. Jag tror resensionen tagit lite höjd för just det. Att när någon läser artikeln om ett par månader så ska det inte vara inskrivet för mycket förlegad information om prisvärdhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det är en sanning med modifikation för GTX 960. Bandbredden mot minnet spelar som du säger normalt liten roll i den här klassen, men i det aktuella fallet är kortet minnesstrypt för vissa scenarion. Märks när man överklockar, att bara höja minnesfrekvensen ger nästan linjär prestandaökning i vissa fall. Det är rätt ovanligt!

Och ändå minns jag diskussionerna jag hade tidigare om just detta, när man blev överöst av:
- De komprimerar mer så det räcker mer än väl.
- 970 funkar bra, så det gör detta också.

Handlar bara om en sak... Nvidia vill har mer vinst, snålar allt de kan, säljer det så dyrt de kan och hoppas folk är dumma nog att köpa för det är ju "mainstream kortet".

Permalänk
Medlem

Känner mig nöjd över att ha införskaffat 970 fortfarande. Vilket i ärlighetens namn är ganska skönt...

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.