Nvidia: Inga planer på att stödja Freesync och Displayport Adaptive-Sync

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: Inga planer på att stödja Freesync och Displayport Adaptive-Sync

Det finns inga planer på att ge Geforce-serien stöd för dynamiska uppdateringsfrekvenser via Adaptive-Sync, men Nvidia väljer ändå att hålla dörren öppen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var väntat från det gröna laget, greed is good.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Classy Nvidia, Classy

Permalänk
Master of Overkill

How to make money.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Japp Green for Greed!

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

Tja jag har heller inga planer på att köpa skärmar för överpris heller Nvidia, men ert val ifall ni vill självmant leverera en sämre produkt så är det ert val.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Blir väl som med Cuda i spel då. Används fullt ut i några få, sedan glöms det av. Tror inte de stora tillverkarna av paneler vill köra på G-sync om de tjänar mer pengar på FreeSync.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av MugiMugi:

Tja jag har heller inga planer på att köpa skärmar för överpris heller Nvidia, men ert val ifall ni vill självmant leverera en sämre produkt så är det ert val.

Så du tror dessa skärmar inte blir dyra då?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Nästa steg är att de ersätter displayport med thunderbolt.

Permalänk
Medlem

Om free-sync fungerar som det ska kommer det vara ett stort plus när jag köper grafikkort nästa gång!
Värt iaf 600 jämfört mot G-synk

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

När de väl gör såna här intervjuer, kan de inte ställa frågorna "Vad är det för skillnad mellan g-sync och active sync? Varför ska man betala mer för g-sync?". Är de rädda för att de inte får testkort och annat från Nvidia sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Blir väl som med Cuda i spel då. Används fullt ut i några få, sedan glöms det av. Tror inte de stora tillverkarna av paneler vill köra på G-sync om de tjänar mer pengar på FreeSync.

Cuda ær før den profisoinella marknaden & inte før spel har før mig att det går rætt bra med cuda (kanske ær phys x du tænker på)

Ska bli intressant nær det væl dyker upp riktiga tester på freesync om det funkar lika bra som med g-sync
inledningsvis så ær det prispåslag på skærmar med freesync oxå(vilket ie ær konstigt med tanke på att det inte sitter någon hårdvara som kostar pengar (som det gør i i fallet med g-sync)) Men ska bli intressant med bildskærmar detta år æn så længe så lockar 40" philips skærmen mest (utan freesync & G-sync)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

http://i.imgur.com/TAVoemL.png

Så du tror dessa skärmar inte blir dyra då?

Nog för att de kan bli dyra, speciellt med tanken på att de blir de första skärmarna där ute med det, MEN de blir inte dyra på grund av att det behövs extra mycket hårdvara som i Nvidias fall som gör skärmarna dyra oavsett om du vill det eller inte. Så priserna på dessa lär sjunka, speciellt när fler skärmar kommer in i marknaden.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Säger som Torvalds: Fuck you, Nvidia.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

beroende på prissättningen och hur bra freesync är tror jag att nvidia kommer att få det svårt att hålla i gsync. låter de användarna använda freesync så blir det svårt att sälja produkter med gsync, så jag är inte alls förvånad över det här, frågan är bara om det håller.

Permalänk
Medlem

Jag trivdes jättebra med Nvidia för ca 10 år sen. Men det kommer dröja innan jag köper något överhuvudtaget från dem. De gör bra grejer synd att de ska hålla på så här bara.

Cuda är kul men AMD är ju oftast bättre på OpenCL osv. 970 körde visserligen ikapp R280 och 290 till liknande nivåer men gissar att nästa AMD generation kommer dra ifrån rejält. Så i många beräkningssammanhang så kommer nog AMD vara lika bra eller relativt snart vara betydligt bättre, bortsätt från Cuda optimerade program dvs.

Permalänk
Medlem

De lär vika sig tids nog när marknaden är rejält fylld med skärmar som har stöd för Adaptive Sync/Free Sync. Det är en fråga om tid bara.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Är det bara jag som helt och hållet har tappat suget på G-sync/Freesync?

Kravet på att ha spelet i fullskärmsläge gör att detta går helt bort, jag spelar 90% av alla mina spel i Borderless Fullscreen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

http://i.imgur.com/TAVoemL.png

Så du tror dessa skärmar inte blir dyra då?

BenQ XL2730Z finns på prisjakt och kostar 6490 kronor, så en femhundring mindre än Swift. Ungefär vad G-sync modulen kostar.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2973785

Ytterliggare en fördel med Freesync är att man får mer än en enda Displayport-anslutning vid använding av G-syncmodulen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Finns det några perks med G-Sync (kontra Freesync)? Bättre flyt, prestanda eller utseende? Eller är det precis som Freesync fast dyrt?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravengaard:

Är det bara jag som helt och hållet har tappat suget på G-sync/Freesync?

Kravet på att ha spelet i fullskärmsläge gör att detta går helt bort, jag spelar 90% av alla mina spel i Borderless Fullscreen.

Beredd att hålla med! Sitter man på mer än en skärm så är det underbart att sitta med borderless! För mig så är det en make or break funktion! Sitter hellre utan sync hit och sync dit! Har klarat mig så här länge, kan klara mig en stund till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravengaard:

Är det bara jag som helt och hållet har tappat suget på G-sync/Freesync?

Kravet på att ha spelet i fullskärmsläge gör att detta går helt bort, jag spelar 90% av alla mina spel i Borderless Fullscreen.

Det är väldigt bra att ha om man downsamplar, då det ställs väldigt höga krav på hårdvaran.
Kommer nog också bli mer populärt när 4k-upplösningar blir mer vanligt då man kan rucka lite på frameraten för att öka detaljrikedomen.

Men kör du bordeless fullscreen så är det ju rätt onödigt, ja.

Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Beredd att hålla med! Sitter man på mer än en skärm så är det underbart att sitta med borderless! För mig så är det en make or break funktion! Sitter hellre utan sync hit och sync dit! Har klarat mig så här länge, kan klara mig en stund till.

Äntligen någon som ser igenom hypen,

Det jag tycker är konstigast är att användningsområdet för G-sync/Freesync passar ruskigt bra in på "senare" MMO's, som oftast har lite ostabil fps, speciellt i stora strider. Men då tvingas man att spela i fullskärmsläge, vilket är ett big no-no när man spelar MMO's i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:
Skrivet av MugiMugi:

Tja jag har heller inga planer på att köpa skärmar för överpris heller Nvidia, men ert val ifall ni vill självmant leverera en sämre produkt så är det ert val.

http://i.imgur.com/TAVoemL.png

Så du tror dessa skärmar inte blir dyra då?

Dyrt och överpris är inte samma sak. "Dyrt" (vilket mugi inte skrev) är en subjektiv åsikt till pris, för den delen gäller samma för "prisvärt" medan "överpris" däremot (vilket mugi skrev) är ett högre pris relativt till ett annat lägre pris; vilket i sin tur inte har med saken att göra om saken i fråga är antingen dyr, prisvärt eller varken eller, eller både och. Dyrt och överpris är skilda beskrivningar som du likställer i ditt svar.
I denna kontext med skärmar som har AS eller GS så är skärmar med GS ett köpt till överpris relativt till AS då funktionerna är liknande/samma, antar att det är detta mugi menar.

Det är fredag och jag vill jävlas lite bara, kul att vara anal ibland =P
kram

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

BenQ XL2730Z finns på prisjakt och kostar 6490 kronor, så en femhundring mindre än Swift. Ungefär vad G-sync modulen kostar.

Skulle vilja säga att det är ungefär vad asus tar i överpris för sina grejer oavsett vad som sitter i prylarna.

Free-synk kanske har billigare hårdvarukrav i själva skärmen men vi pratar fortfarande om helt nydesignade scalers och jag tror inte att nån utveckar dessa gratis. Vi har fortfarande inte sett en enda budget skärm med stöd för free-synk något som det verkar som om alla förespråkare verkar förutsätt att det ska bli drivor av.

Permalänk

Nvidia: The Way Its Meant To Be Paid!

Inte oväntat med tanke på att Nvidia gillar att låsa in folk till dyr teknik.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det kommer att ta nåt år, sen kommer alla skärmar som vänder sig till rätt målgrupp stödja båda teknikerna. Kommer ni inte ihåg förr när alla moderkort antingen stödde Crossfire eller SLI och det var omöjligt att hitta någon som stödde båda?

Permalänk

Hype eller inte märks när det är släppt ordentligt, de e först då folk kan testa och hitta alla ev. problem/tekniska brister/hinder som slunkit igenom.
Att Nvidia säger att dom inte stödjer Freesync är väl knappast konstigt, dels är den idag inte släppt, dels hade det skickat konstiga signaler till de skärmtillverkarna som utvecklar nya skärmar med Gsync kort.
Skulle dock Freesync visa sig funka lika bra eller bättre än Gsync så ser jag inte hur de skulle kunna fortsätta blocka det för då hade man gett AMD en automatisk fördel.
Funkar freesync bra, så kommer jag iallafall vara mer villig att välja en skärm med det än en utan, bara för att kunna ha möjligheten...
Sen vet jag inte ifall Nvidia har lagt med några hinder för skärmtillverkarna att bygga en skärm som stödjer båda, vilket hade minskat inlåsningen, men tillåtit nvidia att ändå sälja(tjäna pengar) ett Gsync kort till skärmtillverkaren...

Edit: Aloysius hann smyga in den raden innan mig ser jag

Den som lever får se helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluff3:

Skulle vilja säga att det är ungefär vad asus tar i överpris för sina grejer oavsett vad som sitter i prylarna.

Free-synk kanske har billigare hårdvarukrav i själva skärmen men vi pratar fortfarande om helt nydesignade scalers och jag tror inte att nån utveckar dessa gratis. Vi har fortfarande inte sett en enda budget skärm med stöd för free-synk något som det verkar som om alla förespråkare verkar förutsätt att det ska bli drivor av.

Tror att enm anlednig till att det inte finns budget skärmare en så länge är främst för att det är exklusivt och tillverkarna vill ha det så dom har premium fuktioner på dom dyrare produktena. Även om tillverknings kostnaden inte skulle öka men om 1-2 år så för vi nog free-sync budgtet!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Nvidia: The Way Its Meant To Be Paid!

Inte oväntat med tanke på att Nvidia gillar att låsa in folk till dyr teknik.

*

Ungefär som apple

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt