Nvidia: Inga planer på att stödja Freesync och Displayport Adaptive-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Så han gick å kolla på AMDs Tech demos och kom fram till "Now, my initial impressions of FreeSync is that it's on an equal footing to GSYNC in motion quality. At least by first impression, without looking closely at them "under a microscope". "

Hade amd inte en hög med dessa som visa en 500%ig förbättring med mantle när det begav sig??

Gå aldrig till en försäljare som försöker sälja nått om man vill ha konkreta fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

http://i.imgur.com/TAVoemL.png

Så du tror dessa skärmar inte blir dyra då?

Det blir dom säkert men samma skärmar fast med G-sync skulle vara dyrare.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ignostic:

Det blir dom säkert men samma skärmar fast med G-sync skulle vara dyrare.

Och?
Spelar ju ingen roll, oavsett anledning så blir båda märken DYRA.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Vad ska jag koppla in i skärmen :S

Bara undrar helt ärligt asså.

Annat? En andra dator, konsoll eller något med stöd för HDCP.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Och?
Spelar ju ingen roll, oavsett anledning så blir båda märken DYRA.

Hela poängen med inlägget du svarade på var ju att han inte vill betala mer än nödvändigt för synk funktionen..så jo, det spelar roll.

Citat:

inga planer på att köpa skärmar för överpris heller Nvidia, men ert val ifall ni vill självmant leverera en sämre produkt så är det ert val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Jag kan tänka mig att NVidia har testat Free sync och kommit fram till att deras G-Sync funkar mycket bättre och därför gör så här, annars vore det rätt så korkat och inte ekonomiskt försvarbart.

Eller så har de testat Freesync, märkt att den öppna standarden funkar lika bra som deras premium-alternativ och de kör försvarsspel för att försöka stjäla tid nog till att tjäna ihop utvecklings- och marknadsföringspengarna från G-sync projektet innan det vittrar ut och dör.

Skrivet av tvelander:

Och?
Spelar ju ingen roll, oavsett anledning så blir båda märken DYRA.

Dyrare är fortfarande dyrare än dyr.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mr.Borka:

Eller så har de testat Freesync, märkt att den öppna standarden funkar lika bra som deras premium-alternativ och de kör försvarsspel för att försöka stjäla tid nog till att tjäna ihop utvecklings- och marknadsföringspengarna från G-sync projektet innan det vittrar ut och dör.

Dyrare är fortfarande dyrare än dyr.

Ja men ska jag skaffa billigare skärmar, ja då måste jag köpa nya GPUer!!!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SeF.Typh00n:

Annat? En andra dator, konsoll eller något med stöd för HDCP.

Gör jag aldrig så ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Vad hade hänt om nVIDIA sagt -Ja vi kommer att implementera Freesynk. Då hade GeForce kort haft stöd för BÅDE G-synk och Freesynk, men AMD inte fått tillgång till båda. Det om något hade väl varit greedy.

Nästa steg, är det något som hindrar tillverkare av skärmar att implementera både G-synk och freesynk i sina skärmar?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Och?
Spelar ju ingen roll, oavsett anledning så blir båda märken DYRA.

Ja, vi vet att du har en massa pengar. Förmodligen också får betalt av nvidia med tanke på hur du försvarar allt de gör, men kan du för fan lugna ner dig lite med det hela?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Gör jag aldrig så ^^

Nej, men du är ju inte den enda som använder G-sync skärmar

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Jag kan tänka mig att NVidia har testat Free sync och kommit fram till att deras G-Sync funkar mycket bättre och därför gör så här, annars vore det rätt så korkat och inte ekonomiskt försvarbart.

Om så var fallet, så skulle nVidia garanterat ha sagt detta. Men dom har inte nämnt ett pip om att gsync på något sätt är bättre än FreeSync.
Finns ingenting vare sig AMD, Intel eller nVidia älskar mer, än att skrika högst att deras skit är bättre än alla andras.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluff3:

Så han gick å kolla på AMDs Tech demos och kom fram till "Now, my initial impressions of FreeSync is that it's on an equal footing to GSYNC in motion quality. At least by first impression, without looking closely at them "under a microscope". "

Hade amd inte en hög med dessa som visa en 500%ig förbättring med mantle när det begav sig??

Gå aldrig till en försäljare som försöker sälja nått om man vill ha konkreta fakta.

Vad de visa som hade högst förbättringar med Mantle, var i huvudsak system som körde med deras svagare APU system. Då de gynnades mest utav Mantle.
Fast tror knappast de nämnde "500%". Tror som högst nämnde de typ upp till 50% förbättringar

EDIT: Upp till 45% var det de utlovade i BF4. http://www.sweclockers.com/nyhet/18120-amd-mantle-upp-till-45... Inget 500% här...
Fast då använde dom ett A8-7600 som exempel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Vad hade hänt om nVIDIA sagt -Ja vi kommer att implementera Freesynk. Då hade GeForce kort haft stöd för BÅDE G-synk och Freesynk, men AMD inte fått tillgång till båda. Det om något hade väl varit greedy.

Nästa steg, är det något som hindrar tillverkare av skärmar att implementera både G-synk och freesynk i sina skärmar?

Lite tankevurpa där.
Hade nvidia börjat stöda freesync så hade det troligtvis tagit död på g-sync då skärmtillverkarna inte hade haft någon direkt anledning till att implementera det.
De investerade resurserna hade gått direkt i vasken.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Ganska korkat att inte stödja en öppen/standard funktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Det ni inte tänker på är att Freesync (Adaptive-Sync ??) inte är helt AMD låst som G-sync är till nvidia. Det går att köra på alla grafikkretsar. Det inte många tänker på är att AMD och Nvidia faktiskt inte leverarar mest grafikkretsar, det gör Intel. Kontorsmaskiner och billigare grafikkretsar kan nyttja den öppna standarden utan avgifter.
Apples datorer kör väl i stor utsträckning Intel t.ex. Samt att linux kan få stöd för freesync iom att det är mer öppet än g-sync.

Varken G-sync eller Freesync är något som kontorsdatorer har nytta av då det är framtaget enbart för gaming där tearing är ett stort problem. Huruvida Intel ställer sig bakom Freesync återstår att se. Det är inget som kommer kosta dem något då det är öppen standard, men det är heller inget som efterfrågas av deras målgrupp.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Mm kunde inte sagt det bättre själv. De måste ju tjäna in lite smutsiga licensstålar.

Nvidia går i alla fall bra ekonomiskt till skillnad från AMD. Nvidia har ingen lättare marknad. Men de har duktiga affärsmän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Varken G-sync eller Freesync är något som kontorsdatorer har nytta av då det är framtaget enbart för gaming där tearing är ett stort problem. Huruvida Intel ställer sig bakom Freesync återstår att se. Det är inget som kommer kosta dem något då det är öppen standard, men det är heller inget som efterfrågas av deras målgrupp.

Kanske att det syns mest vid spel, men tror även kontorsfolk som arbetar med rörligt material har nytta av detta.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Varken G-sync eller Freesync är något som kontorsdatorer har nytta av då det är framtaget enbart för gaming där tearing är ett stort problem.

Kan det inte användas av bärbara för att spara ström genom att justera ner sync automatiskt när inte högre behövs?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon127948:

Ja, vi vet att du har en massa pengar. Förmodligen också får betalt av nvidia med tanke på hur du försvarar allt de gör, men kan du för fan lugna ner dig lite med det hela?

Nej jag har inte massa pengar, nej jag får inte betalt av Nvidia.

Ja vill komma fram till att båda alternativen är typ exakt lika dyra.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Det är klart att Nvidia säger nej, dom första freesync skärmarna kommer vara dyra därför är det meninglöst att Nvidia hjälper till att pusha freesync. De kommer säkert vänta till det har blivit billigare för då försvinner säkert lönsamheten med g-sync.

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej, men du är ju inte den enda som använder G-sync skärmar

Nej därför jag fråga vad dom skulle ha det till

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Det kan vara värt att nämna, att Adaptive-Sync (som "utgår" ifån AMD:s FreeSync; alltså inte samma som NVIDIA:s Adaptive V-Sync) är en del av den senaste Vesa DisplayPort 1.2a standarden. Alla skärmar och grafikkort som stödjer DP 1.2a fullt ut ska ha stöd för den. Naturligtvis behöver också drivrutinerna stödja Adaptive-Sync.

Eftersom de befintliga implementationerna är än så länge så färska, bör man kanske vänta, tills ev. barnsjukdomar är borta. I.o.m. att kostnaden för skärmtillverkarna är så liten, borde support sprida sig till billigare skärmar över tiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buio:

Kan det inte användas av bärbara för att spara ström genom att justera ner sync automatiskt när inte högre behövs?

Det är just det som det hela utvecklades för. Så det går spara på stationära med. I för sig har jag inga problem med att min burk drar ström men jag kan knappast säga att jag klagade att den drog betydligt mindre efter att jag köpte nya skärmar. Alltid trevligt att se mindre förbrukning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Nej jag har inte massa pengar, nej jag får inte betalt av Nvidia.

Ja vill komma fram till att båda alternativen är typ exakt lika dyra.

Det är det de inte är. gsync kräver speciell hårdvara i själva skärmen och därmed ökar kostnaden. Freesync använder teknik som är redan implementerad i de flesta kretsar och därmed finns det ingen ökning i kostnaden. Att första skärmar är high end och dyra är normalt och de kommer sjunka i pris och där kan freesync vinna då den kan gå ner i pris mer med bibehållen profit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluff3:

Så han gick å kolla på AMDs Tech demos och kom fram till "Now, my initial impressions of FreeSync is that it's on an equal footing to GSYNC in motion quality. At least by first impression, without looking closely at them "under a microscope". "

Hade amd inte en hög med dessa som visa en 500%ig förbättring med mantle när det begav sig??

Gå aldrig till en försäljare som försöker sälja nått om man vill ha konkreta fakta.

Om du visste något om refresh rates och skärmar skulle du vetat vem han är.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tvelander:

Nej därför jag fråga vad dom skulle ha det till

Är inte det problemet med Freesync och G-sync, det är ingen gigantisk fördel och marknaden kommer därför bara acceptera denna teknik när/om den i princip är gratis att skicka med? Det kanske potentiellt är ett intressant check-box-item som ger ett visst mervärde, men det lär knappast vara något som i sig själv säljer en produkt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är inte det problemet med Freesync och G-sync, det är ingen gigantisk fördel och marknaden kommer därför bara acceptera denna teknik när/om den i princip är gratis att skicka med? Det kanske potentiellt är ett intressant check-box-item som ger ett visst mervärde, men det lär knappast vara något som i sig själv säljer en produkt.

Jag tycker helt klart det är en mycket stor fördel. Jag har en G-sync skärm och spelar spel. Skulle aldrig kunna tänka mig en skärm utan G-sync eller Free sync. Spel på PC är rätt stort och det finns helt klart en marknad att sälja till där. De flesta är dessutom villiga att lägga ner relativt mycket pengar också.

Om jag inte minns fel var du dessutom nöjd med låst 30 fps i actionspel, så tror inte det är något för dig.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Buio:

Jag tycker helt klart det är en mycket stor fördel. Jag har en G-sync skärm och spelar spel. Skulle aldrig kunna tänka mig en skärm utan G-sync eller Free sync. Spel på PC är rätt stort och det finns helt klart en marknad att sälja till där. De flesta är dessutom villiga att lägga ner relativt mycket pengar också.

Om jag inte minns fel var du dessutom nöjd med låst 30 fps i actionspel, så tror inte det är något för dig.

Fördrar låg varians över en högre genomsnittlig FPS ja.

Om man tittar rent matematiskt på vinsten med denna teknik över v-sync påslaget + trippelbuffer. Trippelbuffer behövs behövs, v-sync på + dubbelbuffer påverkar FPS negativt då GPUn ibland inte kan göra något då den måste vänta på v-sync.

Har sett de som hävdar att det blir för stort "input-lag" med trippelbuffer, men i genomsnitt minskar input-lag med då man får högre genomsnittlig FPS. Det specifika fall när det "input-lag" ökar är när GPUn har kapaciteten rendera snabbare än den frekvens man har på sin skärm, vid 30Hz ökar då "input-lag" med 33ms, men få skärmar har så låg frekvens. Vid 60 Hz ökar input-lag med 17ms och vid 100 Hz med 10ms, vilket borde vara ett rätt litet problem då en människa har ett eget "input-lag" på strax över 200ms. Vidare kan man ju alltid köra med dubbelbuffer om man märker att GPU-delen klarar FPS lång över skärmens frekvens.

De demos som jag sett på denna teknik verkar alltid jämföra en scen som låter GPU-delen jobba hårt (låg FPS) som renderas med dubbelbuffer och utan v-sync, klart det ser ut som skit då p.g.a kraftig tearing. Hade man kört med v-sync + trippelbuffer hade väldigt få kunnat avgöra vilken som kör med G-sync/Freesync så det blir ju ingen rolig demo för den som vill pusha sin teknik.

Men visst, kan ha helt fel i hur folk värderar denna teknik. Personligen har jag svårt att se värdet trots att lägga rejäla summor pengar på datorer är inte är ett problem då det är min stora hobby. Men är å andra sidan ingen stor gamer (även om jag har ett hyfsat Steam-bibliotek och en rejäl radda konsolspel), så du har nog rätt i att jag inte är målgruppen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men visst, kan ha helt fel i hur folk värderar denna teknik. Personligen har jag svårt att se värdet trots att lägga rejäla summor pengar på datorer är inte är ett problem då det är min stora hobby. Men är å andra sidan ingen stor gamer (även om jag har ett hyfsat Steam-bibliotek och en rejäl radda konsolspel), så du har nog rätt i att jag inte är målgruppen.

Du kan säker ha delvis rätt, jag har ingen bra koll på skärmförsäljning. Misstänker att de har bra marginaler på G-sync-skärmar även om de inte säljer så mycket totalt. På Komplett verkar Asus skärm för 7000SEK ligga på 7:e plats i säljlistan, om deras sortering nu stämmer.

Angående spelupplevelsen och framerate är det väl smaksak. Jag ska egentligen inte gnälla på andra åsikter om det, fast har svårt att låta bli.