Nytt grafikkort, låg fps? 970

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort, låg fps? 970

Tjenare!

Fick idag hem mitt nya grafikkort Asus strix 970.
Bytte mot mitt gamla msi 660, men när jag skulle testa att spela så fick jag till min förvåning samma fps som innan ungefär.
(Counter-Strike: Global Offensive)

Jag har kollat runt lite och enligt de flesta ska man inte behöva installera om drivrutiner om de är samma version. Så har inte gjort detta än.

Någon som vet kanske vad felet kan vara? Tacksam för alla svar så tveka inte om du tror vad de kan vara.

Tack på förhand!

Setup:
Windows 7
16GB ddr3 1600MHz
Intel core i5 3570k, 3.4GHz
Asus strix 970

Permalänk

Du kan ju prova att installera senaste drivrutinen från nvidia troligen har den prestanda optimeringar för 900serien till cs go som din nuvarande saknar om du använder en från innan release av 900serien.

Kan även vara så att din processor sätter stoppet och inte hänger med grafikkortet. Betvivlar det dock men inte omöjligt.

Kan ju även vara så att du har nån fps limiter igång som låser fpsen att inte gå över en viss gränns och bägge korten klarade att hålla sig vid maxsträcket

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwedon:

Tjenare!

Fick idag hem mitt nya grafikkort Asus strix 970.
Bytte mot mitt gamla msi 660, men när jag skulle testa att spela så fick jag till min förvåning samma fps som innan ungefär.
(Counter-Strike: Global Offensive)

Jag har kollat runt lite och enligt de flesta ska man inte behöva installera om drivrutiner om de är samma version. Så har inte gjort detta än.

Någon som vet kanske vad felet kan vara? Tacksam för alla svar så tveka inte om du tror vad de kan vara.

Tack på förhand!

Setup:
Windows 7
16GB ddr3 1600MHz
Intel core i5 3570k, 3.4GHz
Asus strix 970

Du har inte en FPS max inställning i CS GO då?

fps_max "121" har tex ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du kan ju prova att installera senaste drivrutinen från nvidia troligen har den prestanda optimeringar för 900serien till cs go som din nuvarande saknar om du använder en från innan release av 900serien.

Kan även vara så att din processor sätter stoppet och inte hänger med grafikkortet. Betvivlar det dock men inte omöjligt.

Det är den nyaste V.347.25! Alltså den som är optimerad för 900 serien så det ska nog inte vara felet.
Jo visst är det så att processorn kommer att ligga efteråt när man kommer upp i högre nivåer, men fps borde iallafall ändras. Har några polare som har just en 3570k och har högre fps.

Inte så att kortet behöver "spelas" in? Eller har du några andra tankar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Du har inte en FPS max inställning i CS GO då?

fps_max "121" har tex ja.

Nej det har jag inte, den ligger fint på fps_max "999"

Permalänk
Medlem

Nej då vet jag inte.
Btw är det onödigt med 999.

Permalänk
Skrivet av qwedon:

Det är den nyaste V.347.25! Alltså den som är optimerad för 900 serien så det ska nog inte vara felet.
Jo visst är det så att processorn kommer att ligga efteråt när man kommer upp i högre nivåer, men fps borde iallafall ändras. Har några polare som har just en 3570k och har högre fps.

Inte så att kortet behöver "spelas" in? Eller har du några andra tankar?

Nej inspelning gäller bara stereoutrustning och ska inte behövas på elektronik som bara hanterar digitala signaler. Möjligen att du kommer få några grader bättre temps efter ett par timmar användning men sålänge kortet inte börjar throttla vilket jag betvivlar för då har du fått ett defekt kort.

Inte låst fps i evga presicion eller msi afterburner?
Vsynk igång i nvidias kontrollpanel?

Sen är det meningslöst att låsa fps till högre än skärmen ändå klarar att visa. Max hz på skärmen = max fps den klarar att visa även om den matas med högre.

Så tippar som ovan sa att du låst fps till nått max vad du nu får alternativt att du har vsynk igång.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Nej inspelning gäller bara stereoutrustning och ska inte behövas på elektronik som bara hanterar digitala signaler. Möjligen att du kommer få några grader bättre temps efter ett par timmar användning men sålänge kortet inte börjar throttla vilket jag betvivlar för då har du fått ett defekt kort.

Inte låst fps i evga presicion eller msi afterburner?
Vsynk igång i nvidias kontrollpanel?

Sen är det meningslöst att låsa fps till högre än skärmen ändå klarar att visa. Max hz på skärmen = max fps den klarar att visa även om den matas med högre.

Så tippar som ovan sa att du låst fps till nått max vad du nu får alternativt att du har vsynk igång.

Hur kollar man låst fps i msi afterburner?
Javisst, men jag har 120fps på vissa maps jämfört med min kompis gtx580, som har 200, har en 144hz skärm så jag laggar där.

Permalänk

Wat O_o

Har du lagg och ligger på 120fps? Känns som att de e nå fel isf på nått... säker på att det inte är nätverkslagg då?

Hög svarstid mot server?

120hz ska inte ge något speciellt grafiklagg möjligen om du lider av micro stuttering isf. Dvs att grafikkortet ger 120fps med olika tidsmellanrum mellan bildern vilket kan uplevas som att spelet hoppar fram eller sk rubberband effekt.

Du får beskriva ditt lagg närmre det finns olika typer av "lagg".

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Wat O_o

Har du lagg och ligger på 120fps? Känns som att de e nå fel isf på nått... säker på att det inte är nätverkslagg då?

Hög svarstid mot server?

20hz ska inte ge något speciellt grafiklagg möjligen om du lider av micro stuttering isf.

Inte riktigt lagg men man får ju mindre hertz i skärmen då alltså ser man bara 120hz, inte lagg för datorn men lagg för ögat om du förstår haha?

Nu vet ja inte om du spelar cs, men loss:en i csgo är på 2% :)§

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Nej inspelning gäller bara stereoutrustning och ska inte behövas på elektronik som bara hanterar digitala signaler. Möjligen att du kommer få några grader bättre temps efter ett par timmar användning men sålänge kortet inte börjar throttla vilket jag betvivlar för då har du fått ett defekt kort.

Inte låst fps i evga presicion eller msi afterburner?
Vsynk igång i nvidias kontrollpanel?

Sen är det meningslöst att låsa fps till högre än skärmen ändå klarar att visa. Max hz på skärmen = max fps den klarar att visa även om den matas med högre.

Så tippar som ovan sa att du låst fps till nått max vad du nu får alternativt att du har vsynk igång.

source funkar inte på ett logiskt vis, mer FPS är faktiskt bra oavsett Hz på skärmen sjukt nog.

Till TS
Sen är det bra om du skriver upp vilka fps du får och vilken cpu i första inlägget och om du klockat den.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av qwedon:

Inte riktigt lagg men man får ju mindre hertz i skärmen då alltså ser man bara 120hz, inte lagg för datorn men lagg för ögat om du förstår haha?

Nu vet ja inte om du spelar cs, men loss:en i csgo är på 2% :)§

Men kör ni exakt samma grafikinställningar i både nvidia kontrollen och i cs då?

Troligen kör du med nån inställnin som inte är samma som han eller så funkar helt enkelt 500serien bättre ihop med cs go än 900serien då just 580 var ett mycket kometent kort och presterar bra även idag i diverse titlar.

Och sen har ju 500 serien fler antal fler optimeringar för spel än va 900 fått än så länge då det fortfarande är relativt ny serie så kan helt enkelt bero på att drivarna inte är så finputsade än som de blivit för 500 serien

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Men kör ni exakt samma grafikinställningar i både nvidia kontrollen och i cs då?

Troligen kör du med nån inställnin som inte är samma som han eller så funkar helt enkelt 500serien bättre ihop med cs go än 900serien då just 580 var ett mycket kometent kort och presterar bra även idag i diverse titlar.

Och sen har ju 500 serien fler antal fler optimeringar för spel än va 900 fått än så länge då det fortfarande är relativt ny serie så kan helt enkelt bero på att drivarna inte är så finputsade än som de blivit för 500 serien

men det kvittar för att jag vet att det ska va mycket högre fps än vad jag får ut, och nej processorn är inte klockad, den är original.

Ja så kan det ju vara att det inte är optimerat ännu, men då borde man sett/hört det från andra håll.

hm

Permalänk

tja nu när jag var hemma och hade tillgång till vettig google finns det åtskilliga trådar här på swec som utbringar samma problem att folk upplever låg fps med 900 serien i just cs go speciellt ihop med äldre cpuer.

i nån tråd hittade jag att det kunde hjälpa att lägga till en sträng i launch options

-console -freq 144 -high -novid -threads 4

dock ingen koll exakt vad de olika taggarna ger för effekt mer än att den tvingar spelet att använda 4 trådar/kärnor och tvingar någon frekvens till 144hz.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tja nu när jag var hemma och hade tillgång till vettig google finns det åtskilliga trådar här på swec som utbringar samma problem att folk upplever låg fps med 900 serien i just cs go speciellt ihop med äldre cpuer.

i nån tråd hittade jag att det kunde hjälpa att lägga till en sträng i launch options

-console -freq 144 -high -novid -threads 4

dock ingen koll exakt vad de olika taggarna ger för effekt mer än att den tvingar spelet att använda 4 trådar/kärnor och tvingar någon frekvens till 144hz.

Använder redan dessa "koder" Okej så du tror att det är cpun som flaskhalsar? Räcker det då med att klocka den lite?

Permalänk
Medlem

Tror inte processorn flaskar i huvudtaget, jag med datorn i sign får 168 fps i SLI. Så något fel är det ifall du bara får 120, testa installera om spelet då konfigen är inställd på ditt gamla kort eller rensa inställningarna och cache lagringen i steam för cs:go

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk

Kanske dum fråga. Avinstallerade du det gamla drivrutinerna för ditt gamla 660 innan du tog bort kortet i lägg till ta bort program och sen gick in i Enhetshanteraren och avinstallerade kortet och valde att ta bort drivrutinen? Sen tror jag det finns ett val att göra en ren installation när man installerar en ny drvirutin för Nvidiakort.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk

Fick ökad fps på Go när jag klockade

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

cs go tar mycket mera cpu kraft än gpu enligt mina erfarenheter. jag kör med låga inställlningar i cs och har samma fps på ett 750 gtx och ett 770. och prestandamässigt mellan de korten är det mil.

dock blir det annorlunda om jag drar upp kantutjämning osv. men den största skillnaden var när jag gick från en i3 220 tror jag till en i5 4460. mycket stor skillnad i fps.

kolla så du har high perfomance i windows power plan och nvidia kontrollapanelen också

Permalänk
Medlem

först och främst låter det som att du inte avinstallerat drivrutinerna från ditt gtx 660 utan bara stoppat in gtx 970t och kört, och man ska alltid oavsett om det är samma grafikkortstillverkare så måste man installera om drivrutinerna. det kan finnas specifika saker som installeras av drivrutinen beroende på vilket kort man har i,

man kan tro att det är plug and play om det ändå är samma tillverkare men icke!,

Sen skulle jag starkt rekommendera att överclocka cpun då jag hört att cs Go är extremt cpu beroende och eftersom du ändå har en K modell varför inte ta del av den extra gratis prestandan?:D

Permalänk

Du "råkar" inte köra med den integrerade grafiken?

Visa signatur

i7 2600k | Evga GTX 980 | Asrock Z77 Fatal1ty | Bitfenix Prodigy m |

Permalänk
Medlem

Se till att CS:GO körs på flera processorkärnor. Ska finnas en inställning inuti menyn.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

CS:GO är ett väldigt dåligt bench, det behöver inte vara fel på ditt kort för att du får låg FPS där.. Sourcemotorn är skit helt enkelt.. Jag skulle tippa på att du kommer få mycket mer FPS om du klockar din processor.. det gör STOR skillnad i CSGO (just för att motorn är så bajsig)..

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av qwedon:

Tjenare!

Fick idag hem mitt nya grafikkort Asus strix 970.
Bytte mot mitt gamla msi 660, men när jag skulle testa att spela så fick jag till min förvåning samma fps som innan ungefär.
(Counter-Strike: Global Offensive)

Jag har kollat runt lite och enligt de flesta ska man inte behöva installera om drivrutiner om de är samma version. Så har inte gjort detta än.

Någon som vet kanske vad felet kan vara? Tacksam för alla svar så tveka inte om du tror vad de kan vara.

Tack på förhand!

Setup:
Windows 7
16GB ddr3 1600MHz
Intel core i5 3570k, 3.4GHz
Asus strix 970

Testa att installera om i fall du inte redan gjort så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |