Spelade TF2, blev hackad.

Permalänk
Medlem

Spelade TF2, blev hackad.

Hej!

Satt en vanlig fredagseftermiddag och spelade TF2 med en kompis. Vi hade suttit och spelat en bra stund innan det hände.

Men helt plötsligt märkte jag att det inte var jag själv som spelade, jag var nämligen Pyroman och helt plötsligt började han spruta ut eld från eldkastaren. Jag tänkte genast att det måste vara en bugg men samtidigt så började även gubben att röra sig. Så jag öppnade chatten och skrev Hey utan att trycka på Enter. Till min förvåning svarade han eller hon "Good" och tryckte på enter. Jag försökte starta en dialog med honom eller henne men fick aldrig något mer svar. Efter ungefär 1 min så stängde han eller hon spelet och då blev jag rädd på riktigt.

Innebär det att han har eller hon har kontroll över min dator i detta nu utan att jag vet om det? Kan han eller hon ta över min dator igen när jag är AFK och på något sätt komma åt mina lösenord, kontouppgifter exc?

Jag kan verka paranoid men då jag aldrig tidigare varit med om något sådant känner jag att det känns tryggas att fråga än att inte göra något allt. Jag har kollat igenom datorn med hjälp av Malwarebytes samt Windows Defender men hittade inget märkvärdigt. Jag har även stängt portar till datorn som tidigare var öppna.

Min fråga är nu, vad gör man? Ska jag se till att stänga av datorn varje gång jag inte använder den? Ska jag ignorera allt och hoppas på att det jag har gjort är tillräckligt? Finns det något man kan göra för att få saken bekräftad? All hjälp uppskattas.

//Cenorida

EDIT: 01:14

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Hej !

Att man "fastnar" som åskådare i TF2 är en känd gammal bugg som uppstår ibland när man ska joina ett lag och någon annan joinar platsen man försökte ta. Lösningen är att skriva "retry" i consollen (om du inte har den framme finns det ett alternativ i options/advanced options för att aktivera den). Då laddas kartan om och du kan joina (om servern inte är full vill säga.)
Att lämna servern och gå in igen funkar också, men tar mer tid.

Angående resten du skriver så misstänker jag att du misstolkar vad du ser. Om du inte har joinat spelet själv så kan du följa andra spelare. Det låter som att du råkat kolla på någon annan spelare som körde lite pyro bara.
Att någon skriver "good" är ingen konstigt. Det finns en massa färdiga kommandon folk spammar chatten med. Det behöver inte betyda att de reagerar på något du gjort.

Tror kort sagt att du kan vara helt lugn.

Edit: Blev spelet avstängt på din dator ?
Isåfall kan det mycket väl vara så att spelet hängde sig och la av. Händer lite då och då.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag kan tyvärr inte hjälpa, men att bli låst i spectator har funnits länge. Händer då och då för mig.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Hej !

Att man "fastnar" som åskådare i TF2 är en känd gammal bugg som uppstår ibland när man ska joina ett lag och någon annan joinar platsen man försökte ta. Lösningen är att skriva "retry" i consollen (om du inte har den framme finns det ett alternativ i options/advanced options för att aktivera den). Då laddas kartan om och du kan joina (om servern inte är full vill säga.)
Att lämna servern och gå in igen funkar också, men tar mer tid.

Angående resten du skriver så misstänker jag att du misstolkar vad du ser. Om du inte har joinat spelet själv så kan du följa andra spelare. Det låter som att du råkat kolla på någon annan spelare som körde lite pyro bara.
Att någon skriver "good" är ingen konstigt. Det finns en massa färdiga kommandon folk spammar chatten med. Det behöver inte betyda att de reagerar på något du gjort.

Tror kort sagt att du kan vara helt lugn.

Jag var innan relativt säker på att bli låst som åskådare var en bugg och det är nog sant det du säger. ville bara nämna det för säkerhet skull ifall att det fanns ett samband, men du märker jag istället att det få mig att verka mindre trolig.

Jag väldigt säker på att resten inte är en misstolkning, jag har rätt mycket erfarenhet av TF2 sen tidigare. Jag hade själv kontroll över min figur, jag spelade den och helt plötsligt var vi två st som styrde över den. Det märktes tydligt att det inte bara var jag som styrde. Dessutom så tryckte jag aldrig på enter utan personen som skrev good skrev ordet på min dator, jag såg hur denne skriv g-o-o-d. Allt skedde på min dator, jag är inte ens säker på om spelaren som styrde hade något med TF2 att göra för den delen heller.

Sen stängde hon eller han av spelet genom gå till Aktivitetshanteraren, vilket måste tyda på att det var någon som styrde datorn. Han eller hon hann dock inte stänga av spelet helt innan jag stängde av datorn i nöd.

//Cenorida

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Remote desktop? Kör Malwarebytes?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Remote desktop? Kör Malwarebytes?

Hade inga program som Teamviewer igång under spelandet, dessutom hade jag fått ett meddelande där det står att detta enbart är en gratis version för icke-kommersiellt bruk efter en styrning något man aldrig fick.

Skrev dessutom skrev jag i mitt första i mitt första inlägg att jag har kollat igenom datorn med hjälp av Malwarebytes samt Windows Defender men hittade inget märkvärdigt.

All hjälp uppskattas

//Cenorida

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Säger absolut inte att det är så då det är ganska långsökt, men remote desktop program eller annan bakdörr behöver inte köras i sitt standard utförande, de kan vara modifierade och "gömda" och filerna heta något helt annat än de vanligtvis heter. Inte garanterat att antivirus program hitter de heller, om folk vet vad de gör.

Se efter om du har processer igång som du inte känner igen, om något använder mer systemresurser än det borde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Säger absolut inte att det är så då det är ganska långsökt, men remote desktop program eller annan bakdörr behöver inte köras i sitt standard utförande, de kan vara modifierade och "gömda" och filerna heta något helt annat än de vanligtvis heter. Inte garanterat att antivirus program hitter de heller, om folk vet vad de gör.

Se efter om du har processer igång som du inte känner igen, om något använder mer systemresurser än det borde.

Självklart är det som du säger, men frågan är om det verkligen inte är hackning om man använder remote deskop program som inte köras i standard utförande eller som är modifierade och gömda? Det finns ingen jag känner som skulle ha den kompetens för att kunna göra något sådant här så det måste vara någon utomstående.

Sen har jag kollat efter processer som man inte känner igen men hittade inga nämnvärda, men det var dock efter dådet.

Men vad tror ni? Har hon eller han fortfarande möjligheten att ta över min dator igen eller var det en engångsgrej?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Självklart är det som du säger, men frågan är om det verkligen inte är hackning om man använder remote deskop program som inte köras i standard utförande eller som är modifierade och gömda? Det finns ingen jag känner som skulle ha den kompetens för att kunna göra något sådant här så det måste vara någon utomstående.

Sen har jag kollat efter processer som man inte känner igen men hittade inga nämnvärda, men det var dock efter dådet.

Men vad tror ni? Har hon eller han fortfarande möjligheten att ta över min dator igen eller var det en engångsgrej?

Om det är ett problem av den karaktären så borde det finnas kvar tills dess att du åtgärdat det, men det låter ganska osannolikt att någons huvudsyfte med det skulle vara att skoja runt i ett spel, om det säkerligen inte är någon bekant som skojar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Självklart är det som du säger, men frågan är om det verkligen inte är hackning om man använder remote deskop program som inte köras i standard utförande eller som är modifierade och gömda? Det finns ingen jag känner som skulle ha den kompetens för att kunna göra något sådant här så det måste vara någon utomstående.

Sen har jag kollat efter processer som man inte känner igen men hittade inga nämnvärda, men det var dock efter dådet.

Men vad tror ni? Har hon eller han fortfarande möjligheten att ta över min dator igen eller var det en engångsgrej?

Skulle rycka nätverkskabeln och ladda ner malwarebyres på en annan dator-usbdin dator sen köra eller installera om!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Entusiast

Om det du säger verkligen hände skulle jag backupa viktiga filer offline genast och installera om operativsystemet omedelbart.
Ingen idé att ta chanser om det gäller någon slags remote desktop för då kan man ju ställa till med en hel del...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Om det är ett problem av den karaktären så borde det finnas kvar tills dess att du åtgärdat det, men det låter ganska osannolikt att någons huvudsyfte med det skulle vara att skoja runt i ett spel, om det säkerligen inte är någon bekant som skojar.

Jag kan förstå om jag är svår att tro på i det här fallet, Jag själv skulle ha svårt att tro om någon annan råkat ut för samma sak som jag själv gjorde nu men jag är övertygad om att någon hade kontroll över min dator vid händelsen.

Kört TF2 idag på samma dator och denna gång hände inget märkvärdigt, frågan är bara om han eller hon fortfarande kan ta kontrollen över min dator igen utan min vetskap? Hur kan man egentligen hacka en dator på det sättet, är det ens möjligt?

Skrivet av jacobtr:

Skulle rycka nätverkskabeln och ladda ner malwarebyres på en annan dator-usbdin dator sen köra eller installera om!

Hade redan malwarebytes installerat på datorn och gjorde en koll. Men du tycker alltså att jag ska avinstallera programmet, hämta programmet igen på en annan dator och installera det på nytt i min dator offline?

Skrivet av Uzanar:

Om det du säger verkligen hände skulle jag backupa viktiga filer offline genast och installera om operativsystemet omedelbart.
Ingen idé att ta chanser om det gäller någon slags remote desktop för då kan man ju ställa till med en hel del...

Har inte mycket till värde på min dator sån tur är, har dock många lösenord sparade i datorn till olika speltjänster något man givetvis är rädd om. Samtidigt har jag en massa stora saker i min dator som däremot inte är utav något värde så skulle det bli jobbigt att behöva ladda ner allt på nytt genom att jag blir tvungen att installera om operativsystemet. Men det finns verkligen inget annat jag kan göra åt problemet utav att behöva ominstallera windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jag kan förstå om jag är svår att tro på i det här fallet, Jag själv skulle ha svårt att tro om någon annan råkat ut för samma sak som jag själv gjorde nu men jag är övertygad om att någon hade kontroll över min dator vid händelsen.

Försöker absolut inte misstro, hände det så hände det. Är bara inte bekant med TF2 buggen folk talade om tidigare i tråden.

Citat:

Kört TF2 idag på samma dator och denna gång hände inget märkvärdigt, frågan är bara om han eller hon fortfarande kan ta kontrollen över min dator igen utan min vetskap? Hur kan man egentligen hacka en dator på det sättet, är det ens möjligt?

Är helt möjligt om du kör någon programvara som har såpass allvarliga säkerhetshål att man direkt kan komma åt din dator.

Citat:

Hade redan malwarebytes installerat på datorn och gjorde en koll. Men du tycker alltså att jag ska avinstallera programmet, hämta programmet igen på en annan dator och installera det på nytt i min dator offline?

Tror han syftade på att bara rycka ur nätverkskabeln så fort som möjligt, utan den kan ingen komma åt maskinen.

Citat:

Har inte mycket till värde på min dator sån tur är, har dock många lösenord sparade i datorn till olika speltjänster något man givetvis är rädd om. Samtidigt har jag en massa stora saker i min dator som däremot inte är utav något värde så skulle det bli jobbigt att behöva ladda ner allt på nytt genom att jag blir tvungen att installera om operativsystemet. Men det finns verkligen inget annat jag kan göra åt problemet utav att behöva ominstallera windows.

Om du skulle bestämma dig för ominstallation (men skanna du noga med diverse verktyg först), och det är främst steam/origin spel så kan du använda dig av verktyg för att flytta de till en extern disk och sedan bara flytta tillbaks de efter ev installation igen. Steam mover, eller steam transport, eller vad det nu heter.