Ny skärm (Philips BDM4065UC) 40 tum 3840x2160

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Är det någon som har erfarenhet av denna skärmen? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2553277

Finns en tråd om den här på Swec:
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Den har haft tekniskt strul med flimrande paneler men det ska precis vara löst med ny firmware.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Finns en tråd om den här på Swec:
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Den har haft tekniskt strul med flimrande paneler men det ska precis vara löst med ny firmware.

Vad skulle du ha valt en 34 (21:9) 3440x1440 , 32 2560x1440 eller 40 3840x2160?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad skulle du ha valt en 34 (21:9) 3440x1440 , 32 2560x1440 eller 40 3840x2160?

Tja, alla är vi olika...

Själv är jag mest sugen på 32" 16:9 2560x1400 just nu... Typ den bästa kompromissen i dagens läge för min personliga smak.

34 tum 21:9 är lite för brett (otympligt på skrivbordet) och lite för lågt på höjden för min smak.
Jag har en 25,5 tums 16:10 (IPS) skärm just nu, och en 34 tums 21:9 skulle om något bli aningens lägre på höjden om jag räknar rätt, och samtidigt bli lite trångt på skrivbordet på bredden. Troligen lite osmidigt i praktiken, och inte fullt ut ett tydligt steg framåt på alla sätt om du förstår vad jag menar. Och bleedingproblem och låg kontrast verkar vanliga på dessa paneler.

40 tum 16:9 är väldigt stort i alla ledder för skrivbordet.. Inte omöjligt kanske men osmidigt. Dessutom är 4K är för tungdrivet för att vara ett vettigt gamingalternativ för mig, och om man går ner till 1080p på 40 tum tror jag det istället blir aningens för pixligt för att kännas OK för gaming på skrivbordet.
Dessutom tror jag de ca 110DPI som 40 tummaren har är aningens för smått för att funka bra på skrivbordet för mig - speciellt om man flyttar bak den lite mer än en vanlig monitor... Det är förstås personligt, men jag har inte superbra syn, och tycker 1440p 27tummarna ger lite väl småttiga ikoner osv.

Jag gillar förvisso IPS men MVA vore kul att prova (bättre svärta och mindre IPS-glow vore trevligt, och bleedingproblem verkar mindre vanliga på VA av nån anledning)

Hade tex Windows desktop haft så gott som klockren omskalning, och/eller grafikprestandan varit kraftfull nog för att driva 4k på singelkort i moderna spel, så hade det kanske vägt över och jag kanske resonerat annorlunda.

Jag vill inte vara bakåtsträvare dock: på sikt vore det ju grymt med upplösning så hög så att pixlar är något man knappt ens behöver fundera över, men OS-funktionalitet och grafikprestanda är inte där än IMHO.

---

Det jag är orolig för om jag tycker är OK på 32tummarna är colour/contrast shift, responstid och inputlag... samt att få en vettig j-kla panel utan banding, flimmer, bleeding, trasiga pixlar etc etc. (men mycket sånt får man ju oroa sig för när det gäller typ alla skärmar )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tja, alla är vi olika...

Själv är jag mest sugen på 32" 16:9 2560x1400 just nu... Typ den bästa kompromissen i dagens läge för min personliga smak.

34 tum 21:9 är lite för brett (otympligt på skrivbordet) och lite för lågt på höjden för min smak.
Jag har en 25,5 tums 16:10 (IPS) skärm just nu, och en 34 tums 21:9 skulle om något bli aningens lägre på höjden om jag räknar rätt, och samtidigt bli lite trångt på skrivbordet på bredden. Troligen lite osmidigt i praktiken, och inte fullt ut ett tydligt steg framåt på alla sätt om du förstår vad jag menar. Och bleedingproblem och låg kontrast verkar vanliga på dessa paneler.

40 tum 16:9 är väldigt stort i alla ledder för skrivbordet.. Inte omöjligt kanske men osmidigt. Dessutom är 4K är för tungdrivet för att vara ett vettigt gamingalternativ för mig, och om man går ner till 1080p på 40 tum tror jag det istället blir aningens för pixligt för att kännas OK för gaming på skrivbordet.
Dessutom tror jag de ca 110DPI som 40 tummaren har är aningens för smått för att funka bra på skrivbordet för mig - speciellt om man flyttar bak den lite mer än en vanlig monitor... Det är förstås personligt, men jag har inte superbra syn, och tycker 1440p 27tummarna ger lite väl småttiga ikoner osv.

Jag gillar förvisso IPS men MVA vore kul att prova (bättre svärta och mindre IPS-glow vore trevligt, och bleedingproblem verkar mindre vanliga på VA av nån anledning)

Hade tex Windows desktop haft så gott som klockren omskalning, och/eller grafikprestandan varit kraftfull nog för att driva 4k på singelkort i moderna spel, så hade det kanske vägt över och jag kanske resonerat annorlunda.

Jag vill inte vara bakåtsträvare dock: på sikt vore det ju grymt med upplösning så hög så att pixlar är något man knappt ens behöver fundera över, men OS-funktionalitet och grafikprestanda är inte där än IMHO.

---

Det jag är orolig för om jag tycker är OK på 32tummarna är colour/contrast shift, responstid och inputlag... samt att få en vettig j-kla panel utan banding, flimmer, bleeding, trasiga pixlar etc etc. (men mycket sånt får man ju oroa sig för när det gäller typ alla skärmar )

Jag håller med dig i allt du skriver. Nu när jag har fått syn på att det finns 32 tummare med 2560x1440 upplösning så lutar det starkt åt att köpa en sådan. Alternativen just nu som jag kan tänka mig är någon av dessa ->

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2553277

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2960308

Vilken av dessa tror du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag håller med dig i allt du skriver. Nu när jag har fått syn på att det finns 32 tummare med 2560x1440 upplösning så lutar det starkt åt att köpa en sådan. Alternativen just nu som jag kan tänka mig är någon av dessa ->

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2553277

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2960308
Vilken av dessa tror du på?

HP Envyn finns det inte lika mycket info om... Den verkar dock haft samma problem med flimmer som de andra panelerna, och då den säljs från färre leverantörer så är den kanske bökigare att returnera om man får en dålig panel?
- Den ser ut att ha en ganska hög fot som inte går att ställa in. (den har dock tydligen ett vesafäste man kan få dit)
- De där högtalarna som sticker ut på sidorna tar massor av onödig plats på skrivbordet och är rätt ganska fula.
- Den är bara marginellt billigare än Benq:en i Sverige.
- Input-lag och responstid osv är inte upmätt såvitt jag vet. Ev snäppet sämre än Benq:en?
- Den verkar använda PWM-belysning. (dvs "småflimrar" om man inte kör typ maxbelysning)

Dessa faktorer gör att jag inte vågar/vill chansa på den.

...

Men nu kanske vi skulle fokusera på Philipsen istället?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag har nu funderat fram och tillbaka och kollat några benchmarks med 2 st gtx 970 och 4k upplösning. Det verkar ju fungera bra så det blir nog en 40 tums 4k skärm ändå. Jag har ett gtx 970 nu så då blir det ett till sådant plus skärm. Jag kommer dock vänta lite och se vad Seikis 40 tummare får för recensioner. http://www.pcgamer.com/seikis-40-inch-4k-display-is-a-desk-do...

Kanske kommer det en 40 tums 4k skärm med IPS, Ips har enligt mig bättre blid, färger än va så jag tänker vänta och se vad som kommer.

Permalänk

Mitt största problem med denna skärmen är att jag behöver uppgradera Grafikort.

Min fråga är kort och gott. Vilket är det absolut billigaste grafikortet för att driva denna skärm för vanligt användade dvs surfande och video, men inte spelande ?
Jag vill nämligen vänta på att köpa ett värsting grafikort till GTA 5 släpps för PC.

Vill också tillägga att det är viktigt att den är tyst, om den passivt kyld är det positivt eller om fläkten inte går igång när man använder den till surf och video utan bara spel. Hur billigt kommer man undan ? Vill bara ha något "temporärt" mitt HD 4870 klarar inte 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Mitt största problem med denna skärmen är att jag behöver uppgradera Grafikort.

Min fråga är kort och gott. Vilket är det absolut billigaste grafikortet för att driva denna skärm för vanligt användade dvs surfande och video, men inte spelande ?
Jag vill nämligen vänta på att köpa ett värsting grafikort till GTA 5 släpps för PC.

Vill också tillägga att det är viktigt att den är tyst, om den passivt kyld är det positivt eller om fläkten inte går igång när man använder den till surf och video utan bara spel. Hur billigt kommer man undan ? Vill bara ha något "temporärt" mitt HD 4870 klarar inte 4k.

Ett tips är att kanske vänta några månader till och kolla vad för skärmar som kommer ut, det verkar ju regna nya skärmar helt plötsligt. Man har så mycket att välja på nu som tex 21:9 34 tum, 4k 40 tum etc etc.

Permalänk
Medlem

Mycket snack om att man oroar sig för att datorn inte orkar driva runt 4k i gaming....

Skärmen klarar i princip vilken upplösning som helst. Antingen i 1:1 mappning eller uppskalad.. Eftersom skärmen är stor går det ju ändå bra att köra med svarta sorgkanter och ändå få stor total bildyta..

Har själv kört både 2560x1440 i fullskärm och 3840x1600 då man måste ligga över 60hz i alla lägen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Mycket snack om att man oroar sig för att datorn inte orkar driva runt 4k i gaming....

Skärmen klarar i princip vilken upplösning som helst. Antingen i 1:1 mappning eller uppskalad.. Eftersom skärmen är stor går det ju ändå bra att köra med svarta sorgkanter och ändå få stor total bildyta..

Har själv kört både 2560x1440 i fullskärm och 3840x1600 då man måste ligga över 60hz i alla lägen...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju ingen rolig upplevelse att spela med svarta fält, det går fetbort för min del. Och om man spelar i andra upplösningar än native så förlorar ju 4k skärmen sin poäng.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Ett tips är att kanske vänta några månader till och kolla vad för skärmar som kommer ut, det verkar ju regna nya skärmar helt plötsligt. Man har så mycket att välja på nu som tex 21:9 34 tum, 4k 40 tum etc etc.

Jag har noll intresse av en 21:9 tums skärm... Det är enbart för sånna som kollar på hollywoodfilm dygnet runt men för det är det bättre att köpa en tv! 16:9 formatet är mer universiellt och helt klart bättre att surfa med!

Men visst kommer säkert vänta några månader.. I dags läget finns ju inte ens skärmen i lager..
Tror iofs inte det kommer komma så många 40 tummare.. med VA panel. Har haft IPS skärmar men jag vill prova på VA nu, svärtan är bättre..vilket är huvudanledningen. IPS har grådaskig vidrig svart.

Permalänk
Medlem

Vad sägs om denna skärmen, kan den ha bättre bild än Philips?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2961901

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad sägs om denna skärmen, kan den ha bättre bild än Philips?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2961901

Ganska olika förutsättningar gällande både pris och storlek. Blir ju helt annan pixeltäthet på den där, på gott och på ont. Du blir ju tvungen att skala om rimligen!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Immersion:

Jag har noll intresse av en 21:9 tums skärm... Det är enbart för sånna som kollar på hollywoodfilm dygnet runt men för det är det bättre att köpa en tv! 16:9 formatet är mer universiellt och helt klart bättre att surfa med!

Men visst kommer säkert vänta några månader.. I dags läget finns ju inte ens skärmen i lager..
Tror iofs inte det kommer komma så många 40 tummare.. med VA panel. Har haft IPS skärmar men jag vill prova på VA nu, svärtan är bättre..vilket är huvudanledningen. IPS har grådaskig vidrig svart.

Njäe. Tycker inte att det stämmer att 21:9 bara är för holywoodfilm. Jag är själv rätt intresserad av 21:9 men inte alls för film utan främst för webben men även spel.
Händer titt som tätt att jag har två siter eller dokument öppna bredvid varandra i två fönster på min 16:9,men det funkar sådär. Vill ha mer yta på bredden för just detta.
Men det passar säkert inte alla :).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vad sägs om denna skärmen istället för philips?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2961901

Den har IPS vilket i mitt tycke ger klart bättre bild och respons. Vad är fördelen med
så hög ppi på 32 tum? Är det kanske idiotiskt att köpa en 32 tum 4k dvs måste man sitta med näsan i skärmen för att se skillnad på 4k och full hd på den storleken?

https://www.youtube.com/watch?v=bh16cJbuNwo#t=16

Som ni ser i youtube videon så har Asus mycket bättre färger och bild än philips.

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt exemplar av denna skärm idag. Vilket monster, absolut enorm skärmyta för PC brukande. Känns skumt som bara den att köra såpass många fönster på en panel och ändå ha samma verksamma yta för vart och ett som på en vanlig 1080p 24" panel. Kommer ta ett tag att anpassa sig antar jag

Enorm inlevelse dom spel jag kört lite snabbt (Borderlands 2, Wolfenstein och Farcry 4).

Permalänk
Medlem

Det enda negativa är att skärmen har en VA panel. Jag har nu sett Philips skärmen in action och min Dell U3011 rev 09 (samma antiglare som U3014) har mycket bättre bild och färger än Philips tyvärr. Jag kommer att vänta och se om det dycker upp en 40 tummare med IPS panel annars så får det nog bli en 32 tums panel. Idealet hade varit 32 tum, Ips och 2560x1440.

Permalänk
Skrivet av David_87:

Fick hem mitt exemplar av denna skärm idag. Vilket monster, absolut enorm skärmyta för PC brukande. Känns skumt som bara den att köra såpass många fönster på en panel och ändå ha samma verksamma yta för vart och ett som på en vanlig 1080p 24" panel. Kommer ta ett tag att anpassa sig antar jag

Enorm inlevelse dom spel jag kört lite snabbt (Borderlands 2, Wolfenstein och Farcry 4).

undrar vart beställde du din ifrån? väntar fortfarande på min från komplett:(

Permalänk
Medlem

Beställde nyss en till jobbdatorn samt ett Nvidia GT 730 för att driva den. Billigaste kortet jag hittade med 2GB GDDR5 och vettig fläkt med stöd för 4K. Inga planer på att spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chamoxzqt:

undrar vart beställde du din ifrån? väntar fortfarande på min från komplett:(

Från Komplett faktiskt. 13/12 -14

Permalänk
Medlem

Här är en recension om skärmen. När jag läste recensionen så blev jag istället sugen på Samsung UD970.

http://www.trustedreviews.com/philips-brilliance-bdm4065uc-review

Ett citat av recensionen av Philips "The Philips’ calibrated contrast and colour accuracy results beat the Asus and cheaper Samsung’s performance – only the expensive Samsung UD970 proved superior.

Så är det någon här som skulle kunna tänka sig att punga ut ca 19 000 kr för denna ?

[http://www.cyberphoto.se/info.php?article=UD970pac&utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_content=UD970pac&utm_campaign=prisjakt_se

Permalänk
Medlem

Jag skulle knappast kalla Samsungen prisvärd. Om den kostat 11-12000:- kanske, men inte över 19000:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det är ju ingen rolig upplevelse att spela med svarta fält, det går fetbort för min del. Och om man spelar i andra upplösningar än native så förlorar ju 4k skärmen sin poäng.

Optimalt hade ju varit en skärm som täcker hela synfältet och man sedan kan justera bildstorleken efter behov. Detta är något som blir aktuellt och enkelt att visualisera med Oculus Rift när den nu dyker upp.

Nu får man en svart kant längst upp och längst ner om man kör 21:9 med 3840x1600. Det är inte värre än när man tittar på film på sin 16:9 tv. Dock är det viktigt att fältet då är HELT svart, som i fallet med BDM4065UC. Då är det inget som stör och skärmen simulerar en widescreen-skärm utan vidare...

Den enda nackdelen som jag ser det är att man inte kan se lika enkelt vad man placerat bakom skärmen.

Bäst upplevelse är givetvis när man kan dra på 3840x2160p.. och det finns EXTREMT många titlar som klarar det. Tänk bara på alla klassiska spel som t.ex. Age of Empire II i 4K!

Permalänk
Medlem
Skrivet av David_87:

Fick hem mitt exemplar av denna skärm idag. Vilket monster, absolut enorm skärmyta för PC brukande. Känns skumt som bara den att köra såpass många fönster på en panel och ändå ha samma verksamma yta för vart och ett som på en vanlig 1080p 24" panel. Kommer ta ett tag att anpassa sig antar jag

Enorm inlevelse dom spel jag kört lite snabbt (Borderlands 2, Wolfenstein och Farcry 4).

Hur känns det att lira CS på den?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Hur känns det att lira CS på den?

Kan inget säga då jag inte testat. Dock kan det väl nästan antas att supersnabba FPS spel kan lida lite av inputlag "seg" panel, iaf för 144hz nissar.

Permalänk

Beställde skärmen på Dustin i mitten av december. Hittills har leveransdatum angetts som 4 februari, häromdagen damp nytt leveransdatum in – 20 mars.

Permalänk
Medlem

Det är värt att vänta.

Permalänk
Medlem

Komplett fick också nytt lev. datum. 12 Mars är det som gäller nu.

Det här är ju extremt tråkigt.

Permalänk
Medlem

Philips tappar nog ganska mycket vinst på det här. Samma sak hände nyligen med en av deras mindre skärmar (kommer inte ihåg vilken).
Det har även hänt förr.
Kommer ihåg när jag fick vänta länge på min första 16:9 32" tjock-TV som var bättre och billigare än konkurrenterna.
Philips är vanligtvis ganska medelmåttiga, men ibland får dom in en fullträff och då hinner dom inte riktigt med...

Permalänk
Proffsmoddare

Finns att beställa från Tyskland för den som inte orkar vänta. http://notebooksektor.de/shop/product_info.php?info=p134993_P...
Beställde en själv precis. Vet dock inte vad frakten kommer gå på, det skulle dom återkomma med.