Byta ut Macbook Pro 13" mot Microsoft SP2, värt?

Permalänk
Medlem

Byta ut Macbook Pro 13" mot Microsoft SP2, värt?

Tja Sweccare! Jag behöver tips och råd!

I September förra året köpte jag mig en Macbook Pro Retina 13" för mina studier i skolan och allmän surfning. Nu ett "halvår" senare känner jag att jag inte utnyttjar min Macbook fullt ut och att köpet var lite "overkill". Därför har tankarna slagit mig att sälja den. Har förstått att Apple produkter har ett bra andrahandsvärde. Dessutom är den registrerad med Apple Care 1,5 år framöver. Mycket väl omhändertagen och alla förpackningar finns kvar. Vad tror ni jag kan få ut? Nypris för både Macbook Pro 13" Retina 128GB och Apple Care ligger på cirka 14 000 kr.

Men då kommer ju också tankarna vad jag har tänkt ersätta Macbooken med. Vill ha en surfplatta, som jag kan anteckna på, samtidigt vill jag kunna skriva arbeten (Word). Ska jag ha word kan jag inte ha Android eller iOS, ska jag ha något vettigt med Windows stiger priset. Och då är frågan är det värt att byta ut Macbooken för att spara 2000 kr? Mjeaaa...

Har dock hittat en Microsoft Surface Pro 2 128GB, som förmodligen räcker för mina krav. (Surfa, se på film, anteckna, skriva arbeten) Den är några tusen kronor billigare än SP3.

Vad säger ni om mitt dilemma? Har ni andra produkter att rekommendera? Vill gärna ha alla tips och råd ni ligger inne på!

Tack på förhand!

Visa signatur

| Fractal Design R3 | i7 4790K @ 4 GHz | ASUS GeForce GTX 970 STRIX DC2 OC | Fractal Design Newton R3 @ 600W | Corsair 8GB RAM | ASRock Z97 Pro4 | SSD 120GB | be quiet! Dark Rock Pro 3 |

Permalänk
Skrivet av paelk:

Tja Sweccare! Jag behöver tips och råd!

I September förra året köpte jag mig en Macbook Pro Retina 13" för mina studier i skolan och allmän surfning. Nu ett "halvår" senare känner jag att jag inte utnyttjar min Macbook fullt ut och att köpet var lite "overkill". Därför har tankarna slagit mig att sälja den. Har förstått att Apple produkter har ett bra andrahandsvärde. Dessutom är den registrerad med Apple Care 1,5 år framöver. Mycket väl omhändertagen och alla förpackningar finns kvar. Vad tror ni jag kan få ut? Nypris för både Macbook Pro 13" Retina 128GB och Apple Care ligger på cirka 14 000 kr.

Men då kommer ju också tankarna vad jag har tänkt ersätta Macbooken med. Vill ha en surfplatta, som jag kan anteckna på, samtidigt vill jag kunna skriva arbeten (Word). Ska jag ha word kan jag inte ha Android eller iOS, ska jag ha något vettigt med Windows stiger priset. Och då är frågan är det värt att byta ut Macbooken för att spara 2000 kr? Mjeaaa...

Har dock hittat en Microsoft Surface Pro 2 128GB, som förmodligen räcker för mina krav. (Surfa, se på film, anteckna, skriva arbeten) Den är några tusen kronor billigare än SP3.

Vad säger ni om mitt dilemma? Har ni andra produkter att rekommendera? Vill gärna ha alla tips och råd ni ligger inne på!

Tack på förhand!

så du ska byta MBP mot MS Pro 2. som också är begagnad och få nån form av mellanskillnad kontant i handen?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

så du ska byta MBP mot MS Pro 2. som också är begagnad och få nån form av mellanskillnad kontant i handen?

Inget byte ska utföras, utan jag ska sälja min MBP och sedan köpa en ny produkt, som en ersättning för MBP.
Mellanskillnaden ska jag använda för att rusta upp min stationära. Det är iaf tanken.

Rubriken är kanske lite missledande :/

Visa signatur

| Fractal Design R3 | i7 4790K @ 4 GHz | ASUS GeForce GTX 970 STRIX DC2 OC | Fractal Design Newton R3 @ 600W | Corsair 8GB RAM | ASRock Z97 Pro4 | SSD 120GB | be quiet! Dark Rock Pro 3 |

Permalänk
Skrivet av paelk:

Inget byte ska utföras, utan jag ska sälja min MBP och sedan köpa en ny produkt, som en ersättning för MBP.
Mellanskillnaden ska jag använda för att rusta upp min stationära. Det är iaf tanken.

Rubriken är kanske lite missledande :/

tänk på att vissa av blocket priserna ska du ta med en nypa salt (fantasi priser)
om du inte vill hamna i sweclockers egen blocket tråd hall of fame.

kom ihåg! vad du köpt den för är irrelevant, men säg 60-70% av vad MBP kostar nu ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

tänk på att vissa av blocket priserna ska du ta med en nypa salt (fantasi priser)
om du inte vill hamna i sweclockers egen blocket tråd hall of fame.

kom ihåg! vad du köpt den för är irrelevant, men säg 60-70% av vad MBP kostar nu ?

Men säg då att jag får 8000 för den. Är det då ens värt att byte ut den mot en SP2? Känns som en förlust i kvalité, prestanda och pengar. Allt endast för en funktion jag saknar i MBP. Dvs att kunna anteckna digitalt. Och kanske möjligtvis smidigheten en SP2 har....

Fan, riktigt kluven!

Visa signatur

| Fractal Design R3 | i7 4790K @ 4 GHz | ASUS GeForce GTX 970 STRIX DC2 OC | Fractal Design Newton R3 @ 600W | Corsair 8GB RAM | ASRock Z97 Pro4 | SSD 120GB | be quiet! Dark Rock Pro 3 |

Permalänk
Skrivet av paelk:

Men säg då att jag får 8000 för den. Är det då ens värt att byte ut den mot en SP2? Känns som en förlust i kvalité, prestanda och pengar. Allt endast för en funktion jag saknar i MBP. Dvs att kunna anteckna digitalt. Och kanske möjligtvis smidigheten en SP2 har....

Fan, riktigt kluven!

om du nu får 8kkr och sen köper en SP2 det blir 4kkr. räcker det med 4kkr för den uppgradering du hade tänkt ?
varför måste du använda word finns ju ordbehandlings program till OSx

du förlorar ju nästan 3kkr på att sälja din MBP.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag äger själv en mid-2014 13 rMBP, samt att jag har ägt en SP2 och för tillfället äger en SP3 (som jag försöker sälja just nu).

SP2 är en rejäl nedgradering från en rMBP måste jag säga. Det är en trevlig liten maskin men den har väldigt liten skärm, väger väldigt mycket och är väldigt tjock och otymplig för den formfaktorn. Funderar du på en sådan så ger jag dig rekommendationen att behålla din rMBP.

Ska du byta till en SP3:a är det en annan femma. SP3:an är bättre på i stort sett bättre på alla punkter där SP2:an fallerade. Den har en mer bekväm storlek på skärm (samt bättre aspect-ratio), tunnare och lättare. Den enda negativa punkten med SP3:an är att den inte hanterar värme så bra och den throttlar rätt snabbt om man gör tunga saker.

Anledningen till att jag försöker sälja min SP3:a i favör för min rMBP är att Windows 8.1 är värdelöst på att hantera DPI-settings när man kör externa skärmar, något som måste kunna hanteras bra i mitt jobb. Båda är dock härliga maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

om du nu får 8kkr och sen köper en SP2 det blir 4kkr. räcker det med 4kkr för den uppgradering du hade tänkt ?
varför måste du använda word finns ju ordbehandlings program till OSx

du förlorar ju nästan 3kkr på att sälja din MBP.

Jag tänkte lägga ner cirka 13k på en uppgradering. I princip en ny dator men försöker hitta sätt som jag kan spara in pengar på!

Eftersom jag läser ett ingenjörs program på högskolan är jag beroende av funktioner som "equations" som Word har, där t.ex Pages tappar. Jag är också så pass van vid Word och lär bara bli irriterad av nya kortkommandon och liknande.

Skrivet av Logixx:

Jag äger själv en mid-2014 13 rMBP, samt att jag har ägt en SP2 och för tillfället äger en SP3 (som jag försöker sälja just nu).

SP2 är en rejäl nedgradering från en rMBP måste jag säga. Det är en trevlig liten maskin men den har väldigt liten skärm, väger väldigt mycket och är väldigt tjock och otymplig för den formfaktorn. Funderar du på en sådan så ger jag dig rekommendationen att behålla din rMBP.

Ska du byta till en SP3:a är det en annan femma. SP3:an är bättre på i stort sett bättre på alla punkter där SP2:an fallerade. Den har en mer bekväm storlek på skärm (samt bättre aspect-ratio), tunnare och lättare. Den enda negativa punkten med SP3:an är att den inte hanterar värme så bra och den throttlar rätt snabbt om man gör tunga saker.

Anledningen till att jag försöker sälja min SP3:a i favör för min rMBP är att Windows 8.1 är värdelöst på att hantera DPI-settings när man kör externa skärmar, något som måste kunna hanteras bra i mitt jobb. Båda är dock härliga maskiner.

Det är precis sånt här jag behöver veta!

Anledningen till att funderade på en SP2 är att den bör vara nog för mina behov, och är i lagom prisklass. SP3 är ju det bästa av det bästa i den så kallade "2-in-1"-klassen vad jag har förstått. Liksom jag nämnde att min MBP var overkill känner jag att SP3 kan bli det med.

Windows 8 har satt ett dåligt intryck hos mig! Men efter Microsoft senaste nyhet att W10 kommer vara gratis för W7 och W8 kanske man kan uthärda nån månadstid med W8... (Dock gäller det att Windows 10 blir en hit!) Anledningen till att jag köpte mig en Mac från första början, låg i grund och botten till att jag ville undvika Windows 8.

Efter detta inlägg känns det som att behålla min rMBP är det bästa alternativet.

Visa signatur

| Fractal Design R3 | i7 4790K @ 4 GHz | ASUS GeForce GTX 970 STRIX DC2 OC | Fractal Design Newton R3 @ 600W | Corsair 8GB RAM | ASRock Z97 Pro4 | SSD 120GB | be quiet! Dark Rock Pro 3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av paelk:

Efter detta inlägg känns det som att behålla min rMBP är det bästa alternativet.

Glad att jag kunde hjälpa till. rMBP är verkligen oöverträffad

Permalänk
Medlem

I och med att den bara är 3 månader gammal så kan du få 10 k för den. Är helt övertygad om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

I och med att den bara är 3 månader gammal så kan du få 10 k för den. Är helt övertygad om det.

Det tror jag tyvärr inte han kan. Hade problem med att få 8000 för min Late 2013 med 8gb ram och 256gb ssd.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Skrivet av Motherofgod:

I och med att den bara är 3 månader gammal så kan du få 10 k för den. Är helt övertygad om det.

bara för att det finns andra MBP på blocket för det priset behöver det inte betyda att den är värd den summan.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Det tror jag tyvärr inte han kan. Hade problem med att få 8000 för min Late 2013 med 8gb ram och 256gb ssd.

Vad är "problem" för dig?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Ni får gärna fortsätta kommentera på tråden, dock har jag bestämt mig. Kommer att behålla min rMBP. Dels för att det är en jäkla bra dator, och som andra nämner är att man kanske inte får ut så pengar mycket utav den. Inte lika mycket som jag hade önskat.
Därav känns det mer som en förlust att byta ut rMBP mot en SP2/3. Både synen på prestanda och pengar.

Tack för alla tips och rekomendationer!

Visa signatur

| Fractal Design R3 | i7 4790K @ 4 GHz | ASUS GeForce GTX 970 STRIX DC2 OC | Fractal Design Newton R3 @ 600W | Corsair 8GB RAM | ASRock Z97 Pro4 | SSD 120GB | be quiet! Dark Rock Pro 3 |