Permalänk

Har min TV stöd för 60 FPS?

Hej!

Tanken slog mig helt plötsligt och jag var bara tvungen att fråga er, när man tittar på vissa spel på youtube på 60 FPS så flyter det på ordentligt jämfört med vad det gör på ens TV. Då undrar jag, är min TV kapabel av att visa spel i 60 FPS? Jag har en ungefär tre år gammal tv, Samsung UE46ES8005, vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Hej!

Tanken slog mig helt plötsligt och jag var bara tvungen att fråga er, när man tittar på vissa spel på youtube på 60 FPS så flyter det på ordentligt jämfört med vad det gör på ens TV. Då undrar jag, är min TV kapabel av att visa spel i 60 FPS? Jag har en ungefär tre år gammal tv, Samsung UE46ES8005, vad tror ni?

Enligt prisjakt stöder den bildfrekvenser på 24, 50 och 60hz. Så, JA den klarar av 60FPS.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Enligt prisjakt stöder den bildfrekvenser på 24, 50 och 60hz. Så, JA den klarar av 60FPS.

Det är nog inte många apparater som inte pallar 60Hz input. Men tänk på att panelens Hz inte har ett skit med saken att göra, ex 200-1000Hz smooth/superplus/yadayada output betyder inte 200-1000Hz input från dator utan snarare 60Hz (möjligtvis med undantag). Kör man 4k-upplösning är nog chansen liten att output går över 24Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det är nog inte många apparater som inte pallar 60Hz input. Men tänk på att panelens Hz inte har ett skit med saken att göra, ex 200-1000Hz smooth/superplus/yadayada output betyder inte 200-1000Hz input från dator utan snarare 60Hz (möjligtvis med undantag). Kör man 4k-upplösning är nog chansen liten att output går över 24Hz.

Fast nu var det ju inte input vi talade om. Enligt egenskaperna som är listade på Prisjakt stöder den en BILDFREKVENS på 24, 50 och 60Hz. Eller 24p/50p/60p som det uttrycks ibland.
Att den har en subfield frekvens på 800Hz eller en uppdateringsfrekvens på bakgrundsbelysningen på 200Hz är som du säger irrelevant.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Hej!

Tanken slog mig helt plötsligt och jag var bara tvungen att fråga er, när man tittar på vissa spel på youtube på 60 FPS så flyter det på ordentligt jämfört med vad det gör på ens TV. Då undrar jag, är min TV kapabel av att visa spel i 60 FPS? Jag har en ungefär tre år gammal tv, Samsung UE46ES8005, vad tror ni?

TVn har 60Hz så ja det klarar 60 fps. Tänk på att få konsol spel har 60 fps.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Fast nu var det ju inte input vi talade om. Enligt egenskaperna som är listade på Prisjakt stöder den en BILDFREKVENS på 24, 50 och 60Hz. Eller 24p/50p/60p som det uttrycks ibland.
Att den har en subfield frekvens på 800Hz eller en uppdateringsfrekvens på bakgrundsbelysningen på 200Hz är som du säger irrelevant.

Jag tyckte input var relevant i detta fall, han frågade om hans tv kunde punga ut 60 hz i spelsammanhang och om det skall vara 60 ursprungsbilder, dvs utan bildinterpolering upp till valfri refresh rate, så kan det vara värt att tänka på. Kör man exempelvis HDMI så kommer man ju upp till 60 fps på 1080p men sen blir det tufft.

Permalänk
Bildexpert 📺

Att ta emot en signal i 60 Hz har så gott som aldrig varit ett problem på platta apparater, utan det problemet gällde främst tjock-TV.

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

TVn har 60Hz så ja det klarar 60 fps. Tänk på att få konsol spel har 60 fps.

Det är väldigt sant, men i det här fallet syftar jag på Wii U som har rätt många spel i 1080p 60 fps. Tyckte det såg så snyggt ut på Youtube, och undrade om det kan se ut sådär på ens TV också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Att ta emot en signal i 60 Hz har så gott som aldrig varit ett problem på platta apparater, utan det problemet gällde främst tjock-TV.

Det var inte tjock tv som var problemet utan att PAL (Europa) körde 50hz men att NTSC(USA/JAPAN) körde 60hz. De följde bara en europeisk standard. Min gamla Philips 32" tjock tv som jag köpte för typ 12 år sedan klarade 60hz, men använde bara 60hz på playstation2 spel som hade stöd för det.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av VexedRelic:

Det var inte tjock tv som var problemet utan att PAL (Europa) körde 50hz men att NTSC(USA/JAPAN) körde 60hz. De följde bara en europeisk standard.

Självklart. Konsekvenserna av detta har däremot endast påverkat tjock-TV och för platt teknik har de apparaterna alltid byggts för att svara mot 60 Hz. Därför bygger TS fråga om 60 Hz på en hyfsat vanlig faktoid från hur det var förr i tiden som blivit förstärkt senare år därför att tillverkarna beskriver apparater som "50 Hz" trots att de (måste) klara både 50 och 60 Hz insignal.

Med modernare bildteknik har problemet snarare varit det omvända, svårt att få 50 Hz att fungera normalt. Men det löste man från konsumentbranschens sida genom HD Ready-licensen. Dock kan man fortfarande råka ut för produkter som inte hanterar 50 Hz-signaler korrekt, till exempel projektorer avsedda för presentationer.