Nvidia bekräftar minnesproblem i Geforce GTX 970 – begränsning i hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

När jag först läste om detta för några dagar sedan tänkte jag att det förmodligen är väldigt få som drabbas, även om det givetvis är principiellt fel av nvidia och inte speca kortet rätt. Men så igår så kollade jag vad Titanfall allokerade på mitt 980 och det visade sig vara ca 4000 MB konstant och då räknas väl inte titanfall som ett särskilt tungrott spel. Min poäng är väl att minneskraven i spelen knappast kommer att bli mindre och detta fel kommer att bli ett reellt problem för folk och inte bara en principerna.

Vad spelar du i för upplösning då?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

När jag först läste om detta för några dagar sedan tänkte jag att det förmodligen är väldigt få som drabbas, även om det givetvis är principiellt fel av nvidia och inte speca kortet rätt. Men så igår så kollade jag vad Titanfall allokerade på mitt 980 och det visade sig vara ca 4000 MB konstant och då räknas väl inte titanfall som ett särskilt tungrott spel. Min poäng är väl att minneskraven i spelen knappast kommer att bli mindre och detta fel kommer att bli ett reellt problem för folk och inte bara en principerna.

Fast gtx 970 har 4GB. Och det allokerar 4GB när spelet kräver det.

"When a game needs less than 3.5GB of video memory per draw command then it will only access the first partition, and 3rdparty applications that measure memory usage will report 3.5GB of memory in use on GTX 970, but may report more for GTX 980 if there is more memory used by other commands. When a game requires more than 3.5GB of memory then we use both segments."

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Undrar hur Nvidia egentligen skurit i GM204, de håller hårt på den informationen.

Grafikprocessorn har fyra GPC som varje har fyra SMM. Varje SMM har sedan 128 CUDA-kärnor vilket ger totala 2 048 stycken för GTX 980. GTX 970 har tre SMM avaktiverade vilket ger 1 664 CUDA-kärnor. So far so good.

Varje GPC kommunicerar också med minnet, och det är ju här någonstans som nedskärningarna får effekt. På något sätt påverkar Nvidias urval av inaktiverade SMM kommunikationen mot en del av VRAM, vilket för den sektionen sänker hastigheten. Tre avslagna SMM "motsvarar" 768 MB "långsamt" minne ((4096/16)*3) vilket kan stämma ganska bra, även om det gör Nvidias 500 MB de pratar om lite svårtolkade.

Grejen är ju dock att det inte är så enkelt som en rak motorväg från SMM till GDDR5. Det finns givetvis kommunikation åt olika håll i kretsen där varje SMM/GPC inte har sin lilla VRAM-yta helt "hårdkodad". Nvidia har dock förändrat och förenklat väldigt mycket Kepler -> Maxwell för att ge den höga effektiviteten vi ser, och någonstans på vägen har även minneshanteringen byggts om.

Ska fundera mer på det här nästa vecka, nu blir det Battlestar Galactica!

Det lär väl isf bli ännu värre i ett kommande 960 Ti med (troligtvis) 1280 CUDA-kärnor av GM204 och 4 GB VRAM. Då är det ju 6 st avslagna SMM vilket leder till ((4096/16)*6) MB = 1536 MB "långsamt" minne. Alltså bara 4096 - 1536 MB = 2560 MB snabbt minne. Hoppas att det inte kommer bli så...

Visa signatur

[AMD Ryzen 5 3600] [ASUS RTX 4070 Dual] [ASUS ROG Strix B450-F Gaming] [Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB] [Corsair MP510 480GB] [Corsair RM750X V2] [Fractal Design Define C] [BenQ CQ32G1] [Logitech G513 Carbon Tactile] [Corsair Gaming Harpoon RGB] [Logitech Z533] [SteelSeries Arctis 7 2019 Edition] [Google Pixel 7a]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Ja att bruka sin konsumenträtt för att visa sitt missnöje över att bilvit lurade är ju bedrövligt!

Äger ni kanske aktier i NVIDIA Corp?

Men om detta endast påverkar vissa så är det inte att luras, ni har defekta kort i så fall eller något fel i mjukvaran. Det finns så många olika saker det kan bero på och ni slår näven i bordet innan ni hunnit titta på tester m.m. Operativsystem, drivrutiner, defekt hårdvara. Det är några av dom saker som kan ha med problemet att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Men om detta endast påverkar vissa så är det inte att luras, ni har defekta kort i så fall eller något fel i mjukvaran. Det finns så många olika saker det kan bero på och ni slår näven i bordet innan ni hunnit titta på tester m.m. Operativsystem, drivrutiner, defekt hårdvara. Det är några av dom saker som kan ha med problemet att göra.

Det är ingen defekt när dom själva går ut och säger att det var medvetet "Nvidia bekräftar minnesproblem i Geforce GTX 970 – begränsning i hårdvara"

"Efter att spekulationerna dragit igång på nätet väljer nu Nvidia att gå ut med en officiell förklaring. Enligt grafikkortsmakaren handlar det inte om någon bugg eller annat problem i mjukvaran utan om en begränsning i den nedskalade variant av grafikprocessorn GM204 som används i Geforce GTX 970."

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Fast gtx 970 har 4GB. Och det allokerar 4GB när spelet kräver det.

"When a game needs less than 3.5GB of video memory per draw command then it will only access the first partition, and 3rdparty applications that measure memory usage will report 3.5GB of memory in use on GTX 970, but may report more for GTX 980 if there is more memory used by other commands. When a game requires more than 3.5GB of memory then we use both segments."

Du kanske missade att 0.5Gb delen är långsam och ger stutter/framedrops?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Microstutter för AMD? det har ju AMD fixat för länge sedan.
Och lida av detta i 5 år!!!????

edit Såg att du skrev detta kl fyra i morse, ta det lite lugnare med Lördagsgroggarna.

ta det lugnt med groggarna? never!

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Du kanske missade att 0.5Gb delen är långsam och ger stutter/framedrops?

Du kanske missade att jag och en hel del andra har GTX 970 och har testat köra i 2 och 4k med hjälp av DSR för att fylla minnet utan stutter och framedrops?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Okej folk jag börjar se ett mönster av att folk faktiskt köper nvidias uttalande? Innan jag ser tester från sweclockers och andra stora sidor där de går in på djupet och samplar ett flertal 970 grafikkort samtidigt så skulle jag inte lita ett dugg på nvidias uttalande om 1 - 3 %,
Eller rättare sagt ni ska aldrig köpa ett uttalande innan det har blivit undersökt av 3de part!!

det börjar lukta som bumpgate affären om ni minns den då nvidia vägrade att ta på sig ansvaret för att kvaliteten på deras bärbara grafikkort var undermålig och grafikkorten i bärbara dog i förtid för att se sparat in på lödningen,

Det tog år av stämningar och domstolsbeslut innan de tog på sig ansvaret och kompenserade,

RANT ON,
Så ni ska inte lita på detta uttalandet då jag tror deras "statement" kommer ändras ett par ggr till, jag vill dock inte bara måla ut nvidia då många företag skulle reagera såhär men svälj inte allt de försöker mata er med!, RANT OFF.

Permalänk

Bör man köpa detta kort ändå? Var riktigt inställd på att skaffa detta men blir lite osäker nu.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R1 | Intel i5-2500k 3.3ghz | Corsair Hydro H100 | MSI GTX 980 Gaming 4GB | Asus P8P67 (REV 3.1) | Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | Corsair Force GT 120GB | Seagate Barracuda Green 2TB | EVGA Supernova G2 750w 80+ Gold | Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag kommer helt enkelt att vänta med att köpa 970, de roliga e att folk har inte börjat klaga på kortet förräns problemet uppmärksammades I media.. men men, gta v e vad jag hade tänkt köpa 970an till, men kanske väntar o se hur mitt 670 4gb klarar det
Jag har varit riktigt tålmodig, har velat lira gta v såååå länge men har väntat på pc versionen. . Ser fram emot o kunna lira singleplayer men också multiplayer på tangentbord o skärm o framförallt där jag kan kontrollera in game settings

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Det är ingen defekt när dom själva går ut och säger att det var medvetet "Nvidia bekräftar minnesproblem i Geforce GTX 970 – begränsning i hårdvara"

"Efter att spekulationerna dragit igång på nätet väljer nu Nvidia att gå ut med en officiell förklaring. Enligt grafikkortsmakaren handlar det inte om någon bugg eller annat problem i mjukvaran utan om en begränsning i den nedskalade variant av grafikprocessorn GM204 som används i Geforce GTX 970."

Å andra sidan Har du sett något bevis på att detta är ett designval och inte en ursäkt de kokat ihop? För om det var ett designval skulle de väl inte behöva " undersöka saken" eller? Och om du har sett det, har du sett det stå i nvidias specifikation om Gtx 970?

Permalänk

Min flaskhalsar redan på 2.944GB...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Min flaskhalsar redan på 2.944GB...
http://i.imgur.com/5vf2lyl.png

Jag antar att du gjort samma alla andra och failat benchmarken, om du ska benchmarka kortet korrekt så måste du köra Windows på ett annat grafikkort.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Du kanske missade att jag och en hel del andra har GTX 970 och har testat köra i 2 och 4k med hjälp av DSR för att fylla minnet utan stutter och framedrops?

Finns det någon rimlig förklaring till det här? Påstår inte att de som säger att allt fungerar felfritt ljuger men alla 970 borde vara i stort sett indentiska i det här avseendet och därav borde alla ha samma problem, förutsatt att förklaringen som har getts är korrekt det vill säga.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av htbtoma:

ta det lugnt med groggarna? never!

Du har givetvis helt rätt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Visste ju trots allt inte om detta när jag köpte det, så kortet har ju inte magiskt blivit sämre över natten.

Jag säger inte att din slutsats är fel, däremot ser jag ingen logik i den meningen alls..?

Först läste jag "Visste ju trotts allt om detta när jag köpte det, ..." för det vore en logisk mening (men passar ju inte in på känd fakta istället).
När du negerade den meningen fattade jag inte alls vad du ville säga längre...

(PS. jag argumenterar inte för att du ska göra dig av med kortet, det tycker jag är helt upp till var och en.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therasense:

Finns det någon rimlig förklaring till det här? Påstår inte att de som säger att allt fungerar felfritt ljuger men alla 970 borde vara i stort sett indentiska i det här avseendet och därav borde alla ha samma problem, förutsatt att förklaringen som har getts är korrekt det vill säga.

Jag tror inte och vill inte tro att folk ljuger. Kollar du dock på alla 20+ videos som gjorts där folk spelar Far Cry 4 eller SoM och använder mer VRAM än 3.5 utan problem och jämför med antalet videos med dem som har "problem" så ser du ett tydligt mönster. Det fungerar som det ska. Det är det enda konkreta beviset, resten är bara folk på forum som bara rantar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Vad spelar du i för upplösning då?

2560x1440, tror att allt är maxat, lät nvidia gaming experience eller vad det heter bestämma inställningarna.

Skrivet av Devil May Cry:

Fast gtx 970 har 4GB. Och det allokerar 4GB när spelet kräver det.

"When a game needs less than 3.5GB of video memory per draw command then it will only access the first partition, and 3rdparty applications that measure memory usage will report 3.5GB of memory in use on GTX 970, but may report more for GTX 980 if there is more memory used by other commands. When a game requires more than 3.5GB of memory then we use both segments."

Jo, det vet jag. Men det var inte det som mitt inlägg handlade om utan jag tänkte mer på frågan om huruvida detta kommer att bli ett reellt problem eller inte och att jag fick mig en liten tankeställare när till och med ett hyfsat "lätt" spel som titanfall också vill ha så mycket minne.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Knepigt, men tur för mig, att 980'n inte har samma problem! De har väl likadana minnen men att det skulle vara fel i hårdvaran på 970'n låter bara för konstigt i mina öron/ögon.
Och jag håller med, jag köper inte deras uttalande om 1-3% med tanke på vad som hänt förut...

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Discokungen
Skrivet av DatorMuppen:

Knepigt, men tur för mig, att 980'n inte har samma problem! De har väl likadana minnen men att det skulle vara fel i hårdvaran på 970'n låter bara för konstigt i mina öron/ögon.
Och jag håller med, jag köper inte deras uttalande om 1-3% med tanke på vad som hänt förut...

Det är väldigt logiskt när man tänker på att 970 har samma krets som 980 fast med avstängda delar. Några av de här delarna hanterar minne också, vilket innebär att man i princip tar bort delar som behövs för att kortet ska kunna hantera 4GB minne fullt ut med bibehållen prestanda.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Du kanske missade att jag och en hel del andra har GTX 970 och har testat köra i 2 och 4k med hjälp av DSR för att fylla minnet utan stutter och framedrops?

Skulle jag vara tvungen att spekulera, vilket jag är, så skulle jag gissa att det kan bero på vilka kluster som är inaktiverade på kretsen. Eller så har du bara Nvidia-glasögonen på dig.

Tillräckligt många har ju uppenbarligen detta problem i och med att det har blivit uppmärksammat.

Som jag sade tidigare så skulle jag göra RMA direkt. Ett såpass dyrt kort ska inte säljas med falska specifikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Skulle jag vara tvungen att spekulera, vilket jag är, så skulle jag gissa att det kan bero på vilka kluster som är inaktiverade på kretsen. Eller så har du bara Nvidia-glasögonen på dig.

Tillräckligt många har ju uppenbarligen detta problem i och med att det har blivit uppmärksammat.

Som jag sade tidigare så skulle jag göra RMA direkt. Ett såpass dyrt kort ska inte säljas med falska specifikationer.

Nvidia glasögon för en video jag spelat in och lagt ut? Hur tänkte du nu?
Kolla på konkreta bevis istället på vad folk säger, folk kan säga vad som helst.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Jag säger inte att din slutsats är fel, däremot ser jag ingen logik i den meningen alls..?

Först läste jag "Visste ju trotts allt om detta när jag köpte det, ..." för det vore en logisk mening (men passar ju inte in på känd fakta istället).
När du negerade den meningen fattade jag inte alls vad du ville säga längre...

(PS. jag argumenterar inte för att du ska göra dig av med kortet, det tycker jag är helt upp till var och en.)

Dåligt formulerat, menade mest att jag visste vilken prestanda jag köpte, att det sedan visade sig att det inte har 4GB minne gjorde det ju inte sämre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte så mycket om mitt 970 bara kan använda 3.5 GB effektivt. Jag kommer förmodligen ändå att att uppgradera innan man måste ha 4 GB för att spela. Hoppas att nVidia ger alla 970 ägare ett bra spel som plåster på såren. Hur man nu ska kunna identifiera ägarna?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Å andra sidan Har du sett något bevis på att detta är ett designval och inte en ursäkt de kokat ihop? För om det var ett designval skulle de väl inte behöva " undersöka saken" eller? Och om du har sett det, har du sett det stå i nvidias specifikation om Gtx 970?

En hårdvarubegränsning låter ganska medveten, för en får väl hoppas att dem vet vad dem gör och hur chippen fungerar?

Men som Emil sa i början av tråden håller nvidia hemligt hur dem klipper och klistrar, så vem vet vad nvidia döljer

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Tur att man köpte GTX980 och inte GTX970 då hade jag tur.

exact så kände jag

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Nvidia glasögon för en video jag spelat in och lagt ut? Hur tänkte du nu?
Kolla på konkreta bevis istället på vad folk säger, folk kan säga vad som helst.

Jag går på vad Nvidia sagt. Hittills.

Permalänk

Och här sitter man med ett MSI 970 "4GB" som planerades att byggas med imorgon. Bör jag lämna tillbaka det medan jag fortfarande kan?

OM det nu skulle vara på en sådan nivå att man borde lämna tillbaka det, Vad finns det för vettiga ersättare? Finns det ens några med liknande prisklass/prestanda som funkar med ett 550w?

Riktigt tråkiga nyheter!

Permalänk
Medlem

Som ingenjör blir jag allmänt less på de flesta kommentarer här. Har ni så lite drama i era liv att ni måste gapa och skrika om hur misslyckade Nvidia är? Ni gör ett stort problem av ett som är relativt litet.

Det har gått månader sedan releasen och det är först nu en promille av kundbasen som sitter på 4k skärmar och maxade texturer som rapporterar om detta. TBH, hur resonerar man ens om man köper ett eller ett par 970s för dessa upplösningar? Inte ens Tvelanders rigg med 3 (4) x Titan med 6 GB minne pallar det?

Med detta sagt så förstår jag inte hur ingenjörerna på Nvidia resonerade. Nog måste det funnits andra sätt att "banta" GM204, e.g, genom binning och sänkta klockfrekvenser, än att slita bort texturenheter som uppenbarligen behövdes för att effektivt nyttja 4GB.

Kan vi nu luta oss tillbaka i stolen, dricka lite kaffe, fokusera på något annat tills Nvidia fått tala ut och eventuellt fått bukt med detta problem? (Verkar som om uttalandet som kommit från "Nvidia" är allt annat är officiellt) Ni som sitter på 970 och knyter snaran, har ni ens märkt av detta problem? Inte? Varför göra en grej av det?

Förhastade slutsatser och antaganden är sällan en sund grund att fatta beslut och bilda uppfattningar på.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L