Permalänk
Medlem

Ställa Datorn ute (Behöver tips)

Hej!
Har haft datorn på kattvinden fram tills nu när det blir dags att flytta kontoret till ett annat rum på nedervåningen.
Har ju blivit lite bortskämd med ljudnivån är obefintlig från datorn och har därför börjat fundera på hur jag ska lösa detta från det rum som blir kontor.

Rummet vetter ut mot altanen (ej under tak) så en lösning skulle vara att bygga en låda som datorn kan stå i utanför, isåfall kommer den stå ganska skyddad mot solen på sommaren och ganska skyddad mot regn och snö (dock inte helt).
Någon som har lite tips eller ideér?
Jag har ett förråd utomhus där den skulle kunna stå men då krävs det ca 30-40m kabel för usb och bild vilket jag vet existerar för usb men inte bild som blir laggfritt? (rätta mig gärna om jag har fel här)

Enda andra alternativ jag kommit på är att försöka vattenkyla den så gott det går för att slippa ljudnivån som blir av dubbla 290 vid spel.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Vattenkylning låter som ett extremt mycket bättre alternativ till att ställa den utomhus. Dels får du ljudet ifrån dom fläktarna som förmodligen låter mest i datorn (Framförallt din 290:a), dels får du en mycket säkrare tillvaro för din dator än i ett förråd/låda.

Permalänk
Medlem

Jag skulle lyssna på KejN, jag skulle aldrig våga ställa ut min dator på grund av kondensering:/

Permalänk
Entusiast

Med tanke på vad vattenkylning kostar skulle du i princip kunna sälja dina 290 och köpa något likvärdigt, men mycket tystare i grafikkortsväg istället. Vattenkylning kan dock bli väldigt tyst och är lite roligare
Mitt tips med vattenkylning är att ha så enorm radiator som möjligt. Jag har extern koloss på 1080mm med fläktar som går långsamt nog att man nästan kan urskilja fläktbladen. Den är väldigt tyst.
Felet jag gör är att ha ett chassi utan ljudisolering på skrivbordet. Hade jag haft det ljudisolerat och på golvet så hade den nog varit så tyst nog att sova intill.

Så ett stort ljudisolerat chassi med mycket radiatoryta i, gärna placerat med något annat mellan dig och datorn skulle nog vara det optimala.

Risken för kondens är för stor om du ställer den ute i vårt fuktiga land.

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Med tanke på vad vattenkylning kostar skulle du i princip kunna sälja dina 290 och köpa något likvärdigt, men mycket tystare i grafikkortsväg istället. Vattenkylning kan dock bli väldigt tyst och är lite roligare
Mitt tips med vattenkylning är att ha så enorm radiator som möjligt. Jag har extern koloss på 1080mm med fläktar som går långsamt nog att man nästan kan urskilja fläktbladen. Den är väldigt tyst.
Felet jag gör är att ha ett chassi utan ljudisolering på skrivbordet. Hade jag haft det ljudisolerat och på golvet så hade den nog varit så tyst nog att sova intill.

Så ett stort ljudisolerat chassi med mycket radiatoryta i, gärna placerat med något annat mellan dig och datorn skulle nog vara det optimala.

Risken för kondens är för stor om du ställer den ute i vårt fuktiga land.

Kan bara hålla med, vill man ha det tyst och bibehållen prestanda är det vattenkylning som gäller.

Kör själv bara med ett gammalt gtx580 vilket motsvarar typ ett 290 när det kommer till kylning och till detta har jag 2 stycken Zalman reserator kyltorn så kör det helt passivt. Innan jag flyttade hade jag även en 1080mm rad uppsatt på väggen för att hjälpa till med kylningen ytterligare.

Skulle jag byggt ett kylsystem nu för en riktig prestandadator hade jag byggt en extern ljudisolerad låda med 2st 1080mm rads i sandwitch konfiguration med de tystaste fläktarna möjligt då all den ytan gör att minimalt luftflöde är bra nog.

EDIT: Självklart även ljudisolerat chassi, bra dämpad pump och om man kör med mekaniska diskar så ska de vara hängande så man slipper ljudet från dom!

Permalänk
Medlem

Jag hade om jag hade möjlighet ställt min dator ute. Skönt o slippa datorluften inomhus.
Hade tagit risken med kondens.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Inget försäkringsbolag kommer godta din lådlösning när huset brinner upp. Du kan lika gärna stoppa in datorn i en garderob istället.

Permalänk
Medlem

Kattvind plus kvm över nätverkskabel?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Det är sant det som ni säger, ingen ultimat lösning att ha datorn på utsidan (dock skulle inte kondens vara ett problem) men vi skippar den idén och leker med "inomhus" idéer istället

Finns det någon bra kvm switch som man kan köra över ethernet kabel och ändå kunna använda tex 144hz etc.?

Permalänk
Medlem

Du kan ju byta till ett mer ljud isolerat chassi om du inte har det redan.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.